Sykkelsesongen 2008

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.190
Torget vurderinger
4
C. Alshus skrev:
Står lockouten på?

Har du tatt den med til butikken du kjøpte den i?
Lockouten er av og gaffelen er fortsatt litt vel stiv. det å regulere på lufttrykket har heller ikke hatt noen stor effekt.
Bor ute i ødemarka og sykkel er kjøpt på nett så det er ikke så lettvint å reise til forhandleren.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.871
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Da blir det ny sykkel på meg:

Samme ramme og gaffel, men litt annet utstyr.

(Havregrøt resten av året).

Z

Zomby_Woof

Gjest
Er det noen her som har prøvd å bytte ut maskinlager i nav? Hvor får man kjøpt billige egnede lager? Hvordan går man fram for å få ut bosset osv? Terrengsykkelhjulene begynner å bli litt trege etter 11 år med søle og griseri.

Jeg kunne tenkt meg å slippe å kjøpe nye hjul fordi min neste nummer to helst skal være en cyclocross.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.871
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Jada. Mange ganger.

Hva slags nav er det snakk om.

Kulelagerne som sitter i, er mest sannsynlig fra en fabrikant som ikke leverer i Norge. Om det er en dustestørrelse, får den norske importøren tak i. Hvis det er en normal dimensjon, har www.tools.no / http://www.industrifokus.no det du trenger. De fører SKF lagre, som regnes for det beste, med visse unntak. Får å finne riktig varenummer, må man måle bredden på lageret, ytre diameter og indre diameter med et skyvelære.
bruk kun kulelager med gummipakning. Disse er mye bedre beskyttet som vann/søle/dritt enn lagere med metallpakning.

Andre som har kulelager er for eks: http://www.chainreactioncycles.com/

Vipp ut sidekoppene med et flatt skrujern, eller bruk en tang / håndkraft.
Nå skal du ha fri aksess til lagrene.
Hold fast hjulet, eller legg det på noe fast, for eks. en halvåpen skrustikke.
Bank så det ene kulelageret ut fra innersiden av navet og ut, med små bank rundt den ytre diameteren. Samme på andre siden.
Bank inn nye. Ikke bruk skrujern, men heller et rundt metallverktøy, gjerne en pipenøkkel i riktif størrelse. Om du bruker skrujern, er det lett å slå lageret ujevnt inn i navet.
Sett på de ytre koppene.

En liten video som viser det hele:

Z

Zomby_Woof

Gjest
Mange takk.

Det dreier seg om førstegenerasjons Mavic Crossmax. Forhjulet så akkurat så greit ut som jeg hadde ventet. Hva med bakhjulet? Spesielt de lagrene som sitter i bosset må vel bli litt mer trøblete.

Forhjulet er forsåvidt greit nok etter at jeg pirket av pakningene, renset, og fettet på nytt.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.871
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Det vet jeg ikke, men det er normalt et lager på hver ende der også, og et eller to lageret inni bosset.

Mest sannsynlig vil jeg tro du må bytte boss. Ringte en kompis som er mekaniker. Han sa at man tok alt fra hverandre og kjente på hvilke lagere som må byttes.

Hvordan vet jeg ikke.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
127
Er vel ganske sent i sesongen for sykkel, og da spesielt for landeveissykling, men jeg har da gjort et kjøp nylig som jeg er storfornøyd med.

Eksemplarisk service på Spinn i Stavanger ribbet en lykkelig tenåring for noe over tyve laken.

Sykkelen ble en Ridley Orion størrelse medium (er cirkus 180-185 cm lav) utstyrt med Shimano 105 gir, en FSA kompaktrank, pedaler fra Look (Keo Sprint) og fottøy fra SiDi. Matchende hjelm ble Giro Atmos og en klam og god kondomshorts ble følgelig innkjøpt - denne puten i røven er jo helt fantastiske!

Herligheten ser noenlunde slik ut, men ikke helt!

Min sykkel har svart styreteip og svarte dekk som jeg ikke husker navnet på i farten. Flaskeholdere har jeg ennå ikke fått fingeren ut med å kjøpe (kan ha noe med å gjøre at selve sykkelen blakket undertegnede) og setet er fra Selle Italia, en eller annen modell som veier 180 gram eller noe i den avdelingen.

Ramme er i helkarbon, ditto setepinne og bukkhorn. Sykkelen veier noe over 8,8 kg og har dessverre ikke blitt syklet så veldig mye på, men satser på å investere i en balanserulle for å få igang litt trening om vinteren også.

Mulig jeg gikk litt overbord med første racer, men så kan jeg forhåpentligvis unngå å knekke karbonrammen og ha sykkelen desto lenger enn de billigere sykkelvariantene som er der ute.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
Gratulerer med fin sykkel Marcus. Få med deg et rulledekk om du kjøper rulle. Det tåler litt mer juling/ varme om du tråkker til med litt belastning på rulla, og så sliter du ikke på gulldekkene ;D.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.871
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Yess, da er ny sykkel i boks. Gleder meg vilt til sommern!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
C. Alshus skrev:
Yess, da er ny sykkel i boks. Gleder meg vilt til sommern!

Utrolig pen den der!

Men det der ser jo ut som noe som kan brukes hele året! ;)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hehe... Så ikke det gitt! ;)
Ta den med i skiheisen i et av de trekkene på vestlandet som sliter med lite snø ;D
DOWN DOWN DOWN IT GOES! ;D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.190
Torget vurderinger
4
Dumt jeg har blitt litt for feig for DH ser artig ut.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.190
Torget vurderinger
4
Schwalbe Ice Spiker er bestilt og så det blir full fart i vinter ;D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.190
Torget vurderinger
4
C. Alshus skrev:
Anonym skrev:
Dumt jeg har blitt litt for feig for DH ser artig ut.
Det er mye farligere å sykle i Oslo sentrum.
Derfor går jeg i Oslo.

Forøvrig er jeg enig men de to siste sesongene med ski på bena har endt med skade og jeg føler at å sykle ned de samme bakene er ikke det jeg trenger.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.837
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Prøvde å henge på hun gærne utfordama i BOC på Mallorcansk utforlandevei en gang i forrige årtusen. Det greide jeg ikke, gitt.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.871
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Latterlig god balanse, emokid.

Ligger noen timer trening bak der, ser det ut som.

Angående utfor. VM2007 løypa i Champery i Sveits er jo artig. Høh høh høh.

Det er interessant når de beste gutta i verden stopper å gir sitt uttrykk for brattheten....

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.655
C. Alshus skrev:
Latterlig god balanse, emokid.

Ligger noen timer trening bak der, ser det ut som.
Jo, det har blitt noen timer gitt :) Her er en til, første gang jeg prøvde på hovedposisjonen (der jeg holder i dekket) prøvde jeg første gang for tre år siden tror jeg. Er ofte en lang vei bak lange linker.

http://vimeo.com/2187955

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.190
Torget vurderinger
4
Litt i det bratteste laget for meg det der......

Synes dette er moro jeg da:

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.190
Torget vurderinger
4
Aursjørittet, går fra Eikesdalen til Sunndalsøra.

Det er et rent grusritt men pga bratte utforkjøringer på dårlig grusvei er det fortsatt hensiktsmessig med en terrengsykkel.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Æ'kke så verst bratt i starten denne heller! Jeg var med i fjor, men brukte mer tid enn jeg har lyst til å snakke om. Jeg endte med å sykle alene nesten hele veien etter at jeg punkterte på toppen, og jaget forgjeves etter en gruppe som hadde nok fart. Det ble en svett, men lærerik dag. ;)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.190
Torget vurderinger
4
900 høydemeter på en mil ser hardt ut ja.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er litt forvirrende at man har tullet inn litt 'veibane' helt i starten, den røde streken viser riktig.

Det hele starter på 0, går til drøye 850 på den første mila, så litt til opp, så litt ned, så opp igjen til 932, så bittelitt ned før man punkterer.... ;D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.190
Torget vurderinger
4
Opp 2 kilo i vekt og på med piggdekk, er tungt å bytte fra sykkel nr. 1 til nr. 2.

Positive derimot er at det blir lett å sykle til våren :D

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
Anonym skrev:
Opp 2 kilo i vekt og på med piggdekk, er tungt å bytte fra sykkel nr. 1 til nr. 2.

Slik tenker jeg óg, men det er et helvete å bruke ti min. ekstra til jobb.

Har dere klikkpedaler på eller flate. Må kjøre flate fordi fjellskoa er det eneste som holder vintern ute. Har enda ikke kommet over et par heftige vintersko til spd-ene. Overtrekk er uaktuelt til jobbsyklinga, det gidder jeg bare på lange treningsturer.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.190
Torget vurderinger
4
Er kjedelig å herpe en god sykkel unødvendig også, derfor jeg valgte å gå opp 2 kg.

Har tettet med silikon rundt cleatsa og sykler med ullsokker i sykkelskoa.

Holder greit til en sykkeltur på en time-halvannen så lenge det ikke er så mange minus.

Til lengre turer bruker jeg overtrekk og jeg vurderer også å skaffe meg et par vintersko med spd.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.871
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Vintersko er vel verdt penga. Har selv noen Exustar sko som jeg er godt fornøyd meg.

Det fine er at de er vanntette, og er gull å bruke om våren og høsten når det er vått.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har et par gamle vintersko fra Gærne. De har, idiotisk nok, brukt store mengder semsket skinn. Det blir ikke vanntett på den måten. I tillegg er det et kjipt tekstilmateriale rundt ankelen som jeg har vært nødt til å reparerere et par flenger i (glemte de at det er tannhjul på sykler?). Sålene er myke som f...

Jeg regner med at det finnes vesentlig bedre vintersko der ute, for å si det mildt.

Jeg er veldig godt fornøyd med vanlige sko og de tykkeste neoprensokkene til Shimano/Pro. De er vanntette, varme, og rimelig slitesterke. Hvis du i tillegg har plass til et par tynne ullsåler i skoene, er du i mål.

L

Lars.N

Gjest
Andreas skrev:
Anonym skrev:

Slik tenker jeg óg, men det er et helvete å bruke ti min. ekstra til jobb.

Har dere klikkpedaler på eller flate. Må kjøre flate fordi fjellskoa er det eneste som holder vintern ute. Har enda ikke kommet over et par heftige vintersko til spd-ene. Overtrekk er uaktuelt til jobbsyklinga, det gidder jeg bare på lange treningsturer.
Klikk på ene siden å flate på andre siden (pedal H ) ;D

Laban

Z

Zomby_Woof

Gjest
En liten ting til mens vi diskuterer kalde føtter:

Pedaler av metall leder varmen bort fra foten bedre enn plast. Enda et argument for f.eks. Time i stedet for f.eks. Shimano. Jeg fryser mye mindre med Time ATAC enn Shimano SPD 747 som jeg hadde før.

L

Lars.N

Gjest
Sko pose å varme såler eller blir det for mye av det gode ;D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.190
Torget vurderinger
4
Endelig har snøen kommet, vet om en som skal ut å sykle så fort han har blitt ferdig med reiseregningene ;D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.190
Torget vurderinger
4
Er Hard Rocx Cambrium RR en ok sykkel til halv pris for en som er 80-84 kg?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.837
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kalde føtter? Jeg har alltid brukt astronauttrikset: Aluminiumsfolie i bunnen av skoen.

Topp Bunn