Er i Nordnorge for tiden, og har benyttet det ekstremt fine været bla i Pinsen til flotte sykkelturer. Her fra en av flere turer opp Narviksfjellet...
Vedlegg
-
453.8 KB Visninger: 4
Hatten av for uvanlig ærlighet!Fidelio skrev:Sweet! Sykler daglig i Oslo og det er helt dust å være syklist her. Men da gjenstår å se om idiotsyklistene som aldri stopper på rødt lys begynner å overholde trafikkreglene de også.
Jeg hadde tatt Speshen, Cervelo S1 alu er knallhard vertikalt. Men nå vet jeg ikke hvordan du ser ut på fasongen, og jeg har heller ikke sett nøye på geometriene på de syklene.Ludo skrev:Jeg spør og graver mye nå, fint om de som har litt peil kan svare.
Siste skudd som er blinket ut som mulig kandidat er denne, Specialized Tarmac SL2 Elite:
Duger denne kontra Cervelo S1? Dette er jo en karbonramme mot Cervelo's aluramme... Pro's and con's anyone?
Det vil nok oppleves ganske rart og uvant i begynnelsen, men det går fort over i begeistring over hvor mye mer effektive (kraften går mer direkte til fremdrift) og raskere de er. Og de føles mer stabile i høye hastigheter i nedoverbakkene. Sittestillingen føles også bedre ettersom man ikke trenger samme kontrollen i terrenget med en annen kjørestil. I tillegg er det tre-fire mulige plasseringer til hendene med ulike formål. Og en annen fordel er hastighetsfølelsen, kontakten med underlaget og at man rekker over mer i løpet av en tur. Den store ulempen er de på fire hjul.RoDa skrev:Landeveissyklene ser jo selvsagt noe spinklere ut, hvordan oppleves de å sykle på?
OJ OJ OJ! Gratulerer, forventer høy snitthastighet på runden din i dag ;-)Ludo skrev:Ai ai - endelig har kommet
Det ble en stk Specialized Tarmac SL2 Elite med Shimano 105 hele veien... Gleder meg stort til å få prøvd denne idag!!
Jeg sykler på en Bianchi-modell (alu/carbonramme) som for noen år siden ble brukt i touren. Flott sykkel med Dura Ace og gode håndbygde hjul. Kjempesykkel. I garasjen henger min 25 år (?) gamle stålsykkel med Shimano 600 (forløper til Ultegra så vidt jeg husker). Tar en liten realitetsjekk inn i mellom og sykler en kjent runde på den gamle stålkamelen. Det går omtrent like fort som på den "nye", dette på tross av ikke veldige gode hjul og femdelt krans.RoDa skrev:Ser fine ut disse landeveissyklene!
Har en nabo som driver og skal ha meg til å prøve hans sykkel.
Er litt redd for å bli "bitt" og holder avstand enn så lenge ;D
Finnes det et knekkpunkt i pris på landeveissykler? Hvor høyt opp må man for å få en 'godkjent' sykkel?
Den store gode opplevelsen med overgangen fra gammel stål-Merida til min nye Birkebeiner var hvor mye mer av kreftene som går til fremdrift. På den gamle ble tråkket borte i ramma, kjentes det ut som, mens på den nye driver tråkket istedet sykkelen fremover.
Landeveissyklene ser jo selvsagt noe spinklere ut, hvordan oppleves de å sykle på?
God sykkelhelg. Jeg droppet turen i dag og håper på bedre sykkelvær i morgen. Pissregn er og blir pissregn. :-X
Mvh
Rolf
Takk for svar xerxesxerxes skrev:Jeg sykler på en Bianchi-modell (alu/carbonramme) som for noen år siden ble brukt i touren. Flott sykkel med Dura Ace og gode håndbygde hjul. Kjempesykkel. I garasjen henger min 25 år (?) gamle stålsykkel med Shimano 600 (forløper til Ultegra så vidt jeg husker). Tar en liten realitetsjekk inn i mellom og sykler en kjent runde på den gamle stålkamelen. Det går omtrent like fort som på den "nye", dette på tross av ikke veldige gode hjul og femdelt krans.
Som med mye annet handler det om eieglede og godfølelse, ikke nødvendigvis så mye om realiteter.
Fra rundt 10 får du en sykkel du vil ha mye glede av. Det er også mye fine brukte sykler som er gode alternativer.
Tok en annen runde idag enn det jeg pleier - merker at jeg holder igjen litt siden alle snakker om dekkene som ikke tåler allverden. Men jeg klarte meg fint - helt uten punktering. Skal si det er noe annet å sykle på denne enn på G-Force Haddock fra G-Sport anno 2000!! Den blir jo som en gravemaskin kontra en sportsbil i forhold - helt sjukt! Kommer nok til å prøve litt mer fart etterhvert som jeg blir trygg på klikkpedaler, smale dekk og resten av sykkelen. Så langt meget fornøyd!!RoDa skrev:OJ OJ OJ! Gratulerer, forventer høy snitthastighet på runden din i dag ;-)Ludo skrev:Ai ai - endelig har kommet
Det ble en stk Specialized Tarmac SL2 Elite med Shimano 105 hele veien... Gleder meg stort til å få prøvd denne idag!!
Ludo skrev:Tok en annen runde idag enn det jeg pleier - merker at jeg holder igjen litt siden alle snakker om dekkene som ikke tåler allverden. Men jeg klarte meg fint - helt uten punktering. Skal si det er noe annet å sykle på denne enn på G-Force Haddock fra G-Sport anno 2000!! Den blir jo som en gravemaskin kontra en sportsbil i forhold - helt sjukt! Kommer nok til å prøve litt mer fart etterhvert som jeg blir trygg på klikkpedaler, smale dekk og resten av sykkelen. Så langt meget fornøyd!!RoDa skrev:OJ OJ OJ! Gratulerer, forventer høy snitthastighet på runden din i dag ;-)Ludo skrev:Ai ai - endelig har kommet
Kremt. Jeg kan trene nesten tre år på Spenst for mellomlegget mellom syklene våreLudo skrev:Bedre å bruke penga på gode ski og sykkel istedet for helsestudio... ;D
Landeveissykkel = FerrariRoDa skrev:Landeveissyklene ser jo selvsagt noe spinklere ut, hvordan oppleves de å sykle på?
Phhøøøiii ;D ;DValentino skrev:Landeveissykkel = FerrariRoDa skrev:Landeveissyklene ser jo selvsagt noe spinklere ut, hvordan oppleves de å sykle på?
Terrengsykkel = John Deere
Hva er det som gjør at de kan punktere? Det har jeg liksom ikke tenkt på med terrengsykkelen, alt det er mulig å punktere.....Grattis, Ludo! Det der var et godt valg. Landeveisdekk tåler mer en du tror, forresten. Intrykket mitt er at de fleste punkteringer skjer fordi folk er redde for å punktere, og stivner, slik at sykkelen ikke får leve under dem.
Grattis! Hvor kjapt kjører dere for å få en sånn tid?Vi klarte det, forresten, med et nødskrik. 4:59:02.
Hmm, det begynner å gå opp for meg hvorfor en kjenning mener det er femi å sykle på landeveissykkel...... :Ludo skrev:Dekka er så tynne, om man banker nedi et hull i asfalten i 50 km/t så går det fort utover dekket...
Jepp, fort gjort - derfor har jeg ekstra slange med meg ;DRoDa skrev:Hmm, det begynner å gå opp for meg hvorfor en kjenning mener det er femi å sykle på landeveissykkel...... :Ludo skrev:Dekka er så tynne, om man banker nedi et hull i asfalten i 50 km/t så går det fort utover dekket...
Uææææ, jeg brakk en negl, liksom ;D ;D
Snitt 36,7 km/t. Reell lengde på L-O er 182,6 km, ikke 190 km som de skryter av. 190 km på 5 timer er snitt 38 km/t. Au.RoDa skrev:Grattis! Hvor kjapt kjører dere for å få en sånn tid?Valentino skrev:Vi klarte det, forresten, med et nødskrik. 4:59:02.
Kald beregning, Valentino. Kald beregning. 8)Valentino skrev:Vi klarte det, forresten, med et nødskrik. 4:59:02.