Tangband W8-1808 og Eminence Alpha 15A åpen baffel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    24
    En klassisk åpen baffel etter inspirasjon her inne og andre som bruker disse i kombo (PAP og Martin King).

Spørsmålet som melder seg plutselig, i og med at delefilter ikke er ferdig og dynabel skal legge ned, er som følger.

Hva anbefales, helst av det som dynabel fører, av kondensatorer i serie med diskant (fulltone)? Kvaliteten på Tang-band'en tatt i betraktning. Janzen standard eller Mundorf Evo oil, eller en kombinasjon av disse?

Det blir ca 15-30 uF i serie.

Bassen skal ha 8 mH (jernkjerne) og ca 15 uF i parallell. Her regner jeg med at vanlig polypropylen er nok.

Bilder og simuleringer følger.

sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    24
    Simulering i Basta!
    Med baffle step compensation og filter.

Basta TB 15uF BSC +15A 8mH 15 uF.jpg

sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    24
    Okei, ikke så mye interesse eller tips.

Mundorf Evo oil 15 uF ble handlet inn i panikk da nettbutikken til dynabel tømmes veldig fort.

postkassami

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Antall liker
    219
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Henger meg på sent, men hvordan ble dette? Traff du på komponenter og hvordan spiller det? Målinger, kanskje?

-Thomas

sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    24
    Henger meg på sent, men hvordan ble dette? Traff du på komponenter og hvordan spiller det? Målinger, kanskje?

-Thomas
    Takk for interessen! Jeg har nettopp ferdigstilt 2 høyttalere (hvis det kan kalles det, evt. MDF med 2 hull) og 2 delefilter. Men jeg har rett og slett ikke hatt tid til å sette meg ned og lytte! Små barn i hus og lite fritid. Lyttekveld anytime soon.

Det jeg kan si er at det låter uforskammet bra med en tripath chipamp (TA2024), dog med lite pondus i bassen. Med LM3886 gainclone låter det forhåpentligvis så bra som jeg trenger ;)

Steinkare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Antall liker
    179
    Torget vurderinger
    7
    Bilder fra "baksiden"?, og kanskje litt koblingsskjema?

sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    24
    Bilder fra "baksiden"?, og kanskje litt koblingsskjema?
    Flere bilder kommer. Første lyttestund i kveld! Dog med begrenset volum.

Filteret er enkelt nok. Bassen har 2. ordens med 8 mH og 15 uF. Fulltonen har først baffle step compensation på 2,7 mH og 3,9 ohm. Så høypass med 15 uF.

Jeg ble usikker på om BSC skal være før eller etter høypass, hva er riktig?

Dernest var det klart at klangbalansen var altfor lys. BSC ble endret med 8,2 ohm som jeg hadde liggende, og der kom bassen tilbake. Det kan være at riktig verdi ligger et sted i mellom (5,6 ohm er nærliggende å prøve).

Et annet spørsmål er om fulltone like godt kunne vært dempet med en L-pad?

Flere lytteinntrykk kommer etter hvert, men foreløpig smaker det fugl :)

sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    24
    20200201_215807.jpg

Nå begynner det å ligne noe! Delefilter røsket ut, jeg hadde mistet noe fra i sommer da jeg hadde bare tangband alene. Det er heldigvis tilbake! En stor Mundorf Evo aluminium oil måtte i skammekroken.

;);)

sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    24
    Litt mer forklaring på utviklingen i går kveld.

Som det fremgår av simulering i post #3 så var det en bred og slak deling. Tangband var nok for mye dempet i mellomtone og nedre mellomtone /midbass og eminence fikk for mye å jobbe med. Den jobben klarer nok fulltonen best, og jeg tror det er grunnen til at vokal ikke hørtes så bra ut. Det var greit, men ikke WOW som da tangband spilte alene.

Fulltonen har først baffle step compensation på 2,7 mH og 3,9 ohm. Så høypass med 15 uF.*Høypass ble fjernet helt. BSC ble også fjernet og erstattet med en ren demping av fulltone med 8,2 ohm.

Bassen er som før med 2. ordens. Denne kan med fordel dempes brattere, feks med 8 mH og 30-50 uF i stedet for 15 uF.

Belastningsmessig er det naturligvis bedre om tangband får slippe unna de lave frekvensene, men ved moderat volum er det ikke noe problem foreløpig.
    Det jeg lurer på er om fulltonen koblet i motfase vil utfase bassen?

Jeg kan poste bilde av simulering senere.

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.002
    Torget vurderinger
    68
    Hadde akkurat slik baffle med de nevnte elementene for noen år tilbake.
    Fikk det til å spille ganske coolt etter mye ratting, du bør skaffe deg en minidsp 2xhd, det er så mye enklere å få det til å spille ok.

sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    24
    Hadde akkurat slik baffle med de nevnte elementene for noen år tilbake.
    Fikk det til å spille ganske coolt etter mye ratting, du bør skaffe deg en minidsp 2xhd, det er så mye enklere å få det til å spille ok.
    Absolutt! Men da skulle jeg gjerne også hatt en firekanals forsterker og hatt aktiv deling. Det er et litt større prosjekt all den tid også effektforsterker er diy.

Det er for øvrig ikke noe tema at det ikke spiller "ok", men heller grader av meget bra. Måling hadde vært veldig fint å få til uansett.

sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    24
    Basta TB 15uF BSC_8,2ohm +15A 8mH 15 uF.jpg

Dette er respons simulert med 8,2 ohm i BSC og delefrekvens rundt 500 Hz førsteordens. Tangband W8-1808 har ganske markant stigende respons og trenger demping...

sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    24
    Basta TB 8,2ohm +15A 8mH 15 uF.jpg

Her er tangband i fri utfoldelse og med bare 8,2 ohm for demping (ca 6 dB). Responsen er ikke helt ulik, men lyden ble merkbart bedre.

Spørs så om eminence burde vært delt lavere.

sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    24
    En lengre lyttestund i går gav absolutt mersmak.
    Bassen er delt brattere og tidligere med ca 11 mH og 30 uF.
    Tang-band burde vært delt for å slippe de laveste frekvensene. Det har jeg dessverre verken passive eller aktive deler til.

Lydbildet er enormt og spesielt vokal og akustisk musikk låter hur bra som helst. Det smeller og snerrer godt i hvert trommeslag. Til og med en runde med Daft punk låter herlig.
    Kanskje den største overraskelsen var Money for nothing. Som man har hørt hundre ganger før, men aldri slik som dette. Og det er åpenbart slik det skal låte!

sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    24
    20200314_144517.jpg

Et litt bedre bilde av innmaten i forsterkeren.

Inspirert av en annen tråd med problemer med softstart satt jeg inn en eldre type fra min gamle Zappulse fra LC Audio Danmark. Det var antydning til blink fra lysene ved påslag og sikringen har brent 1 gang da barnefingre fikk tak i bryteren og testet hva som skjer når man skrur på og av mange ganger. Med softstart ikke noe problem.

sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    24
    20200314_145310.jpg

Et ganske kompakt anlegg, med unntak av de svære låvedørene som utgjør åpen baffel.

sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    24
    Liten oppdatering her.

Jeg har behov for å sette inn høypass på fulltonen slik at den slipper å jobbe med bass. Jeg trenger en deling rundt 100-200 Hz...? og det krever litt størrelse på kondensatorer. Og det er ikke så lett med prøving og feiling når man ikke har stort utvalg i roteskuffen, og dynabel har stengt.

Noen tips til praktisk gjennomføring? Utlån av komponenter? Hvilken kvalitet skal man gå for i signalveien på fulltonen?

(aktiv deling er ikke aktuelt akkurat nå).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn