Sykkelsesongen 2008

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Nå er sykkelsesongen i gang for 2008, har allerede kommet opp i 60 mil p.g.a. tidlig vår her i Fredrikstad.

Har hittill bare sykla offroad, men hvis været holder seg slik er det straks frem med racern.

Har gjort noe fryktelig dumt ??? meldt meg på Trondhjem-Oslo :eek:

Er meget nærvøs for den distansen.... det er laaaaangt...

Destiny.. :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Amen. ;D

Jeg har ikke kommet i gang med syklingen enda, på grunn av sen vår i min egen kropp.

Til helga er jeg i gang! Raceren får stå til de koster veiene.

Jeg går også med planer om å melde meg på Trondhjem-Oslo.

Noen som kan si noe fornuftig om helårslisens? Forsikring under trening og sånt? Jeg kommer ikke til å melde meg på mange ritt...
 
N

nb

Gjest
Sykler kun off-asfalt, og snømengdene i marka i Oslo tilsier at sykkelsesongen 2008 vil starte uvanlig sent for mitt vedkommende.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.818
Antall liker
5.468
Sted
Holmestrand
Zomby_Woof skrev:
Amen. ;D

Jeg har ikke kommet i gang med syklingen enda, på grunn av sen vår i min egen kropp.

Til helga er jeg i gang! Raceren får stå til de koster veiene.

Jeg går også med planer om å melde meg på Trondhjem-Oslo.

Noen som kan si noe fornuftig om helårslisens? Forsikring under trening og sånt? Jeg kommer ikke til å melde meg på mange ritt...
Skal du sykle 3 ritt eller mer er det greit med helårs. Forsikringdekning er bedre (http://www.sykling.no/t2.asp?p=27520), selv om jeg ikke føler meg helt overbevist ....
 
K

kbwh

Gjest
Den helårs"forsikringen" "forsikrer" også under trening. Det blir jo noen mil før styrkeprøven...
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Har også meldt meg på Styrkeprøven. Det er førstereis og usikker på hvordan kroppen takler et så langt ritt. Har syklet Bergen - Voss noen ganger, og det går greit. Ellers er det mye ræva vær i Bergen, så det har blitt mest rulle hittil for min del.

Tar gjerne i mot tips og erfaringer ift Trondhjem -Oslo. Skal sykle sammen med ca 10 stk, og sikter oss inn på en sluttid rundt 22 timer.

mvh
 
K

kbwh

Gjest
Tips? Venn dere til å sitte lenge på sykkelen. Tren sammen. Øv på rullekjøring (double paceline). Kjenn hverandre, støtt hverandre, hjelp hverandre. Helt til målgang.
Ingen får gi seg fordi de føler seg rævva. Man føler seg rævva noen ganger i løpet av den turen. Bryte kan folk som ikke klarer tempoet.
Ja: Og melkesyre er forbudt. Rittet begynner etter Dombås.

(For ordens skyld kommer tipsene fra en fyr som har syklet DSS kun en gang og var med på å vinne lagpokalen det året.)
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.563
Antall liker
7.093
Har allerede blitt noen mil på Epic'en, men har kommet til at jeg må kjøpe meg en lengre "styrepinne" (usikker på hva dette heter på norsk) for å bedre vektbalansen mellom sete og styre, samt også noen "semi-slick" dekk.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.842
Sted
Hus
Bør minst ha 100 mil i beina før en sykler Styrkeprøven. Det som er en fin gjennomkjøring til Styrkeprøven, er å være med på noen av turrittene som går utover våren. Nordmarka rundt på 15 mil og Mjøsa rundt på 24 mil er fint i så måte. Har selv syklet Stryrkeprøven med 30 mil i kroppen, og endte på litt i underkant av 23 timer. Ikke å anbefale, for jeg sprakk da jeg kom til Hamar. Lå an til 16 timer helt til Hamar, så var det bare å fullføre etter det. Etter Hamar var det ikke noe å hente i denne kroppen. Fullførte på 20t 57min to år før det igjen med 100 mil i kroppen. Har ikke syklet styrkeprøven på 15 år nå, så det er kanskje på tid igjen, men da vil jeg prøve offroaderen til det.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ved styrkeprøvetider i fjor hadde jeg ca. 200 mil. Det burde jeg klare i år også.

Jeg har ingen valentinske ambisjoner om å vinne pokaler og sånn. Det er uforenlig med min latskap å trene så mye og så hardt.

Klubben har en en 19-timersgruppe som kanskje kan passe.
 
K

kbwh

Gjest
19 timer er easy-peasy (relativt til etellerannet) for deg i en samkjørt gruppe, Zomby. Enjoy.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Her er det tydeligvis mange tøffe gutter ;)

Planen vår er å komme ned på under 20 timer, tror det kan bli tøft nok :-\

Regner med å ha 350-400 mil i beina til DSS, jeg har stoooor respekt for den laaaange turen.

Destiny.. :)
 
N

nb

Gjest
100 mil i bena synes jeg hørest veldig lite ut - dog har jeg ingen erfaring med DSS, sykler godt over 100 mil på en vanlig sesong selv, og ville ikke på noen måte følt meg klar for Oslo-Trondheim når sykkelsesongen nærmer seg slutten.
 
K

kbwh

Gjest
Tror jeg hadde omtrent samme antall kilometer i beina før DSS som Destiny har satt som mål. Tror det har mye for seg. Lange langomme spis og drikk-turer lørdag og søndag fra så tidlig som mulig, og spesifikk tempo, styrke og teknikktrening ellers i uka. DSS er seriøse greier. Det er helt forbudt å gjøre noe med sko, pedaler og posisjon de siste to ukene før, forresten. Nye dekk og slanger i Trondheim.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Vi har planlagt 2 følgebiler, og jeg kommer til å med ekstra hjulsett, og som Valentino sier: nye dekk og slanger er et must!!!

Jeg anbefaler å ha nytt kjede og ny krans i tillegg..

Og igjen som Valentino så klokt sier: melkesyre nei takk! da kan man vel nesten bare sette seg i bilen :-\

Destiny.. :)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.234
Skulle ønske de kunne endret Trondheim-Oslo til Støren-Oslo, så hadde vi sluppet alle disse superheltbekledde gærningene her. Vi har nok av dem som det er.

Skulle også ønske at de sluttet å lage disse sykkelstiene som ingen bruker, og i stedet laget breiere veier med sykkelfelt på siden så det var mulig å komme forbi syklistene i rushtrafikken.
 
K

kbwh

Gjest
Så så. Litt ekstra gjødsel til beplantningen foran domen skader ikke en dag i året.

Jeg tror også sykkelfelt i veibanen kunne fungere i byen. Danskene har smale sykkelstier på hver side av veien utenfor tettbygd strøk. Om syklistene slapp å måtte kjøre i veibanen, krysse veien, unnvike barnevogner og pensjonister på tur, så ut i veibanen etter en km osv. ville de sikkert blitt mere brukt. Sykkelveibyggingen i Norge er en tragedie.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.818
Antall liker
5.468
Sted
Holmestrand
Selv om jeg er en ivrig og aktiv syklist, er jeg nok likevel mest bilist. Jeg klarer ikke helt å forstå den voldsomme frustrasjon som mange bilister klarer å opparbeide under ritt rundt omkring. Det virker som mange bilister sitter fast bak felt av syklister mesteparten av året. Når jeg selv blir oppholdt av syklister dreier det seg stort sett om maks 1-3 minuter, og det er ikke ofte det skjer, enda jeg kjører over 50.000 km i året.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.234
Det eneste jeg har i mot syklister er at de alt for ofte driter i trafikksikkerhet og trafikkregler for å spare et par sekunder, samt at jeg ikke synes at middelaldrende menn og tettsittende klær er en heldig kombinasjon.

Rart at så mange syklister tør å sykle i vintermørket uten lys.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Destiny skrev:
Her er det tydeligvis mange tøffe gutter ;)

Planen vår er å komme ned på under 20 timer, tror det kan bli tøft nok :-\

Regner med å ha 350-400 mil i beina til DSS, jeg har stoooor respekt for den laaaange turen.

Destiny.. :)
Valentino er muligens litt vel reservasjonsløst optimistisk på mine vegne.

Du derimot, har ikke noe å bekymre deg for, Destiny.
 
K

kbwh

Gjest
BT skrev:
Det eneste jeg har i mot syklister er at de alt for ofte driter i trafikksikkerhet og trafikkregler for å spare et par sekunder, samt at jeg ikke synes at middelaldrende menn og tettsittende klær er en heldig kombinasjon.
Manglende respekt for trafikkregler er noe dritt uansett kjøretøy.

Jeg synes det er ekstra ille når disse middelaldrende mennene ikke har tatt seg bryet med å barbere seg og det stikker lodne underekstremiteter ut av Lycraen: Var jeg skrulle ville dere se knekken i håndleddet og høre et "-Giid, så grusomt!". Nå er jeg ikke skrulle, men vis allikevel respekt for omgivelsene, kjære landeveismedsyklister, og hold beina blanke.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.818
Antall liker
5.468
Sted
Holmestrand
Helt enig i det med trafikkreglene, men hadde du syklet ville du fort ha skjønt at her er bilistene et like stort problem.
Løsningen er respekt, tålmodighet og ikke minst forsiktighet fra BEGGE PARTER!.
Poenget mitt er at verken syklister eller bilister har det så travelt som de tror.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Destiny skrev:
Her er det tydeligvis mange tøffe gutter ;)

Planen vår er å komme ned på under 20 timer, tror det kan bli tøft nok :-\

Regner med å ha 350-400 mil i beina til DSS, jeg har stoooor respekt for den laaaange turen.

Destiny.. :)
Valentino er muligens litt vel reservasjonsløst optimistisk på mine vegne.

Du derimot, har ikke noe å bekymre deg for, Destiny.
Takk for god støtte Zomby ;) skal gjøre så godt jeg kan....

Sykla Lillehammer -Oslo ca 18,6 mil på 5.19 og det gikk veldig lett, var litt stygg og stakk fra feltet i olavsgårdbakken.

Nå er jo T-O nesten 3g så langt da :eek: det blir jo tøfft bare det.

Fikk mail fra Ceres, de blir ca 20-25 stk i samme gruppe som oss, og de har plan om ca 17t+

Og anbefaler alle syklister å følge trafikkreglene, og prøve å irritere bilistene minst mulig..

Destiny.. :)
 
K

kbwh

Gjest
Feltet tok deg vel igjen på turen innover mot mål, Destiny? Når jeg leder sykkelfelt får INGEN stikke i den bakken. Formasjonen holdes, og så er det full pupp helt inn etterpå. Om nødvendig slippe de sterkeste løs i den siste kneika før mål. E det ikke nødvendig er det målgang på to rekker. Lagsport.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.234
xerxes skrev:
Helt enig i det med trafikkreglene, men hadde du syklet ville du fort ha skjønt at her er bilistene et like stort problem.
Løsningen er respekt, tålmodighet og ikke minst forsiktighet fra BEGGE PARTER!.
Poenget mitt er at verken syklister eller bilister har det så travelt som de tror.
Jeg vet da vel at bilister er et like stort problem. Ellers hadde jeg nok syklet mye mer, dog uten å kle meg som en freaky superhelt. Sannsynligvis er det de samme personene som ikke oppfører seg på sykkelen som heller ikke gjør det med bil. Holdningene sitter i hodet og ikke i kjøretøyet.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Feltet tok deg vel igjen på turen innover mot mål, Destiny? Når jeg leder sykkelfelt får INGEN stikke i den bakken. Formasjonen holdes, og så er det full pupp helt inn etterpå. Om nødvendig slippe de sterkeste løs i den siste kneika før mål. E det ikke nødvendig er det målgang på to rekker. Lagsport.
Joda Valentino, du har helt rett, feltet tok meg igjen rett før målgang :-[

Fikk en del sure blikk da ja :-[

Destiny.. :)
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
skal da prøve meg på styrkeprøven i år igjen, klarte å komme meg gjennom ifjor med minimalt med trening, satser på å perse med ca 10 timer ;D
 

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
304
Antall liker
24
Jeg har ingen ambisjoner om DSS, jeg holder meg til jobbsykling, og har nettopp runda 50 mil.

Mvh Knut
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Valentino skrev:
Når jeg leder sykkelfelt får INGEN stikke i den bakken. Formasjonen holdes, og så er det full pupp helt inn etterpå. Om nødvendig slippe de sterkeste løs i den siste kneika før mål. E det ikke nødvendig er det målgang på to rekker. Lagsport.
Så du er en liten sykkeldiktator du altså? ;D

Personlig skal jeg kjøpe 2 sammenleggbare sykler i år. Skal ligge i båten, for utflukter på Syd-Koster og denslags.
 
K

kbwh

Gjest
oddgeir skrev:
Valentino skrev:
Når jeg leder sykkelfelt får INGEN stikke i den bakken. Formasjonen holdes, og så er det full pupp helt inn etterpå. Om nødvendig slippe de sterkeste løs i den siste kneika før mål. E det ikke nødvendig er det målgang på to rekker. Lagsport.
Så du er en liten sykkeldiktator du altså? ;D
Jernhånd i Lycrahanske. ;D
Et sykkelfelt uten ledelse er som en saueflokk uten gjeterhund.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
I dag hadde vi en kjempefin langtur i strålende solskinn, det ble 11,5 mil med offroaden...

Gleder meg til å ta frem racern snart ;D

Destiny.. :)
 
R

Ronny_D

Gjest
Det får man si, rigga meg til med soveposen, radio, ett par blader og nøt sola på væranda'n digg. :D piggdekkan e det for tidlig å ta av.
 

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
304
Antall liker
24
Bruker helårsdekk, tenk på svevestøvet.
Brøytingen på sykkelstiene glimret med sitt fravær idag mellom Nesttun og Sandsli.

Ellers fint vær.

Mvh Knut
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Mtb-en har fått ny krank, ny kasset, nytt kjede og ny gaffel. Kasta dempern til fordel for stiv karbon, den brukes stort sett bare til jobben. Racern skal få nye pedaler etterhvert. Ryttern derimot har ikke fått så mye, men derimot mistet mye vekt. Kanskje så mye som 15 kilo fra forrige sommer før første rittet går. Kan bli en fin sesong i år.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.486
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Racern har fått en umåtelig lekker Dura Ace 7700 krank. MTBen får nye XT M775 skivebremser. Eiern må gå ned i vekt og komme i form.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Valentino skrev:
Er det ikke enklere å kjøpe nye flaskestativer? ;D
Trodde det var om å gjøre å ha flaskene bak i jakka. Ja, for å få sykkelen så lett som mulig ;).
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.486
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Så lett som mulig, eller så god som mulig (for deg)?

Jeg velger det siste.
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Raceren fikk nye Easton EC90 Aero karbonhjul idag. Det blir prøvetur i morgen....
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
Plegs, gaffel med mindre offset, kortere stem og muligens brems (nærmere bestemt forbrems) er planlagt i år om økonomien tillater det.

Kanskje jeg også skal bruke den...

Mvh
Atle K
 
Topp Bunn