Sykkelsesongen 2011

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    pahf skrev:
    Prøver og komme i bedre form, og har pulsklokke til hjelp. Hvis min makspuls i forhold til alder er 192 hva bør jeg da ligge på for å øke kondisjonen?
    Var ute en times tid nå og hadde snitt puls på 153 med en makspuls på 174. Er dette rett eller bør det mere til?
    Først bør du finne makspulsen, makspuls er individuelt og kan ikke regnes ut fra alder.
    Løp deg god og varm og så gir du alt i en lang motbakkeog noterer deg pulsen.

For effektiv kondisjonstrening bør du ha så høy puls som du klarer å holde i noen minutter for å ha en liten pause før du begynner pån igjen, typisk bakkedrag eller en offroadløype.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Makspuls kommer nok hver gang jeg nærmer meg en bakke, så er jeg så heldig og ha en jobb på toppen av 4km bakke så dette lover godt ;)

U

utgatt60135

Gjest
    pahf skrev:
    Prøver og komme i bedre form, og har pulsklokke til hjelp. Hvis min makspuls i forhold til alder er 192 hva bør jeg da ligge på for å øke kondisjonen?
    Var ute en times tid nå og hadde snitt puls på 153 med en makspuls på 174. Er dette rett eller bør det mere til?
    Jeg vil anbefale å notere makspuls på sykkelen. Det er tøft å gjøre dette, men kjør så hardt du kan uten å stivne i ca 2 minutter for derretter å gi alt så lenge du klarer. Noter så pulsen. Deretter finner du terskelen din der kroppen akkurat produserer like mye syra som kroppen klarer å kvitte seg med. Det er din maks intesitet du klarer å holde uten å stivne i musklene. For å øke terskelen må det trenes like under og noen ganger rett over. Men man kan ikke trene mye på dette så de fleste trener ca 80% på moderat puls. Den raskste måten å komme i rask form på er å kjøre mye bakkedrag. Finn en bakke på noen kilometre og ta den kanskje 3-5 ganger. En dag i uka er ok.

Men er man helt utrent vil jeg anbefale å begynne med rolige turer med økt lengde i en måneds tid først. Litt farslek underveis er bra.

Etterhvert lærer man kroppen godt å kjenne så personlig brukte jeg sjelden pulsklokke. Men kan være kjekt å ha på intervalltrening.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Lyngen skrev:
    pahf skrev:
    Jeg vil anbefale å notere makspuls på sykkelen. Det er tøft å gjøre dette, men kjør så hardt du kan uten å stivne i ca 2 minutter for derretter å gi alt så lenge du klarer. Noter så pulsen. Deretter finner du terskelen din der kroppen akkurat produserer like mye syra som kroppen klarer å kvitte seg med. Det er din maks intesitet du klarer å holde uten å stivne i musklene. For å øke terskelen må det trenes like under og noen ganger rett over. Men man kan ikke trene mye på dette så de fleste trener ca 80% på moderat puls. Den raskste måten å komme i rask form på er å kjøre mye bakkedrag. Finn en bakke på noen kilometre og ta den kanskje 3-5 ganger. En dag i uka er ok.

Men er man helt utrent vil jeg anbefale å begynne med rolige turer med økt lengde i en måneds tid først. Litt farslek underveis er bra.
    Bør ta i mer enn 80%. 90-95% av maks er der man bør ligge når man kjører bakkedrag. Kroppen tåler mye så for de fleste er det ingen grunn til å ikke trene hardt.

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=543

U

utgatt60135

Gjest
    Anonym skrev:
    Bør ta i mer enn 80%.
    Les en gang til ;).

Det vil variere etter hvilken form man har. Det er en hovedforskjell på proffe - de klarer å holde holde høyere intesistet over lang tid mens en utrent slokner fort. Man må holde en intesitet man klarer å holde gjennom hele økta.

N

nb

Gjest
    Om det trengs motivasjon og konkrete mål på fremgang så kan du ta test for 02-opptak, makspuls og sikkert en del andre ting rundtomkring. I Oslo får man gjort det for rundt en tusing på ett eller annet som ligger på Ullevåll Stadion og sikkert også andre steder. Har aldri gjort det selv, men da kan du i alle fall se eventuelle resultater av trening om du tar en test noen måneder senere.

Selvsagt overkill for mosjonister, men om det er noe slikt som trengs for å komme seg ut av sofaen en dag man kanskje ikke har lyst, så kan det være en grei investering.

Makspulsen må som nevnt måles - den kan variere MYE fra person til person (selv har jeg avvik på 10 slag fra aldersformelen), å beregne fra alder har liten hensikt. Jeg mener også å ha lest at den reelle makspulsen er ca 5 slag høyere enn hva man vil få målt på en plusklokke etter et langt bakkedrag på maks pupp eller lignende, men jeg er langtfra noen ekspert, så ta det med en klype salt. Og for å måle den må du gi ALT. Ikke bare nesten ALT. Det gjør ganske vondt å finne makspulsen, du har sannynligvis ikke vært i nærheten av den under vanlig trening.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.484
    Sted
    Trondheim
    pahf skrev:
    Her er en interessant artikkel om hvordan man bør trene kondisjon: http://www.dn.no/dnaktiv/article1972036.ece

Jeg var på et foredrag med professor Jan Hoff. Han anbefalte å gå i motbakker i en hastighet som gjør det vanskelig å holde en samtale igang, men ikke så fort at du får pusteproblemer. Da har du oppnådd 85 - 90% makspuls. Han sa også at man bør stå i ramma hvis man skal gjøre tilsvarende trening på sykkel. Sittende sykling gir visstnok ikke tilstrekkelig blodgjennomstrømming i hjertet.

U

utgatt60135

Gjest
    OAlex skrev:
    Han sa også at man bør stå i ramma hvis man skal gjøre tilsvarende trening på sykkel. Sittende sykling gir visstnok ikke tilstrekkelig blodgjennomstrømming i hjertet.
    Det er bare tøv.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.484
    Sted
    Trondheim
    Lyngen skrev:
    OAlex skrev:
    Han sa også at man bør stå i ramma hvis man skal gjøre tilsvarende trening på sykkel. Sittende sykling gir visstnok ikke tilstrekkelig blodgjennomstrømming i hjertet.
    Det er bare tøv.
    Tja, jeg vet ikke.

U

utgatt60135

Gjest
    OAlex skrev:
    Lyngen skrev:
    OAlex skrev:
    Det er bare tøv.
    Tja, jeg vet ikke.
    Jeg tror du heller skal stole på alle som driver med sykling inkl. proffene ;).

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Lyngen skrev:
    OAlex skrev:
    Lyngen skrev:
    OAlex skrev:
    Det er bare tøv.
    Tja, jeg vet ikke.
    Wisløff, Helgerud og Hoff har dokumentasjon å vise frem til, det er mer seriøst enn mye annet folk tror på inkludert høyttalerkabler og lavkarbodietter.

http://folk.ntnu.no/janhof/publications.html

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Lyngen skrev:
    Anonym skrev:
    Bør ta i mer enn 80%.
    Les en gang til ;).

Det vil variere etter hvilken form man har. Det er en hovedforskjell på proffe - de klarer å holde holde høyere intesistet over lang tid mens en utrent slokner fort. Man må holde en intesitet man klarer å holde gjennom hele økta.
    Det er derfor man har intervaller med en relativt kort arbeidsperiode.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.484
    Sted
    Trondheim
    Lyngen skrev:
    OAlex skrev:
    Lyngen skrev:
    OAlex skrev:
    Det er bare tøv.
    Tja, jeg vet ikke.
    Mumle.. Jeg tror Jan Hoff vet hva han snakker om. Han har en relativt brei CV mhp arbeid med hjertepasienter, og fotballklubber som RBK og Real Madrid. http://www.nhoservice.no/article.php?articleID=2757&categoryID=323

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.484
    Sted
    Trondheim
    Anonym skrev:
    Lyngen skrev:
    OAlex skrev:
    Lyngen skrev:
    OAlex skrev:
    Det er bare tøv.
    Tja, jeg vet ikke.
    Wisløff, Helgerud og Hoff har dokumentasjon å vise frem til, det er mer seriøst enn mye annet folk tror på inkludert høyttalerkabler og lavkarbodietter.

http://folk.ntnu.no/janhof/publications.html
    Takk! Din link er bedre.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    På mange måter så vil det være en grei måte og trene kondis ved å fortsette å sykle til jobben. Bare gi litt mer gass etterhvert. Fine greier!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Herlig å kjøre uten pulsklokke for en gangs skyld i går. Kan visst fremdeles å posisjonere meg i et sykkelfelt, men som før er det game over i langbakkene. Moro lell med klubbmesterskap fellesstart landevei i Ottestad. 68 fullførte!

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.242
    Sted
    Holmestrand
    Valentino skrev:
    Herlig å kjøre uten pulsklokke for en gangs skyld i går. Kan visst fremdeles å posisjonere meg i et sykkelfelt, men som før er det game over i langbakkene. Moro lell med klubbmesterskap fellesstart landevei i Ottestad. 68 fullførte!
    Litt av poenget med å posisjonere seg er vel kanskje å kunne holde posisjonen.
    Kjenner følelsen! ;)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den evige konflikten mellom vilje og evne, kan du si.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.242
    Sted
    Holmestrand
    Valentino skrev:
    Den evige konfliken mellom vilje og evne, kan du si.
    Etter hvert mangler både vilje og evne. Trøster meg med at det fortsatt er like moro å sykle.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kommer an på hvor høy felg du har. Forskjellen på de to er ventilens lengde.
    Vidunderlig gode slanger er det.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kort ventil er lang nok til dem.

Tillegg: Var ikke dagens etappe praktfull?

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Ok, da bestiller jeg 18\20 slangene da.. Ser ut til at det er de om er mest vanlig og mht. lagerstatus.. :)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    SHIT! Ikke gjør det. Jeg overså diameteren. Kjøp de andre med lang ventil. De er for 22-23mm dekk.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Si.
    22/23 er dekkdimensjon. Eiketallet er uvesentlig.

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Nybegynnere er irriterende, eller hva Valentino? Mange irriterende spørsmål, hehe.. :)

Man lærer jo...

Forslag til en flott setepinne til maks 1500kr?

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Kan noe forklare meg fordeler og ulemper med setback på sadelpinner? Hva er det godt for?

Mvh. Ole

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Olbor skrev:
    Kan noe forklare meg fordeler og ulemper med setback på sadelpinner? Hva er det godt for?

Mvh. Ole
    Sykler du landevei, cx, grus eller sti?

Thomson lager flotte pinner med overlegen kvalitet. De rette er penest.

Angående setback, så fant jeg dette for deg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Seatpost

http://autobus.cyclingnews.com/tech/?id=2002/reviews/thomson_seatpost

http://forums.roadbikereview.com/showthread.php?t=42101

http://www.bikeforums.net/archive/index.php/t-114289.html

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    "Setback" setepinne må for de fleste høye ryttere til for å få kneet på riktig sted i lengderetningen.

Jeg kjører på en relativt liten Bianchi fordi jeg har kort overkropp. Seterørsvinkelen er 73.5 grader. En størrelse opp har 73.0 graders vinkel som alt annet likt flytter setet ca. 1/2 cm bakover. Setepinnen min har 25 mm setback. En setepinne uten setback hadde ikke gått, som man ser. For ordens skyld: Jeg liker å ha kneet noe bak pedalakslingen. Og femurbeinet mitt er ikke av de korteste.

Linkene C. Alshus la ut er fine.

Olbor skrev:
    Nybegynnere er irriterende, eller hva Valentino?
    Ingenlunde! Dette er bare hyggelig. Beklager rotet mitt i går kveld.

Har jeg skrevet at du bør melde deg inn i en klubb før? I såfall gjør jeg det igjen. Landeveissykling er lagidrett, og i en klubb er det alltid en haug kunnskapsrike folk som er flinke til å dele.

Vedlegg

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    HardRocx terrengsykkelen min fikk ikke selskap av en slektning likevel...
    Karbonsykkelen (HardRocx Helium) som jeg fikk tilbud på viste seg å være et lite hakk for stor, og dermed var det tilbake til plan A.

Gikk på mandag til innkjøp av WhiteBikes (XXL sitt merke) RR Pro med Ultegra bremser, gir og pedaler.

Denne har nå såvidt blitt luftet et par turer for å eksperimentere litt med sete, skoklosser etc.

Merker at det er ganske så annerledes enn terrengsykkelen, men moro er det uansett!
    Håper på å kunne forlenge turene litt etterhvert som baken og låra takler det...

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med ny racer, den White sykkelen må være en av syklene på markedet som gir mest for pengene

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Huff, pengene flyr jaggu med sykkel også. Sprakk på ny fulldemper.
    :) Dette er GØY :)

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    thomand skrev:
    Grattis med ny fs, det er det som er morsomt i terrenget.

Hardtailen min har stort sett stått stille siden jeg kjøpte meg fs.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.825
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    thomand skrev:
    Hvor mange sykler har du nå, thomand? :eek:
    Send gjerne et par nordover som erstatning for min gamle Merida ;D

R (som faktisk har syklet en ettermiddagstur på 3,4 mil etter tacoinntak)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Fikk handlet nye sko idag, merkbar forbedring i bakkene for å si det slik! Formen stiger endel kjapper enn den gjorde i fjor så da er ting på gli!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn