Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 20

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hope er vel fortsatt kurant? Hadde det på min forrige stisykkel og det var veldig enkelt å skru på.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt.
    Hope er mitt naturlige valg, fordi jeg ikke kan forsvare prisen av King når Hope er så billig, lekkert og velfungerende. Men nå har jeg bare revna ett boss i min karriere (og det var et Titec-OEM-skrotnav) så jeg har ikke hatt noe opplevd behov for å kjøre King.

    En annen ting er at Hope er så billig at om det skulle gå i stykker pga overbelastning eller manglende vedlikehold (*kremt*) , så kan jeg bare kjøpe nytt.

    Min subjektive konklusjon: Dersom pris spiller en rolle er det ingen som slår Hope.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    King har sykt robuste boss. Og de kan skaffes i "Heavy Duty" varianter hvor de bytter ut masse alu med stål, beregnet for tandemsykler og andre situasjoner hvor man kan oppleve ekstrem hard belastning. Skal normalt sett ikke være nødvendig.

    De fleste andre bruker jo bare standard shimanodeler.
    DT hadde jo sin "FR" serie , den var også kanonbra, men den gikk vel ut av handelen for veldig mange år siden. Er ikke sikker på hva som har erstattet den. Om noe i det heletatt. Tror de bare fant ut at det var enklere og billigere å gjøre som alle andre; fortsette med høy pris men bruke standardkomponenter for lavere vekt og lavere kostnadsnivå.
    (ok, her spekulerer jeg)
    Jeg har sett litt på karbonhjul fra Kina tidligere og DT hubs går igjen som en "billig" oppgradering fra omtrent alle de kinesiske leverandørene. Dette gjør at jeg får en dårlig følelse av at de benytter en "kina-kopi" av DT sine hubs.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    De bruker nok ekte DT hubs, men de er nok ganske billige å kjøpe inn for OEM, og DT350 er vel allerede laget i kina ;)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurte også på karbonhjul en gang, fra kineserne som faktisk gjør reell utvikling og som bryr seg, og som selger direkte.
    Allikevel, prisen det ville ende opp med var så absurd høy sammenlignet med et Hope hjulsett kjøpt i Norge, at jeg gikk for Hope (med alu felg) og så meg aldri tilbake.

    Veldig godt fornøyd med avgjørelsen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    og om man trenger et siste bevis på hvor totalt ubrukelig estimated power funksjonen i strava er, så er dette nok en gang samme tur logget via strava appen vs sykkelcomput/wattpedaler.

    først via app:
    Vis vedlegget 581837

    og så via computer:
    Vis vedlegget 581836

    ikke at dette er noe stort problem for folk flest kanskje, men jeg ble nå vant til å trene til watt på rullen innendørs, og var det veldig forvirrende å komme hjem fra en tur å få veldig mye lavere estimert enn følt watt på strava.

    etter hva jeg hadde lest på nettet så hadde jeg et inntrykk av at den var sånn passe pålitelig, men den gang ei altså.
    Er det lov å spørre om hvorfor du trår så mye watt med den snitthastigheten og relativt flat rute? Ser for meg at det kan være noen faktorer som forvirrer Strava.
    strava.jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Turen opp fra oslo sentrum til gjelleråsen er ikke noe jeg ville kalt en flat rute, siden det stort sett er oppoverbakke ene veien, og nedoverbakke tilbake.
    Snitthastighet blir naturligvis påvirket av at det er en trafikkert sykkelsti med masse fotgjengere, rulleskiløpere, veioverganger osv, så det blir mye bremsing og akselerasjon.
    https://www.strava.com/activities/3354749738

    på faktisk flate ruter hvor man bruker mer tid ute på landeveien blir gjennomsnittshastigheten mye raskere, men watt-gjettings algoritmen gjør en like dårlig jobb der også.
    https://www.strava.com/activities/3349685123
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok vanskelig å ta høyde for rykk og napp kjøring for guessimatoren til Strava men for min del så sitter jeg med inntrykk av at hvis man kikker isolert på motbakkesegmenter så gjør Strava en grei jobb.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Burde ikke logikken være sånn at jo renere x kg løftet y meter, jo bedre estimat? Det er jo ingen mulighet til å legge inn drivverksfriksjon, dekkfriksjon, nordavind fra alle kanter, og i det hele tatt.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    jeg tror rett og slett alle som har wattmåler her på forumet får ta seg en tur og dobbeltlogge, så får vi gjort en skikkelig sammenligning mellom målt og estimert stravawatt i "vitenskapens" navn ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Eneste Wattmåleren jeg har er på forsterkerne mine. Blinker grønt år de leverer over 0,6W om jeg ikke husker feil. :D
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.754
    Antall liker
    21.628
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Heh. Dere kan tro jeg får noen festlige Stravaestimatwatt på vinterpiggdekktraktoren. Tenk på et tall-automatikk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har en cyclocross som er satt opp med 35C dekk for landevei og på tørr asfalt synes jeg Strava gir noenlunde det samme som på raceren med Powertap nav.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.834
    Torget vurderinger
    23
    Hallo alle tilårskomne elitister og gearfreaks i tråden!! Er det fortsatt mulig å få tak i dekk/slanger til den klassiske DBS Kombi'en? Den med de SMÅ hjulene altså...
    Har en slik en som er nesten ubrukt - perfekt til shopping i nærbutikkene etc. så det hadde vært fint å fått denne EU godkjent :cool::cool: Ser så kleint ut med handlekurv på en Klein...
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hallo alle tilårskomne elitister og gearfreaks i tråden!! Er det fortsatt mulig å få tak i dekk/slanger til den klassiske DBS Kombi'en? Den med de SMÅ hjulene altså...
    Har en slik en som er nesten ubrukt - perfekt til shopping i nærbutikkene etc. så det hadde vært fint å fått denne EU godkjent :cool::cool: Ser så kleint ut med handlekurv på en Klein...
    Du har en "lokal leverandør" av disse i Sannergata 29a
    https://www.oslosykkelverksted.no/

    https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=107218652
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.834
    Torget vurderinger
    23
    Det er de STØRRE hjulene det der, dessverre... Har prøvd gjentatte ganger å finne noen som har til minste modellen men forgjeves :(
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.488
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ja, Chris King er noe helt, helt annet enn DT Swiss. Ratchetmekanismen som drar hardere og hardere til du hardere man tråkker og som aldri går i stykker (DT Swiss hjul med ratchet tåler kun 450Nm der King er testet til 1080Nm). Vi får jevnlig inn DT Swiss nav der kunder har tråkket i stykker innmaten og med det resultatet at mothakeringen har dratt over gjengene i navskallet. Dette har jeg aldri hørt om med King, på verdensbasis. Flere inngrep, maskinlager med livstidsgaranti. Topp finish. Ulempen er høyere vekt, men det velger jeg gjerne. DT Swiss har tandemnav der innmaten er laget i stål. King har også tandemnav, det er helt likt som det vanlige ISO navet. Sier litt.


    På landeveien har det nok ikke like mye å si der man sykler mer jevnt enn i terrenget og bruker mindre moment på bakhjulet og har dårligere feste til underlaget.

    Begge nav trenger jevnlig vedlikehold. DT trenger mindre verktøy. King krever et verktøy til 2000,- får å ta service, men i denne gutteklubben her er dette peanuts.
    Har navene kun noen få år tipper jeg det er hipp som happ. Skal du ha navene resten av livet, ville jeg valgt King. Men jeg har hatt Hügi nav tidligere og det var prima det også.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Finn nærmeste mindre hjuldiameter og kjøp de slangene, slanger strekker seg fint.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Ja, Chris King er noe helt, helt annet enn DT Swiss. Ratchetmekanismen som drar hardere og hardere til du hardere man tråkker og som aldri går i stykker (DT Swiss hjul med ratchet tåler kun 450Nm der King er testet til 1080Nm). Vi får jevnlig inn DT Swiss nav der kunder har tråkket i stykker innmaten og med det resultatet at mothakeringen har dratt over gjengene i navskallet. Dette har jeg aldri hørt om med King, på verdensbasis. Flere inngrep, maskinlager med livstidsgaranti. Topp finish. Ulempen er høyere vekt, men det velger jeg gjerne. DT Swiss har tandemnav der innmaten er laget i stål. King har også tandemnav, det er helt likt som det vanlige ISO navet. Sier litt.


    På landeveien har det nok ikke like mye å si der man sykler mer jevnt enn i terrenget og bruker mindre moment på bakhjulet og har dårligere feste til underlaget.

    Begge nav trenger jevnlig vedlikehold. DT trenger mindre verktøy. King krever et verktøy til 2000,- får å ta service, men i denne gutteklubben her er dette peanuts.
    Har navene kun noen få år tipper jeg det er hipp som happ. Skal du ha navene resten av livet, ville jeg valgt King. Men jeg har hatt Hügi nav tidligere og det var prima det også.
    Dette høres kjent ut. Jeg ser det kommer ut løse aluminiums gjenger på kanten av mothakeringen...
    Jeg tenkte å reparere dette felgsettet ved å bytte huben, men også investere i et nytt felgsett også.
    Men jeg kan ikke finne alternative hubs til TC-14811 (Formula) som ble benyttet på Syncros 3.0 felgene.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hallo alle tilårskomne elitister og gearfreaks i tråden!! Er det fortsatt mulig å få tak i dekk/slanger til den klassiske DBS Kombi'en? Den med de SMÅ hjulene altså...
    Har en slik en som er nesten ubrukt - perfekt til shopping i nærbutikkene etc. så det hadde vært fint å fått denne EU godkjent :cool::cool: Ser så kleint ut med handlekurv på en Klein...
    https://www.1881.no/sykkelverksted/...ykkelverksted-einar-stoep-bowitz_100553554S1/

    Be samtidig om en liten omvisning. Er man teknisk-musealt anlagt, så er det en reise å få med seg!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.754
    Antall liker
    21.628
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Første gang jeg skulle bremse med Deltabremser endte det med at jeg knakket forhjulet i fortauskanten jeg skulle over og kantslagspunktering. De virket de få kilometrene de var justerte, man ble sterk i klypa av dem og de veide nesten 1 kg til sammen. Men de så og ser bra ut. Who cares.

    Mine biler skal kjøre, ikke bremse, sa Ettore Bugatti når folk klagde.

    Om pusseskinn til pædd.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.891
    Antall liker
    26.714
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hallo alle tilårskomne elitister og gearfreaks i tråden!! Er det fortsatt mulig å få tak i dekk/slanger til den klassiske DBS Kombi'en? Den med de SMÅ hjulene altså...
    Har en slik en som er nesten ubrukt - perfekt til shopping i nærbutikkene etc. så det hadde vært fint å fått denne EU godkjent :cool::cool: Ser så kleint ut med handlekurv på en Klein...
    Om du ikke tenkt og gjøre jobben selv kan du ta en tur bort i Solheims veien og besøke den nye flotte butikken til sykkelopplevelser (gamle Rasta sykkel) dom kan sikkert hjelpe deg! Veldig hyggelig butikk/service:)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.826
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Hehe. Første gang jeg skulle bremse med Deltabremser endte det med at jeg knakket forhjulet i fortauskanten jeg skulle over og kantslagspunktering. De virket de få kilometrene de var justerte, man ble sterk i klypa av dem og de veide nesten 1 kg til sammen. Men de så og ser bra ut. Who cares.

    Mine biler skal kjøre, ikke bremse, sa Ettore Bugatti når folk klagde.

    Om pusseskinn til pædd.
    Bremsene er kule og lekre, ingen tvil om det.
    Ikke abonnement, så jeg fikk ikke lest artikkelen, men hyggelig at temaet blir luftet.
    Jeg har lurt mye på hvorfor vi polstrer buksa i stedet for sadel.
    Det fungerte helt fint på gamlemåten også.
    ;)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.826
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.754
    Antall liker
    21.628
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har vurdert sadel, men foreløpig holder jeg meg til minst like dyre Selle SMP Composit, som bare har skinn trukket rett over komposittskallet. Min har karbonskinner, en variant de har sluttet å produsere. Den andre sadelmodellen jeg har likt er Specialized Power Pro, en full sprekk kortnesesadel med minimalt dempemateriale mellom skinn og skall.

    Buksene til SQLabs har jeg ikke vurdert. Holder meg til Assos jeg. :)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.503
    Antall liker
    15.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Kan tape over Gios logoene slik at dere slipper å skamme dere.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.891
    Antall liker
    26.714
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Så da er det lagt om. Vurderte og kjøre med slang og Vittoria Corsa 28mm en stund til, men det blir slangløst fra start nå.
    Vekta viser 300gram blev tatt av.
    Uhh:eek: ventil hettene skal av når guffen er fullt på.
    20200501_132703.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn