TAD 2402 monitor

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.838
Antall liker
10.641
Torget vurderinger
10
Er det noen som har bygget noe ala denne?
Går den virkelig ned til 29 hz. Det er bra for å være en 15" PA bass!

[SIZE=+3]EXCLUSIVE model2402 [/SIZE]
850,000yen(one set, the November, 1983 release)



The professional studio monitor speaker system developed as the small control room which adopted the unit of TAD (Technical Audio Devices) and was developed, or an object for an edit.

TL-1601a of a 40cm cone type Woofer is carried in low-pass.
The high efficiency is realized by having raised thoroughly the magnetic circuit of an AlNiCo-Magnet using, the combination of lightweight vibration system, and the initial shock sensitivity of an oscillating supporting system.
Furthermore, in order to improve the endurance demanded as an object for pros, it corresponds by coupling of the smooth oscillating supporting system of a motion which pierced through DRS (dynamic response suspension) thought, and a special aging cone.
Moreover, the endurance excellent also in the using of the Dainyuu power long time has been conjointly acquired with the heat-dissipation design with the sufficient voice coil of high heat resistance and efficiency ratio.

Driver unit TD-4001 and horn TD-4001 are carried in the high region.
TD-4001 has realized the wide band play (600Hz - 20kHz) by adoption of the Alnico magnetic circuit of flux density 20,000Gauss, and 10cm in diameter a large-sized beryllium diaphragm.
Moreover, TH-4001 is the stabilized dispersion horn developed in order to demonstrate the capacity of TD-4001, and has succeeded in the directive modification by 10kHz or more made difficult in the conventional large-sized horn. Furthermore, the large listening area is secured by realizing the directive effective pattern obtained from actual sound field research. The acer mono is used for the material.

TN-2 which is a dividing network of TAD is adopted as a network.
OFC (oxygen free high conductivity copper) was adopted as the product-line code or the choke coil coil, and thorough low-loss-izing and reduction in a leakage, such as connection of a press join type, a gilding large-sized terminal, adoption of a quality capacitor, etc. which use an OFC sleeve, are realized.
Moreover, making HF circuitry and line feed character circuitry separate etc., in order to form line feed character circuitry into a balance circuit in order to remove the inter leakage resulting from an earth line, and also to sweep away muddiness of the sound in a crossover is the custom-made design which demonstrates the performance of each unit.

High-rigidity-ization is attained by adopting apitong plywood as an enclosure

TAD 2402 spec.jpg

TAD 2402.jpg

TAD 2402 diverse.jpg
 
Sist redigert:

mr1derful

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
174
Antall liker
38
FYI, TAD 1601 er ikke på noen måte å regne som standard PA basselement.... og må for all del ikke sammenliknes med BILLIGE sådanne! 1601 ble i sin tid utviklet for å ta opp kampen med de beste JBL 15" som ble benyttet i deres berømte studiomonitorer, og er delvis designet av samme person.

Forklaringen til frekvensgangen finner du bl.a. på selve opphenget til membranet; s.k. "accordion" type som løper meget lett, i motsetning til et PA element med mye stivere oppheng som skal tåle vedvarende belastning fra flere hundre watt.
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.052
Antall liker
2.826
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
har vært på nippet til å sette i gang bygging av klone et par ganger.
Ble første gang utsatt fordi jeg ikke fant info vedr delefilteret.annen gang utsatt pga flytting/oppussing
Har horn kloner fra diycoax (diyaudio)
Og et par 4001 og 4002 drivere.
Og noe annet moro i lufta som gjør at disse kommer til å støve litt...
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Det står jo ikke noe om nivået ved 29hz, det kan jo være -10dB.

Frode
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
I så stor kasse bør det ikke være noe problem å få 1601 til å spille ned mot 29 hz, FS på element tror jeg er 28 hz. TAD 1601 blir ofte sammenlignet med JBL 2234/2235 og de går enda litt dypere men mangler litt av punchen til TADene.

Litt artig å tenke på at mitt første møte med TAD var i bilstereosammenheng! På 90tallet var der endel norske og svenske biler som brukte TAD 1601 som suber!! Tror ikke det var så mange som forsto hva TAD egentilg var, foruten at det var svært dyrt til å være Pioneer :)
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.464
Antall liker
984
Var det noen norske biler som brukte den altså? Vet det gikk endel svenske biler, bl.a. en lilla Golf?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.838
Antall liker
10.641
Torget vurderinger
10
Det jeg lurer på er om potensialet for dypbass og slam er større med 1 stk TAD 1601 kontra 2 stk 2226 i mine 190 liters kasser:

jbl til senior 1.jpg
 

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Innlegg
515
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
Det jeg lurer på er om potensialet for dypbass og slam er større med 1 stk TAD 1601 kontra 2 stk 2226 i mine 190 liters kasser:
I en 180 liters kasse gir en JBL 2226H ca 2,5 dB mer output enn TAD 1601 ved 30 Hz.
For ikke å snakke om 2, som du har.
 
Topp Bunn