Tangband W8-1808 og Eminence Alpha 15A åpen baffel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    En klassisk åpen baffel etter inspirasjon her inne og andre som bruker disse i kombo (PAP og Martin King).

    Spørsmålet som melder seg plutselig, i og med at delefilter ikke er ferdig og dynabel skal legge ned, er som følger.

    Hva anbefales, helst av det som dynabel fører, av kondensatorer i serie med diskant (fulltone)? Kvaliteten på Tang-band'en tatt i betraktning. Janzen standard eller Mundorf Evo oil, eller en kombinasjon av disse?

    Det blir ca 15-30 uF i serie.

    Bassen skal ha 8 mH (jernkjerne) og ca 15 uF i parallell. Her regner jeg med at vanlig polypropylen er nok.

    Bilder og simuleringer følger.
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Simulering i Basta!
    Med baffle step compensation og filter.

    Basta TB 15uF BSC +15A 8mH 15 uF.jpg
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Okei, ikke så mye interesse eller tips.

    Mundorf Evo oil 15 uF ble handlet inn i panikk da nettbutikken til dynabel tømmes veldig fort.
     

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Henger meg på sent, men hvordan ble dette? Traff du på komponenter og hvordan spiller det? Målinger, kanskje?

    -Thomas
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Henger meg på sent, men hvordan ble dette? Traff du på komponenter og hvordan spiller det? Målinger, kanskje?

    -Thomas
    Takk for interessen! Jeg har nettopp ferdigstilt 2 høyttalere (hvis det kan kalles det, evt. MDF med 2 hull) og 2 delefilter. Men jeg har rett og slett ikke hatt tid til å sette meg ned og lytte! Små barn i hus og lite fritid. Lyttekveld anytime soon.

    Det jeg kan si er at det låter uforskammet bra med en tripath chipamp (TA2024), dog med lite pondus i bassen. Med LM3886 gainclone låter det forhåpentligvis så bra som jeg trenger ;)
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Bilder fra "baksiden"?, og kanskje litt koblingsskjema?
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Bilder fra "baksiden"?, og kanskje litt koblingsskjema?
    Flere bilder kommer. Første lyttestund i kveld! Dog med begrenset volum.

    Filteret er enkelt nok. Bassen har 2. ordens med 8 mH og 15 uF. Fulltonen har først baffle step compensation på 2,7 mH og 3,9 ohm. Så høypass med 15 uF.

    Jeg ble usikker på om BSC skal være før eller etter høypass, hva er riktig?

    Dernest var det klart at klangbalansen var altfor lys. BSC ble endret med 8,2 ohm som jeg hadde liggende, og der kom bassen tilbake. Det kan være at riktig verdi ligger et sted i mellom (5,6 ohm er nærliggende å prøve).

    Et annet spørsmål er om fulltone like godt kunne vært dempet med en L-pad?

    Flere lytteinntrykk kommer etter hvert, men foreløpig smaker det fugl :)
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    20200201_215807.jpg


    Nå begynner det å ligne noe! Delefilter røsket ut, jeg hadde mistet noe fra i sommer da jeg hadde bare tangband alene. Det er heldigvis tilbake! En stor Mundorf Evo aluminium oil måtte i skammekroken.

    ;);)
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Litt mer forklaring på utviklingen i går kveld.

    Som det fremgår av simulering i post #3 så var det en bred og slak deling. Tangband var nok for mye dempet i mellomtone og nedre mellomtone /midbass og eminence fikk for mye å jobbe med. Den jobben klarer nok fulltonen best, og jeg tror det er grunnen til at vokal ikke hørtes så bra ut. Det var greit, men ikke WOW som da tangband spilte alene.

    Fulltonen har først baffle step compensation på 2,7 mH og 3,9 ohm. Så høypass med 15 uF.*Høypass ble fjernet helt. BSC ble også fjernet og erstattet med en ren demping av fulltone med 8,2 ohm.

    Bassen er som før med 2. ordens. Denne kan med fordel dempes brattere, feks med 8 mH og 30-50 uF i stedet for 15 uF.

    Belastningsmessig er det naturligvis bedre om tangband får slippe unna de lave frekvensene, men ved moderat volum er det ikke noe problem foreløpig.
    Det jeg lurer på er om fulltonen koblet i motfase vil utfase bassen?

    Jeg kan poste bilde av simulering senere.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hadde akkurat slik baffle med de nevnte elementene for noen år tilbake.
    Fikk det til å spille ganske coolt etter mye ratting, du bør skaffe deg en minidsp 2xhd, det er så mye enklere å få det til å spille ok.
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Hadde akkurat slik baffle med de nevnte elementene for noen år tilbake.
    Fikk det til å spille ganske coolt etter mye ratting, du bør skaffe deg en minidsp 2xhd, det er så mye enklere å få det til å spille ok.
    Absolutt! Men da skulle jeg gjerne også hatt en firekanals forsterker og hatt aktiv deling. Det er et litt større prosjekt all den tid også effektforsterker er diy.

    Det er for øvrig ikke noe tema at det ikke spiller "ok", men heller grader av meget bra. Måling hadde vært veldig fint å få til uansett.
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Basta TB 15uF BSC_8,2ohm +15A 8mH 15 uF.jpg

    Dette er respons simulert med 8,2 ohm i BSC og delefrekvens rundt 500 Hz førsteordens. Tangband W8-1808 har ganske markant stigende respons og trenger demping...
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Basta TB 8,2ohm +15A 8mH 15 uF.jpg


    Her er tangband i fri utfoldelse og med bare 8,2 ohm for demping (ca 6 dB). Responsen er ikke helt ulik, men lyden ble merkbart bedre.

    Spørs så om eminence burde vært delt lavere.
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    En lengre lyttestund i går gav absolutt mersmak.
    Bassen er delt brattere og tidligere med ca 11 mH og 30 uF.
    Tang-band burde vært delt for å slippe de laveste frekvensene. Det har jeg dessverre verken passive eller aktive deler til.

    Lydbildet er enormt og spesielt vokal og akustisk musikk låter hur bra som helst. Det smeller og snerrer godt i hvert trommeslag. Til og med en runde med Daft punk låter herlig.
    Kanskje den største overraskelsen var Money for nothing. Som man har hørt hundre ganger før, men aldri slik som dette. Og det er åpenbart slik det skal låte!
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    20200314_144517.jpg

    Et litt bedre bilde av innmaten i forsterkeren.

    Inspirert av en annen tråd med problemer med softstart satt jeg inn en eldre type fra min gamle Zappulse fra LC Audio Danmark. Det var antydning til blink fra lysene ved påslag og sikringen har brent 1 gang da barnefingre fikk tak i bryteren og testet hva som skjer når man skrur på og av mange ganger. Med softstart ikke noe problem.
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    20200314_145310.jpg


    Et ganske kompakt anlegg, med unntak av de svære låvedørene som utgjør åpen baffel.
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Liten oppdatering her.

    Jeg har behov for å sette inn høypass på fulltonen slik at den slipper å jobbe med bass. Jeg trenger en deling rundt 100-200 Hz...? og det krever litt størrelse på kondensatorer. Og det er ikke så lett med prøving og feiling når man ikke har stort utvalg i roteskuffen, og dynabel har stengt.

    Noen tips til praktisk gjennomføring? Utlån av komponenter? Hvilken kvalitet skal man gå for i signalveien på fulltonen?

    (aktiv deling er ikke aktuelt akkurat nå).
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Godt nyttår, godtfolk!

    I forbindelse med simulering av høypass til fulltone kommer jeg frem til at rundt 10 dB demping ved 100 Hz reduserer membranutslag med en faktor 3 omtrent. Ser dette rimelig ut?
    Kan man si noe om hvor mye forvrengning blir redusert?

    Det er en mer eller mindre tilfeldig kalkulator på nett, men det finnes jo mange formler å grave seg ned i via lydtrykk.

    Screenshot_20201229-003140_Chrome.jpg


    Screenshot_20201229-003113_Chrome.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.565
    Torget vurderinger
    10
    Hei
    Har jobba mye med 15A og fulltoner.
    Dette er den mest vellykkede:


    Jeg tror du bør dele bassene lavere og brattere. Jeg brukte 10 mH&72uF. Akustisk delt rundt 430 Hz i 54 cm baffel.

    Husk å jobbe skikkelig med fulltonen slik at den får en pen, forsiktig fallende respons oppover.

    Tang Band drivern er et råskinn. Den kombinasjonen du har skal det være mulig å få ekstremt bra lyd ut av bare du kommer i mål med filteret.

    :)
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Hei
    Har jobba mye med 15A og fulltoner.
    Dette er den mest vellykkede:


    Jeg tror du bør dele bassene lavere og brattere. Jeg brukte 10 mH&72uF. Akustisk delt rundt 430 Hz i 54 cm baffel.

    Husk å jobbe skikkelig med fulltonen slik at den får en pen, forsiktig fallende respons oppover.

    Tang Band drivern er et råskinn. Den kombinasjonen du har skal det være mulig å få ekstremt bra lyd ut av bare du kommer i mål med filteret.

    :)
    Takk for svar :)

    Jeg deler allerede med lavpass 10 mH og 30 µF (riktignok mest pga mangel på utvalg av delefilterkomponenter). Simuleringer i Basta! tilsier at det ikke er kjempestor forskjell - men oppbrytningen rundt 2 kHz tas ned ytterligere 6 dB hvis det var dette du siktet til? Uansett tar jeg med meg tipset. Angrer litt nå på at jeg ikke slo til på pakketilbudene hos dynabel da de solgte ut kondiser i store kvanta.

    Akkurat til denne store kondisen i parallell holder det kanskje med enkel polypropylen eller polyester?

    LP 10mH 30uF vs. 72 uF.png
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Her er for øvrig simulering uten høypass og f.eks. med 55, 44 og 30 uF førsteordens. Da med 10mH og 72 µF lavpass på bassen.

    Lurer på hva dette gjør med klangbalansen rundt 100-300 Hz...

    XuF_HP_10mH+72uF_LP.PNG
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.565
    Torget vurderinger
    10
    Simulerer du bare eller måler du også?
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Simulerer du bare eller måler du også?
    Jeg har vel innsett at det en umik er neste på ønskelista 😉

    I dag datt det ned en stor pakke med kondensatorer i postkassen, så det blir store muligheter for testing. Plenty av 15-22-47 uF slik at jeg endelig kan prøve meg litt fram.

    Er det rimelig akseptabelt med elektrolytt i parallell i bassen i 2. ordens?
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Kan jo se ut som at for eksempel Dynaudio legger seg på polypropylen stort sett, og en bennic lytt...
    Screenshot_20201228-221534.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.565
    Torget vurderinger
    10
    Polypropylenkondis i fulltone og luftspoler

    Store jernkjerne seriespoler til bass, billigere kondiser her er helt greit
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Polypropylenkondis i fulltone og luftspoler

    Store jernkjerne seriespoler til bass, billigere kondiser her er helt greit
    Jeg må jo ærlig innrømme at jeg aldri har handlet noe fancy på delefilterfronten, men her fikk jeg tak i jantzen Supreme 22 uF blant annet av en meget hyggelig selger på Finn.no.

    Helt vulgær størrelse på disse!

    20210107_154700.jpg
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Da var det bare å brette opp ermene og finne frem skrutrekker!

    Vinner ingen pris for layout ennå, men til gjengjeld tar det null tid å koble rundt.

    Delefilter versjon 2...foreløpig testet på én kanal. Synes ikke jeg merker noe negativt, noe som for så vidt er bra all den tid jeg var veldig fornøyd med lyden fra før av.

    Med en finger på hver fulltone er det merkbart mindre utslag på basstunge spor etter at fulltonen er delt.

    Foreløpig great success?
    20210109_124031.jpg
    20210109_130151.jpg
    20210109_130211.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.565
    Torget vurderinger
    10
    Jeg ville ikke brukt så dyre kondensatorer i testfasen. Plutselig knekker beina helt inntil veggen og da er der over og ut. Lagre dem sammen med sølvtøyet helt til alt er 110% ferdig
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Hvorfor brukes kondensatorer som kan tåle 800v i delefilter? De blir jo så innmari svære? Er det slik at større er bedre? Tenker at de bør tåle 100-150v er nok?
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Jeg ville ikke brukt så dyre kondensatorer i testfasen. Plutselig knekker beina helt inntil veggen og da er der over og ut. Lagre dem sammen med sølvtøyet helt til alt er 110% ferdig
    Ikke en opsjon her. Har rett og slett ikke andre store nok polypropylen til å teste med. Det går nok bra 😊

    Lurer på om folk innser hvor mye jobb det er å sitte på ræva og høre på musikk når man driver med DIY HiFi. Det tar på 😁
     

    Vedlegg

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Hvorfor brukes kondensatorer som kan tåle 800v i delefilter? De blir jo så innmari svære? Er det slik at større er bedre? Tenker at de bør tåle 100-150v er nok?
    Ikke vet jeg. De er kanskje tiltenkt høyspent audiorør?
    For øvrig er det jo galematias med 600 kr før import for én kondis på 22 uF. Noen ville jo mene at en slik sum burde være nok for å kjøpe en hel høyttaler...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.565
    Torget vurderinger
    10
    Den komboen du har låter utrolig bra når filteret treffer.

    Når det ikke treffer låter det dårlig.
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Den komboen du har låter utrolig bra når filteret treffer.

    Når det ikke treffer låter det dårlig.
    Da våger jeg å tro at jeg er på rett spor!

    Rommet er imidlertid et stort kompromiss, det er liten plass rundt høyttalere, i utgangspunktet horribel akustikk og foran lytteposisjon står det en svær gjesteseng som faktisk delvis dekker siktelinje mot basselement. Det hjelper å pøse på med puter og dyner bak i hjørnene, men fortsatt langt fra optimalt..
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Ikke vet jeg. De er kanskje tiltenkt høyspent audiorør?
    For øvrig er det jo galematias med 600 kr før import for én kondis på 22 uF. Noen ville jo mene at en slik sum burde være nok for å kjøpe en hel høyttaler...
    Ser at mange bruker Solen sine polyprop kondiser. Bruker ofte disse som utgangs kondiser i rørpreamper/riaaer. Det blir ikke høyspent på utgangen av en rørforsterker! Synes dette er et veldig spennende prosjekt. Ikke så jækla masse matte, men gode koblingsskjemaer laget av papir og blyant, Stå på. Bra jobba!!
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Ikke så jækla masse matte, men gode koblingsskjemaer laget av papir og blyant, Stå på. Bra jobba!!
    Det ligger jo heldigvis svært mye matte bak simuleringsprogrammene Edge og Basta! som gjør det mulig å simulere mange ganger og bare bygge én gang for de av oss som ikke gidder å sette oss ned med ligninger for diffraksjon og dipoler.
    Egentlig helt utrolig at slike programmer er gratis.

    Det jeg fant ut tidlig var at seriefilter som foreslått i en versjon av PAP ikke var noe særlig.
    Bare tangband i fri utfoldelse i åpen baffel sammen med separat, lukket subwoofer gav også mersmak, og naturligvis et annet trøkk selv om det var én peerless 12" XLS mot to eminence 15" nå.
    De fleste sier at slike OB trenger god plass rundt seg, og det er det dessverre manko på slik lytterommet er kombinert med gjesterom og hobbyrom.
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Så vidt jeg forstår så er dette seriefilter fra PAP med tangband og 2 eminence neo
    FB_IMG_1610229685974.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn