Sykkelsesongen 2009

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Skink_123 skrev:
    Altså, er det purk i nærheten, IKKE SYKLE PÅ RØDT, gå av sykkelen og GÅ på rødt. Det gjør iallefall jeg. Samt jeg ser meg rundt i alle retninger før jeg sykler igjennom et kryss.
    Purk i nærheten?

    ER DU UTE OG SYKLER (eller kjører, eller går, og altså uavhengig av purken) SKAL DU ikke sykle på rødt, du skal alltid gå av sykkelen og gå på GRØNT og se seg rundt i alle retninger før man sykler igjennom et kryss. Videre skal man gi tegn og opptre tydelig.
    Dette burde være en selvfølge. Uansvarlige syklister (og jeg sykler mye selv) er en stor provokasjon mot alle andre trafikkerende da de ikke kan opptre som om de er sidestilt alt som heter lovverk. Dette er usedvanlig egoistisk og tåpelig adferd.

    Skal du være med i spillet må du lære spillereglene (hint: trafikkregler)
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Trondmeg skrev:
    Skink_123 skrev:
    Altså, er det purk i nærheten, IKKE SYKLE PÅ RØDT, gå av sykkelen og GÅ på rødt. Det gjør iallefall jeg. Samt jeg ser meg rundt i alle retninger før jeg sykler igjennom et kryss.
    Purk i nærheten?

    ER DU UTE OG SYKLER (eller kjører, eller går, og altså uavhengig av purken) SKAL DU ikke sykle på rødt, du skal alltid gå av sykkelen og gå på GRØNT og se seg rundt i alle retninger før man sykler igjennom et kryss. Videre skal man gi tegn og opptre tydelig.
    Dette burde være en selvfølge. Uansvarlige syklister (og jeg sykler mye selv) er en stor provokasjon mot alle andre trafikkerende da de ikke kan opptre som om de er sidestilt alt som heter lovverk. Dette er usedvanlig egoistisk og tåpelig adferd.

    Skal du være med i spillet må du lære spillereglene (hint: trafikkregler)
    Ja, og så må du alltid ha nyvasket sykkel, vannkjemmet hår og sykkelklær som er rene, hele og med reflekser i snor fra hver lomme.

     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    pemek skrev:
    Ja, og så må du alltid ha nyvasket sykkel, vannkjemmet hår og sykkelklær som er rene, hele og med reflekser i snor fra hver lomme.
    Nei, det må de ikke, for da misforstår du poenget. Det er så mye enklere å forholde seg til de som opptrer konsekvent og tydelig og ikke skaper unødvendige situasjoner. Bilister som syklister som fotgjengere som anything. Trafikkregler er ikke annet en en overenskomst om hvordan man skal opptre for å unngå unødvendige ulykker og andre uheldige situasjoner for en selv eller andre. Av en eller annen grunn er det mange syklister som oppfører seg lovløst. Når/hvis uhellet skjer er det utrolig nok bilistene som skal ta ansvaret for det som skjer for de er harde trafikanter. Dreier det ikke om å oppføre seg og ta ansvar?
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Trondmeg skrev:
    pemek skrev:
    Ja, og så må du alltid ha nyvasket sykkel, vannkjemmet hår og sykkelklær som er rene, hele og med reflekser i snor fra hver lomme.
    Dreier det ikke om å oppføre seg og ta ansvar?
    Jo, det gjør det - akkurat som Thomas Andre prøver.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    pemek skrev:
    Trondmeg skrev:
    Dreier det ikke om å oppføre seg og ta ansvar?
    Jo, det gjør det - akkurat som Thomas Andre prøver.
    Jeg snakker om adferd og tåpelig oppførsel gjennom å påføre andre skade gjennom unødvendig risikabel oppførsel. Gjennom Thomas Andre overdriver og driter Eia ut de som litt misforstått skal ta hensyn til alt gjennom en komplett selvutslettende oppførsel. Det her dreier seg seg om å ta vare på seg selv innen rimelighetens grenser samt unngå å påføre andre skade/konsekvens, også innen rimelighetens grenser. Jeg oppfatter deg dithen at du synes det virker ganske greit at man kan oppføre seg slik man vil uten å tenke konsekvens/risiko som man påfører andre. Interessant. Men høyst sannsynlig var det bare formen i innlegget mitt du kommenterte. EOD
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Som syklist er man avhengig av at fysisk tilrettelegging, lover og forskrifter står i et rimelig forhold til hverandre. Det gjør de dessverre ikke. Problemet er særlig fysisk tilrettelegging. En syklist er midt i mellom motorisert trafikkant og fotgjenger og kan lovlig benytte både fortau og vegbane. Dersom syklisten ønsker å komme raskt og effektivt fram blir man dessverre tvunget til å skifte mellom disse rollene. Det er gjerne da farlige situasjoner oppstår.

