TA300 (Tandberg)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Har søkt litt på denne på forumet og finner ikke så veldig mye. Noen som har noe mer å komme med, gjerne hvordan den låter opp mot andre - både som pre og integrert?
    Noen som vet noe om skjema til denne sammenlignet med tr200/220 Huldra 10 og TR1000?
     
    J

    jekri

    Gjest
    Ifølge Kjell_B er den lik forsterkerdelen i Huldra 10. Jeg syntes den er litt mer dynamisk enn H10. Den har mange innganger, 2 phono, 2 tape, 2 monitor og tuner. Den er veldig grei hvis du skal sammenligne 2 platespillere.
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Gode greier. Kollegaene mine dynger meg ned med slikt, skjønner du :D
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Tror rett og slett at TA 300 er en TR 200 uten tunerdel, for de har helt dønn like fysiske mål. :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Tror rett og slett at TA 300 er en TR 200 uten tunerdel, for de har helt dønn like fysiske mål. :)
    Da må du nok tro en gang til. TA300 er en Huldra 10 uten tuner, mer eller mindre.
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    TA 300 (+/- M)  har hhv  2 x 35 og 2 x 25,  i hhv 4  og 8 ohm.
    Det samme har Huldra 10.
    TR 200 har 2 x 20 w i 4 ohm.

    Ellers er også produksjonstid/serienummer avgjørende for lydkvalitet - de tidligste seriene er best. En tidlig produsert TA 300/ Huldra 10 låter subjektivt mer dynamisk/punchy enn en senere produsert.

    Mvh
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Pratet i litt over halvannen time med han som har ALT av Tandberg, og fikk samme svar derfra. Utgangstrinnet i TA 300 = Huldra 10.. TR 200 var etterfølgeren til Tuner Amplifier HIFI-FM.. Samtalen endte opp med kjøp av en TR 1000 og en 1010, tror jeg.. Han visste ikke selv, men samme f... 1300 totalt for begge er jo kupp godt nok? :)
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Tja.. Jo, selvsagt burde jeg vite det der. Hehe.. Grunnen til at jeg går nor "hardt" ut er jo alle det jævla tullingene som presser prisene i været på QXL og FINN når de selger Tandberg 2075 og 2080 o.l. apparat. Han jeg prata med i går selger ikke der pga de folka, og han selger radioer som er totalrenovert av Tandberg-folk. Dvs x-Tandberg.. Han kunne fortelle om flere eksempler som hadde konka ut rett etter at kjøper hadde mottatt apparatet de kjøpte på QXL og FINN, så derfor selger ham dem med 3 mnd. garanti etc. Har handlet med ham flere ganger og aldri blitt skuffet. Varene kommer godt innpakket om det så bare er et deleapparat, og man får det man betaler for hos ham sånn at man ikke føler seg lurt i ettertid. Uten å fortelle for mye, men alle Tandberg som er avbildet på NRHF-sidene er fra hans samling, så da snakker man ikke om en amatør. :)
     

    nescafe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Hvem er dette da? Har lyst på en Huldra av noe slag jeg.....
     

    Vintage

    Medlem
    Ble medlem
    18.04.2006
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Hvem er dette da? Har lyst på en Huldra av noe slag jeg.....
    Skal du ha Huldra, og benytte den til moderne lytting, er selvsagt Huldra 10 man må se efter.
     

    Vintage

    Medlem
    Ble medlem
    18.04.2006
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Eller en TA 300 pga breddeformat på 43 cm? :)
    Kjøper man Huldra 10, får man også den nydelige radiodelen på kjøpet. Sant som du sikter til, Huldra 10-12 har et "ugunstig" format.
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Ja, men venter på to stk. apparat i posten.. TR 1000 og TR 1010, eller to av den ene der. Han var ikke sikker, men 1300,- for begge.. Gliz! :)
     

    nescafe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Og hvor får jeg tak i en Huldra 10 i god stand? Hadde også tenkt å kjøpe en gammel platespiller, og en Huldra 10 må jo være en bra forsterker til dette formålet også?
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Det er visst to stk TR 1010 jeg har kjøpt. En teak og en palisander..
    Skal nok klare å få til én brukbar, om ikke 1 1/2.. Kan jo ha den ene til tuner inntil videre? :)
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    ........Og har lagt inn bud på en TA 300M på QXL. Passer frontplata til en TCD 310 evt 310 MK II på den? Tenkte jeg skulle koble den litt om, fjerne alle venderne og lage en ren poweramplifier av den. Bør få samme antall Watt som H 10 hvis man setter i større trafo og brukbare kondensatorer, eller? :)
     

    andwig

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2020
    Innlegg
    98
    Antall liker
    33
    Sted
    Råde
    Pratet i litt over halvannen time med han som har ALT av Tandberg, og fikk samme svar derfra. Utgangstrinnet i TA 300 = Huldra 10.. TR 200 var etterfølgeren til Tuner Amplifier HIFI-FM.. Samtalen endte opp med kjøp av en TR 1000 og en 1010, tror jeg.. Han visste ikke selv, men samme f... 1300 totalt for begge er jo kupp godt nok? :)
    Har søkt litt på denne på forumet og finner ikke så veldig mye. Noen som har noe mer å komme med, gjerne hvordan den låter opp mot andre - både som pre og integrert?
    Noen som vet noe om skjema til denne sammenlignet med tr200/220 Huldra 10 og TR1000?
    Hei,
    Jeg har lyttet sammenlignende til TA 300 M og Huldra 10, og synes å kunne konkludere med at der er noen nokså små forskjeller i lydbildet. Generelt kan det nevnes at førstnevnte klinger noe mer åpent og med litt større bunnfylde. Samtidig er den musikalsk sett også mer engasjerende. Dog er Huldra 10 ytterst behagelig å lytte til, og i sin karakter meget tilgivende overfor teknisk utilfredsstillende innspillinger. Dette kun foreløbig meget subjektive betraktninger over lytteinntrykk med TL 3520, og mer refleksjon gjenstår.
    Margido
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Vi hadde, "i gamle dager", en TA 300 som forsterker i "musikkrommet" på ungdomsskolen, tidlig på 1970-tallet! Høyttalerne var noen store Tandberg'er, uten at jeg husker "navn og nummer", men lyd var det nok av! Til den tid å være - en meget god forsterker! Mvh ToreP
     

    Elstereo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    59
    Antall liker
    86
    Takk for interessant svar, Tore!

    Jeg skulle hatt noen større høyttalere enn 4 ohms Radionette høyttalerene jeg fikk tak i nylig.

    De er på 30W, men det er i «kortvarig spissbelastning» som det står bakpå dem.

    De er på 15W sinus kontinuerlig belastning.

    Forsterkeren er jo på 2 x 35W sinus i 4 ohm.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Helt enig med deg, Elstereo!🙂 Har dessverre hatt " uhell" mht "litt for kraftig forsterker" i forhold til høyttalere! En ting tror jeg er nokså sikker - forsterkeren yter faktisk 2x35watt i 4ohm! Er ingen ekspert, men et par Radionette TK - 400, eller TK - 600 vil gi deg masse god lyd og vil tåle 35w i 4ohm uten problemer!😀 Disse er ofte å se til salgs på Finn.no! Lykke til! Mvh ToreP 👍
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Alltså, det där med förstärkares uteffekt och högtalare är inte lätt. 2 x 35 watt i 4 ohm (2 x 25 w i 8 ohm) är väl den effekt som Tandberg angav, vid en viss % distorsion och ett visst frekvensomfång enligt DIN 45500.
    Du kommer aldrig att utnyttja 35 watt kontinuerligt hemma i stuen. Det är nog så att du använder ca 7-10 w kontinuerligt om du spelar med "normal" lyssningsnivå hemma. Korta toppar i musiken går dock högre och kan momentant kanske gå upp till 25-35 w, beroende på vad för musik du lyssnar på.

    Personligen skulle jag välja ett par mindre bokhyllehögtalare till TA 300. Nu var det många år sedan jag hade en TA 300, men min personliga erfarenhet är att mindre bokhyllehögtalare passar bra; t ex JPW Mini Monitor. Men detta är min PERSONLIGA åsikt. :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Min første forsterker, kjøpt som nyklekket student i -73, var en TA 300... den ble til å begynne med brukt med et sett TL- høyttalere med Goodmans TwinAx8, og seinere med noe større bassreflex høyttalere bygd rundt et par Goodmans Audiom 200 / Axxent 100... husker ikke følsomhet på disse, men mener det var rundt 92-93 dB.... definitivt lyd nok for party-party i de dager....
     

    Elstereo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    59
    Antall liker
    86
    Jeg har sett på små bokhyllehøyttalere.
    Jeg hadde tiltenkt dem en Huldra 8, men de aller fleste er jo på 8 ohm.

    Nå skriver Kjell at slike små høyttalere passer bra på TA 300.
    Det vil vel si at 8 ohms høyttalere fungerer glimrende med TA 300.

    Hvis så er tilfelle, så kan jeg tenke meg disse høyttalerene:

    Tannoy Revolution XT Mini

    1633766699141.jpeg


    Hilsen Even
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Jag känner inte alls till dessa Tannoy; de är alldeles för nya för mig:); men de är säkert välljudande.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Kranzberg - jeg var klar over at, forhåpentligvis, ingen spiller med TA 300 på "full guffe"! Men mitt forslag baserte seg på erfaringer med høyttalere som er oppgitt til å "tåle" langt lavere effekt enn det forsterkeren er i stand til/er oppgitt å yte! Alle som har eid gammel Tandberg, Philips etc vet at å kjøre disse på max volum, er bortkastet tid - jfr forvrengning etc!☺
    Kjører forøvrig gammel Philips 752(2x30w i 4ohm) på TK 400 - fungerer meget bra! Mer enn nok lyd! Og som du mang en gang har skrevet her inne - "8ohms last" er "lettere" for en 4ohms forsterker enn 4ohms last(høyttalere) Mao mindre strømkrevende?🤔😀 Mvh ToreP
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Min første høyttaler var et 2-veis seas byggesett m. 1,5 'toms tekstil dome og 10 toms basselement. Det byggde jeg og 3 andre elever på sløyden i ungdomsskolen. Finerte kasser i teak og laget baffelramme med stoff. Så frem til disse timene:) Dette ble starten på selvbygg for meg. Holder på fortsatt, og skal lage en spesiell JBL klassikerer fra den perioden JBL leverte proff elementer for selvbygg. Har kjelleren full av elementer, men denne 375 horndriver har en høy pris i dag. Da må jeg etter vært selge noen vintage drivere!
     
    Sist redigert:

    Elstereo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    59
    Antall liker
    86
    Jeg skal til Oslo og kjøpe de Tannoy høyttalerene onsdag.

    Jeg har tenkt, og det skal da gå an å kjøre 2 x 8 ohm i parallell og få 4 ohm impedanse?

    Er det mulig med Tannoy høyttalerene?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Finnes det noen som kan si om denne trafoen (TA 300M) er koplet for 240 volt? Jeg finner ikke god informasjon om nettopp dette på nettet ellers.
    a.JPG
     

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    193
    Antall liker
    47
    Den er koblet for 240 v som den vises på bilde.
    Sjekk om du har ca. 49 v på de blå kablene, så skal alt vere ok.
    Trafo.jpg
     
    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Takk for info! Jeg måler 42,9 volt ut fra trafo. Hmmm...
     

    HyBo

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandefjord
    Ser på bildet at også den svarte ledningen for lampa er flyttet over på 240 V uttaket.
    Den skal ikke flyttes da lampa fortsatt skal ha 220 V og ikke 240 V spenning.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn