Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 20

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sett litt på karbonhjul fra Kina tidligere og DT hubs går igjen som en "billig" oppgradering fra omtrent alle de kinesiske leverandørene. Dette gjør at jeg får en dårlig følelse av at de benytter en "kina-kopi" av DT sine hubs.
    jaja.. Jeg fant ikke noe hub i farten som passet mitt gamle Syncros 3.0 hjul.

    Så da ble det bestilt Hunt Wide Trail 30mm 29" hjul med Vittoria Agarro 2.35x29".
    Det blir gøy å kjenne hvordan 30mm innvendig bredde mot de gamle på 22.5mm utgjør på "sti følelsen".
    Til å begynne så prøver jeg tubeless uten CushCore for å kjenne hvordan det blir. Men gleden med å montere slangeløst uten CushCore endte med at jeg ikke fikk luft i dekkene. Ut å prøve med luftkompressor...

    DSC_0866 (2).jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vittoria terrengdekk? Du store kineser, dette var et uvant.
    Legg gjerne inn kommentarer etter å ha fått kjørt litt med disse, for dette var totalt ukjent for meg.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer at Vittoria markedsførte terrengdekkene sine under GEAX-navnet før i verden.
    Tenk om NSB tar til vettet også.

    Pent og diskret, Cash.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Den er fet den bmc'en cash - spent på å se hvordan tubeless livet blir med de felgene.


    Og så, dagens oppdatering for målemafiaen! hurra! alle fryder seg!

    Fortsatt litt trang i lungene så orket ikke noe klatreetappe for å sjekke strava-algoritmene, men en liten tur til tusenfryd orker man alltid.

    logget via wahoo og wattmåler:
    https://www.strava.com/activities/3383866583

    og via app, uten wattmåler
    https://www.strava.com/activities/3383868913

    ser ut til at gjette-algoritmene forventer litt mindre effort sånn generelt, men med tanke på de forskjellige høydeverdiene, så kan det være at strava appen bommer litt på ruten?

    uansett interessant å se forskjellene på ekte og gjettet 25W distribution - gjettet forventer tydligvis at jeg coaster hele veien, siden den har satt 23 minutter av turen på 0-24w.

    Screenshot 2020-05-02 at 12.26.31.jpg Screenshot 2020-05-02 at 12.26.22.jpg
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.808
    Antall liker
    26.405
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Etter en test runde i dag kan det meldes att ruller smooth:cool: Placebo'n var påtaglig:eek: Responsen og kvikkheten er noe annet enn DT SW 1850 dette merket jeg særlig oppover, den føles nå rett og slett kjappere.
    Eneste var att fremhjulet hade tappet luft i natt, tipper det går sig til etter noen runder.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    placebo er viktig i sykling - føles det bra orker man å jobbe litt hardere ;)
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    70% i sone 3 er rittsimulering. Jeg vet du burde vite såpass, men er du virkelig sikker på at sonene er riktige?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Husk at Valentino er en rittsimulering.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det føles iallefall riktig. Jeg er temmelig kjørt nå i kveld.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Enig - nå er det skikkelig digg å være ute på landeveien!
    IMG_4749.jpg

    Bortsett fra litt knirk i setepinnen på gårsdagens tur har giosen så langt oppført seg eksemplatrisk (knirken ble fikset med en omgang fett og monteringspasta før dagens tur).
    Om moderne komfortracere er som multiverktøy, så er denne en god gammel hammer - den vil bare en ting og det er å slå ting i fillebiter. hadde det ikke vært for at wattmåleren minner meg på å holde meg i skinnet så hadde jeg fint brent kruttet halvveis fordi det er så gøyt å gi jernet :cool:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hadde jeg residert mer vrbant enn hva jeg gjør hadde jeg investert i en slik kontrapsjon, vten tvivl!
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    I dag ble det 110km på single speed og 50km på 22-speed;) Di2 tom for strøm i Son, men fant et allround gir. Høy kandens på flatene og litt tungt opp f.eks Lierbakken. Ble fin tur uansett:cool:

    6FE113D6-F072-47FC-9BE1-D0883CB0AC27.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    BennoBoost_kveldsbilde.jpg
    Da er den på plass!
    Hentet den på Bikeshop i går, og fikk satt på tilbehøret på kvelden, så jeg har ikke fått testa den mer enn en liten rundtur i nabolaget på kveldstid, men førsteinntrykket er solid. Må finne ut hva slags styre jeg vil ha, for selv om det orginale styret er veldig komfy, blir det alt for oppreist til min smak. Ellers er det svært få komponenter som faktisk må byttes. Setet må jeg selvsagt finne ut av, for det er veldig uvant, men det kommer jo igjen an på hvordan sittestillingen blir. Pedalene er sjokkerende nok helt akseptable! Bremsene er gode også.
    Vurderer en kort dropper for å gjøre det enklere å komme seg av og på når sykkelen har mye last, men rammedesignet er ikke helt tilpasset det, og jeg har ikke tenkt til å kjøpe meg en elektronisk styrt pinne til åtte tusen kroner for å si det forsiktig.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Bukkestyre! Do it! :D
    Haha, det hadde jo vært hysterisk. Dog glemte jeg å påpeke at det ikke bare var et ønske om å komme lavere, men også bredere. Blir nok fort et relativt flatt utforstyre på denne, om jeg ikke ender opp med noe snodig som et Jones-lignende styre ellernosånt.
    Hadde 800mm på den gamle bysykkelen. Det hadde alt for lite backsweep, så det var ikke så behagelig uten ergon-style holker, men kontrollen var upåklagelig. Ikke bli sjokkert om det dukker opp noe lignende på lastebilen her på et tidspunkt.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    God stemning med gammelt utstyr i penværet :)

    IMG_4760.jpg

    Ingen grunn til å være engstelig for gammeldagse cleats og stropper - stramming og løsning ved lyskryss gikk som en lek :cool:


    IMG_4761.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ikke ofte jeg trykker "liker" på landeveisgreier, men dette var classy!
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Vakker, men grusom.
    Vått??!!
    Den er da bare nydelig!
    Har mange mil på en slik.

    The Rolls is a classic that’s been around for ages, and it’s still with us for good reason. Despite the weight, the Rolls is one of the most comfortable saddles ever made, and once you’ve got one broken in you’ll realise just how comfortable a saddle can be.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Rollsen er vakker, men en rævøks. Den gang da fant jeg min sadel i den klassiske Flite.
    Nå som vi alle er forskjellige. Nedentil.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Førsteutgaven (som jeg kom over) av Selle Italia Flite var en åpenbaring for min del ihvertfall. Har aldri før opplevd noe tilsvarende innen "sportslig komfort"

    Dessverre er en del av de nyere flitemodellene litt for flate i profilen, slik at når flesket trykker skikkelig ned, så får man en ganske spiss kant på siden istedenfor de fine vertikale sidene som den gamle Fliten hadde. Måtte se meg om etter alternativer på grunn av dette, og har derfor ikke sjekka de siste årenes Flite-modeller. Kan hende de har endret seg tilbake igjen.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ellers kan jeg bekrefte at det ikke er noe stress i det heletatt å hive litt last på Benno'en.
    På min gamle bysykkel, en Cube Editor som jeg satte opp med bagasjebærere foran og bak, så føltes det som at hele sykkelen var laget av spagetti om jeg fikk på litt vekt.

    Benno'en blunka ikke engang av det første oppdraget den ble dratt med ut på.
    BennoBoost_propanhenting.jpg
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Ellers kan jeg bekrefte at det ikke er noe stress i det heletatt å hive litt last på Benno'en.
    På min gamle bysykkel, en Cube Editor som jeg satte opp med bagasjebærere foran og bak, så føltes det som at hele sykkelen var laget av spagetti om jeg fikk på litt vekt.

    Benno'en blunka ikke engang av det første oppdraget den ble dratt med ut på.
    Vis vedlegget 583244
    Som sagt:
    Et skikkelig verktøy det der!
    Hvordan synes du det funker med forholdsvis små hjul?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hittil virker det slett ikke verst. Klart, det hadde vært enda bedre med 26" eller 650B med samme dekkbredde, men jeg skjønner at her måtte man prioritere litt for at den ikke skulle bli for høy og for lang.
    På vei hjem fra gassautomaten skulle jeg ta en snarvei som viste seg å slett ikke være så snar. Endte opp på en liten jordsti mellom to boligområder med røtter og stein. Da fikk jeg jo virkelig testa hvordan det var med 24", og jeg må si at jeg var positivt overrasket. Dog, med to propantanker på planet og med verdens høyeste styre ble det en del vingling med forhjulet, for den ble _veldig_ lett foran. Men nå er vel ikke stisykling hva denne sykkelen opprinnelig var tiltenkt, så jeg tror den skal få godkjent allikevel. Fremkommeligheten var langt bedre enn hva jeg hadde regnet med.

    Det helt optimale for mange ville nok vært om Benno lanserte en eScout med litt lengre kjedestag, men da vil syklene spise av hverandres markedsandeler, så det er nok dårlig økonomi. Men for de som ønsker seg en fullsize midtail hadde det vært fett.

    Kommer til å sykle til jobb en del neste uke, så da får vi se hvordan det blir.
    I dag lagde jeg en prototype på et lasteplan-trekk av en gammel presenning, slik at jeg kan ha mindre ting liggende på planet uten at det seiler avsted i glippene mellom bagasjebærer og rekkverk rundt.
    Når jeg finner ut litt med om hva som var smart og dumt med den mockupen, så blir det nok til at jeg prøver å lage noe litt med skikkelig.

    Men 24" er altså slett ikke håpløst. Stor forskjell fra 20"
    Prøvekjørte en Yuba Supermarché med 20" foran og bak, og greit nok det var en kassesykkel, så den styrte på en helt annen måte, men komforten var en helt annen på Benno.

    Sikkert noen matematikere her inne som gidder å regne ut totalt luftvolum på 24x2,6 vs 26x1,95 for å sammenligne, med tanke på at sistnevnte er ganske normal størrelse på elsykler. Tror ikke 24" ligger så langt under.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Har du plass bør du sikkert gå opp til 2.0 eller 2.1 bredde så blir både utvalg og komfort bedre.
    Takk for tipset om å øke dimensjonen. Gikk opp til 1.9 siden det var tilgjengelig, og det ser ut som var et godt valg. :)

    95897554_564131047815970_8806971547303542784_n.jpg
    96115576_1652616144892255_3887808927529697280_n.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Endrer dimensjoner på dekk selv, bestilt nytt fremhjul med dekk så nå blir stisykkelen mullet med 27.5x2.8 bak og 29x2.6 foran.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Noen som har prøvd dette?
    Har ikke prøvd kokevarianten (litt for mye hassle IMO), men har kjørt noen turer med Squirt voks, og så langt er det fryd og gammen.
    Mye renere kjede enn vanlig (brukte morgan blue dry før), og så langt helt lydløst.
    Om den gjør seg bra slitasjemessig finner jeg vel først ut om noen måneder.

    uansett VELDIG kjekt å slippe å avfette kjedet ;)
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Squirt er bra,men mener Smoove er bedre.Brukte Squirt før,både den vanlige og den for kalde forhold,på offroad'eren.Siden jeg kjøpte grusracer i
    fjor har jeg brukt Smoove på den.Synest den varer lenger før en må ha på ny.Holder seg bra og kjedet ser ut som nytt.Sykler ikke så langt som de fleste her,men sykler ofte og i all slags vær.Og vær har vi nok av her på Nordvestlandet.:cool:
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.808
    Antall liker
    26.405
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Noen som har prøvd dette?
    Har ikke prøvd kokevarianten (litt for mye hassle IMO), men har kjørt noen turer med Squirt voks, og så langt er det fryd og gammen.
    Mye renere kjede enn vanlig (brukte morgan blue dry før), og så langt helt lydløst.
    Om den gjør seg bra slitasjemessig finner jeg vel først ut om noen måneder.

    uansett VELDIG kjekt å slippe å avfette kjedet ;)
    Rock n roll i flere år nå funker finfint:) kjørt nesten 300mil og måler rett under 0.6.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Noen som har prøvd dette?
    Har ikke prøvd kokevarianten (litt for mye hassle IMO), men har kjørt noen turer med Squirt voks, og så langt er det fryd og gammen.
    Mye renere kjede enn vanlig (brukte morgan blue dry før), og så langt helt lydløst.
    Om den gjør seg bra slitasjemessig finner jeg vel først ut om noen måneder.

    uansett VELDIG kjekt å slippe å avfette kjedet ;)
    Rock n roll i flere år nå funker finfint:) kjørt nesten 300mil og måler rett under 0.6.
    Har prøvd.. Stearinlys, parafinolje og xylen. Fikk det ikke til å funke. Mulig stearinlyset fra Nille var tilsatt antidryppmiddel eller noe som føkka opp, men ble bare graps. Ikke gikk det å oppbevare på plastflaske heller. Av en eller annen merkelig grunn klarte xylenen å fordampe gjennom plasten, sånn at flaska krølla seg sammen rundt en liten klump av voks. Nevnte jeg at det stinket som en milliard sprittusjer tredd opp i hvert nesebor?

    Bruker fortsatt R'n'R. :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn