Sykkelsesongen 2011

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    984
    Torget vurderinger
    18
    Er i Nordnorge for tiden, og har benyttet det ekstremt fine været bla i Pinsen til flotte sykkelturer. Her fra en av flere turer opp Narviksfjellet...

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Flott bilde SOA. Nettopp kommet hjem fra en 3mil asfalt/terreng liten økt. Var flott idag.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Sweet! Sykler daglig i Oslo og det er helt dust å være syklist her. Men da gjenstår å se om idiotsyklistene som aldri stopper på rødt lys begynner å overholde trafikkreglene de også.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fidelio skrev:
    Sweet! Sykler daglig i Oslo og det er helt dust å være syklist her. Men da gjenstår å se om idiotsyklistene som aldri stopper på rødt lys begynner å overholde trafikkreglene de også.
    Hatten av for uvanlig ærlighet! ;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvem her skal sykle en av distansene på Styrkeprøven til helgen?

Jeg skal sykle Lillehammer-Oslo. Skjemaet sier 4 timer og 59 minutter med Lyngens favorittøvelse "kjedekjøring med terskelpuls". ;) ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg skal ikke. Gruppe 4 hos oss har mål på 5:50, synes det er drøyt ambisiøst for treigeste gruppa....

Ellers har jeg kommet uhyggelig seint i gang i år, og såvidt bikka 100 mil. Men jeg koser meg på sykkel! :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Såvidt....  ;)

Fineste klubbdraktene utenfor Italia, forresten. 8)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bildebevis! Zomby i Frøytøy på Faustina pronto!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tviler på at det lar seg gjøre å finne en frivillig fotograf....

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hva gjør dere med styretapen rundt hendlene? 8-tall rundt hendlene? Jeg har sett noen gjøre det på juttuub. Andre insisterer på metoden fra bruksanvisningen (som jeg alltid har brukt). Av og til synes jeg det er vrient å dekke alt, og samtidig få tapen passe stram...

Jeg har en pakke duggfrisk celeste liggende.

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.244
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Noen av dere som kjenner til Fuji syklene? Birk Sport i Tønsberg selger disse til en hyggelig pris, hva vet herrene om merket?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fuji er kurant det. Men det "ergonomiske" styret på bildet er 1. helt forferdelig satt opp og 2. uergonomisk også når det er korrekt satt opp.

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.244
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spør og graver mye nå, fint om de som har litt peil kan svare.

Siste skudd som er blinket ut som mulig kandidat er denne, Specialized Tarmac SL2 Elite:

Duger denne kontra Cervelo S1? Dette er jo en karbonramme mot Cervelo's aluramme... Pro's and con's anyone?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Da har Valentino samme metode for styretape som jeg er kjent med fra før. Jeg klarte selvsagt ikke å dy meg, så jeg prøvde 8-tall. Det ble knallfint, og sitter som bare det (etter første turen). Et potensielt problem er at man får 'taksteineffekten' opp ned på en runde, men dette blir nesten fullstendig dekket under neste runde. Styretapen til Deda er forresten veldig god å legge, sterk og akkurat passe elastisk.

Og fortryllende vakker i celeste, selvfølgelig!

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ludo skrev:
    Jeg spør og graver mye nå, fint om de som har litt peil kan svare.

Siste skudd som er blinket ut som mulig kandidat er denne, Specialized Tarmac SL2 Elite:
    Duger denne kontra Cervelo S1? Dette er jo en karbonramme mot Cervelo's aluramme... Pro's and con's anyone?
    Jeg hadde tatt Speshen, Cervelo S1 alu er knallhard vertikalt. Men nå vet jeg ikke hvordan du ser ut på fasongen, og jeg har heller ikke sett nøye på geometriene på de syklene.

Her skal du få et innspill: Bianchi Sempre. Finnes i diverse farger men det er bare en som er riktig.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.825
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ser fine ut disse landeveissyklene!
    Har en nabo som driver og skal ha meg til å prøve hans sykkel.
    Er litt redd for å bli "bitt" og holder avstand enn så lenge ;D

Finnes det et knekkpunkt i pris på landeveissykler? Hvor høyt opp må man for å få en 'godkjent' sykkel?

Den store gode opplevelsen med overgangen fra gammel stål-Merida til min nye Birkebeiner var hvor mye mer av kreftene som går til fremdrift. På den gamle ble tråkket borte i ramma, kjentes det ut som, mens på den nye driver tråkket istedet sykkelen fremover.

Landeveissyklene ser jo selvsagt noe spinklere ut, hvordan oppleves de å sykle på?

God sykkelhelg. Jeg droppet turen i dag og håper på bedre sykkelvær i morgen. Pissregn er og blir pissregn. :-X

Mvh
    Rolf

U

utgatt60135

Gjest
    RoDa skrev:
    Landeveissyklene ser jo selvsagt noe spinklere ut, hvordan oppleves de å sykle på?
    Det vil nok oppleves ganske rart og uvant i begynnelsen, men det går fort over i begeistring over hvor mye mer effektive (kraften går mer direkte til fremdrift) og raskere de er. Og de føles mer stabile i høye hastigheter i nedoverbakkene. Sittestillingen føles også bedre ettersom man ikke trenger samme kontrollen i terrenget med en annen kjørestil. I tillegg er det tre-fire mulige plasseringer til hendene med ulike formål. Og en annen fordel er hastighetsfølelsen, kontakten med underlaget og at man rekker over mer i løpet av en tur. Den store ulempen er de på fire hjul.

Knekkpunkt? Tja, jeg synes ikke man trenger noen dyr sykkel som nybegynner, men det lønner seg som regel å hoppe over innstegsmodellene. Det viktigste er at man sitter godt på sykkelen, ikke å bruke mye penger på å spare mest mulig vekt.

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.244
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Ai ai - endelig har jeg konkludert :)

Det ble en stk Specialized Tarmac SL2 Elite med Shimano 105 hele veien... Gleder meg stort til å få prøvd denne idag!!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Gratulerer med ny sykkel. Ut i sola, du som ikke er på jobb en søndag! :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.825
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ludo skrev:
    Ai ai - endelig har kommet :)

Det ble en stk Specialized Tarmac SL2 Elite med Shimano 105 hele veien... Gleder meg stort til å få prøvd denne idag!!
    OJ OJ OJ! Gratulerer, forventer høy snitthastighet på runden din i dag ;-)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.241
    Sted
    Holmestrand
    RoDa skrev:
    Ser fine ut disse landeveissyklene!
    Har en nabo som driver og skal ha meg til å prøve hans sykkel.
    Er litt redd for å bli "bitt" og holder avstand enn så lenge ;D

Finnes det et knekkpunkt i pris på landeveissykler? Hvor høyt opp må man for å få en 'godkjent' sykkel?

Den store gode opplevelsen med overgangen fra gammel stål-Merida til min nye Birkebeiner var hvor mye mer av kreftene som går til fremdrift. På den gamle ble tråkket borte i ramma, kjentes det ut som, mens på den nye driver tråkket istedet sykkelen fremover.

God sykkelhelg. Jeg droppet turen i dag og håper på bedre sykkelvær i morgen. Pissregn er og blir pissregn. :-X

Mvh
    Rolf
    Jeg sykler på en Bianchi-modell (alu/carbonramme) som for noen år siden ble brukt i touren. Flott sykkel med Dura Ace og gode håndbygde hjul. Kjempesykkel. I garasjen henger min 25 år (?) gamle stålsykkel med Shimano 600 (forløper til Ultegra så vidt jeg husker). Tar en liten realitetsjekk inn i mellom og sykler en kjent runde på den gamle stålkamelen. Det går omtrent like fort som på den "nye", dette på tross av ikke veldige gode hjul og femdelt krans.
    Som med mye annet handler det om eieglede og godfølelse, ikke nødvendigvis så mye om realiteter.
    Fra rundt 10 får du en sykkel du vil ha mye glede av. Det er også mye fine brukte sykler som er gode alternativer.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.825
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    xerxes skrev:
    Jeg sykler på en Bianchi-modell (alu/carbonramme) som for noen år siden ble brukt i touren. Flott sykkel med Dura Ace og gode håndbygde hjul. Kjempesykkel. I garasjen henger min 25 år (?) gamle stålsykkel med Shimano 600 (forløper til Ultegra så vidt jeg husker). Tar en liten realitetsjekk inn i mellom og sykler en kjent runde på den gamle stålkamelen. Det går omtrent like fort som på den "nye", dette på tross av ikke veldige gode hjul og femdelt krans.
    Som med mye annet handler det om eieglede og godfølelse, ikke nødvendigvis så mye om realiteter.
    Fra rundt 10 får du en sykkel du vil ha mye glede av. Det er også mye fine brukte sykler som er gode alternativer.
    Takk for svar xerxes

Joda, jeg er ikke helt fremmed for denne tanken selv heller. Var ikke all verden jeg fikk opp farten på den nye sykkelen kontra den gamle.
    Tror det var ca ganske nøyaktig 1 minutt på mila.

Men at det bare er eierglede og feelgood som gjør at folk sykler på gromme sykler tror jeg du får ca like mange til å skrive under på som de som skriver under på at forsterkeren de eier ikke låter bedre enn budsjettmodellen og bare har mer eierglede og feelgood. ;D ;D

Jeg er like sjokkert/overrasket/imponert over hvor mange tusenlapper folk spytter inn i sykler som det jeg er over de vanvittig kostbare anleggene folket har. Ville lenge henge med i racet selv, men har funnet ut at lagom rekker langt nok. :)
    For meg er ikke "fra rundt 10" særlig billig, men trodde også det kunne være et slags knekkpunkt.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    378
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    ca 10k som knekkpunkt høres fornuftig ut. Min Ridley med ultegra og fsa komponenter ga jeg 12 for. Veil ca 16.
    Kjempefornøyd med denne. 2005 modell!
    Aluminium!

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.244
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Ludo skrev:

Tok en annen runde idag enn det jeg pleier - merker at jeg holder igjen litt siden alle snakker om dekkene som ikke tåler allverden. Men jeg klarte meg fint - helt uten punktering. Skal si det er noe annet å sykle på denne enn på G-Force Haddock fra G-Sport anno 2000!! Den blir jo som en gravemaskin kontra en sportsbil i forhold - helt sjukt! Kommer nok til å prøve litt mer fart etterhvert som jeg blir trygg på klikkpedaler, smale dekk og resten av sykkelen. Så langt meget fornøyd!!

Bedre å bruke penga på gode ski og sykkel istedet for helsestudio... ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.825
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ludo skrev:
    RoDa skrev:
    Ludo skrev:

Tok en annen runde idag enn det jeg pleier - merker at jeg holder igjen litt siden alle snakker om dekkene som ikke tåler allverden. Men jeg klarte meg fint - helt uten punktering. Skal si det er noe annet å sykle på denne enn på G-Force Haddock fra G-Sport anno 2000!! Den blir jo som en gravemaskin kontra en sportsbil i forhold - helt sjukt! Kommer nok til å prøve litt mer fart etterhvert som jeg blir trygg på klikkpedaler, smale dekk og resten av sykkelen. Så langt meget fornøyd!!

Kult at du er fornøyd!
    Men du, det er en ide å sykle raskere enn du kan jogge? :D ;D :D ;D :D

Holdt 25,7 km/t snitt på firemilsrunden i dag, syns det gikk greit unna og det virker som det er en ok snittfart med denne sykkelen/mannen oppå.
    Har begynt å "leke" litt mer med å trøkke til i bakkene, samt at det kjennes ut som jeg og pedalene begynner å bli venner.

Hva syns du om klikkpedaler? Kjennes bra?

Ludo skrev:
    Bedre å bruke penga på gode ski og sykkel istedet for helsestudio... ;D
    Kremt. Jeg kan trene nesten tre år på Spenst for mellomlegget mellom syklene våre ;)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Landeveissykkel = Ferrari
    Terrengsykkel = John Deere

Grattis, Ludo! Det der var et godt valg. Landeveisdekk tåler mer en du tror, forresten. Intrykket mitt er at de fleste punkteringer skjer fordi folk er redde for å punktere, og stivner, slik at sykkelen ikke får leve under dem.

Vi klarte det, forresten, med et nødskrik. 4:59:02.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.825
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Valentino skrev:
    RoDa skrev:
    Landeveissykkel = Ferrari
    Terrengsykkel = John Deere
    Phhøøøiii ;D ;D
    Jeg avventer og ser Ludos fremskritt, eller punkteringer? :D

Grattis, Ludo! Det der var et godt valg. Landeveisdekk tåler mer en du tror, forresten. Intrykket mitt er at de fleste punkteringer skjer fordi folk er redde for å punktere, og stivner, slik at sykkelen ikke får leve under dem.
    Hva er det som gjør at de kan punktere? Det har jeg liksom ikke tenkt på med terrengsykkelen, alt det er mulig å punktere.....

Grattis! Hvor kjapt kjører dere for å få en sånn tid?

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.244
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Dekka er så tynne, om man banker nedi et hull i asfalten i 50 km/t så går det fort utover dekket...

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.825
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ludo skrev:
    Dekka er så tynne, om man banker nedi et hull i asfalten i 50 km/t så går det fort utover dekket...
    Hmm, det begynner å gå opp for meg hvorfor en kjenning mener det er femi å sykle på landeveissykkel...... ::)
    Uææææ, jeg brakk en negl, liksom ;D ;D

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.244
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Ludo skrev:
    Hmm, det begynner å gå opp for meg hvorfor en kjenning mener det er femi å sykle på landeveissykkel...... ::)
    Uææææ, jeg brakk en negl, liksom ;D ;D
    Jepp, fort gjort - derfor har jeg ekstra slange med meg ;D

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sånne hull må man jo ikke kjøre nedi, men de fleste punkteringer skjer fordi rytteren stivner og ikke lar sykkelen "leve" under seg. Den siste ordentlige punkteringen min hadde jeg i 2002.
    Jeg anbefaler lateksslanger. Kondomgummi holder godt, men lufttrukket må sjekkes daglig.

RoDa skrev:
    Valentino skrev:
    Grattis! Hvor kjapt kjører dere for å få en sånn tid?
    Snitt 36,7 km/t. Reell lengde på L-O er 182,6 km, ikke 190 km som de skryter av. 190 km på 5 timer er snitt 38 km/t. Au.

Ang. Landeveissykkelpriser: Det er et fornuftig knekkpunkt på "tilbudspris" ca. 12000. En fornuftig ramme med Shimano 105 eller SRAM Rival. Hjulene (og setet) pleier å være temmelig kjipe, men det skal ikke så mange ekstralapper til for et hjulsett som løfter følelse og komfort (og derfor hastighet) et hakk eller tre.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Endel trafikkale tilfeldigheter som spilte inn. Vi ble liggende bak en stor lastebil som ikke kom forbi løsryttere på grunn av motgående trafikk i en halv mil ved Moelv, og i løpet av den seansen droppet snittfarten vår et par km/t. Til gjengjeld hadde vi fri bane over Minnesundbrua. Vi hadde heller ingen velt på grunn av uvettig sykling av ryttere vi passerte, men close calls hadde vi flere av. Det er hyggelig med 9500 deltakere, men fyttegrisen så farlig de oppfører seg noen av dem.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    I motsetning til 'Valentino og de veltrente' ville jeg følt euforisk lykke over en halv mil i dragsuget bak en lastebil.

Syklister er også forskjellige.  ;D

Teit at jeg var på jobb, forresten. Ellers skulle jeg vært ute og heia på dere. Neste år blir jeg nok med på en av styrkeprøvene selv.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    33.450
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Stod og såg litt på ryttere på brua over Østre aker vei igår :) sikkert en god følelse og nærme seg Økern/Løren tenker jeg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn