Sykkelsesongen 2008

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Litt tidlig enda, men jeg gleder meg allerede til turene ned fra frognerseteren.
Har også planer om en MTB tur sammen med kona i fjellene ovenfor Malaga til høsten.
Har faktisk ikke kjøpt noen fancy sykkelting på lang tid, jeg får oppdatere meg på dippedutt markedet ;D

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
491
Torget vurderinger
1

Denne var grusomt stygg :eek:

Er nå kommet opp i 150 mil, hadde en 10 mils tur med raceren i går skjærtorsdag...

Det var litt surt, men det gikk greit :)

Destiny.. :)

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.728
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Ugh. Sikkert ikke billig heller.

Har kommet opp i 0 meter i år. Men går mye i jobben. Så formen er stigende.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.165
Sykkelsesongen er i gang, selv om det oftest blir innendørs for meg. Men så er det ikke antall KM som står i hodet mitt heller.

Halfhiker i sirkel

Onehanded Hang5

Cross onehanded halflash

Hitchhiker

G-turn Hang 0 (nothing)

Onehanded Hang10

G-turn Karl Cruizer

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.728
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Not miles per hour, but smiles per hour.

Flat er sikkert artig det.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.165
C._Alshus skrev:
Not miles per hour, but smiles per hour.

Flat er sikkert artig det.
Hehe, godt sagt.

Du er kjent med "grenene" innen bmx, eller?

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.728
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Nei, men jeg har syklet utfor i to år og prøvd meg litt på street.

Nå sykler jeg kun sti og litt landevei.

Og denne: (Oh man)

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
Hvordan har det gått med dere denne sesongen?

Avslutta sesongen nå i helga med et resultat over all forventning. Kom inn som nr 14, kun 25 sek etter bestemann i et 15 mils landeveisritt og er kanonfornøyd! Slet med kramper de siste 3 mila, men holdt dem i sjakk ved å stå å sykle. Nå har jeg parkert raceren for en stund. Begynner å bli mørkt om kveldene her nord.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.995
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

I forhold til i fjor går det meget bra - men jeg har nå et langt stykke opp til gutta her da...

Har vel lagt bak meg rundt 20 mil til nå - og synes det går bedre og bedre....

Har noen sykkelspørsmål som jeg lurte om dere guruer kunne hjelpe meg litt med da....

Litt nysgjerrig på hvor "hardt" dere andre sykler.....
På en "bytur" - altså litt fortau, underganger, lyskryss og rundkjøringer så har jeg vel etterhvert kommet meg opp i en snitthastighet på 23-24km/t.

Ellers har sykkelturene til nå blitt på 1-1,5 timer. Har vel planer om å komme meg nærmere 2 timer, men kreftene tar litt slutt og rævva gir også relativt klar beskjed om at nå er det nok - men det blir bedre for hver gang!

Hvordan skal man trene for å komme videre - skal jeg bare fortsette til jeg ihvertfall kommer meg opp i 2 timers turer med snitt nærmere 30 km/t...?

Hva med lufttrykket....pumpet meg opp til ca 5,5 bar før forrige tur - det hjalp en del...kan jeg pumpe meg opp videre 7.5---?

Noen grunnregler for høydejustering og sete justering?
Synes "bukkehønnet" er lavt - og er ikke spesiellt happy med å sitte der (kneene butter litt i magen for å si det rett ut) - samt at jeg blir sliten/stiv i nakken av å se opp - trengs det bare tilvenning eller er jeg feil justert...?

Har aldri brydd meg med å justere festene på pedalene....er dette noe som har noe for seg for slike som meg...?

Noen som har tips om noen gode runder i Bergensområder som er noenlunde naturskjønne, relativt flate og lite trafikk..? Kunne vel tenke meg 3-4 mil sånn i første omgang..!

Til slutt - ser det er diskutert mye her.....er det akseptert å sykle i veien....(Sykler aldri i rushtrafikken)...?

Ble mye spørsmål her - men slik er det når man er ny i gamet..!

Mvh
OMF

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
Til OMF - et par kjappe svar.

Hvor fort og langt du skal sykle er opp til hvor godt trent du er. Tror du gjør lurt i å lytte til kroppen slik du gjør nå. Vil du styre det mer så kjøp en pulsklokke og bruk den som veileder, ikke speedometeret. Snitthastighet er en elendig målestokk. Selv kan jeg ha veldig bra treningsturer med veldig lav hastighet, mens jeg på ritt har ligget over 40 i snitt. Generelt er rådet å sykle rolig og så lenge du orker. Når du kommer i bedre form kan du begynne å dra på i korte økter. Begynn med et par minutter. Dette er dog litt risky, du kan fort bli mer sliten enn det som godt er for motivasjon. Bla får man mye lenger "restitusjonstid" når man kjører hardt. Man kan gjerne lese litt om treningsintensitet om man begynner med pulsklokke og "hardkjør".

Racersykler har ofte en geometri som ikke er så vennlig mot oss med litt høyere BMI. Det å ligge i bukken får du bare trene på, men ta det også i små porsjoner. Sete skal som hovedregel stå så høyt at du fortsatt har ørlite knekk igjen i beinet når foten er på laveste pkt.

Lufttrykket finner du veiledning til på dekket. Stort sett skal racerdekk ha opp mot 100 psi, men det er lurt å ligge litt lavere på trening. Jeg legger meg på 60-70 på trening og 100+ på ritt. Da punkterer du ikke så ofte. Husk å alltid ha med ekstra slange, dekkspaker og pumpe i jakka/taske. Det sparer deg mye bry.

Pedalfestet skal være slik at tåballlene er over akselen. Vinkelen på foten skal være slik føttene dine henger når du sitter på et bord (føtter fritt i lufta, rumpe/lår mot bordflaten).

Du skal ellers sykle i veien når du har slik hastighet at det er til fare for myke trafikanter på gangsti, mener jeg. Sjekk ellers artikkel fra juridisk avdeling: www.tcyk.no

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
51
Over Straume bro, opp til busslusen, (det kan ikke være 4 s'er ??) i Ytrebygdsveien, inn bussslusen, ned Sandslimarkaveien ned til flyplassveien, utover mot Stend, og rundt Stendavannet, eller Klokkarvannet eller Kalandsvannet ettersom du føler formen er. Når du blir sprekere kan du sykle opp til Bontveit. Hjem igjen sykler du selvsagt inn til Gamlehaugen. så du kommer rundt Nordåsvannet.

På raceren har jeg gjerne 100 psi hele tiden, jeg synes jeg pungterer mindre da. I år satte jeg på 25 mm. brede dekk. De synes jeg e r mer komfortable enn de tynne 22 mm, og på Contis hjemmesider står det faktisk at de har mindre rullemotstand anne de tynnere.

Jeg sykler minst mulig på vei. bilister er livsfarlige, og jeg har blitt reddere og reddere. Det hjelper ikke om jeg vet jeg har rett.

Mvh Knut

Z

Zomby_Woof

Gjest
Valentino skrev:
Andreas skrev:
Celeste er sur på meg.
Jeg har også en forsmådd kvinne hjemme.. Men Faustina virker ikke spesielt sur, bare glad for det lille hun får av oppmerksomhet.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Nå til helga er det Birken ;D

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.728
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Andreas skrev:

Avslutta sesongen nå i helga med et resultat over all forventning. Kom inn som nr 14, kun 25 sek etter bestemann i et 15 mils landeveisritt og er kanonfornøyd! Slet med kramper de siste 3 mila, men holdt dem i sjakk ved å stå å sykle. Nå har jeg parkert raceren for en stund. Begynner å bli mørkt om kveldene her nord.
Sesongen starter 1. januar og avslutter 31. desember.

Du burde kjøpe ei lykt. Moro med nattsykling.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.728
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Jeg og en kompis tilbragte fem dager i Morzine. Dro dit på sti-tur, men endte opp med utfor.

Her er tråkkern i Les Gets.

Været var anstendig noen av dagene:

Les Crosets:

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
Anonym skrev:
Hvordan tror dere gutta med landeveissykler om denne? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14188642&sid=xz4cabR6XWz589056&WT.svl=Link

Har ikke noen ambisjoner om landeveissykkel annet enn kjekt å ha som en nummer 2 sykkel samt at jeg har en plan om å få på plass rulle og tv/dvd på soverommet så jeg kan trene hjemme på sure høst og vinterkvelder.
Kjøp brukt hvis du er flink til og glad i å mekke, ellers er mitt råd å kjøpe nytt. Rådet er basert på at du faktisk vil bruke sykkelen endel. Er det fare for at den stues bort i boden ganske kjapt, så er det mye penger spart på bruktkjøp.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
C. Alshus skrev:
Sesongen starter 1. januar og avslutter 31. desember.
Du burde kjøpe ei lykt. Moro med nattsykling.
Rulle er et bedre alt. her i nord. Sykler selvsagt med offroad hele året, men raceren henges i boden til rullesesongen starter. Etter div episoder suppleres lykta med juletre-reflekser og og diodeglitter fra topp til tå.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.475
Torget vurderinger
18
OMF skrev:
Hei!

I forhold til i fjor går det meget bra - men jeg har nå et langt stykke opp til gutta her da...

Har noen sykkelspørsmål som jeg lurte om dere guruer kunne hjelpe meg litt med da....

På en "bytur" - altså litt fortau, underganger, lyskryss og rundkjøringer så har jeg vel etterhvert kommet meg opp i en snitthastighet på 23-24km/t.

Ellers har sykkelturene til nå blitt på 1-1,5 timer. Har vel planer om å komme meg nærmere 2 timer, men kreftene tar litt slutt og rævva gir også relativt klar beskjed om at nå er det nok - men det blir bedre for hver gang!

Hvordan skal man trene for å komme videre - skal jeg bare fortsette til jeg ihvertfall kommer meg opp i 2 timers turer med snitt nærmere 30 km/t...?

Hva med lufttrykket....pumpet meg opp til ca 5,5 bar før forrige tur - det hjalp en del...kan jeg pumpe meg opp videre 7.5---?

Synes "bukkehønnet" er lavt - og er ikke spesiellt happy med å sitte der (kneene butter litt i magen for å si det rett ut) - samt at jeg blir sliten/stiv i nakken av å se opp - trengs det bare tilvenning eller er jeg feil justert...?

Har aldri brydd meg med å justere festene på pedalene....er dette noe som har noe for seg for slike som meg...?

Noen som har tips om noen gode runder i Bergensområder som er noenlunde naturskjønne, relativt flate og lite trafikk..? Kunne vel tenke meg 3-4 mil sånn i første omgang..!

Til slutt - ser det er diskutert mye her.....er det akseptert å sykle i veien....(Sykler aldri i rushtrafikken)...?

Mvh
OMF
Da jeg syklet mye så lå jeg vel på rundt 25 km/t offroad (mtb på grusvei og sti stort sett) og 40 km/t på landevei. Jeg vil ikke fokusert så mye disse hastighetene hvis jeg var deg, kjøp heller pulsklokke. Når det gjelder sykling så synes jeg det er lett å komme opp på et akseptabelt nivå men for å komme videre som du sier så må man sykle mange mil. Da jeg var i god sykkelform (må ikke forveksles med aktive syklister) så syklet jeg ca. 25 mil i uka. Nå sykler jeg ca. 10 mil i uka og er på behagelig mosjonsnivå.

Jeg sykler stort sett i veien men det er mest fordi sykkelstier i Norge ikke er egnet til å sykle særlig fort på.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Anonym skrev:
Hvordan tror dere gutta med landeveissykler om denne? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14188642&sid=xz4cabR6XWz589056&WT.svl=Link

Har ikke noen ambisjoner om landeveissykkel annet enn kjekt å ha som en nummer 2 sykkel samt at jeg har en plan om å få på plass rulle og tv/dvd på soverommet så jeg kan trene hjemme på sure høst og vinterkvelder.
En gammel sykkel med 105-gruppe. Det er alt for dyrt med 4kkr. for denne.

Er du ute etter et godt brukttilbud er dette et bedre sted å lete:

http://syklingensverden.rubrikk.no/marketbrowse.aspx?marketid=6

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Anonym skrev:

En gammel sykkel med 105-gruppe. Det er alt for dyrt med 4kkr. for denne.

Er du ute etter et godt brukttilbud er dette et bedre sted å lete:

http://syklingensverden.rubrikk.no/marketbrowse.aspx?marketid=6
Takk da vet jeg det.

Er litt på jakt etter et godt tilbud men jeg er ikke interessert i å reise rundt land og strand.

Har behov for en bakfelg til min offroader (blitt rettet for mange ganger nå) samt at det hadde ikke vært meg imot med ny demper heller.

Sider med mye snacks til salgs på passer ikke så bra for meg med andre ord.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ikke for å presse deg til å kjøpe dyrere enn du egentlig ville, men for å vise hva man får av nytt:

Denne går for 8.999,- hos bikeshop.no

Den har en eller to generasjoner nyere utstyr, en eller to klasser opp på Shimanostigen. Den har integrert 'Aheadset' styrelager, som er langt enklere å justere/vedlikeholde. Hjulene har maskinlager, igjen lettere å ha med å gjøre. En annen ting: Jeg har selv 9-delt Shimano, og sleit som F**** med å få tak i nytt bakgir i fjor. Sykkelen på FINN tror jeg har 8-delt, som har vært helt borte hos Shimano i flere år. Det er muligens helt på grensen til umulig å få deler til sykkelen.

Jeg kjenner ikke til Battaglin som merke, men utstyrsmessig er det garantert en dramatisk mye bedre sykkel.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.916
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sykler skal være grønne som badekar.

Z

Zomby_Woof

Gjest
;D

Jeg var innom Sørensen for å kikke på damene i dag. Der sto det flere Gary Fisher i riktig farge, og en Bianchi eller to i feil farge. Det ser ut som om noen har glemt hvor de kommer fra.

:-\

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
985
Torget vurderinger
18
OMF skrev:
Hei!

Mvh
OMF
Hei OMF!
Visste ikke at du hadde kastet deg på sykkelsetet....Ang turer i Bergensområdet er Kalandsvatnet rundt en fin tur fra der du bor. Blir omtrent den distansen du etterspør. Sykkelsti nesten hele veien er det også om du ønsker det. Så får du ta Fanafjellet etterhvert ;D
Tar gjerne en tur ut til deg dersom du trenger noen tips eller justeringer på sykkelen, så blir det kanskje mulighet for en lytt også??

mvh

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
932
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Bygge nr 3 sykkel selv - trenger linker

Heisan

Raceren er hengt opp under garasjetaket, nå rulles resten av høsten på offroad...
Planlegger allerede noen aktiviteter for mørke vinterkvelder, har ei gammel men god GT ramme som jeg tenkte å bygge opp til en kurant hyttesykkel.

Dermed trenger jeg linker til nettbutikker med hyggelige priser på komponenter...eller hvis noen i Trondheimsområdet ligger inne med store reservedelslager som de ønsker å tynne ut i :)

Hilsen
Gunzi

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Ikke for å presse deg til å kjøpe dyrere enn du egentlig ville, men for å vise hva man får av nytt:

Denne går for 8.999,- hos bikeshop.no

Den har en eller to generasjoner nyere utstyr, en eller to klasser opp på Shimanostigen. Den har integrert 'Aheadset' styrelager, som er langt enklere å justere/vedlikeholde. Hjulene har maskinlager, igjen lettere å ha med å gjøre. En annen ting: Jeg har selv 9-delt Shimano, og sleit som F**** med å få tak i nytt bakgir i fjor. Sykkelen på FINN tror jeg har 8-delt, som har vært helt borte hos Shimano i flere år. Det er muligens helt på grensen til umulig å få deler til sykkelen.

Jeg kjenner ikke til Battaglin som merke, men utstyrsmessig er det garantert en dramatisk mye bedre sykkel.
Kom på at jeg holdt på å glemme å følge opp mitt spørsmål angående racer i denne tråden. Den Battaglien ser flott ut men i og med at det er MTB hardtails som fenger meg så er jeg ikke sikker på hvor mye en landeveissykkel vil bli brukt så jeg håper helst på å gjøre et ok bruktkjøp.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Skjønner selvsagt ønsket om en rimelig nummer to-sykkel. Eksempelet var bare ment som en illustrasjon av nypris, som igjen bør innvirke på bruktprisene. Hvis jeg var ute etter brukt racer ville jeg se etter 9-delt, eller aller helst 10-delt. Mye på grunn av at disse gruppene fungerer bedre, men aller mest fordi deler til disse er lagervare hos seriøse forhandlere. Jeg hadde en sykkel med 8-delt 105. Det var ikke en velfungerende sykkel. Ramma var nydelig (Trek OCLV carbon), men det hjalp ikke stort så lenge girsystemet var elendig.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Nå ligger en evt racer an til å bli sykkel nummer 3. Samtidig ønsker jeg at sykkelen skal være framtidsrettet da jeg ønsker å ha den en stund, så lenge jeg ikke har noen ambisjoner om å hevde meg på racer så er jeg ikke avhengig av å ha det beste og ingenting ergrer meg mer enn unødvendige ting som går istykker.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Når du la ut link til syklingensverden endte jeg opp med en MTB til så du kommer til å bli en dyr mann for meg dersom du fortsetter å legge ut linker Zomby.

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
51
Jeg har ingen dårlige erfaringer med Sora åttedelt gruppe på raceren. Jeg synes den finner giret den skal uten plunder.
Når drivlinjen er utslitt, noe som skjer hyppig vestpå med masse regn, sand og salting om vinteren, er det mye rimeligere enn å skifte ut XT eller XTR. Jeg har aldri hatt problemer med å få fatt i åttedelt.
Siden jeg har tredelt foran (bestefarshjul), er det heller ikke problem med å finne lavt nok gir.

Mvh Knut

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.995
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
SOA skrev:
Hei OMF!
Visste ikke at du hadde kastet deg på sykkelsetet....Ang turer i Bergensområdet er Kalandsvatnet rundt en fin tur fra der du bor. Blir omtrent den distansen du etterspør. Sykkelsti nesten hele veien er det også om du ønsker det. Så får du ta Fanafjellet etterhvert ;D
Tar gjerne en tur ut til deg dersom du trenger noen tips eller justeringer på sykkelen, så blir det kanskje mulighet for en lytt også??

mvh
Hei SOA!

Da har jeg tatt runden i dag.!
Utrolig flott tur - litt tungt over kirkebirkeland, men ellers greit.
Brukte vel 1t 45 min omtrent på 3,6 mil eller noe slikt - snittfart på 21 km/t sa computeren på sykkelen.

Jeg er lysten på en enda lenger tur jeg....noen tips som er 1-2 mil lengre...?

Mvh
OMF

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
SOA skrev:
Hei OMF!

mvh
Hei SOA!

Da har jeg tatt runden i dag.!
Utrolig flott tur - litt tungt over kirkebirkeland, men ellers greit.
Brukte vel 1t 45 min omtrent på 3,6 mil eller noe slikt - snittfart på 21 km/t sa computeren på sykkelen.

Jeg er lysten på en enda lenger tur jeg....noen tips som er 1-2 mil lengre...?

Mvh
OMF
Hva med å ta den runden du tok i går et par ganger i uka? Tar passe lang tid og du har god målbarhet angående prestasjonene dine. Jeg har en rute på ca den lengden og det er veldig motiverende når en ser fremgangen.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Mystisk Reba Team gaffel.
Noen som har en ide om hva som er galt med min gaffel?
Prøvd å regulere lufttrykk men uansett så kjennes den veldig hard ut.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.728
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Står lockouten på?

Har du tatt den med til butikken du kjøpte den i?

Topp Bunn