TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Noen som har erfaringer med innbygningshøytalerne Tannoy Definition Install DC12i ???
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Da har jeg fått paret mine Tannoy Prestige Autograph Mini med hver sin REL T-Zero sub og fått stilt inn fase, volum osv ordentlig. Låter helt fantastisk, skulle aldri trodd det var subber som spilte. For ikke å nevne høyttalerene da, med en helt magisk lyd og herlig utseende. Til 10 000 kr er/var jo dette et skikkelig kupp, valgte de selv foran B&W 805, Dali Epicon 2 og Klipsch Palladium P17B som alle koster over 3 ganger så mye (i forhold til tilbudsprisen hos Stereofil) som også var aktuelle kandidater (fram til jeg fikk høre Tannoy, og ja jeg lyttet på alle de andre).

    Noen andre Autograph Mini eiere her?
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Hei

    Er det noen har som har prøvd en Leben cs300xs evt Leben cs600 på et par dc10t? Jeg trenger en hodetelefonforsterker og tenker at det hadde vært moro å hatt noe som kunne drevet høyttalerne og som kunne fungert som en avveksling fra hovedforsterkeren. I tillegg til å være strålende hodetelefonforsterkere, selvsagt. Og ja, jeg har lyst til å prøve rør :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.714
    Antall liker
    11.181
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Er det noen har som har prøvd en Leben cs300xs evt Leben cs600 på et par dc10t? Jeg trenger en hodetelefonforsterker og tenker at det hadde vært moro å hatt noe som kunne drevet høyttalerne og som kunne fungert som en avveksling fra hovedforsterkeren. I tillegg til å være strålende hodetelefonforsterkere, selvsagt. Og ja, jeg har lyst til å prøve rør :)
    Har ikke forsøkt Leben, men noen andre rørforsterkere med relativt lav effekt. DC10t er ikke spesielt tungdrevne, og Leben vil kunne få god lyd ut av dem. Det du kommer til å savne, er stramhet nedover, samt rå brutalitet og eksplosivitet. Dersom du spiller mindre klassiske ensembler eller akustisk jazz med et moderat antall instrumenter, kan du forvente deg intens og spenstig lyd med "nerve" og sting.
    Så Leben og andre gode rørforsterkere kan gjerne fungere som et alternativ til kraft og kontroll på Tannoy DC10t.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kunne godt ha tenkt meg DC10t.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Hei

    Og takk for svar. Per i dag har jeg en Lyngdorf Tdai 2200 som funker som fjell. "Problemet" er at den har ikke hodetelefonutgang (eller innebygd Riia). Nå har jeg en Graham Slee Reflex M med Xindak Mc10 steup up så den analoge biten er ivaretatt rimelig greit.

    Jeg er lysten til å bytte ut alt med en Devialet, men er litt lysten på en rørforsterker for de roligere kveldene med jazz eller folk. Har Copland 405 hodetelefonutgang?

    Er det noen spesielle kombinasjoner som fungerer spesielt godt med Tannoy dc10t? Har hørt om Gamut, men det er vel ikke innebygd DAC? Manley ser ikke bra ut og det er jo en forutsetning at det gjør. Luxman klasse A?

    Skjønner forøvrig godt at du kunne tenkt deg et par dc10t bjornh. De er fine, på alle måter :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Er jo likar av engelsk lyd. Dessuten, høyttalere som DC10t og PL300 er jo i prisklasser som er oppnåelige, selv for en lærer..!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.714
    Antall liker
    11.181
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Og takk for svar. Per i dag har jeg en Lyngdorf Tdai 2200 som funker som fjell. "Problemet" er at den har ikke hodetelefonutgang (eller innebygd Riia). Nå har jeg en Graham Slee Reflex M med Xindak Mc10 steup up så den analoge biten er ivaretatt rimelig greit.

    Jeg er lysten til å bytte ut alt med en Devialet, men er litt lysten på en rørforsterker for de roligere kveldene med jazz eller folk. Har Copland 405 hodetelefonutgang?

    Er det noen spesielle kombinasjoner som fungerer spesielt godt med Tannoy dc10t? Har hørt om Gamut, men det er vel ikke innebygd DAC? Manley ser ikke bra ut og det er jo en forutsetning at det gjør. Luxman klasse A?

    Skjønner forøvrig godt at du kunne tenkt deg et par dc10t bjornh. De er fine, på alle måter :)
    Copland 405 har ikke hodetelefonutgang.
    Og sden du spør, ja, det finnes en forsterker som fungerer urovekkede bra med DC10t. Prøver du McIntosh MA8000 blir du nemlig en fattig mann. Trøsten er at du kan selge alle andre forsterkere du måtte ha i husstanden.
    McIntosh MA 8000: OVERFLØDIGHETSHORNET - Audio Fidelity

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Hei

    Og igjen takk for svar. Akkurat det jeg var ute etter. En konkret anbefaling. En ma8000 er jo ikke noe dyrere enn en devialet så prismessig er det jo likt. Sant skal sies er selve designet og utseendet på devialet noe mer tiltalende, men mcintoshen er fin på sin måte. Vet du om riaatrinnet takler en denon 103r, som er den pickupen jeg har, i forskjellige varianter? Ut fra testen virker det som om det er forsterkerens "svake" punkt?

    Igjen takk!
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.828
    Antall liker
    50.780
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Da ble det Tannoy :)
    Låter utrolig bra på Sansui Alpha forsterkeren,bassen går mye dypere enn jeg trodde på disse.
    Krispi flott diskant,men hører at den fort kan tippe over om man brukere lys elektronik,sansuien heller litt over til den varme siden,
    så det passer jo bra :).
    Mellomtonen er også veldig god,hører bedre nyansen i stemmene på de kontra klipsch. Alt i alt en meget bra liten høyttaler,som også ser flott ut.

    O
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Flotte høyttalere det der. Stod det ikke noen Klipsch i denne stuen før ? Overgangen til Tannoy er isåfall ikke spesielt vanskelig da Tannoy også er veldig livlige høyttalere !
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hadde selv storebror Tannoy Presicion 6.2. Spilte pent de men gikk rask tilbake til Klipsch da disse manglet punchen og trykket men de spilte pent...
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.828
    Antall liker
    50.780
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Flotte høyttalere det der. Stod det ikke noen Klipsch i denne stuen før ? Overgangen til Tannoy er isåfall ikke spesielt vanskelig da Tannoy også er veldig livlige høyttalere !
    Stemmer det,nei jeg syntes ikke det var vanskelig :)
    Spiller flott disse.

    O
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Liker veldig godt det kurvede designet på dem, problemet dog er at de ikke er spesielt stabile på skrå bakover. Da jeg hadde dem laget jeg custom underlag for å bedre stabiliteten med unger i hus.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.828
    Antall liker
    50.780
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Liker veldig godt det kurvede designet på dem, problemet dog er at de ikke er spesielt stabile på skrå bakover. Da jeg hadde dem laget jeg custom underlag for å bedre stabiliteten med unger i hus.
    Det problemet har ikke jeg :)

    O
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.828
    Antall liker
    50.780
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Brukt litt tid på plassering nå i kveld,har funnet vinklingen og avstand føler jeg nå.
    Låter pent, mykt og detaljert med veldig fin bass.

    O
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.828
    Antall liker
    50.780
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Hadde selv storebror Tannoy Presicion 6.2. Spilte pent de men gikk rask tilbake til Klipsch da disse manglet punchen og trykket men de spilte pent...
    Synes ikke de mangler noen ting jeg,heller det motsatte.

    O
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hadde selv storebror Tannoy Presicion 6.2. Spilte pent de men gikk rask tilbake til Klipsch da disse manglet punchen og trykket men de spilte pent...
    Synes ikke de mangler noen ting jeg,heller det motsatte.

    O
    ja hvis du mener det er mer trykk og bass i de så ok, hos meg så fikk de juling når det gjelder trykk og dynamikk. Men det spiller helhetlig og pent
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.828
    Antall liker
    50.780
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Hadde selv storebror Tannoy Presicion 6.2. Spilte pent de men gikk rask tilbake til Klipsch da disse manglet punchen og trykket men de spilte pent...
    Synes ikke de mangler noen ting jeg,heller det motsatte.

    O
    ja hvis du mener det er mer trykk og bass i de så ok, hos meg så fikk de juling når det gjelder trykk og dynamikk. Men det spiller helhetlig og pent
    Kommer jo veldig an på rommet,jeg savner ikke trykk er i vertfall.
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Hei har et par D70/637 stående, men desverre med en fullstendig gåen mellomtone/diaphragm driver.. Er det mulig å få tak i drivere? hvis ikke går de på dynga.
    [h=1][/h]
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Beklager, innlegg fjernet, havnet i feil tråd.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hadde selv storebror Tannoy Presicion 6.2. Spilte pent de men gikk rask tilbake til Klipsch da disse manglet punchen og trykket men de spilte pent...
    Synes ikke de mangler noen ting jeg,heller det motsatte.

    O
    Tror ikke nødvendigvis man kan sammenlikne Presiscon med DC-serien, sistnevnte er flere hakk livligere.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Hei.

    da er jeg også blitt en Tannoy venn. Kjøpte meg DC6T SE og venter at de befinner seg på postkontoret i morgen. Jeg holder på å bygge meg et anneks med loftsetasje som vil fungere som et kontor/lytte rom. Grunnarealet blir en 16-17 kvadrat med skråtak.

    Jeg har ikke hørt Tannoy siden Akers Mic hadde utsalg i Bergen for mange år siden... Har lest litt reviews på nettet av DC6T SE.

    Jeg er tilhenger av PrAT "lyd" og håper dem innfrir.

    Jeg har noen spørsmål: Jeg har en Holfi Audis/Aura forsterker som yter 2x35 "skikkelige" watt. Vil det holde? Holfien som jeg ikke har brukt på en god stund har en litt "Forward" spillestil og heller kansje mot det lyse.. Vil det bli en ubehagelig kombo?. Kan det eventuellt tunes noe ned med en NAD dac eller kabling?

    Jeg er åpen for å investere i en ny forsterker dersom jeg ikke blir helt fornøyd. Da jeg har diverse forforsterkere tenker jeg på et rent effekttrinn. Noen anbefalinger der? Har tenkt litt på denne ATI AT602 - Effektforsterker - Stereo men har ikke hørt den.

    Har og vurdert Hegel H 80. Jeg tenker effektforsterker+dac til max 10k i denne omgang.

    Håper på innspill :)
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Hei!

    Tannoy DC 10a og Tannoy Kensington GR er to høyttalere med svært like tekniske spesifikasjoner, hva er forskjellen lydmessig mellom disse to? Hva med plasseringsvennlighet?


    Mvh

    PKG
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.828
    Antall liker
    50.780
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Hei.

    da er jeg også blitt en Tannoy venn. Kjøpte meg DC6T SE og venter at de befinner seg på postkontoret i morgen. Jeg holder på å bygge meg et anneks med loftsetasje som vil fungere som et kontor/lytte rom. Grunnarealet blir en 16-17 kvadrat med skråtak.

    Jeg har ikke hørt Tannoy siden Akers Mic hadde utsalg i Bergen for mange år siden... Har lest litt reviews på nettet av DC6T SE.

    Jeg er tilhenger av PrAT "lyd" og håper dem innfrir.

    Jeg har noen spørsmål: Jeg har en Holfi Audis/Aura forsterker som yter 2x35 "skikkelige" watt. Vil det holde? Holfien som jeg ikke har brukt på en god stund har en litt "Forward" spillestil og heller kansje mot det lyse.. Vil det bli en ubehagelig kombo?. Kan det eventuellt tunes noe ned med en NAD dac eller kabling?

    Jeg er åpen for å investere i en ny forsterker dersom jeg ikke blir helt fornøyd. Da jeg har diverse forforsterkere tenker jeg på et rent effekttrinn. Noen anbefalinger der? Har tenkt litt på denne ATI AT602 - Effektforsterker - Stereo men har ikke hørt den.

    Har og vurdert Hegel H 80. Jeg tenker effektforsterker+dac til max 10k i denne omgang.

    Håper på innspill :)
    Nå kjenner ikke jeg de forsterkerene du nevner,men jeg tror ikke forsterkere som spiller litt lyst er veien og gå på Tannoy.
    Min forsterker spiller med litt varm lyd signatur,men ikke varm nok for klipsch som jeg hadde før.
    Til Tannoy passer den veldig bra,Hegel har jeg ikke hørt på 20 år :)

    Mvh

    O
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Jeg hører mange flotte kvaliteter i DC6 T SE! Som jeg regnet med ville ikke Hegel HD 11 og Holfi bli riktig match da de begge heller mot det lyse. et annet poeng er vel at Tannoy trenger en del innspillingtid før alt "setter" seg. Jeg har bestillt en Rotel 1552 og har 3 forforsterkere blant annet 2 med rør, så regner med å tweake det fint til etterhvert :).
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Jeg har spillt på Tannoy i mange år og testet litt forskjellige forsterkere. Det som jeg ikke har likt er Hegel og EC. Men forstår på andre at de synes det er bra. Så det er lurt å teste endel forskjellig.
     

    hgmann

    Medlem
    Ble medlem
    28.05.2014
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Hei

    Jeg har kjøpt Tannoy Presicion 6.2 og de låter veldig "nye". Noen som vet hvor lang innspillingstid man må regne med før lyden kommer på plass?
     
    Sist redigert:

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Kjøpte platespiller av en kamerat av meg i går. Han har Tannoy Kingdom Royal.
    Vi spilte Creedence i ei lita stua og det var vel noe av det tøffeste jeg har hørt. Veldig morro :)
    Mbl forsterkeri.
    Bare man kunne vinne i lotto..
     

    hgmann

    Medlem
    Ble medlem
    28.05.2014
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Jeg har Tannoy Presicion 6.2 og lurer på om de er veldig kresne/avslørende på kilden? Spiller lossless filer fra mac via rotel dac.
    Synes å merke stor forskjell på album som er offer for "loudness war"-produksjon. Disse låter flatt, spisst og metallisk i klangen.

    Mens musikk med stor dynamic range låter mer korrekt og har med dybde.

    Stemmer dette?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg har Tannoy Presicion 6.2 og lurer på om de er veldig kresne/avslørende på kilden? Spiller lossless filer fra mac via rotel dac.
    Synes å merke stor forskjell på album som er offer for "loudness war"-produksjon. Disse låter flatt, spisst og metallisk i klangen.

    Mens musikk med stor dynamic range låter mer korrekt og har med dybde.

    Stemmer dette?
    Det kan stemme godt. Hardt komprimerte innspillinger blir fort slitsomme å høre på.
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    O[/QUOTE]

    Tror ikke nødvendigvis man kan sammenlikne Presiscon med DC-serien, sistnevnte er flere hakk livligere.[/QUOTE]


    Etter å ha vore innom:
    Revolution Signature - Precision - DC-serien må eg sei meg einig i dette.

    DC serien er fleire hakk opp.
    Derimot mellom RS og Precision serien skiller det mindre(finish finere på Precision dog....). IMO
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Jeg sitter å leser litt tester av DC6t SE, en høyttaler jeg har vært nysjerrig på i lengre tid.
    Ser noen skriver at denne er litt slank i dypbassen, mens andre mener den strekker seg ned på 30Hz.

    Har noen prøvde disse og sammenlignet med annet?
     

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    Har DC6TSE til Marantz forsterker. Hører på mye forskjellig. Bruker ofte "source direct", men på gammel rock/metal vrir jeg litt på bassen for å få litt mer trykk.

    Hadde Monitor Audio RS8 før, både bass og diskant var mer hissig på disse. Begge høyttalere er gode synes jeg.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har også hatt Monitor Audio GS20, og disse relativt små høyttalerne spilte dypbass som få andre høyttalere jeg har hatt i stua tidligere.
    Tenkte derfor også at kansje DC6t SE også kan overaske til tross for at de ser ganske små og puslete ut.

    Men er generelt litt skeptisk på å kjøpe før jeg har fått prøvd ting hjemme.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg sitter å leser litt tester av DC6t SE, en høyttaler jeg har vært nysjerrig på i lengre tid.
    Ser noen skriver at denne er litt slank i dypbassen, mens andre mener den strekker seg ned på 30Hz.
    Jeg målte disse i min forrige leilighet og der var det godt nivå også under 30Hz.
    Tatt prisen og størrelsen i betraktning synes jeg disse er et veldig godt kjøp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn