TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som en liten sidehistorie om ødelagte elementer og ventetid kan jeg jo bidra min egen bestilling av ny dome til Celestion SL6 på Hifi Klubben tidlig på nittitallet. Klubben forklarte at de kun lager de elementene en uke i året eller noe slikt, så jeg måtte vente i over et halvt år før de kunne levere varene fra den dagen jeg bestilte. Siden det var mine eneste høyttalere på det tidspunktet var det en frustrerende periode. Det kom riktignok lyd ut av den gamle domen, men den var trykket inn så den måtte ut.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.315
    Antall liker
    17.736
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Som en liten sidehistorie om ødelagte elementer og ventetid kan jeg jo bidra min egen bestilling av ny dome til Celestion SL6 på Hifi Klubben tidlig på nittitallet. Klubben forklarte at de kun lager de elementene en uke i året eller noe slikt, så jeg måtte vente i over et halvt år før de kunne levere varene fra den dagen jeg bestilte. Siden det var mine eneste høyttalere på det tidspunktet var det en frustrerende periode. Det kom riktignok lyd ut av den gamle domen, men den var trykket inn så den måtte ut.
    Fikk du lyst til å kjøpe Celestion etter det? Med så ræva kundebehandling så graver de sin egen grav. Tror jeg skulle klart å vente 14 dager, etter det tror jeg at jeg hadde gått i svart.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Som en liten sidehistorie om ødelagte elementer og ventetid kan jeg jo bidra min egen bestilling av ny dome til Celestion SL6 på Hifi Klubben tidlig på nittitallet. Klubben forklarte at de kun lager de elementene en uke i året eller noe slikt, så jeg måtte vente i over et halvt år før de kunne levere varene fra den dagen jeg bestilte. Siden det var mine eneste høyttalere på det tidspunktet var det en frustrerende periode. Det kom riktignok lyd ut av den gamle domen, men den var trykket inn så den måtte ut.
    Jøss, det er nesten ikke til å tro at slikt går an... Tida med den gamle regelen om å ha/kunne skaffe deler til en vare i minimum 10 år etter produksjonsstopp er åpenbart glemt, gjemt og forduftet. Heretter bør man nesten forlange å få en underskrevet kontrakt med butikken, der det bekreftes at "denne vare garanteres å kunne skaffes deler til i x antall år, med rimelig leveringstid og max x dager". Har vel en viss tro på at mange butikker i dag, særlig innen elektronikk og hobby, bryr seg katten i hvilken grad det fins deler tilgjengelig fra leverandørnivå, særlig de store kjedene. Det er kun èn ting som gjelder, nemlig å selge nytt, nytt, nytt. Sjøl har jeg jo tross alt vært heldig som kom i mål etter "kun" 5 uker. Men lar folk være å klage, blir det i hvertfall ikke bedre, og det er vi dessverre verdensmestre i her i Norge, å ikke klage, enten det gjelder dårlig mat på ymse restauranter, alle mulige slags varer som ikke holder det de lover, eller drøssevis av forbruksartikler og tjenester som har en pris hinsides all fornuft. Vi godtar det meste her i landet dessverre, og da sklir ting ut i ren kynisme og spekulativ salgsteknikk, der salget kun dreier seg om å pøse ut varer fra hylla/pallen fortest og så dyrt som mulig. Når så kunden kommer tilbake med varen (selvsagt akkurat etter at garantien gikk ut) sin for reparasjon er svaret enkelt, - neeei, den er dessverre gått ut av produksjon, så den finnes det ikke deler til, og selger har sin rygg dekket :( - meeen se her, denne er en nyere og bedre utgave av din gamle, kjøp den du, så "garanterer jeg" deg at du slipper å oppleve problemer igjen -... Og hva gjør kunden, joda, slår til, og glemmer naturligvis å be om en skriftlig garanti for det selgeren nettopp lovte, og butikken jubler nok en gang. Salg salg salg.... Deler, reparasjon, hva var nå det igjen...? Nei, all utvikling er ikke god utvikling, og det får man føle i stadig større grad, også vi som holder på med haifi!
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    884
    Antall liker
    2.203
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ventet i snart 2.5 måneder på et sett Tannoy, fikk samme beskjed om flytting av dele-/distribusjonslager og at det tar lengre tid enn Stereofil har fått beskjed om. Håper å få lyd i stuen igjen før det blir jul, krysser fingrene.
    Hei. Hvordan går det, fikk du høyttalerne dine før jul? Mitt element kom 21.12.17, så her ble det komplett og perfekt lyd i jula heldigvis :)
    Hei, jeg har fortsatt ikke fått høyttalerne nei, men jeg har hatt et par gode samtaler med Stereofil som legger seg flat og beklager situasjonen så mye det lar seg gjøre, og som vi har nevnt tidligere ligger utfordringen hos Tannoy i Nederland. Vet at de jobber med en løsning for å få brakt høyttalerne og deler til landet så fort som råd er og som sannsynligvis ikke er direkte lønnsom for deres del, dog jobber de for å ha kundene i fokus.

    Nå venter ikke jeg på de største og dyreste med mine XT6F, dog er nå en bestilt vare en vare uansett pris, heldigvis har jeg fortsatt mine gamle B&W monitorer som får fortsette å lydsette stuen til de nye kommer. Kommer godt med i de fleste sammenhenger og være en traust trønder! Uansett godt å høre at du fikk elementet ditt til jul og nyter perfekt lyd Caron, det kommer en dag her også :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som en liten sidehistorie om ødelagte elementer og ventetid kan jeg jo bidra min egen bestilling av ny dome til Celestion SL6 på Hifi Klubben tidlig på nittitallet. Klubben forklarte at de kun lager de elementene en uke i året eller noe slikt, så jeg måtte vente i over et halvt år før de kunne levere varene fra den dagen jeg bestilte. Siden det var mine eneste høyttalere på det tidspunktet var det en frustrerende periode. Det kom riktignok lyd ut av den gamle domen, men den var trykket inn så den måtte ut.
    Fikk du lyst til å kjøpe Celestion etter det? Med så ræva kundebehandling så graver de sin egen grav. Tror jeg skulle klart å vente 14 dager, etter det tror jeg at jeg hadde gått i svart.
    Jeg hadde ikke mye valg siden det dreide seg om reparasjon av høyttalere jeg allerede eide, og på studentøkonomi så var ikke nye høyttalere et alternativ. Er forøvrig enig i at det er en stor uting at ting ikke kan fikses fordi de er ute av produksjon. Slikt er det greit med klassiske rørforsterkere, det finnes ikke noe i dem som ikke er standardkomponenter og kan skiftes ut, uansett hvor gamle de er. Min bror spiller på 54 år gamle rørmonoblokker, og trenger ikke bekymre seg.
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Må bare nevne at de lignet da veldig på Klipsch Cornwall. Kule høyttalere, gratulere! :)
     
    T

    TLN

    Gjest
    Jeg synes de ser litt mer forseggjort ut enn Cornwall, men det synes ikke så godt på bildet. Cornwall er også en kul høyttaler :) Hørte på den tidligere i høst, men ble ikke helt fortrolig med lyden i de. Var stor Klipsch fan tidligere, og de har fortsatt mye bra/gøyale saker.
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    @TLN75: At TANNOY har en litt bedre, og kan man si seriøs(?), byggekvalitet enn Klispch er jeg enig i. Dingler selv mellom TANNOY og Klipsch. Er i en Klipsch periode nå. Men, er mye TANNOY som frister for tiden.

    Hvordan vil du si Arden låter i forhold til nevnte Cornwall?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.792
    Antall liker
    2.002
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    104db vs 92 merkes godt. Cornwall har ADHD, mens arden er en rolig kar. Blir litt som å sammenligne Corvette med Mercedes s klasse . Blir som tivoli vs kunstutstilling :D
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Ahh, skjønner. Blir litt som hva har du lyst til. Ut å spinne rundt med sportsbilen din eller kjøre komfortabelt frem til hytten. :)

    Tror, uten å ha hørt Arden, at den kan bli litt tam for min smak. Faller jo hele tiden tilbake på Klipsch pga råskapen. Selv DC10T klarte ikke å holde meg hos TANNOY så lenge som jeg trodde den skulle. Enda DC10T er en temmelig rå bassmaskin med tilnærmet utømmelige krefter og overraskelser. Hmm, ja der kom det et snev av anger på at jeg solgte de.. :rolleyes:

    Uansett, Arden skal nok prøve lyttes hvis sjansen byr seg. :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.792
    Antall liker
    2.002
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Cornwall hadde lett stått hos meg igjen. Tannoy GRF90 er fantastisk, men cornwall er så livat og deilig på samme tid.
     
    T

    TLN

    Gjest
    Beklager, jeg tenkte på Forte III, det var den jeg hørte på i høst. Cornwall har jeg ikke hørt på ennå, men må sjekkes ut.

    Men etter noen timer i dag, så må jeg si at Arden lever helt rått på min musikksmak. ALDRI hørt Ancst - Moloch låte så utrolig spenstig. Rå dynamikk og presisjon. Nydelig :)
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Pratet med anden forum deltager inde her som mener at Arden har visse problemer med at intergrere sig i rommet på de demoer han har hørt i butikken.
    Han skryter derimod Cheviot langt op i skyerne.

    Kansje det har noget at gøre med at Bas portene er plasseret i forskjellig høyde i forhold til gulv.

    Andre av dere indeher som har obsaveret det samme. Eller hvordan synes i Arden spiller op mod Cheviot?

    Mvh
     
    Sist redigert:

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    804
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Kun hørt Cheviot og de var irriterende gode..
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    5.163
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har hørt Cheviot, men ikke Arden. Synes Cheviot hadde en meget avslappende og litt fyldig lyd. I rommet jeg hørte dem var det mye demping. Tror dette er høyttalere man ikke kan bli lyttetrett av.
     
    T

    TLN

    Gjest
    Til ett visst lydnivå vil sikkert det fungere ganske bra... Men det er mye snakk om at de er så lettdrevne. Men jeg opplever at de på ingen måte har noe imot å bli foret med skikkelig strømreserver. Nå kjører jeg 300 konservative watt på dem og har stålkontroll på alle lyd-nivåer.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.869
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er Arden sammenlignet med andre høyttalere du har hatt?
     
    T

    TLN

    Gjest
    En kort oppramsing av noen høyttalere jeg kan huske å ha eid siden jeg var 14-15 år... altså slutten av 80 tallet :)
    Det er mer enn dette, men de har ikke satt nevneverdige spor i sjela.

    JVC SP97BKE
    Infinity SM155
    Dali 909
    Klipsch KSP 400
    Klipsch RF-7
    Focal/ JM Lab Electra 946
    JBL LS 80
    Definive Technology Mythos ST
    Arendal Sound 1723 Tower

    Forrige oppsett besto av:
    Arendal Sound 1723 Tower
    Arendal Sound 1723 Senter
    Arendal Sound 1723 Subwoofer 2 (2 stk)
    Definitive Technology SR 8080BP

    Tannoy Arden er ganske annerledes enn noen av disse. Nærmest faller vel Klipsch og Focal/JM Lab Electra 946.

    Det er litt av samme råskapen som Klipsch besitter, men også mye av detaljene og oppløsningen til Focal/JM Lab.
    Så foreløpig gir de meg skikkelig RÅKKEFOT. Jeg har ikke kommet til punktet hvor jeg savner dypbass ennå, men det kan nok være at det kommer med tiden.
    Med med min musikksmak som hovedsaklig er rock og metall har de nok dypbass og utrolig bra punch i mellombassen, samt en detaljert og kraftfull mellomtone/diskant. Akustisk låt bare fenomenalt, kropp, bredde og dybde som reiser håra i nakken :)

    Blir gøy å få tid til å spille litt musikk i helga.
     
    Sist redigert:

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Tannoy Cheviot (12" i stedet for 15" som er i Arden) er de ht jeg har levd lengst med. En kompis sa at de var "Butt-ugly" - og det har han kanskje rett i, men lyden! Lyttetretthet er ikke-eksisterende og mer enn nok dynamikk! Har hatt Klipsch RF7 og de var ikke sprekere på lavt volum i alle fall. Samtidig hadde jeg også IMF RSPM som er de eneste jeg kunne byttet tilbake til, men Cheviot'en er mere presis der IMF'en er mere fyldig.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    804
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Stygge? Cheviot er jo den fineste de lager, med unntak av westminster. Sobert og praktisk design vil jeg si.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.279
    Antall liker
    52.893
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Det kan jeg gjerne tro,med Luxman må jo det låte bra :)

    O
     

    Fråsen

    Medlem
    Ble medlem
    25.07.2017
    Innlegg
    10
    Antall liker
    24
    No er ikkje eg nåke expert på dette feltet, men synest det fungerer bra her hjå meg med luxman og tannoy ved "normale" lytte volum. Blir liksom gøy å gå gjennom plate samlinga på nytt:)
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    1.358
    Torget vurderinger
    2
    Luxman med gult lys er klasse A og blått lys er klasse A/B. Jeg synes at det er litt kult at de har laget det sånn. Slipper å gå inn og lese specs for å finne ut hvilken type det er.
     
    T

    TLN

    Gjest
    Det jeg kan si er at jeg hørte Arden oppkoblet på en Luxman med gult lys, usikker på om det var den med 20 eller 30w. Men duverden for et løft det var å få skikkelig med krefter på det hjemme. Men, enig i at det fungerer fint.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare å prøve, og såvidt jeg forstår så ble Arden hørt med Luxman i et annet rom enn egen stue. Etter høyttalere er det rommet som påvirker lyden mest.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn