Til OMF - et par kjappe svar.
Hvor fort og langt du skal sykle er opp til hvor godt trent du er. Tror du gjør lurt i å lytte til kroppen slik du gjør nå. Vil du styre det mer så kjøp en pulsklokke og bruk den som veileder, ikke speedometeret. Snitthastighet er en elendig målestokk. Selv kan jeg ha veldig bra treningsturer med veldig lav hastighet, mens jeg på ritt har ligget over 40 i snitt. Generelt er rådet å sykle rolig og så lenge du orker. Når du kommer i bedre form kan du begynne å dra på i korte økter. Begynn med et par minutter. Dette er dog litt risky, du kan fort bli mer sliten enn det som godt er for motivasjon. Bla får man mye lenger "restitusjonstid" når man kjører hardt. Man kan gjerne lese litt om treningsintensitet om man begynner med pulsklokke og "hardkjør".
Racersykler har ofte en geometri som ikke er så vennlig mot oss med litt høyere BMI. Det å ligge i bukken får du bare trene på, men ta det også i små porsjoner. Sete skal som hovedregel stå så høyt at du fortsatt har ørlite knekk igjen i beinet når foten er på laveste pkt.
Lufttrykket finner du veiledning til på dekket. Stort sett skal racerdekk ha opp mot 100 psi, men det er lurt å ligge litt lavere på trening. Jeg legger meg på 60-70 på trening og 100+ på ritt. Da punkterer du ikke så ofte. Husk å alltid ha med ekstra slange, dekkspaker og pumpe i jakka/taske. Det sparer deg mye bry.
Pedalfestet skal være slik at tåballlene er over akselen. Vinkelen på foten skal være slik føttene dine henger når du sitter på et bord (føtter fritt i lufta, rumpe/lår mot bordflaten).
Du skal ellers sykle i veien når du har slik hastighet at det er til fare for myke trafikanter på gangsti, mener jeg. Sjekk ellers artikkel fra juridisk avdeling:
www.tcyk.no