    Det beste hadde vært å avklare den trafikkale rollefordelingen, f.eks som i Danmark: klare, avgrensede sykkeltraseer. Viljen til å gjennomføre dette er så ymse, kanskje mest fordi de store partiene prøver å tekkes tykke menn som trives med å være omgitt av et tonn stål på vei til jobb eller butikken i nabolaget. Samfunnsøkonomisk hadde det også vært enorme summer å vinne ved å få hele folket på sykkel. Men, det er en annen diskusjon.

    Før man har klart det er det selvsagt fornuftig å være forsiktig. Politimenn som skal ta "kamikazesyklister i kondomdress" har jeg imidlertid liten sans for. I 2008 døde 255 mennesker i trafikken. Her er ikke syklister noe stort problem. Ta bilistene istedet. Sørg for at de følger vegtrafikkloven, krev inn bompenger og rushtidsavgift - særlig i de store byene.
     
    R

    Ronny_D

    Gjest
    Trondmeg skrev:
    Nei, det må de ikke, for da misforstår du poenget. Det er så mye enklere å forholde seg til de som opptrer konsekvent og tydelig og ikke skaper unødvendige situasjoner. Bilister som syklister som fotgjengere som anything. Trafikkregler er ikke annet en en overenskomst om hvordan man skal opptre for å unngå unødvendige ulykker og andre uheldige situasjoner for en selv eller andre. Av en eller annen grunn er det mange syklister som oppfører seg lovløst. Når/hvis uhellet skjer er det utrolig nok bilistene som skal ta ansvaret for det som skjer for de er harde trafikanter. Dreier det ikke om å oppføre seg og ta ansvar?
    Kommer helt anpå hvor i landet du sykler... I Tronheim har bilistene respekt for sykklister. Mens i Tønsberg risikerer du bilister bevist ikke ser syklister og bytter fil uten tanke på den myke traffikanten, eller kommer durende ut mellom alt for store og tette hekker og krysser fortau og eventuelle sykkelstier som om de fortjente å bli pisket med en fliset wire! Neste gang jeg sykler i Tønsbergområdet tar jeg med hammer! 8)
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Sist jeg sjekket, og det er ikke lenge siden, gjelder samme trafikkregler over hele landet 8).
    Altså ingen forskjell mellom Tønsberg og Trondheim ;)
    At holdningene hos både bilister og syklister varierer fra sted til sted, stemmer nok bra :)
    Selv kjører jeg mye bil i hovedstaden, og der er det pinadø nok av suicidale ullhuer på sykkel, gjerne med digre lukkede hodetelefoner på skallen :mad:.
    Ikke lenge siden jeg var vitne til en oppbragt syklist som ikke kunne forstå at trikken ikke stoppet for ham, der han kom syklende på rødt lys ;D. Han slapp unna med skrekken, heldigvis ;D
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    donnerwetter skrev:
    ...Selv kjører jeg mye bil i hovedstaden, og der er det pinadø nok av suicidale ullhuer på sykkel, gjerne med digre lukkede hodetelefoner på skallen :mad:....
    Hovedstaden er den byen i landet som har best kollektivdekning og sikkert nok gjennomsnittlige betingelser for sykling. Om du kjører mye bil har du antakelig irritert deg grønn over å stå i kø. Om du og 20 000 andre lot bilen stå og istedet tok sykkel, buss, trikk eller tog til jobb ville det bli 20 km mindre kø i rushtrafikken.

    Fristende hva? De ""suicidale ullhuene" dine gir kanskje litt mening. De er ikke der for å irritere deg, men gjør derimot livet litt enklere for dem som må kjøre bil.
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Du kan jo prøve å kjøre kollektivt med 100+ kg deler og verktøy :p
    Vedr. de suicidale ullhuene jeg nevnte, så var jeg kanskje ikke tydelig nok... Mange sykler helt klart som folk :)
    Refererte til dem som tilsynelatende konsekvent kjøre på rødt lys, mot kjøreretning etc etc. Skulle nesten tro at enkelte syklister gir pokker i alt som heter trafikkregler, av prinsippielle årsaker. :eek:
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Som syklist er en utsatt i trafikken.
    Når jeg sykler er jeg mye mer nøye med trafikkregler enn når jeg kjører bil.
    Stopper bestandig for fotgjengere, gir tydelig tegn når jeg skal ta av, respekterer fartsgrensene selv der jeg har muligheten til å sykle fortere, stopper på både gult og rødt lys.
    Oppfører meg rett og slett eksemplarisk i trafikken når jeg sykler for jeg vil ikke gi bilister noe påskudd for å klage på syklister.

    Det at politiet er ute og tar de syklende værstingene i trafikken er etter min mening et meget godt tiltak.
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    donnerwetter skrev:
    Du kan jo prøve å kjøre kollektivt med 100+ kg deler og verktøy :p... :eek:
    Nei, det er verre, det ser jeg. Matpakkekjørerne som skal til kompleksene for å sitte på kontor, derimot. De kan hive seg på setet.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Ego-trafikkanter finner du både med sykkel og bil.

    Til dere andre: husk at det er påbudt med lykt på sykkelen når det er mørkt, og nå blir det fmørkere fra dag til dag. Tenk trafikksikkerhet!
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    donnerwetter skrev:
    Du kan jo prøve å kjøre kollektivt med 100+ kg deler og verktøy :p
    Vedr. de suicidale ullhuene jeg nevnte, så var jeg kanskje ikke tydelig nok... Mange sykler helt klart som folk :)
    Refererte til dem som tilsynelatende konsekvent kjøre på rødt lys, mot kjøreretning etc etc. Skulle nesten tro at enkelte syklister gir pokker i alt som heter trafikkregler, av prinsippielle årsaker. :eek:
    - har syklet endel mellom Snarøya & Oslo S - på sykkelvei. Har erfaring med å gi tegn ut til venstre for å unngå fotgjengere oa. og samtidig bli forbisyklet av folk bakfra...utenfor den tegn-givende armen? - det de(bakfra-folka') trenger f.eks er ikke nye regler, lover ea., men en på trynet, eller kjepp i hjulet...det skjer snart...

    De sykler nok som de kjører.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Øh.. Har den FAT LMC-kabel?
     
    N

    nb

    Gjest
    janb skrev:
    - har syklet endel mellom Snarøya & Oslo S - på sykkelvei. Har erfaring med å gi tegn ut til venstre for å unngå fotgjengere oa. og samtidig bli forbisyklet av folk bakfra...utenfor den tegn-givende armen? - det de(bakfra-folka') trenger f.eks er ikke nye regler, lover ea., men en på trynet, eller kjepp i hjulet...det skjer snart...

    De sykler nok som de kjører.
    <i>
    I Oslo kalles sykkeltraseen fra Oslo vest og inn til sentrum for Tour de Finance, og det ligger daglig voksne menn og gråter i garasjeanleggene under velrenommerte advokatfirmaer fordi de måtte se seg slått av en liten sprett fra et av meglerhusene. Man har jo sine problemer
    </i>

    Fra http://www.adressa.no/meninger/article1374529.ece
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Et koselig bilde fra titansingelspeed-klubben på tur. Her ved Stilla ved Akerselven :)
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Cancellara idag? Boasson starter 15.35, blir spennende å se hvordan det går.
     
    N

    nb

    Gjest
    Cancellara er vel storfavoritt, men det er flere som kan gjøre det bra. Blir spennende å se om EBH har dagen, burde være i stand til å kjempe om medalje om alt klaffer.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Her på nordmøre er det drittvær så i dag tok jeg fram rulla og er nylig ferdig med sesongens første økt på rulle, sunneste lørdagskvelden på lange tider.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Helvetes familiegreier. Trippelbursdagsinvitasjon til i morgen ettermiddag. Murer meg inne i vertskapets TV-stue med bløtkake og kaffe, og håper det blir kjørt knallhardt tidlig. Skulle være løype for L-B-L-ryttere dette.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hehe jeg hadde et møte på fredagen som startet klokka 15, utrolig dårlig planlegging av oppdragsgiver.

    Heldigvis mistet jeg bare 20 minutter men jeg sa klart fra om at det var veldig dårlig planlegging.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg hadde en sykkeltur i dag. Jeg startet sent, men fikk 50 km og noen bakkedrag.

    Knallhardt? Nja, pulsklokka mente pulsen var oppe i 230, jeg tipper 185 stemmer bedre.  ;D
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Hadde min første tur over et bilpanser igår; fikk en god smell i hodet, skulder og kne. Usikker på om det noe brudd/brist i skuldera da jeg ikke klarer å løfte den ordentlig, men alt i alt gikk det veldig bra. Må ha ny hjelm og forhjul (tror gaffelen er ok).
     

    Vedlegg

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Monterte SPD pedaler på sykkelen i går.
    Tenkte at det kunne da ikke være så vanskelig, så lenge jeg ikke glemte at jeg er "fastlåst"....
    Etter at alt var klart tok jeg på meg skoene og satte meg på sykkelen, og holdt fast i en støtte i garasjen på høyre side. Låste fast venstre ben, og prøvde å klipse ut og inn.
    Så slapp jeg støtten på høyre side og hadde begge hendene på styret, og skulle bare flytte litt på sykkelen. Så skjedde det; begynte å tippe mot venstre, full panikk for benet henger jo fast, river å sliter for å komme meg løs, og leter ferbrilsk etter noe å ta tak i. Pedalen løser ut i siste liten så jeg unngår å tryne i garasjen. :eek:

    Etter at jeg har fått roet meg ned igjen prøver jeg forsiktig noen runder rundt på tunet, og opp ett par bakker. Dette virker jo supert :) Utrolig hvor mye jevnere tråkk man får spesielt opp bakker.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Fytti, Ole_Martin! Det der så ekkelt ut.

    Fint at det gikk bra med deg. Jeg tror jeg ville fått noen til å sjekke helsa på hele sykkelen. Er det bilisten som betaler for nytt forhjul? I så fall kan han betale for en sjekk av sykkelen også. Hvis du har Giro-hjelm har du krasjgaranti, dvs. god rabatt på ny hjelm. Selv om jeg måtte krangle om det på Sykkeldelisk. Ekspeditøren mente hjelmen ikke var ødelagt, selv om den var helt myk over høyre tinning. Jeg var bevisstløs i en drøy halvtime også, ingen liten smell med andre ord.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Ole_Martin skrev:
    Hadde min første tur over et bilpanser igår; fikk en god smell i hodet, skulder og kne. Usikker på om det noe brudd/brist i skuldera da jeg ikke klarer å løfte den ordentlig, men alt i alt gikk det veldig bra. Må ha ny hjelm og forhjul (tror gaffelen er ok).
    og en lykt, kanskje?
    Det begynner å bli mørkt.

    God bedring!
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Hei og takk for omtanken. Nye deler er allerede bestilt, hjelm, forhjul og sete. Bruker Giro hjelm, men visste dessverre ikke om denne innbytteordningen. Skal sjekke/få sjekket gaffelen nøye når armen min bedrer seg.

    Jeg mener det var bilistens feil, men ikveld fikk jeg vite at vi har motsatte oppfatninger av situasjonen. Jeg tenkte nå å overlate det til forsikringsselskapet hans (hadde egentlig tenkte at dette kunne ordnes uten å blande inn forsikringsselskap). I verste fall kan det bli dyrt for meg, 3500,- er allerede brukt på sykkeldeler, legevakt mm. Bilen har ifl. eier skeiv og hullete støtfanger og muliengs bulkeskader på panser.

    Dersom det er noe som har borti tilsvarende situasjon, hadde jeg satt pris på råd. Ulykken skjedde på Sjølystkilen rett ved busstoppen der det er en avkjørsel ned til båthavnen. Jeg kom på sykkelveien i middels lav fart mot sentrum - bilen skulle ned på havna.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Ole_Martin skrev:
    Jeg kom på sykkelveien i middels lav fart mot sentrum - bilen skulle ned på havna.
    Hvis det er fotgjengerfelt der er det din skyld, er det ikke fotgjengerfelt er det bilistens skyld, med mindre én av dere kjørte ekstraordinært uvørent, men det skal nok litt til for at dèt blir oppfylt.

    Jeg synes bilister generelt er lite oppmerksomme mht syklister og motorsyklister, leit. Men fint at det gikk bra med deg!
     
    A

    AK27

    Gjest
    emokid skrev:
    Har prøvd meg litt frem uten bremser i sommer, relativt fornøyd i alle fall:

    http://www.vimeo.com/6800269
    Hipsterintroen, flanellskjorta og musikken ble litt i overkant for lille meg. Men grei sykling, du begynner å bli småflink.

    Ai!!!

    P.s. det var litt småsykt. Bra jobba. Ta ta.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn