Tandberg 3000 serie!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    kbwh

    Gjest
    Til Are E:
    3038 har diskret oppbygd RIIA og linjetrinn. Inngangsvelgerne er IC-baserte. Tror ikke at ELFA kan skaffe disse. En komplett overhaling hos Dalens skulle gi deg liv i Tape2 og sannsynligvis et lite lydmessig løft også. Men Trenger du Tape2-inngangen da?
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Enkleste måten vil vel være å sende lyd inn på Tape 1 og måle/høre/sjekke om det kommer lyd ut fra Tape 2 sin Rec out-kontakt? Hvis IC er inngangsvelger, da vil jo den være sånn at Tape 1 og Tape 2 har felles inn/ut på visse deler av oppkoblingen pga Tape monitor? Ergo; Man kan ha behov for å ha begge to pga Tape monitor-funksjon som muligens også er ute av drift? Uansett vil jeg påstå at alt bør virke dersom det er råd å fikse det.. Lyspærer og sentertuningmeter på en TR 1000 kan godt være feil på, for de har ikke noen elektronisk "rolle" i kretsen de er koblet til. :)
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    Hei igjen!
    Joda er fjernkontroll til 3080A, til alle funksjonene untatt høytalervelger.
    Generellt er den en godbit! Liker lyden i den godt og bra design. Brukbart med krefter også og kan brukes på mange forskjellige høytalere, bare de ikke er altfor varme.
    To problemer, kan gå varm og radioen er ikke den beste men fungerer greit nok. Samme som 3031A.
    Kan ikke sammenlignes med 3001 og 3011, men er vel ikke noe sjokk da 3031 og 3080 har digital tunere. Samme med 4031.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    3031/3080-tuneren er helt grei med mindre man sverger til NRK P2 eller Alltid klassisk. Da vil man ha bruk for kvalitetene i en 11 eller kanskje helst en 01.
    Alternativet er nettradio, som på høyeste bitrate nok
    også er bedre enn 31/80, og kanskje (Gud forby) kan konkurrere med en 01!
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Kunne være morro å sammenlikne. Trøbbelet der er at man måtte lagret det som 3001en hadde mottatt for å kunne kjøre en kvalifisert abx lyttetest...
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Takk til kkrog og CBA for tilbakemeldinger på lyden fra 18 og 28.

    Mitt lydideal tilsier 28.
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Testet, bare for å teste, frekvensresponsen til FM-delen på en TR 1000 i 1991/2 når jeg gikk på yrkesskolen. Resultatet ble helt paddeflat kurve fra 20 Hz og opp til 15 kHz, og det som var av avvik var lite å bry seg meg. Like flatt som for CD, utrolig nok. Stereodekoderen var den gamle typen med transistor hele veien.. :)
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    Hei kbwh!
    Foretrekker som oftest 28 jeg også!
    Ikke noe problem med å teste 01 mot radio på bredbånd. Kan jo bare koble opp TD20A 2spor eller 910 og gjøre opptak for sammenligning.
    Har ikke testet men ser egentlig ingen grunn til det, da digitalt media ikke klarer å overgå den analoge 01.
    Problemet er jo selvsagt hva slags kilde som blir brukt i sender enden! Tror det er ymse..... :)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hehe, hva med å ta opp 01 med en RME ADI-2 (24bit/96kHz) og Protools på en PC? Er det fy? Vil det degradere signalet mer enn en TD20A? (Det tror ikke jeg).

    Man måtte ta opp et teknisk godt program ja. Klassisk musikk live skulle være en god kandidat. NRK er flinke der.
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Kan være, men lurer på om det ikke er kun NRK P1 som kjører med vanlig dynamikk på 40-45 dB mens P2 og resten går ut i eteren med noe kompresjon...
     
    K

    kbwh

    Gjest
    På P2 varierer det med programtypen. Konsertutsendelser synes jeg høres riktig naturlige ut. P3 har vel dynamikk på P4-nivå, sånn ca 6dB (huf huff).

    P1 er jeg skjelden innom. Hvorfor skulle den kanalen ha en mer naturlig dynamikk enn P2?
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Fordi NRK P1 er den eldste kanalen med eldst sendernett som ikke takler allverdens inngrep på den lydmessige biten? Dessuten er P1 hovedkanalen til NRK radio og med flest lyttere. Petre har 15 - 20 dB dynamikk, P2 mener jeg har 20 - 30 og P1 ca 40 - 45 dB. NRK P1 sender jo med mest sendereffekt/antennespenning. Grunnen til kompresjonen på Petre er mer rekkevidde fra mindre effekt da det har vist seg at man ved å komprimere kan klare seg med lavere sendereffekt siden lyden gir en psykoakustisk følelse av å være "skrudd opp" ved kompresjon, noe man godt hører på et godt anlegg. P2 og P3 er dessuten lavbudsjettkanaler i forhold til P1, for Alltid klassisk er DR sitt program overført på link til NRK. Man kan høre samme klassisk nattradio på DR sitt Canal Digital-nett via parabol, og der uten kompresjon som digital parabol-lyd. :)
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Norkring: Ca 60 dB dynamikk på NRK P1 og P2 ved GODT mottak og en god del lavere for P3 og Kanal 24/P4 siden de komprimerer. Dvs at man på en Tandberg TPT 3001 kan være god fornøyd. :)
     

    Tante_Berg

    Medlem
    Ble medlem
    23.08.2006
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Jeg havde for 17 år siden komplet Tandberg.2 stk 3009,3008,3011,3014 og 3015.Det kostede en formue(små 100.000 DKr).Har stadig de højttalere de spillede på(F3 Trapez X).
    Jeg har ALDRIG hørt bedre anlæg!!!
    Jeg vil 'advare' dig lidt mod båndoptageren(3014).Den jeg havde lød fantastisk,NÅR den spillede.Det gjorde den ikke så tit.Der var hele tiden noget der skulle justeres.Den var til 'rep' 7 gange på et år!!Måske lavede de den aldrig.Til sidst solgte jeg den for 1000 DKr til en nordmand.Med original emballage,fjernbetjening og manual.Den var meget flot.Men lidt syg hele tiden.
    Når den spillede,så er det den bedste lyd jeg nogensinde har hørt et apparat levere.Når jeg for eksempel optog fra min CD(3015) til min båndoptager,så lød båndet bedst!!!Det har jeg aldrig forstået,men sådan var det.Og min CD lyder supergodt: )Det gør det meste Tandberg.Jeg er meget ked af at det ikke laves mere.......Jeg har lige købt mig en TP41(transistorradio) på norsk QXL: )Den er OGSÅ helt utroligt fed!!!!!!!: )
    Jeg sidder og nyder min Tandberg TT5000(pladespiller) på min Sølvsuper 11(1971) og mine højttalere.Suppleret med et sort sæt Fasett'er.I soveværelset har jeg en lækker Sølvsuper 10 og et sæt hvide Fasett'er: )Og så har jeg en TR2025 og en TR200.Men jeg er kun lige startet.......
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    Hehe!
    Sammenligne ja....
    Vi må jo huske at det svakeste leddet alltid er svakest! ;)
    Og når vi ikke kjenner til forhistorien til sendingen burde en kanskje ta opp en konsert, helst med akkustiske instrumenter, live!
    Er ikke så veldig opphengt i bits osv.... Men opphengt i hva ørene mine hører og liker.
    3014 var veldig bra, synd du var uheldig med den. 910 er forøvrig mye bedre og mer solid.
    Du hadde ett bra anlegg den gangen! :)
     

    Tante_Berg

    Medlem
    Ble medlem
    23.08.2006
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Jeg havde verdens bedste lyd,synes jeg: )Det sætter stadig standarden for hvordan god lyd skal lyde.Jeg havde også en 3012,før mine monotrin.Den synes jeg måske var lidt 'tam'..... Vil dog ikke sable den ned.Jeg har nok aldrig været vild med integrerede forstærkere.Sjovt nok er jeg helt vild med min reciever TR2025 som spiller kanon!: )
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Så så, Tante.. Gå nå ikke helt av henglsene, da? Tandberg lagde mye dritt midt oppi det hele selv om de lagde mye bra. Kassettbåndopptakerne var supre til hjemmebruk, men radiostasjonene ville ikke ha den fordi motoren går 24/7 og rett og slett slites ut etter kort tid i et radiostudio fordi de må ha apparat som kan startes kjapt. Da kan man ikke ha båndopptakere og kassettdeck som "koker" pga en motor som ikke stopper etter at "Stop" er angitt. Mye derfor de ikke holdt privat også. Skru av etter bruk.. :)
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    Hei tante!
    Da burde du hørt på 3012 igjen. Den overgår nok 2025 ganske så mye. Men med riktige høytalere, har brukt gamle studio monitorer på min 12er og det fungerer veldig bra.
    Blir jo mye slappere enn monoblokkene selvsagt, men fin lyd!
    Hei Mulelid!
    Spillte proff på 80 tallet, trompet klassisk og jazz, og så med egne øyne at det ble brukt TD20ASE og 910 som master!
    :D
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Hei selv kkrog! Jo, fulltbrukbart til proft opptak de der, men lite egnet til radiobruk da man der er avhengig av noe som står på døgnet rundt sånn at man slipper å gjøre annet enn å sette i gang. Tandberg sine har motor som går helt fra man slår dem på til de slås av, så da sier det seg selv at de ikke holder lenge i NRK og andre selskap av samme type. DAT og harddisk er jo best egnet til sånt, men lyden derfra er jo selvsagt ikke så "varm". :)
    Mye av grunnen til havari på en del TCD er nettopp at motoren går varm og eiere som ikke bruker spillern på rett måte. Play på TCD 310 og flere skal IKKE brukes under opptak fordi Dolby-kretsen går i playmodus når Play er inne/nede. :)
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    Ok ser problemstillingen!
    Tenk om Tandberg hadde lagd en Dat spiller dengang....
    Har en Tascam og den er ikke så værst med hensyn til lyden.
    Har du hørt 910, 20ASE, 18/28,09/16 sammen?
    Blir helt rått!!
    Da kan mp3 nissene gjemme seg under nærmeste tue!
     
    K

    kbwh

    Gjest
    DAT er nå så som så til proffbruk det også. Komplisert mekanikk med roterende lydhode, ikke sant? Vi prøvde oss med den typen teknologi i seismikk for 10 år siden. Blindgate. Tape bør ha stasjonære lydhoder skal det tåle 24/7 med noen nitall bak komma i oppetid.
    Da langt greiere med en moderne ADC/DAC og RAID-harddisklagring. En 3028 vil fremdeles gjøre en svært god jobb som analoglyddistributør (for å få med topic her også).

    Er ikke lett å høre forskjell på 256Mb/s MP3 og kompresjonsfritt, også med krevende dynamikk.
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    Hei!
    Ja er jo lydhodet som er problemet med dat. Men en god " proff" dat spiller låter ganske bra. Har jo selv nærmest i det uendelige framholdt analoge spolespillere og kasettspillere, Tandberg TD20ASE og TCD910 etc, som det ultimate i den sammenheng.
    Ja 3028 er veldig god og sterkt undervurdert, mange vil nok sperre øynene opp hvis de hører den uten å vite hva de hører på!
    Når Herb Alpert var medeier i AM recordings, LA, på 80 tallet begynte de å bruke digitale spolebåndopptakere.
    Ble spillt inn mye jazz og jazzrock av bra kvalitet der! Alpert sa da at det ble dårligere lyd men alikevel godt nok og at produksjon ble billigere og enklere. Dette var lyd langt over mp3 kvalitet!
    Dat blir noe tilnærmet dette.
    Hensikten med mp3 er billig produksjon av medie og lytteutstyr med stor lagringskapasitet, og folk tror det skal være slik!
    Har kopiert mange bånd til harddisk uten komprimering, blir ganske bra men ikke optimalt. Lydbildet flater veldig ut og dynamikken reduseres. PCen skal være bra.
    Gå på en live konsert og hør hvordan lyden skal være og slik skal den gjengis!
    Synes det er store forskjeller mellom analoge og digitale innspillinger! Kommer selvsagt an på hva innspillingen er av. Forutsetter akustiske instrumenter.
    Teorier er og blir teorier! Lytte gjennom sine egne ører er det eneste som gjelder.
    :D
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    Hei Mulelid!
    Nrk har gjort mange gode innspillinger av analog musikk, har selv vært der og spillt inn en del ting. De har også ett imponerende arkiv av musikk.
    Noe av det råeste jeg noensinne har hørt, opplevde jeg hos felles bekjente i Drammen. 3016,3018,3015 med to store JBL fra sent 70 tall!!
    Helt rått!!
    Ialle områder men spesiellt bass, svært rask og presis og dyyp!! ;D
     

    johnnybgood

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    321
    Antall liker
    21
    Ok ser problemstillingen!
    Tenk om Tandberg hadde lagd en Dat spiller dengang....
    Har en Tascam og den er ikke så værst med hensyn til lyden.
    Har du hørt 910, 20ASE, 18/28,09/16 sammen?
    Blir helt rått!!
    Da kan mp3 nissene gjemme seg under nærmeste tue!
    Den av Tandberg-komponentene jeg kjenner best til er TPT 3001A. Denne fortreffelige radioen kan det hende at jeg lytter på flere timer (NRK P2) hver eneste dag med stor tilfredshet. Den er en viktig del av oppsettet mitt!!
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    Er nok mange som burde ha hørt den ja! :D
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    For ikke å nevne TR 1000 og SANYO PLUS T35, som er tunere jeg bruker som referanse. :)
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    Ok Mulelid!
    Hat ikke hørt sanyo men tr1000 er jo bra.
    Har du prøvd Huldra 10 som ren tuner og forforsterker?
    Har hørt at dette er veldig bra
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Tviler på at det er særlig forskjell på FM i TR 1000 og Huldra 10, men har ikke testet sistnevnte ut selv. Den siste Huldra med brukbar/stabil nok AM-del i var dessverre Huldra 8, så er noe skuffet over Huldra 11 og 12 på det området. Sanyo'en var en megabra tuner de lagde rund 1979/80 og er referert på tunerinfo-sider på nettet. Den hadde en plate på skalaviseren som viste frekvensen, totrinns muting, justerbart lydvolum, IF-valg i to trinn og mellombølge. I tillegg er det test-tone for opptak. Meget bra lyd til å være fra østen. :)
     

    johnnybgood

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    321
    Antall liker
    21
    Er nok mange som burde ha hørt den ja! :D
    Tidligere hadde jeg Meridian 604 FM-tuner. Dette er nok deres beste tuner i særklasse, og den var virkelig bra. Jeg syntes inntil jeg fikk Tandberg-tuneren i hus at 604 nok var det beste jeg kunne håpe på å oppnå av gromlyd via radio. Der tok jeg visst feil !!
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Disse releene som sitter i 3028A, har noen av dere vært borti trøbbel med dem? Er det greit å få tak i ekvivalenter?

    Jeg har muligens et rele med vakkel på en kanal. Det hjalp ikke å lodde over iallefall, så jeg mener å ha isolert problemet til releet eller en rcaplugg.
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    Aldri hatt trøbbel med 28. Hvilket av releene er det?
    Kan undersøke litt.
    Kanskje sjekke de andre tingene først.
    Vært borti løse rca kontakter på 18
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hvis det er releet så er det CD-inngangens. Jeg mener å ha isolert problemet til denne inngangen iallefall. Mener å stå igjen med rele eller rcaplugg som de to mulige feilkildene.
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Samme som B&O = Philips på "egen måte". :)
    Bråker og skramler og gjør narr av navnet på produsenten,
    dessverre..
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Ja? Nei?
    Bråker den når platen er på plass og snurrer også?
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Digitalutgang vet jeg ikke om den har, men det klaprer og surrer i plata under avspilling etter det jeg har hørt fra andre. :)
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    Digitalutgang vet jeg ikke om den har, men det klaprer og surrer i plata under avspilling etter det jeg har hørt fra andre. :)
    Merkelig. Min går ihvertfall stille og ganske god lyd også.
    Tror ikke de hadde digital utgang på denne. Har ikke sett etter, kan gjøre det senere en dag. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn