T-amp, diy, modding og strømforsyning

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Har fra før av erfaring med Sonic Impact T-Amp, Super T-Amp og Trends. Har også kjøpt en Kingrex combo til møterommet på jobben.

    Har også kjøpt forskjellige T-amp diy boards på ebay og kommet frem til at man får absolutt best lyd og mest for pengene med å velge denne varianten som spiller bedre enn Trends og koster bare kr 130,- inkl frakt:

    http://cgi.ebay.com/NEW-T-AMP-TA202...602?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c58c580d2

    Den er basert på 2020 chippen. Tar 8,5 til 14 volt. Dimensjonen er på 10,5 x 7 cm

    Jeg testet det på mine små DIY Tang Band 3" høyttalere og sammenlignet med Trends&Johnblue JB3 så ble det vesentlig mere trøkk og dynamikk. Kolleger som jeg spiller for får hakeslepp!
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50265.120.html
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Etter å ha testet flere T amp boards, både billigere og dyrere, så har tiden kommet for å bygge litt :)


    Trenger innspill på følgende:

    1) Har erfart at batteristrøm er det aller beste. Kommer til å bruk et lite biltema 12 volt batteri på 4,5 ah til kr 139,-. Trenger jeg softstart krets? Er det andre ting vedr strøm jeg bør tenke på?

    2) Har lest at det går an å modifisere T-ampen. Mener det er snakk om å skifte til bedre kondensatorer. Hvor, hvilke og hvordan?

    3) Er det andre ting som kan gjøres?
     

    Vedlegg

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    Har desverre ingen svar på spørsmålene dine, men flere spørsmål!

    Hva bruker du som kabinett for å ha de i?

    Selv vurderer jeg disse for å gi lyd til et sett med takhøytalere. Vil ikke disse være mitt i blinken da?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Aubi skrev:
    Har desverre ingen svar på spørsmålene dine, men flere spørsmål!

    Hva bruker du som kabinett for å ha de i?

    Selv vurderer jeg disse for å gi lyd til et sett med takhøytalere. Vil ikke disse være mitt i blinken da?
    Du kan kjøpe ferdig kabinett. Her er det mye å velge i på ebay, hos Elfa etc.

    Jeg skal bygge selv. Audio Note look (lakk foran) eller Electrocompaniet look (lakk bak).
    Her er en kar som har gjort noe ala dette: http://avforum.no/forum/diy-do-yourself/66182-t-amp-chassis-under-bygging.html

    Hvordan takhøyttalere har du?
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.400
    Antall liker
    184
    Igjen må jeg bare innrømme at jeg ikke har erfaring med nevnte forsterker, men jeg var borti et tilfelle av "pipelyd" fra en slik forsterker for noen år siden. Jeg hadde sjekket en forforsterker og fikk tilbakemelding om en ulyd fra denne etterpå. Etter en sjekk av resten av utstyret viste det seg at pipingen kom fra Switch Mode poweret som forsynte T-ampen med strøm.
    Så det beste er nok et gammeldags power ( Ikke Switch mode ) eller batteridrift på disse forsterkerne. Kanskje en kombinasjon der en bruker lavstøy switchedioder til likeretteren. OK, du trenger ikke lavstøy likerettere om du bare skal lade et bilbatteri og kjøre ren batteridrift. vh. Bernt
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Ok. Da er det såre enkelt. Har kjørt følgende løsning i 5 år. Trenger å lade hvert kvartal :):
     

    Vedlegg

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Heisann, dette ser spennende ut! Moro å ha noe å fikle med :)

    Hvordan tror du denne forsterkeren gjør seg på Klipsch RF-5?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Det funker men RF5 er nok langt mer krevende. T-amp er gøy til nr 2 anlegg. De beste resultatene har jeg erfart med Klipsch Synergy B2 eller RB10. Det låter også suverent på Tangband 3" fulltone og på Johnblue. Større gulvstående trenger mere watt selv om de har høy følsomhet :)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Ja, sant det! Men jeg har etpar RB-61 som jeg skal sette opp på hjemmekontoret etterhvert, det kan jo være en idé å prøve den der!

    Prøver en slik sak fra ebay :)

    Noe mer man trenger utover batteri?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Ludo skrev:
    Ja, sant det! Men jeg har etpar RB-61 som jeg skal sette opp på hjemmekontoret etterhvert, det kan jo være en idé å prøve den der!

    Prøver en slik sak fra ebay :)

    Noe mer man trenger utover batteri?

    På RB61 kan det kanskje bli litt tynt men det er bare å prøve. Du trenger kun batteri siden det er volumpot på amp boardet.

    Du brukere kanskje PC? Da trenger du et billig DAC kort også. Det koster kr 130,- inkl frakt. Har kjøpt et par stykker men har ikke fått testet det enda men det er nok langt bedre enn lydkortet i laptopen. Det som er litt rart er USB porten. Man må enten finlodde litt eller kjøpe en overgang. Analog ut er en mikrokontakt med jord i midten og L+R. Har ikke fått tak i sånne kontakter enda, gjør jeg ikke det så får jeg lodde:

    http://cgi.ebay.com/MINI-PCM2704-HI...888?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aa5cd8e70
     

    Vedlegg

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Er jo så billig så det må bare prøves :)

    Har en HRT Music Streamer II+ liggende i et skap et sted, kommer til å bruke den ut fra PC'n! Dette blir artig :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Bare for å nevne det. Lydmessig så gir batteridrift merkbart mer bass + høyere og renere lyd. Det er liksom ikke noe å diskutere. Det har vel en så enkel forklaring som kraftigere strømreserver å gjøre. Helt støyfritt. En svært god forklaring, ikke som en kabeldebatt for å si det sånn ;D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Ludo skrev:
    Er jo så billig så det må bare prøves :)

    Har en HRT Music Streamer II+ liggende i et skap et sted, kommer til å bruke den ut fra PC'n! Dette blir artig :)
    Kjør på. Men kjøpt deg et par 3" Tang Band hos Dynabel til kr 199,- pr stk. Mellomtonen der gruser halve Hortenmessa 8)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Ok? Har ikke hørt det, må testes det også. Hva gjør man med kabinett til disse da?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Som signaturen og entusiasmen min viser så har jeg erfaring med at man kan bruke mange penger på god lyd.

    Denne tråden skal vise hvor god lyd det er mulig å få til med svært begrensede midler:

    - T-amp til kr 130
    - Dac kort til kr 130
    - Tang Band 3" til kr 400 for 2 stk
    - Filterkomponenter til kr 50
    - 12 mm MDF får man gratis hos byggevaren da det brukes som emballasje

    Så blir det litt etter egen smak til kabinett, terminaler osv.
    + litt lodding og snekring. Dvs budsjett i < 1000 kroners klassen (eller mer hvis man er jålete)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Spennende! Da har jeg et lite høstprosjekt på gang... Tusen takk :)
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    RB-61 trenger ikke bli tynt på liten forsterker - jeg bruker selv en Sonic Impact T-amp på disse på "TV-anlegget", og det brumler fint til spill og film! :)

    Spennende prosjekt forresten!
     

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    hel skrev:
    Aubi skrev:
    Har desverre ingen svar på spørsmålene dine, men flere spørsmål!

    Hva bruker du som kabinett for å ha de i?

    Selv vurderer jeg disse for å gi lyd til et sett med takhøytalere. Vil ikke disse være mitt i blinken da?
    Du kan kjøpe ferdig kabinett. Her er det mye å velge i på ebay, hos Elfa etc.

    Jeg skal bygge selv. Audio Note look (lakk foran) eller Electrocompaniet look (lakk bak).
    Her er en kar som har gjort noe ala dette: http://avforum.no/forum/diy-do-yourself/66182-t-amp-chassis-under-bygging.html

    Hvordan takhøyttalere har du?
    Nå har fyren gått tom etter at jeg leverte inn min gigantiske bestilling på alle to ;D

    Høytalerene er bare noe billigrask, men de klarer å overdøve bråket fra boblekaret. Kabinettet for min del blir en kobligsboks i plast. Det vil si, jeg må sjekke ut hvor varmt dette blir, så jeg ikke svir ned huset!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Her står det litt om den opprinnelige 2020 chipen. Det var vist en revolusjon:

    http://spectrum.ieee.org/semiconductors/processors/25-microchips-that-shook-the-world/0

    Har klippet det ut og kjørt en auto oversettelse:


    "TA2020 Tripath Technology AudioAmplifier (1998)

    Det er en undergruppe av lydentusiaster som insisterer på at vakuum rør-baserte forsterkere produsere de beste lyd og alltid vil. Så når noen i audio samfunnet hevdet at en solid-state klasse-D forsterker kokt sammen av et Silicon Valley selskap som heter Tripath Technology leverte lyd som varm og levende som rør amper, det var en big deal. Tripath er trikset var å bruke en 50-megahertz sampling system for å drive forsterkeren. Selskapet skrøt at TA2020 utføres bedre og koster mye mindre enn noen sammenlignbar solid-state amp. Å vise frem chip på messer, "vi ville spille den sangen - som veldig romantisk en fra Titanic , sier Adya Tripathi, Tripath grunnlegger. Som de fleste klasse-D forsterkere, 2020 var det svært energieffektiv, det gjorde ikke krever en kjøleribbe og kunne bruke en kompakt pakke. Tripath er low-end,-watts versjon av TA2020 solgt for US $ 3 og var 15 brukt i bom bokser og ministereos. Andre versjoner - den kraftigste hadde en 1000-W-utgang - ble brukt i hjemmekino, high-end audio systemer, og TV-apparater fra Sony, Sharp, Toshiba, og andre. Etter hvert, store halvleder selskaper fanget opp, opprette lignende chips og sende Tripath i glemmeboken. Dens chips, derimot, utviklet en hengiven kultstatus. Audio-amp kits og produkter basert på TA2020 er fortsatt tilgjengelig fra slike selskaper som 41 Hz Audio, Sure Electronics, og Winsome Labs."
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    T-amp, Super T-amp og Trends er basert på TA2024 chipen. Lyden er nok annerledes enn TA2020 baserte AMP.

    Når jeg kun erfaring med TA2024, men i følge enkelte så skal AMP6 fra 41hz være en av de beste TA2020 baserte forsterkerne. Men det finnes andre som bør sjekkes ut bla. fra Helder og HLLY som sikkert også er verdt å prøve.

    Når det gjelder batteridrift, så anbefaler jeg gel-batterier i stedet for syre som avgir farlige gasser og støy ved hard belasning. Min favoritt er Apollo A1200 (46 ah) . Jo større batteri, jo lavere er motstanden i batteriene.

    Det mye som kan moddes, men det som har gitt størst effekt utenom strømforsyning er å bytte inngangskondensatorene.

    Bruker man forsterken som integrert forsterker, vil også potmeteret være viktig.

    I tillegg:
    - Justere bias
    - Skjerme spolene som sitter på høyttalerutgangen
    - Nye kontakter til høyttalere og signalkabler
    - Kjøleelement til chipen
    - Nye kondensatorer til strømforsyningen (f.eks. Panasonic)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har mottatt den lille amp'n enda? Eller kanskje det bare er meg som er utålmodig :)
     

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    Jeg er dobbelt så utålmodig, for jeg har bestilt to!!
     

    Olaf

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2002
    Innlegg
    42
    Antall liker
    0
    Er det mulig (for personer uten elektroutdanning) å kunne lage en utgang for tilkobling av sub på disse modulene? Har for øvrig en Topping 2024 som spiller over all forventning på kjøkkenanlegget med et par små lukkede kasser med Vifa 10 BGS, men å kunne koble til en liten sub hadde ikke vært av veien.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Olaf skrev:
    Er det mulig (for personer uten elektroutdanning) å kunne lage en utgang for tilkobling av sub på disse modulene? Har for øvrig en Topping 2024 som spiller over all forventning på kjøkkenanlegget med et par små lukkede kasser med Vifa 10 BGS, men å kunne koble til en liten sub hadde ikke vært av veien.
    Hvis ikke subbene dine har high input som tar høyttalerkabel utgangen fra forsterkeren så kan du lage en. Roar Malmin lagde slike for meg til Klipsch subbene mine. Ikke veldig mange komponenter der. Enklere enn et delefilter. Tipper vi kan få forslag fra andre på sentralen på hvordan man gjør det :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    sjekk L-pad formler på nettet
    tror du kan bruke de
    du trenger en motstand i serie og en i parallell med signalet inn på (bass-) ampen
    mvh
    Leif
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Vær obs på at det ikke er bare bare å kolble en sub via høynivå på t-amper:
    The Trends amp and all other small T-Amps can NOT have the negative speaker terminals tied to ground. Unlike most amps, they are not at ground potential. In fact, they are about 6 volts DC above ground. No problem connecting a speaker, because the speaker is not electrically connected to signal ground. But another amp will be connected to signal ground. So the speaker outputs of the Trends can not be directly connected to an input with grounds, as found in almost all amps.
    Les mer her: http://www.audio-magus.com/SubLine_Subwoofer_Connector_p/slv2.htm

    Frode
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Og der kom amp'n i posten ja :) Dette blir moro!
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, det lyser i den røde dioden... men ingen lyd...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Ludo skrev:
    Hmm, det lyser i den røde dioden... men ingen lyd...
    Kjedelig. Jeg har kjøpt mange T-ampr på ebay og alle virker. Du får klage.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn