Tannoy Glenair 15

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    ELEL6200 skrev:
    SOEDAL skrev:
    Jeg ser at det har vært solgt en del Glenair på bruktbørsen de siste månedene. Har undret meg litt over dette da jeg likte Glenair meget godt selv. Har eierne oppdaget feil ved langtids lytting?
    Ingen eks eiere som kan svare på denne?
    Forrige eier av mine Glenair 15 har vært svært fornøyd, men han er på vei oppover i Tannoy stigen. I mellomtiden lever han med Glenair 10 som han beskriver som en G15, men med mindre av alt. Bassen i G15 er i tillegg strammere, mens mellomtonen er "hardere" på tieren. Eier utrykker at han aldri har vært så fornøyd med en høyttaler som med G15, men mye vil ha mer :)

    Andre ekseiere som vil stå fram?

    Lf
    En del av HiFi-folket selger og kjøper hele tiden, gjerne før utstyret er innspilt, uansett pris og hva slags type utstyr det gjelder. Jeg har inntrykk av at de samme hører mer etter hva andre sier enn hva de selv mener. - Nå må ikke du gå i den fella da ELEL6200 ? ;D

    Gratulerer med nye høytalere ! Bruk tiden til å sammenligne gjenngivelsen med instrumenter og stemmer fra virkligheten, så tror jeg du beholder Glennair 15 lenge !! ;)

    Hilsen up
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    ELEL6200 skrev:
    Andre ekseiere som vil stå fram?

    Lf
    Kan vel informere om at vedkommende som holder til i mitt området selger/solgte p.g.a. flytting til mindre leilighet. Så vidt meg er bekjent har han ikke et vondt ord å si om høyttalerne.

    Ut over disse er det vel ikke så mange flere som har vært på børsen, er det det??

    Tror Glenair 15-eiere skal slappe helt av. Glenair 15 flotte høyttalere som ihvertfall ga meg en god feeling den ene gangen jeg hørte på de.

    Mvh.
     

    ke

    Medlem
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    Det er jeg som har solgt mine glenair til ellef men jeg er ikke fortalt av andre at jeg skal gjør det,har en kompis med yorkminster som jeg har lyttet mye på og de har alnico magnet noe også kensinton har og det spiller i en annen liga en glenair derfor oppgradering.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fikk aldri hørt på G15, selv om muligheten var der..... :-[

    ke:
    Jeg er på linje med VidarP her.
    Det er ikke helt lett i farten å få med seg hva du mener når du forteller om dine erfaringer med Glenair.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.134
    Antall liker
    10.602
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ok måtte slette endel innlegg og moderere endel i denne tråden. Nå er den forhåpentligvis på rett kjøl igjen.

    EDIT: Alle personkarakteristikker kan holdes privat
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk til bambadoo og andre for rett kjøl; jeg vil bare skyte inn til lf's spørsmål; det jeg har hørt av G15, med Edge elektronikk, har vært svært så oppløftende. Jeg har ikke hørt "min musikk" med det, så må ta forbehold om det; men jeg pleier vanligvis å være nokså anafylaktisk allergisk mot dårlig eller intetsigende lyd uansett musikk; og liker å tro at jeg har en slags radar for lydkvalitet som vil skuffe i lengden; og G15 tilhører helt andre enden av skalaen, høres det ut som.

    Mvh Vidar P
     

    ke

    Medlem
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    Glenair 15 spiller fantastisk bra men følte 15 tommeren ble noe stor i mitt rom derfor tenkte jeg og gå for kensinton med 10 tommer og bedre element,spiller nå på g 10 som også er en fantastisk høytaler som kan anbefales på det varmeste.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Synes ihvertfall Glenair 15 spilte bra da jeg hørte dem på Horten-messa, drevet av ASR-elektronikk, tror jeg.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Tannoy Glenair 15 og Mcintosh

    Hei G15 eiere :) Lenge siden sist.
    Jeg vurderer å selge mine, men er usikker om jeg kanskje gjør noe dumt. Jeg har finsnakket med min samboer om å få kjøpe et par av mine "drømmehøyttalere", samtidig som G15 får lov til å samle krefter mens de venter på å sammenlignes med nykommeren. Men akk nei, hun mener at i disse nedgangs tider bør man selge, før man får noe nytt inn. Og jeg er tildels enig, da HIFIrommet er lite og blir brukt til tv stue og G15 tar som kjent plass.

    Jeg har forstått at Mcintosh er svært god match med G15. Er det noen i Stavanger området som er villig til å la meg teste en Mc275 eller lignende så vil jeg bli svært takknemmelig.

    Noen G15 eiere som kan overtale meg til å beholde dem ;D

    Lf
     

    GeirM7

    Medlem
    Ble medlem
    14.05.2009
    Innlegg
    10
    Antall liker
    1
    Jeg har svært så god erfaring med G15 og 2 stk. Mc275. Stuen hvor høyttalerne står plassert har et stort volum, og det er merkbart mer kontroll med to forsterkere. Med riktig plassering ovverraskes jeg like mye hver gang over hvor godt dette spiller. Vedr. toe-in, lar jeg den være noe mer åpen. Og, ja - G15 kan spille høyt! Jeg har også paret G15 med en SVS PB12-Plus/2 subwoofer, noe som bidrar til et hysterisk stort lydbilde, men kvaliteten er soleklart best når G15 får stråle alene.
     

    bjornendrestad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    239
    Antall liker
    7
    Jeg bruker utstyr fra ARC og det spiller helt etter min smak. Stor lyd :) En flott høytaler men tar litt tid og spille den inn. først da hører man hva den er god for.
     

    Vedlegg

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.301
    Torget vurderinger
    49
    bjornendrestad skrev:
    Jeg bruker utstyr fra ARC og det spiller helt etter min smak. Stor lyd :) En flott høytaler men tar litt tid og spille den inn. først da hører man hva den er god for.
    Nydelig oppsett :)
    Noen som vet om Resonans L&B har dem inne i demo ?
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    E.I.A. skrev:
    bjornendrestad skrev:
    Jeg bruker utstyr fra ARC og det spiller helt etter min smak. Stor lyd :) En flott høytaler men tar litt tid og spille den inn. først da hører man hva den er god for.
    Nydelig oppsett :)
    Noen som vet om Resonans L&B har dem inne i demo ?
    De var ikke inne hos Resonans sist jeg var innom der.Men du kan få høre på mine hvis du vil E.I.A
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    E.I.A. skrev:
    bjornendrestad skrev:
    Jeg bruker utstyr fra ARC og det spiller helt etter min smak. Stor lyd :) En flott høytaler men tar litt tid og spille den inn. først da hører man hva den er god for.
    Nydelig oppsett :)
    Noen som vet om Resonans L&B har dem inne i demo ?
    Hva er det jeg ser E.I.A, på veg bort fra Proac?
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hallo folkens!

    Det er mulig det er bare meg, men er det ikke noe litt "syntetisk" eller unaturlig i diskanten på disse Dual-Concentric elementene?
    Hver gang jeg hører Tannoy så blir jeg imponert over tilstedeværelsen i mellomtonen, trykket i mellombassen og "live-følelsen" men altså litt skuffet over det som skjer over 4-5 000 Hz... ? :-\

    M
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Kun begrensningen i spredning, pga diskantens dype plassering.

    Arne K
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.301
    Torget vurderinger
    49
    tdbil skrev:
    E.I.A. skrev:
    bjornendrestad skrev:
    Jeg bruker utstyr fra ARC og det spiller helt etter min smak. Stor lyd :) En flott høytaler men tar litt tid og spille den inn. først da hører man hva den er god for.
    Nydelig oppsett :)
    Noen som vet om Resonans L&B har dem inne i demo ?
    Hva er det jeg ser E.I.A, på veg bort fra Proac?
    He he , busted ;D
    Jeg er stadig på jakt etter drømmelyden , så noen sidesprang må man unne seg ;)
    Har hatt høytalere hjemme med 10" og 12" basselementer Sp100R og Jbl Array1000 , og store elementer gjør ting som små elementer ikke klarer uansett hvor mye de prøver . Spørsmålet er om man får i pose og sekk eller bare i sekk .
    Etter mye lesing på Glenair 15 får jeg inntrykk av at man må sitte forholdsvis nærme disse for å oppnå godlyd , stemmer dette , eller "fyller" de hele rommet ?
    Ser Høium har et par Kensington SE til salgs , noen som vet hvordan spiller de i forhold til Glenair 15 ?
     

    henje

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    0
    har hatt glenair 15 og har testet de opp mot masse forkjellig elektronikk konklusjonen er knallbra høytalere jeg ville heller kjøpt de en kensington.
    skal du han noe bedre kjøp canterbury som jeg har nå
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det er nok litt forskjell på Kensington og Glenair 15. Glenair har nok mer tyngde og slam, men Kensington og dens dyrere/større brødre har mer påkostede DC-elementer som spiller enda åpnere og gjennomsikitig. Litt mer raffinement, kan man kanskje si. Har man plass, så er det vel bare å slå til på Westminstrene som ligger på børsen nå.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.301
    Torget vurderinger
    49
    henje skrev:
    har hatt glenair 15 og har testet de opp mot masse forkjellig elektronikk konklusjonen er knallbra høytalere jeg ville heller kjøpt de en kensington.
    skal du han noe bedre kjøp canterbury som jeg har nå
    Vet at du har testet ut mye Henje ;)
    Hvilken elektronikk følte du passet best på Glenair'ene ?
    Bare så jeg har litt og gå etter hvis jeg skulle finne på å gå for dem .
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.301
    Torget vurderinger
    49
    lakki_luke skrev:
    E.I.A. skrev:
    bjornendrestad skrev:
    Jeg bruker utstyr fra ARC og det spiller helt etter min smak. Stor lyd :) En flott høytaler men tar litt tid og spille den inn. først da hører man hva den er god for.
    Nydelig oppsett :)
    Noen som vet om Resonans L&B har dem inne i demo ?
    De var ikke inne hos Resonans sist jeg var innom der.Men du kan få høre på mine hvis du vil E.I.A
    Takker for tilbudet :)
    Skal ta en tur til Resonans først og snakke med Robert .
    Har ikke hørt Tannoy på 10år så det blir spennende og høre hvordan de har utviklet seg .
    Angrer litt på at jeg ikke hørte på dine Henje når jeg var der å kjøpte forforsterker for en stund tilbake , det oppsettet så rått ut ;)
    Fortsatt god påske 8)
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Glenair er ganske lette å drive,men det blir jo veldig kjekkt med mye krefter.Jeg hadde D700 før og de krevde mye mer av forsterkeren.Har prøvd endel forsterkere på Glenair,og rør passer godt.
    Veksler litt mellom en KT88 og en rør pre og monoblokker.
     

    Vedlegg

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Holdt på for noen dager siden å bytte ut mine Glenair 15 til fordel for Kensington SE som ligger på brukten. Men jeg fikk tenkt meg godt om, og kom til den konklusjonen at jeg ikke klarer å være foruten Glenairene, hadde ikke klart å selge dem. Så gla i dem er jeg :). Det er tross alt 15" vs 10".

    Er redd jeg kanskje hadde mistet for mye av slammen/dynamikken/tyngden/autoriteten som jeg elsker så mye ved disse høytallerene. Noen som kan bekrefte om det hadde vært tilfellet ?. Har ikke hørt Kensington før.

    Bruker forøvrig 2 forsterkere på mine høytallere da de spiller helt forsjellig åp de, og det er gøy å kunne bytte av og til.

    Audio note Oto phono SE som lytteforsterker, når jeg vil ha skikkelig kremlyd og "svart bakgrunn" med noe godt i glasset. Til litt rolig musikk låter denne karen helt fantastisk, og greit RIAA trinn i den også.

    Hegel h200 når jeg vil ha mer rocka lyd og til spotify og fest :). Voldsomt driv i denne forsterkeren, veldig gøy å høre på men får ikke samme stillheten i lyden som klasse A lyden Audio noten har.

    føler jeg får det beste fra begge verdener, raskt å bytte bak i racket med bananplugger. Her er forøvrig ett bilde av anlegget :

    Utstyr : Project RPM-1 med AT 95 pickup / Hegel HD2 for Jitter fjerning ( usb til coax ) / Bladelius Advantage S1 DAC og cd spiller / Audio note oto phono SE / Hegel h200.

     

    haden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.09.2004
    Innlegg
    170
    Antall liker
    1
    har hørt Kensington med supertweeter i 2 ulike oppsett , og som Glenaireier er saken klar : du skal IKKE bytte de ut til fordel for Kensington . Da bør du heller vurdere DC10T som er like bra som Glenair...men med en smule strammere bass. Dette er mine "subjektive" inntrykk , men det var det jeg hørte :)
    mvhH
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    haden skrev:
    har hørt Kensington med supertweeter i 2 ulike oppsett , og som Glenaireier er saken klar : du skal IKKE bytte de ut til fordel for Kensington . Da bør du heller vurdere DC10T som er like bra som Glenair...men med en smule strammere bass. Dette er mine "subjektive" inntrykk , men det var det jeg hørte :)
    mvhH
    Takker for den kommentaren. Da kjenner jeg roen brer seg over meg og "oppgraderingsspøkelset" forsvinner henn ;).

    Ja DC10T har jeg hørt og den kan minne om Glenair, men når sant skal sies har jeg ikke hørt noe strammere bass en jeg har med Hegelen på Glenairene noen plass. Ikke engang på JBL.

    Dette forandrer seg drastisk etter hvilken elektronikk jeg har på da. ( Ikke så stram bass med MC 275/EC/Audio Note ). Virker som høytallerene får frem lydfilosofien i hver enkelt forsterker ganske bra, noe som igjen gjør at de fleste kan få denne høytalleren til å spille slik den subjektive lydpreferansen er :).

    Bytte ut Mine vakre Glenair med DC10T kommer aldrig til å skje dog. Jeg elsker trefarger og hater gloss. Utseende messig synes jeg Glenair er en av de peneste høytallerene som eksisterer ;) .
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Bytte fra 15" til 10" høres ikke ut som en god plan synes jeg, tror du gjorde det rette ved å beholde Glenair 15. Tipper Kingdom er mer i riktig retning (det ligger jo et par Kingdom 18 på børsen).
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    HC skrev:
    Bytte fra 15" til 10" høres ikke ut som en god plan synes jeg, tror du gjorde det rette ved å beholde Glenair 15. Tipper Kingdom er mer i riktig retning (det ligger jo et par Kingdom 18 på børsen).
    Hmm de spiller nok bra de men føler på meg de trenger mye større rom osv til å blomstre, og jeg synest ikke de er så veldig pene heller :). Nei jeg beholder Glenairene, det er jo ingenting jeg føler jeg mangler. Det var bare det at den Alnico magneten/pepper pot diskanten fristet.

    Tror om jeg oppgraderer en gang så bør det neste steget bli Canterbury ( 15" med Pepper pot ). Men da selvfølgelig etter seriøse lytterunder. Er jo ikke altid det dyreste som låter best.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn