Sykkelsesongen 2011

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ein god regel ang trening er 70% av all trening med lav intensitet,dvs sone 2-3 som er maks rundt 80% av makspuls.
    Poenget med roleg trening er at du ikkje skal få melkesyre,som du skal "spare" til hardere turer.

Får du melkesyre på feks annenhver trening,får du ikkje utnyttet maks av treningen,og risikerer å gå tom på et eller annen tidspunkt.

Går du feks turer på 2-3t i normal fart,kan du legge inn hardere turer på sykkel opp mot 90% av makspuls.

Så kan ein hive innpå litt cayenepepper,det hjelper på blodsirkulasjonen,og er ellers veldig sunt:)

Mvh.

U

utgatt60135

Gjest
    baluba skrev:
    Lyngen skrev:
    baluba skrev:
    Btw: Hva betyr den populære gesten med fingeren opp mot nesen?
    Har aldri helt skjønt meg på den seiersgesten jeg heller. Det er vel et hysjtegn? En slags ironi på jubelrop?
    Godt å se at jeg ikke er alene om å ikke være innvidd i den koden, for nå begynte jeg å lure på om jeg var den eneste.
    Northug tok en slik en under VM og mener han sa at han etterlignet andre. Har en følelse for at det er fotballspillere det kom fra. Det er det jo ikke akkurat stille på tribunene.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.706
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Olbor skrev:
    Hallo folkens!

Jeg må få be dere om noen treningsråd jeg, da jeg er ny i dette "gamet".
    I dag har jeg kjørt en liten tur på 25 km. Det brukte jeg 57 minutter på med en snitthastighet på 26 km\t, og snittpuls på 170 på ujevn vei og litt bykjøring. Jeg kjører så hardt jeg klarer hele veien, og er rimelig "tom" når jeg kommer hjem.

Mine spørsmål er som følger: Hva er minimum snittpuls for å få god utbytte av treningen? jeg er 28 år gammel.

Er det bedre med korte turer med høy intensitet eller er det bedre med lengre turer med litt roligere tempo uten å bli helt "tom"?

Mvh. Ole
    Sykling dreier seg om å holde på lenge. På de 120 km jeg syklet i går var snittpulsen litt vel høy for meg (137), men vi hadde et par frislepp hvor jeg var oppe i 177, som er svært nær mitt maksimale på sykkel. Ikke akkurat rolig søndagstur. Jeg har syklet Trondheim-Oslo en gang, med 36 km/t i snitt. Da var snittpulsen min 129.

Slike intense økter som den du gjorde i går er bra et par ganger i uka, men de bør understøttes med lange turer på 3 timer eller mer der du ligger på 120 eller mindre i puls. Slik bygger du base for de intense øktene.

Og bli med i en god landeveisklubb.

---

Ang. Gilberts seiersgest: Han er oppfattet som en veldig hyggelig fyr. Han er på hjemmebane og fryktelig lykkelig over å ha flåkjørt safta ut av brødrene Schleck og vunnet Rittet (Rittet, ja), og forsøker vel å si til publikum at de ikke trenger bråke SÅ fælt. Det var da så lite! ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.757
    Torget vurderinger
    1
    samlanes skrev:
    Ein god regel ang trening er 70% av all trening med lav intensitet,dvs sone 2-3 som er maks rundt 80% av makspuls.
    Poenget med roleg trening er at du ikkje skal få melkesyre,som du skal "spare" til hardere turer.

Får du melkesyre på feks annenhver trening,får du ikkje utnyttet maks av treningen,og risikerer å gå tom på et eller annen tidspunkt.

Går du feks turer på 2-3t i normal fart,kan du legge inn hardere turer på sykkel opp mot 90% av makspuls.

Så kan ein hive innpå litt cayenepepper,det hjelper på blodsirkulasjonen,og er ellers veldig sunt:)

Mvh.
    Cayenepepper? -har det noen funksjon?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Kaldt å sykle til jobben kl. 06:00 i morges, gitt. Første gang på lenge at jeg har gledet meg til oppoverbakkene.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.466
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Endelig fikk jeg satt i ny slange i bakhjulet! I am on the road again! :D

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    eg sykla gjennom sofienbergparken i går, der var det grus.

U

utgatt60135

Gjest
    C. Alshus skrev:
    Er det kun asfaltnisser her?
    Markanissene er så treige ;).

Neida, men som idrett er det asfalt som gjelder. Moro å sykle i marka, men landeveissykling er som formel 1 kontra bilcross. Gøy med bilcross, men formel 1 er mer stas. Det går raskere.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Lyngen skrev:
    Markanissene er så treige ;).

Neida, men som idrett er det asfalt som gjelder. Moro å sykle i marka, men landeveissykling er som formel 1 kontra bilcross. Gøy med bilcross, men formel 1 er mer stas. Det går raskere.
    Synes å huske at det gikk rimelig kjapt da jeg syklet utfor aktivt.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Olbor skrev:
    Dette ser vel ikke så aller verst ut?
    Neida. Fin sykkel! Trekk i stilpoengene for vinkelen på hurtigkoplinger og sete, samt muuuligens styre og bremsehendler, bare. ;)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.165
    Torget vurderinger
    4
    Dazed skrev:
    Olbor skrev:
    Dette ser vel ikke så aller verst ut?
    Neida. Fin sykkel! Trekk i stilpoengene for vinkelen på hurtigkoplinger og sete, samt muuuligens styre og bremsehendler, bare. ;)
    Bare han ikke begynner å sykle med sadeltaske og camelback på den....

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Er det meg dere snakker om, hæ, hæ? ;D

Sadeltaske blir ikke aktuelt, men hva er camelback?

Styret er senket nå, setet er rettet samt hurtigkoblingene er rettet på (parallelt med rammen)
    Sykkelen var helt fersk da jeg tok bildene.. :)

Mvh. Ole

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.706
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Til Olbor fra Valentino:

The Rules

;D

Jeg bruker sadelveske på trening, forresten. Camelback er ryggsekk med drikke. Absolutt ikke tillatt. Overhodet.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.706
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    25. Any physical activity, other than cycling, is STRONGLY FROWNED UPON. This includes any form of running or swimming and their derivatives (this includes walking). The ONLY TWO other sports with a recognized degree of euro are Cross Country skiing, and long track speed skating.
    Innertier.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    28. In the event a motorist disturbs your ride, you shall proceed to ride up beside the car, form a clenched fist and bang the boot of the car while doing your best attempt to sound irritated in Italian. Wild arm/head movements are strongly encouraged to enhance the apparent rage.
    Aiai, bringer tilbake minner fra sykkelturer rundt Helgøya med fattern da jeg var i tenårene. Mange biler rundt Stavsjø med bulk oppå på den tiden. Good times.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Ingen er som Cippo...sjekk lanseringsvideoen for den nye Cipollinisykkelen (legg merke til shortsen rundt 7:00):

..og dette er jo klassisk:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Han er vel selve malen for euro-syklistreglene, ja.

janghell

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Antall liker
    380
    Torget vurderinger
    11
    janghell skrev:
    Valentino skrev:
    Jeg får ikke helt fot for de hjulene der janghell, liker ikke slike kraftige eiker bl.a.
    Det går ikke klart fram av bildene eller teksten om de er til pariser- eller åpne dekk, forresten. Hva vil du ha?
    Vil egentlig ha clincher. Har standard bontrager hjul på min madone 5.0, og har litt lyst til å oppgradere. Har kikket litt på american classic aero 420, og mavic cosmic carbon sl også. Klarer ikke helt å bestemme meg om jeg skal gå for ett lett hjulsett eller ett høyprofil som er litt tyngre men kulere. Tar imot forslag. Skal bla. sykle Kristiansand-Hovden i år.
    Da har jeg bestilt nye hjul. Havnet på Dura-Ace 7850 CL 24.
    Ikke så tøft som høy-profil hjul, men pytt pytt.
    Røk ei eike på det andre hjulsettet i påsken da jeg var trekkvogn for guttungen som satt i sykkelvognen. Er jo nødt til å ha ett sett i reserve. Så da blir dura-ace settet brukt til ritt og bontrager settet blir trenings-sett. Nå må bare posten få fingeren ut ;D

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.706
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes lavprofilhjul ser bedre ut enn høyprofil. Og de DA-hjulene får mye skryt. Grattis!

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.975
    Sted
    Holmestrand
    Slutter meg til Valentino!
    Gratulerer med nye hjul. Ser frekke ut, men beholder samtidig en klassisk eleganse. Hjul trenger ikke skrike se på meg...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er da ikke akkurat "lavprofil", det der. Det er ikke 90mm høye karbonhjul heller, men likevel. Supre hjul åkke som.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.706
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skikkelig lavprofil må det klassiske pariserfelger til, som Ambrosio Nemesis. Stort grunnere enn 24 mm er vanskelig med åpne dekk.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den ekstruderte profilen til Mavic Open Pro er 18,4mm høy.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.408
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    Det er da ikke akkurat "lavprofil", det der. Det er ikke 90mm høye karbonhjul heller, men likevel. Supre hjul åkke som.
    Du skjønner sikkert hva jeg mener.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.408
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Var ute fire-fem timer i kveld. Etter litt varm mat og et par glass rødvin er det på tide å ta kvelden.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Årets første sti-tur i går. Fy faen så gøy det er :D Selv om jeg merker svææært godt at jeg er nærmere 40 enn 30. Pysete og dårlig balanse, men blir nok bedre og bedre dag for dag :)

Men fortsatt er det landeveien som lokker mest. Gleder meg til langtur til lørdag.
    Ikke akkurat nyvasken, men men................

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
    Stlig den Cube sykkelen, thomand :D. Rene design - sykkelen!

Har postet før, men dette er min gamle racer, og litt nyere offroad. De duger fortsatt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn