TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    De var i det innerste rommet til høyre, der jeg tidligere har hørt sf olympia 3 falle gjennom. Rakk bare en kort lytt . Cohen, sundfør og annet jeg ikke har kjennskap til. De hang utrolig godt sammen i hele frekvensområdet. Mer harmoniske enn dc10t. Også så de bra ut i matt valnøtt.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    2.816
    Torget vurderinger
    1
    Hvor stort er det rommet og hva ble de drevet med av forsterker? Når du sier at Olympica falt igjennom, hva legger du i det? Lydtrykk, bassrespons eller annet? Bare maset, jeg vet det...;)
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    15-20 kvm? Olympica var veldig tamme i samme rom. Manglet driv. Mulig fordi de var koblet mot en av de minste Macintosh integrerte. Det cheviot viste var hvor utrolig viktig grunntoneområdet er, og der hjelper det godt med 12 tommers papirkon og bred baffel. Også hang diskanten helt sømløst med. Virkelig en positiv overraskelse. Helt klart en endestasjonshøyttaler for musikkelskeren.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    2.816
    Torget vurderinger
    1
    Nå snakker vi...! Er lei av stadig bytting av høyttalere nå og det der med fyldig grunntone og sømløs overgang til diskant er jo akkurat sånn man ønsker det. Normalt får jo toveis høyttalere basert på en diskant og en stor bassmellomtone kritikk for å ikke henge sammen. Den kritikken kommer gjerne straks en har med elementer større enn 6,5-tommer å gjøre. Hva er det som gjørat det likevel går bra på Tannoy?

    Fikk du hørt på storebror Arden i samme slengen?
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Arden sto ved siden av. Mye mye større. Eneste uvante med cheviot var at de tross alt er ganske lave, så lydbildet er lavere enn normalt. Ville nok vurdert en liten sokkel hvis jeg satt nærme. Diskanten dekker et stort område, så får 12 tommeren lov til å fleske til der den best.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Blir en tur innom Stereofil idag... Slik det er nå står RF63 ekstremt trygt i stua... men aldri si aldri ;).

    EDIT: Samtidig som jeg skal sjekke ut Forte III. Kjøper ikke SE modellen der uansett pga. prisen.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    2.816
    Torget vurderinger
    1
    Kom gjerne med en 'sammenlignende studie' etterhvert! For meg virker det som om lettdrevne høyttalere ofte ender opp med å ha en lyd som er forholdsvis frempå. Masse dynamikk og klarhet naturligvis, men faren for lyttetretthet kan ligge på lur i sivet, særlig på magert innspilt populærmusikk. Men så er det sånne høyttalere som vi diskuterer her da, som antakelig også har en fyldig og raus grunnklang. Moderne vintage?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Er vanskelig å komme med noe final rapport på Legacy på mange måter, du har endel justeringsmuligheter på "nettverket" der :). Mine GRF90 er på den måten ekstremt allsidig..... Akuratt nå står dem med -3db på øvre frekvens, det gir en fantastisk behagelig lyd.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    2.816
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også tatt ned diskanten på Sandringham, det er veldig bra at man har muligheten til dette. Har ikke helt skjønt forskjellen på Level og Roll-off som er på de dyrere modellene. Mine hàr bare Level.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Da har jeg lyttet på Cheviot en liten stund... og det spilte som ei kule... bokstavelig talt. Skikkelig attack.

    Jeg har blitt skikkelig bortskjemt med høyden og elementplasseringa til GRF, så anbefaler nok å få dem litt opp ifra gulvet, da tror jeg man kan få en skikkelig aha opplevelse.

    Dette var moro, her får du skikkelig Tannoy lyd, med kjempefraspark! Selv ved høye volum virka det ikke ut som at det ble noe særlig vandring på det 12" store elementet...
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Høres meget spennende ut.
    De har nok havnet på lista over saker jeg har lyst til å høre på. :)
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.965
    Antall liker
    1.300
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg lyttet på Cheviot en liten stund... og det spilte som ei kule... bokstavelig talt. Skikkelig attack.

    Jeg har blitt skikkelig bortskjemt med høyden og elementplasseringa til GRF, så anbefaler nok å få dem litt opp ifra gulvet, da tror jeg man kan få en skikkelig aha opplevelse.

    Dette var moro, her får du skikkelig Tannoy lyd, med kjempefraspark! Selv ved høye volum virka det ikke ut som at det ble noe særlig vandring på det 12" store elementet...
    Hvilke av de modellene er mest tilgivende for dårlige innspillinger?
    Hørt de mot Cornwall?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Har hatt Cornwall før, og de spilte så si rubbel og bit uten noe nevneverdige svakheter med mcintosh, og helt fantastisk med accuphase. Cheviot hørte jeg for lite på, men dem virka å ha en fin balanse på det fyldige, som burde passe litt kvasse innspillinger :)
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Da tror jeg vi hadde tilnærmet lik opplevelse av cheviot. Sammenlignet med det jeg har hjemme så er det mer luft, dypere bass og generelt meget bra her, men jeg er usikker på om det røsker like bra i hjerterota som cheviotene klarte. De gjorde inntrykk. Og jeg mistenker at de er meget meget bra hvis dietten består av musikk som ikke er preget av audiofil tankegang bak spakene.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    2.816
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags forsterker ble Cheviot demonstrert med og hva anbefales?

    Ca pris på disse Legacymodellene? Jeg finner ikke disse på hjemmesidene til Stereofil. Mener jeg har sett godt etter også.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Ble brukt den nye MBL N51.

    Tror Luxman 590mk2 vil være helt spinnvilt bra på dem.

    Om jeg husker prisene riktig, så syns jeg kanskje det er litt i favør arden... men mulig jeg hørte feil?! 60-70-80?!... Jeg mener å ha lest 40-60-80 før, som jeg syns virker mer riktig i prisforskjell.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    2.816
    Torget vurderinger
    1
    Dyrt, men vel egentlig ganske rimelig i forhold til Prestige? Har ikke sett noen oppfølger til Dc10ti foreløpig, den var vel ganske prisgunstig.

    Er det slik at elementene i Legacy er litt lavere spesifisert enn i Prestige? Har ikke funnet noe om Pepperpot etc i omtaler av Legacy. Det trenger vel heller ikke å bety så mye i praksis antakelig.

    At det spiller bra med Luxman er vel ingen overraskelse nei. Har sett oppsett fra utlandet med Cheviot drevet av den nye rørforsterkeren LX-380 i lekker retrostil med 2 x 18watt.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    40-60-80 sier ryktene. Prises etter det europeiske markedet. Tipper en aktet japansk integrert hadde gjort seg sammen med disse. Legacy er mye enklere i finishen i forhold til prestige, noe jeg liker. Så tipper kabinettkostnaden er mye lavere. Elementkvaliteten virker top-notch, men det er ikke pepper-pot nei.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Da stiller Cheviot seg veldig høyt på lista mi... kan jo kjøpe en AS sub1 som stand under ;).

    Satser på at de planene uansett roar seg ned... :p.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Dyrt, men vel egentlig ganske rimelig i forhold til Prestige? Har ikke sett noen oppfølger til Dc10ti foreløpig, den var vel ganske prisgunstig.

    Er det slik at elementene i Legacy er litt lavere spesifisert enn i Prestige? Har ikke funnet noe om Pepperpot etc i omtaler av Legacy. Det trenger vel heller ikke å bety så mye i praksis antakelig.

    At det spiller bra med Luxman er vel ingen overraskelse nei. Har sett oppsett fra utlandet med Cheviot drevet av den nye rørforsterkeren LX-380 i lekker retrostil med 2 x 18watt.
    Prestige er virker for meg mye klarere i sin tale, og mindre punchy... Legacy rocka skikkelig :D. Helt klart mer oppløst lyd i Prestige GRF, men så har ikke den samme WOW attack lyden som Legacy overraska meg med. Kabinettet til Prestige er jo spinnvilt.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    2.816
    Torget vurderinger
    1
    Sandringham er også veldig åpne og klare. Selvsagt kjempedeilig på godt innspilt materiale og lettere slitsomt hvis innspillingene er tynne og lyse. Lit mer fett på kroppen er ønskelig for min del.

    Har også veldig sans for design der man går for litt mer brede og grunne kabinetter i pen valnøtt uten for mye forsiringer. Prestige er flotte, men her hos meg tror jeg det passer bedre med Legacy ja. Eller Klipsch i tilsvarende retro.

    Det ser ut som jeg må få tatt den osloturen snart likevel.....
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Sandringham er også veldig åpne og klare. Selvsagt kjempedeilig på godt innspilt materiale og lettere slitsomt hvis innspillingene er tynne og lyse. Lit mer fett på kroppen er ønskelig for min del.

    Har også veldig sans for design der man går for litt mer brede og grunne kabinetter i pen valnøtt uten for mye forsiringer. Prestige er flotte, men her hos meg tror jeg det passer bedre med Legacy ja. Eller Klipsch i tilsvarende retro.

    Det ser ut som jeg må få tatt den osloturen snart likevel.....
    Stereofil har også Forte 3 inne ;). Men dem var ikke koblet opp.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Spot on angående cheviot der.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Tannoy Arden virker spennende. Disse må jeg få hørt. Noen som vet om de er tilgjengelig i Norge enda ?
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Jeg har en tredje D500 høyttaler som egentlig bare opptar plass i boden nå. Kabinettet er rosewood farge og ser bra ut, trenger dog litt shining under spesielt. Basselementet skal fungere fint, grill er OK men trenger nytt trekk og diskanten på den er sprengt. Når jeg hentet D500 i sommer ble jeg særdeles overrasket når det var 3 høyttalere der. Plasserte den siste i boden uten helt å ha en plan for hva jeg skal gjøre med den, så nå vurderer jeg å selge den.

    Er dette noe som er interessant som salgsobjekt? I så fall til hvilken pris? Min tanke er at den kan brukes til deler, som nok ikke er enkelt å finne på disse høyttalerne.

    Setter pris på tilbakemeldinger.
     
    Sist redigert:

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.211
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Tja, ikke enkel den der.

    For deler, få svar på hva som må byttes, så kan du jo evt kontakte Speakerbits i Australia å høre om evt deler eller nytt element.
    Ortofon, Thorens, Scan-Speak, Speaker repairs, Turntable repairs, Vinyl accessories

    Men et nytt element koster fort litt penger, hvis de har noe slikt da. Fant ikke det på sidene deres i hvert fall.

    Hmmmm, sprengt diskant på DC element, regner med at det da evt må byttes Diaphragm kanskje ?
    For D500 ligger det på såvidt 180 Australske dollar ser jeg.

    Så kommer jobben å få bytta...

    Vet ikke helt hva du kan be om for 1 stk D500, 500-1000,- ??
    Er kanskje litt i største laget kanskje å legge på siden å bruke som senter... :)
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Senter fungerer den nok ikke som. Jeg tenlte mer om noen trenger nytt kabinett/basselement e.l. Hører gjerne fra andre også.
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.716
    Antall liker
    898
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    jo absolutt men tror ikke du kan forvente så mye for kun 1 høyttaler da
    eller ta vare og bruk den som dele høyttaler. litt eldre elementer blir etter hvert dyre og vanskelige å få tak i.

    måtte ut med 8000 kr for fabrikk nye elementer til Sandringham se som jeg har liggende som reserve..
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Ja, det er jo en dele høyttaler egentlig. Å ta vare på den selv, tja. Jeg er jo den som ivaretar alt jeg eier så godt jeg kan. Jeg skal være seriøst uheldig om jeg får bruk for den i kjelleren for å si det slik. Der er det som jeg sier at den bare tar opp plass. Forslag til pris? Dette er jo i utgangspunktet ikke en billig høyttaler, samtidig er jo diskanten sprengt også. Tenke tenke
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.716
    Antall liker
    898
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    er diskanten tatt kvelden, tviler jeg på at den er verd å fikse opp, tannoy elementer er dyre, men du kan høre med Lockwood i England som driver med reservesalg/rep av elementer. men hvis du skal selge den, hvor mye tenker du å selge den for? ble litt gira på et alternativ sub prosjekt her:)
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Usikker. Å fikse den opp til original D500 er kanskje litt utopi, men å bruke den som delehøyttaler e.l. lar seg nok gjøre. Skal snakke litt med en kompis som driver DIY også. Kommer tilbake til deg på pm etterhvert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn