Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2013

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor ikke bare kjøpe en ny Cannondale CAAD 10? Markedets sannsynligvis beste aluminiumsykkel og med en ramme som veier 1150 gram i størrelse 56. CAAD har jo tidligere vær nøytral sykkel i tdf så den er god nok for enhver proff.

    Jeg foretrekker min CAAD i størrelse 58 som ble kjøpt som ventesykkel mens Johnsen framework fikset min Storck Scenario Team i størrelse 59. Men jeg tenker som så at siden Storck'en har fått rettet opp girøret og fått satt inn nye gjenger er nok markedet for å få solgt den dårlig.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.110
    Antall liker
    5.795
    Sted
    Holmestrand
    Veloce funker utmerket, ikke noe galt med den gruppen i det hele tatt, bortsett fra at man kun kan gire ned ett og ett trinn bak (før kunne man droppe seks om gangen som på Chorus, Record og SR). Det er ikke noe poeng å dra igang en Campa/Shimano-debatt, så det kan man vel bare la ligge. Personlig foretrekker jeg Campa, og ville soleklart hatt Veloce fremfor DA.

    Veloce ruler! Som jeg har nevnt tildigere, vil jeg mye heller ha Veloce enn Dura Ace. Og sykkelen er fin da :) Men hvorfor er den så dyr? Ekorre bygget opp en Cinelli alu-sak laget i Italia med Athena og MYE bedre hjul - også fra Italia - enn det der for vesentlig mindre. Den rammen der burde heller vært lakkert i Red Dragon-motiv.
    Nå er ikke jeg en tenåringsjente, så jeg klarer ikke helt å oppvise blodfanentusiasme for noe som helst.
    Jeg har syklet med Dura Ace i nærmere 15 år, uten at det er av religiøs overbevisning, og jeg vet jeg også kunne ha levet lykkelig med Campa.
    Må bare spørre: Hvorfor ville du mye heller ha Veloce enn Dura Ace?

    Hvis Veloce er bedre enn Dura Ace så må vel alle som kjøper Super Record, Record, Chorus, Athena eller Centaur regnes som lettere tilbakestående? (Sammen med oss som har kjøpt DA og alt annet Shimanoræl selvsagt.)
    :)
    Enig med du, ikke interessert i no Campa/shimano diskusjon. Lurte bare på hva entusiasmen for Veloce bygger på, hvilket du svarer greit på. Tviler på at det blir DA, eller annen toppgruppe neste gang for meg heller. Har ikke sprøvd Campa på noen år, så det vil jeg nok sjekke ut før kjøp. Det gjør det også interessant å høre andres erfaringer.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Angående Campa vs. Shimano, og nå får jeg vel kjeft igjen....

    Det verste er å ha begge deler. Jeg har prøvd å gire på bremsehendlene til Campa, og jeg har lett etter tommelknapp på Smimano. Det er litt tøysete å holde på med.

    Jeg kunne levd fint med begge, selv om jeg liker campa best.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.159
    Antall liker
    22.462
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ad. kontrollergonomi på landeveien: Jeg elsker Campa, kunne levd med Shimano, og misliker SRAM.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Den var griselekker Anonym: Eddy/Molteni-farvene på den klassiske De Rosaen. Bare så det er sagt, så skjønner jeg ikke hva som ikke er robust med alurammene til De Rosa? Vil tro de tåler vel så mye som crabonrammer. Av andre rimelige morsomme ting har Wiggle også Cinelli Saetta i sort med 105 til 9k. Den er faktisk dødsfet. Bortsett fra blytunge og pruppstusselige 105 da.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nå har jeg forstått det sånn at du opplever rammen som noe ettergivende (relativt til stereotypen på alurammer). Du er vel ikke stort høyere enn meg, og vesentlig lettere. Her snakker vi om en kar som er enda 20 kg tyngre, og fire størrelser opp på ramma i forhold til meg. Det er ikke ment som 'kritikk' av ramma, bare som et forbehold om at han er lengre, tyngre, og sterkere enn meg.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.264
    Antall liker
    3.567
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Elendig skilting, gitt...

    Har har tusenvis av syklister vært gjennom uten problemer, inklusive meg selv. Disse er tydeligvis de første som klarer å kjøre feil.

    Ikke snakk om elendig skilting, men tullete kjøring.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.110
    Antall liker
    5.795
    Sted
    Holmestrand
    Nå har jeg forstått det sånn at du opplever rammen som noe ettergivende (relativt til stereotypen på alurammer). Du er vel ikke stort høyere enn meg, og vesentlig lettere. Her snakker vi om en kar som er enda 20 kg tyngre, og fire størrelser opp på ramma i forhold til meg. Det er ikke ment som 'kritikk' av ramma, bare som et forbehold om at han er lengre, tyngre, og sterkere enn meg.
    Jeg har prøvd en slik "Ghost EBS Race Lector 20th Anniversary Bike 2013" 2 ganger i sommer.
    Jeg opplevde den som en rolig og komfortabel sykkel med god respons uten å være desperat. Tror den vil passe godt til bruket. Fortjener en kikk i hvert fall.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Da har jeg fått nye hjul til min gamle MTB. De har også mulighet for å kjøres slangeløst - har det noe for seg?
    Eventuelle fordeler/ulemper med dette?
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Da har jeg fått nye hjul til min gamle MTB. De har også mulighet for å kjøres slangeløst - har det noe for seg?
    Eventuelle fordeler/ulemper med dette?
    Fordelen er først og fremst at du kan kjøre med langt lavere dekktrykk uten fare for gjennomslagspungtering. Jeg har kjørt slangeløst i 1,5 år og er veldig fornøyd med det. Etter to pungteringer i Farrisrunden i 2012 byttet jeg ut Continental RK med Schwalbe Racing Ralph.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Bruker du da noe spesielt smøremiddel når du legger på dekkene?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ser at Epic cycles har Intenso til £1850 med Veloce og Fulcrum Racing Quattro. De presenterer den forresten som den egentlige arvtageren etter Infinito. Masse fint for nærmere vurdering, altså. Takker for tips.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man skal slippe pes med slangeløst er en kompressor å anbefale ved første gangs luftfylling.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Takker for tips. Har lest litt i tråden på Terrengsykkel, og det er vel mildt sagt blandet drops med erfaringer med ulike felger, dekk og typer "guffe"... :)
    Tror det blir slanger i første omgang, så får jeg vurdere dekktype (evt. UST) når mine RocketRon er oppbrukt.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.159
    Antall liker
    22.462
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ser at Epic cycles har Intenso til £1850 med Veloce og Fulcrum Racing Quattro. De presenterer den forresten som den egentlige arvtageren etter Infinito.
    Sjekk geometrien. Mener å huske at den er sløvere enn Infinito og Infinito CV, mer som Impulso.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Takker for tips. Har lest litt i tråden på Terrengsykkel, og det er vel mildt sagt blandet drops med erfaringer med ulike felger, dekk og typer "guffe"... :)
    Tror det blir slanger i første omgang, så får jeg vurdere dekktype (evt. UST) når mine RocketRon er oppbrukt.
    Du bør være obs på at diskusjonen om guffe der er tilsvarende kabeldiskusjonene her, i praksis er det et fett.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Det var det inntrykket jeg fikk også... ;) Pluss at det var klart skille mellom tubeless-fansen og de som ikke fikk det til å fungere i det hele tatt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ser at Epic cycles har Intenso til £1850 med Veloce og Fulcrum Racing Quattro. De presenterer den forresten som den egentlige arvtageren etter Infinito.
    Sjekk geometrien. Mener å huske at den er sløvere enn Infinito og Infinito CV, mer som Impulso.
    Ser kliss like ut så langt jeg kan se. Mulig du tenker på Vertigo som kom i fjor, men ble borte igjen på 2014-programmet? Ellers ser jeg at Impulso er litt slækkere. Den kan man forresten få med Veloce og 'reparto corse'-hjul for en riktig hyggelig pris, omtrent kr. 9.500,- med norsk mva: Bianchi IMPULSO Campagnolo VELOCE 10sp Compact, 1.099,00 €, Bian
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Bruker du da noe spesielt smøremiddel når du legger på dekkene?
    Jeg bruker "guffe" i dekkene og litt såpevann på dekkene for å få dem på plass om jeg sliter.
    Jeg brukte litt såpevann da jeg monterte Hutchinson slangeløst på raceren. Jeg kunne sikkert godt hatt mer såpe i vannet, for det var både trangt og trått. Jeg har et par Schwalbe liggende til jeg trenger. De kom i en pakke som inneholdt en flaske med smøremiddel. Flaska ligner nesten en sånn skosverteflaske somman bruker når man er for lat til å gjøre det odentlig. Regner med at det letter jobben betraktelig, og at den er i salg løst. Tror den het Doc. blue eller noe.

    Hvis man skal slippe pes med slangeløst er en kompressor å anbefale ved første gangs luftfylling.
    Det er sikkert et større problem med terrengsykkel og mye større luftvolum. Akkurat den biten smatt greit på plass med mine racerdekk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg trillet litt rundt i nabolaget med fatty i dag (selvsagt måtte jeg bly syk da sykkelen kom) og den kjennes overraskende kvikk og lettmanøvrerbar ut.
    Planet X har gjort en kjempejobb med justering av gir og bremser før de sendte den, det var plug and play.

    På minussiden ser jeg at jeg burde ha spesifisert litt lengre stem enn 50mm og for en som er vant med en god gaffel med 150mm vandring blir det veldig uvant å sykle ut kanter på en 40-50 cm.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    De hadde faktisk tatt inn en FAT (Merida) på min lokale G-sport nå - fikk mye oppmerksomhet i butikken, men mest av "hva i huleste er dette?" typen :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har god tro på konseptet for det er jo en robust sykkel til en lav pris og med gode terrengegenskaper.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Jeg klarer ikke å løsrive meg fra tanken om at fatbike bare er tungtrødd fjas for eksentrikere, ser bra ut i teorien og er forferdelig i praksis... må få prøvd en engang... :p
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.110
    Antall liker
    5.795
    Sted
    Holmestrand
    Jeg klarer ikke å løsrive meg fra tanken om at fatbike bare er tungtrødd fjas for eksentrikere, ser bra ut i teorien og er forferdelig i praksis... må få prøvd en engang... :p
    Jeg er nok også omtrent der. Sikkert fordi jeg er litt gæmlis ....
    :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    De siste 5 årene har trenden blitt at man selv i ritt har begynt å bruke bredere dekk enn tidligere på terrengsykler for på mange underlag ruller brede dekk lettere.

    Det er stor forskjell i volum på 5 år gamle dekk med 1.9-2 bredde til dagens 2.2 dekk.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.159
    Antall liker
    22.462
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    On a different note:
    Blanca har forlatt meg (jeg slet henne ut). Om blir Chiara Vittoria min nye elskerinne vil høsten vise.

    Og siden jeg nå nevnte årstiden vi er inne i: I morgen er det nok en gang tid for en tur opp Muro di Sormano.

    sormano.jpg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.159
    Antall liker
    22.462
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvem blir med til Kina og sykler landevei? De har tilsynelatende slått sammen Stelvio, St. Gotthard og Sa Calobra der borte:

    tumblr_mkhkq1Ybp61rzgzfto1_500.png
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    For de mindre ambisiøse: Hvem har fri på mandag og vil sykle Marka rundt på grus?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Blir de kke veldig stive da? Kanskje det hadde blitt bittelitt mer komfort på reduserte (butted) eiker? Ellers synes jeg helt klart runde eiker er det estetisk riktige på dette.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Kanskje, men er ikke butted eiker også runde? Jeg mener bare at det ikke skal være aeroeiker, og de skal ikke være blanke. Hjulbyggeren vet hvor mye jeg veier og hva de skal brukes til, så jeg regner med at han bygger deretter. Med et par Veloflex Arenberg på blir de helt sikkert nydelige.

    Ambrosio sier disse veier 340 gram stykk, men det er selvsagt når man veier på den italienske måten, dvs at de veier utstyret på et himmellegeme med ca. 30% mindre tyngdekraft enn jorden. Hvis man veier dem på denne planeten veier de 380 gram stykk.

    Dette gjelder dog ikke Campagnolo. De sier navene veier 116 og 231 gram, og på jorden veier de 115 og 230 faktisk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn