Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2021

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Ønsker bare en lettere sykkel, og elektronisk giring er ikke feil! Blitt bitt av oppgraderings-galskapen.
    82cm setehøyde har jeg, fra bb til sete
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Størrelsene er jo rimelig like, så du kommer nok til å sitte bra på den også, men pass på å sjekk at gaffelrøret ikke er kappet for lavt i forhold til hvordan du liker å ha det.
    Kjipt å gjennomføre kjøpet og ende opp med å måtte kjøpe ny gaffel siden den gamle er litt for aggressivt satt opp.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    (bjarnetv kom foran med samme poeng: ) 1 cm lavere i front enn den du har. Om jeg husker riktig er CAAD10-en riktig så svanenakket allerede.
    Helkarbonfelger og felgbremser er I don't do rain. Eller utfor i alpene i 30 plussgrader.
    Men altså TCR er en super ramme.
    (Men når jeg ser hvordan CAAD10-en din er satt opp tenker jeg at du fint kunne hatt en 63.)
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Gaffelrøret er ikke kappet.

    Jeg føler ikke jeg kunne hatt 63 i CAAD. Faktisk kunne jeg tenke kortere stem så jeg får mindre strekt ut posisjon i forhold til å ha albuene mer behagelig! Regn sykler jeg ikke i! Har jo campag zonda hjula også

     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Er nok bare å begynne å trene opp kjernemuskulaturen og lene seg lengre ned først som sist ;)

    Jeg føler i alle fall at det var først når jeg fikk skikkelig lav front og fikk strekt meg ordentlig ut i ryggen at jeg satt behagelig på sykkelen -
    Når jeg satt sånn halvhøyt ble jeg fort sliten i både korsrygg og armer.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En CAAD10 i 63 er omtrent 5 mm lengre enn en i 60, målt på "gamlemåten". Målt med stack/reach er den kortere.

     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    «Problemet» med CAADen er at i drop blir albuene veldig langt framme, isteden for omtrent 90 grader/albue. Skuldrene blir tvunget litt fram (som i Shrugs), og det er ikke akkurat avslappende!

    Jeg er jo ung, sprek og fleksibel så :p
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva mener du nå? I bukken har jeg kanskje 120 grader i albuleddet, mens jeg har 90 grader med hendene på toppen av hendlene når det skal gå unna.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Folkens! Jeg har fått en mulighet til å kjøpe en 2018 Giant TCR Advanced felgbrems, Ultegra DI2, Giant SLR1 karbonhjul, Enve styre og stem. 22 000,-. Den er størrelse L, men mål er ikke så ulike iforhold CAAD10?
    Hva tenker dere?

    TCR L:
    Reach: 402
    Stack: 581
    TT lengde: 580

    CAAD10 60:
    Reach: 404
    Stack: 593
    TT lengde: 590
    Men blir du lykkeligere? 🤓
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Vinkelen mellom overkroppen og armene er mer enn 90 i bukken. Så da får ikke skuldrene en avslappet posisjon, men må strekkes (som i øvelsen «shrugs»). Derfor jeg nevnte ønske om kortere stem. Dette isteden for å flytte sete fram, og mer vekt i hendene.

    Er 193 med lange bein og kort overkropp!

    Blir jeg lykkeligere? Ja!!!
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Personlig liker jeg ha å litt større vinkel enn 90 grader når jeg ligger helt flatt, for å ikke føle meg for sammenkrøkket, men her er jo folk forskjellige.

    Jo mer aggressivt du sitter jo lengre blir reachen (siden man lener seg fremover) så er derfor jeg anbefaler å trene seg opp og jobbe seg nedover.
    Du har jo nesten styret på samme høyde som setet, så jeg tenker at du har litt å gå på der.

    i mellomtiden er det ganske billig med stem som Deda Zero, så jeg ville bare kjøpt noen kortere varianter og eksperimentert med sittestillingen.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Min lokale sykkel butikk Sykkelopplevelser (gamle Rasta Sykkel) i Lørenskog har i sine nye lokaler i Solheimsveien blitt en knall fin sykkel butikk med gode/kunnige sykkel folk(y):)
    Konkurranse dyktige priser med nettbutikker og lagerbeholdning idag når mange er utsolgt på deler, kjede/kasset Ultegra 1500kr.
    sykkelopplevelser-axi-profilering-ny-butikk-filter.jpg
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Min lokale sykkel butikk Sykkelopplevelser (gamle Rasta Sykkel) i Lørenskog har i sine nye lokaler i Solheimsveien blitt en knall fin sykkel butikk med gode/kunnige sykkel folk(y):)
    Konkurranse dyktige priser med nettbutikker og lagerbeholdning idag når mange er utsolgt på deler, kjede/kasset Ultegra 1500kr.
    Vis vedlegget 732414
    der var jeg i fjor. ikke mye for meg og hesten der … ;)
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Personlig liker jeg ha å litt større vinkel enn 90 grader når jeg ligger helt flatt, for å ikke føle meg for sammenkrøkket, men her er jo folk forskjellige.

    Jo mer aggressivt du sitter jo lengre blir reachen (siden man lener seg fremover) så er derfor jeg anbefaler å trene seg opp og jobbe seg nedover.
    Du har jo nesten styret på samme høyde som setet, så jeg tenker at du har litt å gå på der.

    i mellomtiden er det ganske billig med stem som Deda Zero, så jeg ville bare kjøpt noen kortere varianter og eksperimentert med sittestillingen.
    Jeg er i utgangspunktet vant til en for liten ramme. Min gamle sykkel, Miyata full pro str. 60 måtte jeg ha ekstra lang setepinne til. Men da var jeg mer rett i vinklene, og mer avslappet i skuldre/nakke
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ser på sitteposisjoner på dagens brudd i TDF når det kjøres på flata mye forskjellig her, i bukken med strake armer og noen med litt vinkel, på styret med allt fra mye til lite vinkel. MVDP veldig strake armer på styret.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg sykler noe ala dette, bare at overarmene er strekt mer fremover.
    CAAD'n kom med sete justert helt fram. Da fikk jeg mye vekt i henda, så jeg sentrerte sete. Da ble det helt perfekt i forhold til vekt i henda, men kunne gjerne hatt kortere "reach". Legg merke til den gule "strekmannen" jeg tegnet. Sånn vil jeg helst sitte. Da slapper jeg mer av i overkroppen, og spesielt skuldrene. Mens rød er mer slik jeg sitter nå.

    Menmen... Kan jo nesten få en splitter ny TCR felgbrems med Ultegra for den prisen den ligger ut for. Om man er så heldig å får tak i da

     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Personlig synes jeg den gule linjen er alt for kompakt for å sitte i bukken - det er mer slik man sitter med ryggen flat men hendene på hoodsene for aerodynamikkens skyld.
    noe ala dette:
    1625232978632.png

    i bukken vil man jo ha mer som den røde linjen på armene, slik at man fortsatt har god kontroll selv om man virkelig trykker nesen ned i stemmet for å fa lavt tyngdepunkt i utforkjøringene.

    Har man "gul linje" i bukken så sitter man jo veldig oppreist på hoodsene, som naturligvis tilsier at man heller burde kjøpe en komfortracer med kort reach enn en fullblods racer.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    _6262495.jpg
    Valentino på jobb. Ok, det er 7% her over Val d'Isere. På flatene, typisk i fronten av rulla, forblir hendene på samme sted, men ryggen flatere, underarmene horisontale og overarmene nesten vertikale. Så flat rygg som i bjarnetv sitt eksempel klarer jeg ikke. Noenotjue er ingen alder...
    Jeg cruiser i bukken med omtrent samme albu- og ryggvinkel som på dette bildet.
    focus.jpg
    Her oppreist inn i en hårnål utfor.
     
    Sist redigert:

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg la inn en bud på TCRen. Selgeren er rimelig aktiv syklist, bla deltatt i nylige NM. Det bør jo være positivt mtp vedlikeholdet!
    Setehøyden hans faktisk høyere enn min! Videre har sykkelen 120mm stem
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Ønsker bare en lettere sykkel, og elektronisk giring er ikke feil! Blitt bitt av oppgraderings-galskapen.
    82cm setehøyde har jeg, fra bb til sete
    Bare en kommentar fra en GGG:
    Etter 50 år+ med kjedegir og wire tenker jeg som så. Elektrisk gir fikser et ikke eksisterende problem og innfører noen nye. Og det er dyrere.
    Men det er bare meg. 😉
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Veldig enig! Bryr meg ikke særlig om Di2, det bare en kul bonus. Hadde det komt en TCR med felgbrems å mekanisk gruppe hadde jeg kjøpte den tvert.
    Det er "drømmesykkelen" min! Pga covid er det det dessverre håpløst å få tak i. De har dog TCR med 105 & disc, men disc vil jeg ikke ha.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Veldig enig! Bryr meg ikke særlig om Di2, det bare en kul bonus. Hadde det komt en TCR med felgbrems å mekanisk gruppe hadde jeg kjøpte den tvert.
    Det er "drømmesykkelen" min! Pga covid er det det dessverre håpløst å få tak i. De har dog TCR med 105 & disc, men disc vil jeg ikke ha.
    Når det gjelder skivebrems er jeg ikke GGG. Skiver løser et problem i tillegg til at de er bedre. Punktum.
    Kanskje jeg bare er HGGG … 😂
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Skulle jeg kjøpt ny sykkel skulle jeg definitivt hatt di2/E-tap og skiver.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Sykkelen var dessverre solgt.

    Kanskje litt nisje å snakke om her men... Det var brukt seegerring, og ikke en snap ring i krankhuset. Ikke gunstig ifølge "Hambini", fordi en seegering ikke har en konsekvent radius, og kan derfor støte mot lageret på en uheldig måte.
    Har googlet litt men finner ingen norske forhandlere som selger disse.
    Noen som vet om det finnes her i landet? :D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Hambini har vel en tydelig agenda, for min del ville jeg ikke vurdert å kjøpt hans produkter hvis jeg var plaget med problemer.

    BBinfinite har vel holdt på mye lengre med tilsvarende produkter men uten så mye tvilsom markedsføring.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Sier du jeg bør gi blanke i BB30 å kjøpe BBinfinite? :D

    Seegeringen har ingen ting med Hambini's produkter å gjøre. Jeg tror ikke de kommer originalt med Cannondale en gang.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Snakker du om låseringene på innsiden av kranken, som lagrene presser mot?
    Man kjenner jo ganske kjapt at et lager ikke ruller jevnt (med kranken av naturligvis), så tror ikke du trenger å engste deg.


    Bare å bestille et nytt sett med lagre hvor det følger med låseringer neste gang du skal bytte.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Korrekt. Originalt er det ikke en seegering (såvidt jeg har forstått), men mange lager-kit kommer med dette.
    Hvor vidt det er bedre eller ikke kan diskuteres :p Enklere å montere er det nok!
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Driver å optimaliserer giringa. Når jeg girer til de tyngste gira, girer den veldig brutalt. Altså kjedet blir rett og slett kastet inn i giret! Man hører et klunk! Når jeg ser i manualen skal det dannes en rett linje fra hjulakslingen, og ned i senter av pulleyene. På min sykkel er de ikke helt korrekt. Altså kjedet er nok en link eller to for langt. B-tension er OK.
    Hva tenker dere?

    EDIT: Dette er kanskje for 3 klinger foran? :D

     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette ligner på typen generell sluddersynsing som dokumenteres veldig detaljert, uten å fortelle noe som helst om hvorfor det skal være slik og hvorfor det er viktig.
    Litt som det du ofte kan lese om plassering av surroundkanaler.

    Dette som vist på tegningen kan være korrekt for en helt spesifikk sykkel, men uten å informere om hvilke premisser den gjelder for, så er den verdiløs.
    Har du f.eks en krans med stort spenn mellom største og minste drev, og kanskje også flere drev foran? Da kan du kaste denne instruksen.
    Har du en superkompakt krans og singlering-foran? Da kan det være relevant. Men det har jo tilogmed også en del å si hva slas gir du har også. Long, medium, short cage?

    Dette er i beste fall et svært mangelfullt tips, så jeg vil anbefale deg å bare late som at du aldri så det.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Da ble det en 73,66km tur i dag! 201km totalt denne uken! Ny rekord :p
    Vanligvis har jeg ligget på rundt 80-120km per uke.

    Men som nevnt, sliter jeg litt med at den klunker hardt i kassetten i visse gir.
    Kjedet, pulleys, kassetten og klingene er i utgangspunktet OK. Mener jeg ikke opplevde dette med original bakhjulet. Det kan se ut som at girøre er litt bøyd, da pulleyene ikke liner opp 100% med kassetten.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er normalt, også når alt er helt som det skal være, at det ser ut som at de ikke liner opp helt perfekt.
    Om du ikke har noen grunn til å tro at det er noe galt, se bort fra det.

    Løsningen for klunkelyden er bare at du ikke kan tråkke like hardt når du girer.
    Men litt klunk skal det jo være uansett. det betyr jo bare at ting virker.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har antagelig kjøpt flere sykler til min kone, enn til meg selv. De har knapt blitt rørt. Etter 3-4 uker med el-sykkel, så har hun syklet over 200km. Og hun foreslår å sykle en tur. 💝
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Ser folk med toppgrupper og suboptimale girskift, uten evne/vilje til å holde girene 100% justert så blir resultatet deretter mens di2 bare virker uten noen bekymring. Man kan også sette det opp så man unngår dårlig kjedelinje (eller få butikken til å gjøre det).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn