TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Jeg er blevet nysgerrig for at prøve et sæt Tannoy Revolution DC6T SE.

    De vil formentlig skulle spille sammen med en Rega Brio-R med tilhørende Apollo-R og DAC.

    Hvilke højttalerkabler ville efter jeres opfattelse passe godt til denne kombination?

    Og hvad mener i om matchet mellem Tannoy og Rega?
    Matchen er veldig god, men Tannoyene må ha noen timer før lyden sitter. Jeg brukte vanlig belden på signal og høyttalersiden. Ikke bekymre deg for kablene. ;)
     

    Bjarild

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    18.03.2005
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    12
    God kveld!

    Noen her som har lengre erfaring med Tannoy Glenair 15?
    Jeg tenker da på plassering og størrelse på rom osv.
    Har hatt et par en liten stund, og de er jo meget fornøyelige altså, men har følelsen av at jeg ikke får utnyttet
    deres potensiale på langt nær..
    Jeg mistenker at de er endel for store for rommet mitt som er i underkant av 20 kvm.
    Har tidligere hørt at disse er mindre kresne på romstørrelse enn f.eks. DC10, men det er jo tross alt en DIGER høyttaler
    med 15" basser.
    Har til nå brukt en litt "slapp" forsterker med tanke på de store elementene som skal beveges, men jeg får en mye kraftigere og bedre en til uka.
    Tenker at slappingen roter det litt til, selv om de er lettdrevne, blir uansett moro å få litt ordentlig strøm på dem.
    De er jo heeelt fantastiske høyttalere, og jeg har virkelig ikke lyst til å kvitte meg med dem.

    Mvh
    Bjarild :)
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Jeg har hatt Glenair 15 i flere år og er meget godt fornøyd. Har et rom på 20-25 kvm. Takhøyden er bare 2m, men det spiller flott syns jeg. Hva er denne "slappe" forsterkeren? Jeg har testet flere. Bruker for det meste en KT88, men har noen ganske kraftige monoblokker også. Liker å ha begge deler fordi de spiller forskjellig. Jeg liker ikke så godt EC på Tannoy. De virker late/slappe i bassen synes jeg. Kommer vel ikke til å selge Glenair uten at det blir å kjøpe en annen 15" Tannoy.
     

    Bjarild

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    18.03.2005
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    12
    Jeg bruker en Pathos Classic One MkII hybrid. Den låter virkelig bra, men den har litt problemer med å holde kontroll på det store elementet ved
    høye lydtrykk, så da kan det bli litt skarpt og rotete.
    Har en kraftig Coda integrert på vei, må iallefall teste den ut skikkelig før jeg kvitter meg med noe som helst.
    Det er jo ingenting som en 15" uansett, og jeg liker dem egentlig utrolig godt.
    Kanskje det nærmeste jeg har vært en komplett høyttaler!
     

    Bjarild

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    18.03.2005
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    12
    Hvordan står dine i forhold til vegger og toe-in?
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Bildene er tatt med iPAD, så de er ikke bra. Men du ser vel litt av plaseringen.

    image.jpg
    image.jpg
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Endelig kom høyttalerne i hus.....disse relativt små høyttalerne kan virkelig spille...aldri hørt noe lignende...i mitt hus ihvertfall. Hva kan noen hundre timer med innspilling gjøre bedre? De har stått å spilt i 6 timer nå, men jeg synes jo det låter bra allerede:)
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Endelig kom høyttalerne i hus.....disse relativt små høyttalerne kan virkelig spille...aldri hørt noe lignende...i mitt hus ihvertfall. Hva kan noen hundre timer med innspilling gjøre bedre? De har stått å spilt i 6 timer nå, men jeg synes jo det låter bra allerede:)
    Mine DC6T vart iallefall bedre og bedre etter timevis med innspeling...
    Er det Cabmbridge du bruker på dei? Testa med Hegelen og?
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Mine DC6T vart iallefall bedre og bedre etter timevis med innspeling...
    Er det Cabmbridge du bruker på dei? Testa med Hegelen og?
    Foreløpig er det kun Cambridgen jeg tester med, og i utgangspunktet skal bruke, og jeg må si jeg synes dette er en fantastisk kombinasjon. Det er nøytralt med en fantastisk dynamikk og trøkk på de rette plassene. Bassen er virkelig bra til å være så realtivt små høyttalere, og disse høyttalerne er helt klart i klasse med ProAc Studio 140 som jeg hadde en gang og som er de beste jeg føler jeg har hatt. De kostet over 23.000. Har også B&W 703(Røverkjøp jeg gjorde her på sentralen for 3 mnd siden til 5500,-) i hovedanlegget sammen med Hegel og det er to vidt forskjellige høyttalere vi snakker om her, men aller mest morro med DC6TSE føler jeg:)
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Noen som har lyttet til tannoy sine precision 6.4 for noen nydelige høyttalere
    64_lite.jpg
    :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Nei, men de skal være gode. Du har jo også 6.2 som jeg synes er enda penere. Blir for mye elementer på disse visuelt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    6.4 er ikke aktive, men har to "aktive" elementer som drives av forsterker. To av basselementene er passive bass radiatorer uten magnet. Det er en lukket konstruksjon og bassradiatorene gir dem "pusterom". Omtrent som mange subwoofere idag fra Def. Technology, Rel +++
     
    C

    Cyber

    Gjest
    pr-prec62-01.jpg


    For en Tannoy-mann som meg så kjenner jeg at disse spiller på noen strenger i sjela...

    Litt mer bilder må være lov i en Tannoy-tråd:
    tannoy-precision-622_212233.jpg


    De nye DC-elementene på Tannoy er meget gode. I mine ører overlegne andre høyttalere i prisklassen med "delt mellomtone og diskant". Man får en meget god sammenheng på lydbildet. 6.2 er nok der en meget god konstuksjon der det nederste basselementet ikke kommer inn i lydbildet før godt nede i bassen slik at høyttaleren blir langt mer "point-source".
     
    C

    Cyber

    Gjest
    DC6T SE er også en kanonhøyttaler i prissegmentet, jeg liker det stramme utseendet og det at man har fått bort hullene som fronttrekket skal sitte i mot magneter i stedet.

    Vis vedlegget 181164
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Tror du ikke noe ala DC8T er mer interessant da? Tipper de blir et nummer for små om du er vant med Glenair 15.
     

    Bjarild

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    18.03.2005
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    12
    Jo det var mitt neste spørsmål faktisk, noen som har hørt DC8T? Ja de gjør nok det, men synes de var så lekre. :)
    Hørt mye godt om DC10, men at disse også trenger et litt større rom.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Jeg synes ikke tannyo precision 6.4 har for mange elementer , men har kansje blitt for mye her i stuen. tannyo precision 6.2 var utrolig fine di å , og di låter sikkert heilt utrolig med det rette opsettet.
     

    Bjarild

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    18.03.2005
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    12
    Nei det der er jo en smaksak selvfølgelig. Personlig synes også jeg at 6.4 er den lekreste. :)
    Må oss sørlendinger til Oslo for å få hørt nye Tannoy?
    Er vel Stereofil som har best utvalg på demo i tilfelle.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Nei det der er jo en smaksak selvfølgelig. Personlig synes også jeg at 6.4 er den lekreste. :)
    Må oss sørlendinger til Oslo for å få hørt nye Tannoy?
    Er vel Stereofil som har best utvalg på demo i tilfelle.
    Resonans i Stavanger har noe tror jeg.
     

    Bjarild

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    18.03.2005
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    12
    Aha, det er jo ikke lange biten. Men sliter litt med å kvitte meg med Glenair 15 altså, den er så komplett egentlig... :confused:
    Få unna litt overflødig utstyr først kanskje ja.

    Har du eller noen hørt DC8T selv? Eller DC10T?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Aha, det er jo ikke lange biten. Men sliter litt med å kvitte meg med Glenair 15 altså, den er så komplett egentlig... :confused:
    Få unna litt overflødig utstyr først kanskje ja.

    Har du eller noen hørt DC8T selv? Eller DC10T?
    Dessverre, nei, men ligger jo to DC10T uten på brukten eksempelvis.
     

    Leifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    Jeg tror ikke DC10t er svaret om du synes G15 blir for store for rommet . G15 er mye letter å få til i små rom er min erfaring . Hvor mye mindre DC8 gir i forhold til sin storebror vet jeg ikke .
     

    Bjarild

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    18.03.2005
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tror ikke DC10t er svaret om du synes G15 blir for store for rommet . G15 er mye letter å få til i små rom er min erfaring . Hvor mye mindre DC8 gir i forhold til sin storebror vet jeg ikke .
    Nei det var det jeg også mente å ha lest flere plasser. Så det er nok ikke interessant.
    Satser på å få hørt litt på mindre modeller etterhvert.
    Mener å huske test av G10 hvor de var mye mindre imponerende enn G15.
    Kommer virkelig til å savne dem, men jeg kommer nok ikke til å flytte med det første.
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Har lenge hatt lyst til å høre på Tannoy, og nå som jeg er inne på tanken av å prøve noe nytt, lurer jeg på hvordan Tannoy er. Hvordan er disse signaturmessig? Ønsker litt mørk og laidback lyd, og elektronikken er Marantz pre, og Primare. Er dette grei match tror dere? Går i multikanals hjemmekino/stereo med så få bokser som mulig. Er DC6T SE med tilhørende DC6 LCR noe for meg. Hva mister jeg i fra Klipsch RF 82, RC 64 og RS 62 til disse? og hva får jeg i retur? Ønsker noe med mindre "kvass" øvre mellomtone, som er bedre, og mer behagelig på vokal, da jeg hører mye på alt i fra Kaitie Melua, Norah Jones og Anne Brun, til Steely Dan og generell jazz, men trenger også litt bass og snert til musikksjangre i fra rock som Metallica til dvs. hiphop ala R. Kelly. Trenger noe "alt-etendes". Er Tannoy i denne kategorien?
     

    BeeGee

    Medlem
    Ble medlem
    31.03.2011
    Innlegg
    34
    Antall liker
    35
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Har lenge hatt lyst til å høre på Tannoy, og nå som jeg er inne på tanken av å prøve noe nytt, lurer jeg på hvordan Tannoy er. Hvordan er disse signaturmessig? Ønsker litt mørk og laidback lyd, og elektronikken er Marantz pre, og Primare. Er dette grei match tror dere? Går i multikanals hjemmekino/stereo med så få bokser som mulig. Er DC6T SE med tilhørende DC6 LCR noe for meg. Hva mister jeg i fra Klipsch RF 82, RC 64 og RS 62 til disse? og hva får jeg i retur? Ønsker noe med mindre "kvass" øvre mellomtone, som er bedre, og mer behagelig på vokal, da jeg hører mye på alt i fra Kaitie Melua, Norah Jones og Anne Brun, til Steely Dan og generell jazz, men trenger også litt bass og snert til musikksjangre i fra rock som Metallica til dvs. hiphop ala R. Kelly. Trenger noe "alt-etendes". Er Tannoy i denne kategorien?
    Nå har jeg ikke hørt DC6T men synes mine DC8T absolutt har noen av de kvalitetene du nevner overfor. Tenker da på diskanten som nok kan oppfattes som noe dempet og en veldig behagelig mellomtone. Når det kommer til bass så leverer de så det holder og litt til. Blir stadig forbløffet over hva disse HT'ene kan levere av basstrykk.

    Jeg er en stor fan av Tom Waits og synes DC8T er en perfekt match til den type musikk. Kunne dog noe ganger spesielt på elektronisk musikk ønsket litt mer attack fra diskanten. Men dette er jo en smakssak og avhenger selvsagt av personlige preferanser. Jeg har hatt Primare før men ikke hørt de på Tannoyene, men vil tro det kunne være en grei match.
    Er nok bare å sette seg i bilen å komme seg til nærmeste forhandler for en demo ;)
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Har lenge hatt lyst til å høre på Tannoy, og nå som jeg er inne på tanken av å prøve noe nytt, lurer jeg på hvordan Tannoy er. Hvordan er disse signaturmessig? Ønsker litt mørk og laidback lyd, og elektronikken er Marantz pre, og Primare. Er dette grei match tror dere? Går i multikanals hjemmekino/stereo med så få bokser som mulig. Er DC6T SE med tilhørende DC6 LCR noe for meg. Hva mister jeg i fra Klipsch RF 82, RC 64 og RS 62 til disse? og hva får jeg i retur? Ønsker noe med mindre "kvass" øvre mellomtone, som er bedre, og mer behagelig på vokal, da jeg hører mye på alt i fra Kaitie Melua, Norah Jones og Anne Brun, til Steely Dan og generell jazz, men trenger også litt bass og snert til musikksjangre i fra rock som Metallica til dvs. hiphop ala R. Kelly. Trenger noe "alt-etendes". Er Tannoy i denne kategorien?
    Nå har jeg ikke hørt DC6T men synes mine DC8T absolutt har noen av de kvalitetene du nevner overfor. Tenker da på diskanten som nok kan oppfattes som noe dempet og en veldig behagelig mellomtone. Når det kommer til bass så leverer de så det holder og litt til. Blir stadig forbløffet over hva disse HT'ene kan levere av basstrykk.

    Jeg er en stor fan av Tom Waits og synes DC8T er en perfekt match til den type musikk. Kunne dog noe ganger spesielt på elektronisk musikk ønsket litt mer attack fra diskanten. Men dette er jo en smakssak og avhenger selvsagt av personlige preferanser. Jeg har hatt Primare før men ikke hørt de på Tannoyene, men vil tro det kunne være en grei match.
    Er nok bare å sette seg i bilen å komme seg til nærmeste forhandler for en demo ;)
    Jeg har DC10T (forøvrig til salgs) Mine inntrykk er veldig likt som skrevet her, horn-diskanten er ikke for frempå som er positivt når en drar på litt,
    men føler heller ikke en går glipp av noen detaljer. Mellomtonen er behagelig og vokaler låter stort, men en får det heller ikke mitt i trynet.
    Bassen er nok høyttalernes sterkeste side, her får en slam og dypbass ut av ganske få watt fra forsterkern. 92db følsomhet.
    Alt i alt en lett likanes høyttaler.
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar. Må nok få meg en demo ja! ;D

    Har alltid hatt inntrykk av at de dyrere Tannoy er litt rolig og behersket, vil da tro jeg oppfatter det slik etter og å hatt Klipsch, som jo er i overkant frempå og rett i trynet? Men som jo, for all del er morro når man er i humør for det.

    Høres jo ut som en høyttaler for meg. Er bare ikke interessert i "NOK EN HØYTTALER", som blir litt spiss og skjærende med de helve**** sibilanter, "hiss" etc som kommer fra horna når jeg drar på, og Ane Brun gjør det samme. Går det an å oppdrive en slik høyttaler? Har vurdert Vienna høyttalere, men disse blir nok i overkant myke. Vil ikke ha en kjedelig høyttaler. Vil ha en behersket høyttaler med litt mørk klangbalanse, livefølelse og spilleglede. En mellomting av Vienna Acoustic og Klipsch hadde nok truffet min musikksmak og ører, perfekt. Er lei av å bli lyttetrøtt. Ønsker en høyttaler som er fri fra sibilanter, og litt "altetende".

    Har nå økt budsjettet, og vurderer sterkt DC8T eller DC10T, men DC10T som ligger på torget her, blir nok likevel noen tusen for mye, dessverre (synd, da det passer bra at de står i Akershus). Får "tråle" bruktmarkedet fremover.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    En høyttaler som er "overkommelig" priset og antakeligvis ganske god er Precision 6.1. Vanvittig lekker i glossy walnut;

    448-Large-292-large-7.jpg
     
    C

    Cyber

    Gjest
    En høyttaler som er "overkommelig" priset og antakeligvis ganske god er Precision 6.1. Vanvittig lekker i glossy walnut;

    Vis vedlegget 182854
    Jeg har nå gått og siklet på Precision lenge og så lenge på 6.2, men tror 6.1 passer bedre til mitt bruksområde - og prisen er også halvparten. Et par slike i Gloss Walnut er da bestilt. Eg gler meg og er spent på kombinasjonen med Nuforce DDA-100.
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer. Vanvittig pen høyttaler, og definitivt den peneste finishen! Blir DC8T eller DC10T, så fort jeg har råd. Blir spennende å teste på Marantz og Primare elektronikk. Lurer på hvorfor det ligger så mange på torget om dagen. Dårlig tegn? Hehe. Shit au, jeg skal ha ett par snart.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Spiller ikke så høyt så jeg tror disse blir veldig passelige til mitt bruk.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    27 timer fra bestilling til ankomst postkontoret - godt jobbet Stereofil/Posten AS:
    DSC_8867.JPG


    DSC_8870.JPG

    Klipschene ser nesten bedrøvet ut der de står...

    DSC_8873.JPG

    Ser lovende ut... :)
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    Cyber

    Gjest
    DSC_8874.JPG


    DSC_8879.JPG


    DSC_8884.JPG


    DSC_8892.JPG


    DSC_8894.JPG


    Nå har jeg mast om Precision her i over et halvt år så jeg måtte bare ta spranget og bidra selv...
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bjarild

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    18.03.2005
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    12
    Fantastisk lekker! Gratulerer!
    Du får dele lytteinntrykk asap!! ;)
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Fine, veldig.. får lyst på selv merker jeg! Kanskje ta turen og høre på snart :)

    Ps. Enig med Bjarild !
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn