Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 20

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har singlespeed og skivebremser på det som er «by/jobbsykkelen» men på landeveien ser jeg ikke hvilken gevinst jeg skulle hatt av singelkrank eller skiver.

    Jeg er også terrengsyklist og jeg solgte nettop hardtailen siden jeg ikke ser poenget med annet enn fulldemper.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.503
    Antall liker
    15.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Har singlespeed og skivebremser på det som er «by/jobbsykkelen» men på landeveien ser jeg ikke hvilken gevinst jeg skulle hatt av singelkrank eller skiver.

    Jeg er også terrengsyklist og jeg solgte nettop hardtailen siden jeg ikke ser poenget med annet enn fulldemper.
    Teknisk sett så er hydrauliske skivebremser overlegent og modulasjonen er en helt annen på bremsehåndtakene. Har sittet ned fra fjellpass i 5 grader med og uten skiver og husker jeg priset meg lykkelig den gangen jeg hadde skiver. Enkelkrank bygger mindre og vil i prinsippet være mer aero og så slipper man elektronikk/mekanikk med forgiret;)

    Nå mener jeg også at skivebremser ikke er godt nok utviklet og da spesielt på landevei, men det kommer nok etterhvert. Hvor vanskelig er det å lage en liten justering på bremsekaliperne slik at du kan øke avstanden litt fra skive til bremsekloss uten å tappe bremseveske f.eks ? :mad:
     
    Sist redigert:

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    på tide å finne frem høvelen!
    Rakat og klart! Du kan spare skjegget bjarne:)

    Skägg eller inte spelar ingen roll
    I vindtunneln har de också testat hur cyklisternas hastighet påverkas av skäggväxt – en aktuell fråga nu när helskägg har blivit allt mer populärt hos tävlingscyklister.
    Resultatet i den undersökningen såg dock helt annorlunda ut.
    – Skillnaden var mindre än en sekund på 40 kilometer. Gillar du ditt skägg kan du nog behålla det, säger Chris Yu.

    Undersökningen, som är gjord av experterna Chris Yu och Mark Cote, visar att cyklister sparar i genomsnitt hela 70 sekunder på 40 kilometer om de har rakade ben, jämfört med när deras ben är orakade.
    – Ärligt talat så har vi velat göra den här undersökningen länge, men har inte gjort den eftersom vi inte trodde att det skulle vara en mätbar skillnad. Jag är fortfarande chockerad över resultatet, säger experten Chris Yu
    "This week's battle between Alberto Contador and Andy Schleck has stirred up memories of the 1989 Tour de France, when Greg LeMond beat Laurent Fignon by just eight seconds"

    Det tyske sykkelbladet Tour tror jeg det var som fikk regnet ut at det var Fignons lille hestehale som var tunga på vektskåla ...
    Så vidt jeg husker ble det avgjort på tempo på siste eller nest siste etappe.Fignon syklet med vanligsykkel,LeMond med tempobøyle og hjelm.
    Tror det var litt mer en hestehale som avgjorde.:cool:
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.717
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Har singlespeed og skivebremser på det som er «by/jobbsykkelen» men på landeveien ser jeg ikke hvilken gevinst jeg skulle hatt av singelkrank eller skiver.

    Jeg er også terrengsyklist og jeg solgte nettop hardtailen siden jeg ikke ser poenget med annet enn fulldemper.
    Teknisk sett så er hydrauliske skivebremser overlegent og modulasjonen er en helt annen på bremsehåndtakene. Har sittet ned fra fjellpass i 5 grader med og uten skiver og husker jeg priset meg lykkelig den gangen jeg hadde skiver. Enkelkrank bygger mindre og vil i prinsippet være mer aero og så slipper man elektronikk/mekanikk med forgiret;)

    Nå mener jeg også at skivebremser ikke er godt nok utviklet og da spesielt på landevei, men det kommer nok etterhvert. Hvor vanskelig er det å lage en liten justering på bremsekaliperne slik at du kan øke avstanden litt fra skive til bremsekloss uten å tappe bremseveske f.eks ? :mad:
    Skiver på BMC'n det setter jeg pris på særlig når jeg sykler her i utfart traffik i Oslo, og att karbon hjul ikke påvirkes/ slites på samme måte.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har singlespeed og skivebremser på det som er «by/jobbsykkelen» men på landeveien ser jeg ikke hvilken gevinst jeg skulle hatt av singelkrank eller skiver.

    Jeg er også terrengsyklist og jeg solgte nettop hardtailen siden jeg ikke ser poenget med annet enn fulldemper.
    Teknisk sett så er hydrauliske skivebremser overlegent og modulasjonen er en helt annen på bremsehåndtakene. Har sittet ned fra fjellpass i 5 grader med og uten skiver og husker jeg priset meg lykkelig den gangen jeg hadde skiver. Enkelkrank bygger mindre og vil i prinsippet være mer aero og så slipper man elektronikk/mekanikk med forgiret;)

    Nå mener jeg også at skivebremser ikke er godt nok utviklet og da spesielt på landevei, men det kommer nok etterhvert. Hvor vanskelig er det å lage en liten justering på bremsekaliperne slik at du kan øke avstanden litt fra skive til bremsekloss uten å tappe bremseveske f.eks ? :mad:
    Selvsagt er skiver teoretisk bedre, spørsmålet er bare om man er verdt å betale for det i form av kompleksitet, vekt og pris.

    Til mitt bruk som er øde veier enten solo eller sammen med sykkelklubben, uansett jevn kjøring og meget lite trafikk så bremses det uansett lite.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sykler bare med et par kvister i rygglomma som jeg stikker inn i hjulet dersom jeg trenger å bremse.

    Det verste med skivebremser er at det er en konstant påminnelse om at de hersens terrengsyklistene hadde rett hele tida.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.761
    Antall liker
    21.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Fignon hadde vært plaget av et sadelsår hele siste uka før den tempoen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg sykler bare med et par kvister i rygglomma som jeg stikker inn i hjulet dersom jeg trenger å bremse.

    Det verste med skivebremser er at det er en konstant påminnelse om at de hersens terrengsyklistene hadde rett hele tida.
    Det er på stisykkelen jeg irriterer meg over moduleringen på mine M8000 bremser, synes SRAM Code har mye bedre modulering.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg irriterer meg egentlig mest over at felgbremshjul ikke har stupt helt i priskjeller'n enda. Har jo lyst på et par Bora Ultra, sammen med alt annet jeg verken trenger eller fortjener......
     
    Sist redigert av en moderator:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg irriterer meg egentlig mest over at felgbremshjul ikke har stupt helt i priskjeller'n enda. Har jo lyst på et par Bora Ultra, sammen med alt annet jeg verken trenger eller fortjener......
    Trodde de hadde stupt helt i kjelleren jeg, forsøkte å selge hjulene som fulgte med min Canyon landevei i 2017 men å få halv pris av laveste nettpris for nye hjul var ikke mulig.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Har heller ikke inntrykk av at felgbremshjul er blitt noe særlig billigere - de som dukker opp på finn ser ut til å forsvinne ganske raskt, og de er som regel ikke kjempebillige til tross for at de er brukt.

    Felgbrems pariserfelger er derimot ekstremt billige nå til dags (dobbelt så utdatert!), så der er det bare å raske med seg et sett for godværsdager i kupert terreng ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ikke det jeg har sett av Bora Ultra så langt i hvert fall, kanskje noe med ettertraktet av noen av de mest tradisjonstro i sjangeren? Kanskje det meste annet er hardere rammet?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.717
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Unaas annonserer ett sett Mavic cosmic pro carbon disc ust til 10k, var ner og sjekket hjulsettet var Ksyrium ust:p fortalte dette er ikke Cosmic fikk ett merkelig svar tilbake:confused:
    Men BS har på tilbud nå til 10.7k:)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Etter å ha fulgt sykkelprat på fjesboka en stund, så tror jeg ikke Unaasbrødrene har kontroll på noe som helst. Selger varer de ikke har, krever betaling for varer de ikke har levert, selger ting de har holdt av til andre kunder, og i det hele tatt.

    Tror ikke en gang tvillingene vet om de snakker med broren sin eller speilet.
     
    Sist redigert av en moderator:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    hehe, Unaas er og blir sine egen verste fiende... men så lenge man vet hva går til og ikke lar seg irritere alt for mye over misforståelser og dårlig kommunikasjon, så kan man gjøre noen gode kjøp.
    2 års gratis retting og service på deres egne hjul er også veldig bra IMO.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.503
    Antall liker
    15.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    hehe, Unaas er og blir sine egen verste fiende... men så lenge man vet hva går til og ikke lar seg irritere alt for mye over misforståelser og dårlig kommunikasjon, så kan man gjøre noen gode kjøp.
    2 års gratis retting og service på deres egne hjul er også veldig bra IMO.
    Kan si meg enig i det! Har kjøpt endel der nede de to-tre siste årene og litt frustrasjon er det blitt, men har alltid fått det jeg skal ha og til hyggelige priser. Hadde de hatt litt bedre logistikk, svart på alle henvendelser og ikke lovet for mye for fort så hadde de tjent på det i det lengre løp;)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.717
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ligner litt på hifihuset:rolleyes: Men jeg fikk det jeg blev lovt skall sies! orker ikke flere slike forhandler:p
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    ja, hadde jeg ikke bodd innenfor gangavstand fra butikken hadde jeg nok ikke orket å være kunde... men har generelt sett dårlige erfaringer med så godt som alle fysiske butikker innenfor alle sjangre, så har lært meg at tålmodighet, standhaftighet og god egenresearch er en nødvendighet når man ikke handler på nett.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Har alltid følt at den estimerte watten til strava har føltes litt lav - har til tider kjørt så det griner følt meg god i beina og satt noen PB'er, bare for å få en 160W estimert gjennomsnitt slengt i fleisen når jeg kommer hjem.

    Har investert i noen assioma uno pedaler og en wahoo bolt, og i dag følte jeg meg endelig frisk nok til å ta meg en tur i finværet.

    logget turen både i strava appen og med Bolten koblet til wattpedalene.
    Resultatet var estimerte 177w på hele turen som ble logget via appen, og 218w på samme turen logget med wattpedaler.
    JUSTICE!!! BEINA VAR IKKE LIKE SVAKE SOM STRAVA PRØVDE Å MOBBE MEG TIL Å TRO!!!!

    https://www.strava.com/activities/3349685123

    kjenner dog at lungene ikke har så god kapasitet enda, så må nok sykle litt rolig fremover til de er 100% tilbake i form.

    Og Gios'en føltes som en rakett!
    Ikke antydning til fleks selv når man står og trår for harde livet - den gamle CAAD'en føltes som en våt nuddel i forhold!
    Gøy!
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    på tide å finne frem høvelen!
    Rakat og klart! Du kan spare skjegget bjarne:)

    Skägg eller inte spelar ingen roll
    I vindtunneln har de också testat hur cyklisternas hastighet påverkas av skäggväxt – en aktuell fråga nu när helskägg har blivit allt mer populärt hos tävlingscyklister.
    Resultatet i den undersökningen såg dock helt annorlunda ut.
    – Skillnaden var mindre än en sekund på 40 kilometer. Gillar du ditt skägg kan du nog behålla det, säger Chris Yu.

    Undersökningen, som är gjord av experterna Chris Yu och Mark Cote, visar att cyklister sparar i genomsnitt hela 70 sekunder på 40 kilometer om de har rakade ben, jämfört med när deras ben är orakade.
    – Ärligt talat så har vi velat göra den här undersökningen länge, men har inte gjort den eftersom vi inte trodde att det skulle vara en mätbar skillnad. Jag är fortfarande chockerad över resultatet, säger experten Chris Yu
    "This week's battle between Alberto Contador and Andy Schleck has stirred up memories of the 1989 Tour de France, when Greg LeMond beat Laurent Fignon by just eight seconds"

    Det tyske sykkelbladet Tour tror jeg det var som fikk regnet ut at det var Fignons lille hestehale som var tunga på vektskåla ...
    Så vidt jeg husker ble det avgjort på tempo på siste eller nest siste etappe.Fignon syklet med vanligsykkel,LeMond med tempobøyle og hjelm.
    Tror det var litt mer en hestehale som avgjorde.:cool:
    Selvsagt var det det.
    Tempobøylen var vel egentlig ikke etter reglementet, og skulle vært avvist.
    Det som kanskje gjorde størst utslag var nok momentet Valentino peker på, Fignons sadelsår.
    Men den aerodynamiske virkeligheten var hele tiden til stede.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.761
    Antall liker
    21.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Selvbiografien hans er oversatt til engelsk. We Were Young and Carefree er absolutt lesverdig. Han bruker kapittel 1 på de 8 sekundene. For å få det overstått.
    Folk glemmer at han vant 2 TdF, 1 Giro og 2 MSR. Mellom anna. Fantastisk sykkelrytter.
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.503
    Antall liker
    15.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Var nedover indre Østfold med frua i går. Mange fine veier med lite trafikk og lett kupert landskap. Nå og utover i mai så synes jeg det er ekstra fint da det begynner å bli grønt på trærne og det spirer og gror i veikanten:cool:

    2B19C49F-DC71-474A-97B8-4A9B2A1D83FE.jpg

    9B3E0358-99D1-4F77-9EC9-D390B6C0AC4A.jpg

    Det er til og med trivelig publikum langs veien he he

    B2E1FB7E-789D-40A5-8CC4-66B2E1E3EE82.jpg
     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    og om man trenger et siste bevis på hvor totalt ubrukelig estimated power funksjonen i strava er, så er dette nok en gang samme tur logget via strava appen vs sykkelcomput/wattpedaler.

    først via app:
    Screenshot 2020-04-26 at 11.36.34.jpg

    og så via computer:
    Screenshot 2020-04-26 at 11.36.58.jpg

    ikke at dette er noe stort problem for folk flest kanskje, men jeg ble nå vant til å trene til watt på rullen innendørs, og var det veldig forvirrende å komme hjem fra en tur å få veldig mye lavere estimert enn følt watt på strava.

    etter hva jeg hadde lest på nettet så hadde jeg et inntrykk av at den var sånn passe pålitelig, men den gang ei altså.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.503
    Antall liker
    15.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    og om man trenger et siste bevis på hvor totalt ubrukelig estimated power funksjonen i strava er, så er dette nok en gang samme tur logget via strava appen vs sykkelcomput/wattpedaler.

    først via app:
    Vis vedlegget 581837

    og så via computer:
    Vis vedlegget 581836

    ikke at dette er noe stort problem for folk flest kanskje, men jeg ble nå vant til å trene til watt på rullen innendørs, og var det veldig forvirrende å komme hjem fra en tur å få veldig mye lavere estimert enn følt watt på strava.

    etter hva jeg hadde lest på nettet så hadde jeg et inntrykk av at den var sånn passe pålitelig, men den gang ei altså.
    Ok, da blir min konklusjon for meg selv at: på terrengsykkel viser Strava litt mye watt, på landevei litt lite. Da må wattestimatet på CX være mest riktig siden det ligger et sted i mellom, lol. Skal sette CX som sykkeltype på alle syklene mine;)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.717
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    bjarnetv kan du sammenligne estimert watt på segmentene app vs comp/pedaler, er det også like missvisende?
     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    slettet akkurat den app loggede aktiviteten for å ikke ha dobbelt opp i loggen, men kan sammenligne segmentene på neste tur.
    ser for meg at den vil vise generelt lavere verdier i appen.

    det var i alle fall forskjell i tidene som ble logget på segmentene, siden jeg fikk 9 "bronsemedaljer" på turen logget med computeren, og 3 bronse og 1 sølv på den som ble logget med appen.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.717
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ute på en lett ben visp i dag gjorde ett par bakkedrag, sammenligner app vs Polar Ignate i det ene segmentet der er det 549w 46sek/558w 45sek skiller 10w totalt.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    jeg ser for meg at strava kanskje burde klare rene klatresegmenter sånn passe bra, men virker som om den setter watt til 0 med en gang det blir litt nedoverbakke.
    når jeg ser på eldre økter pre wattpedal, så estimerer strava gjerne at 30% av turen sykles på 0-24W, mot rundt 5% med wattpedaler.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    I går begynte stisykkelen (Scott Spark 930 2017) å slure i en kraftig oppoverbakke.. Skulle tro klutsjen var gåen som på en gammel bil!?!
    Etter en liten gjennomgang av frihjulsnavet i dag, så ser jeg at frihjulnavets stål insert har løsnet mot aluminiumsnavet!

    Jeg kan ikke påberope meg kraftige lårmuskler, men det hjelper med 110+kg på momentet som blir overført gjennom denne "svake løsningen" i bakhjulsnavet.

    Noen anbefalinger på kraftigere nav enn Formula / Syncro? :D
    Har tenkt på karbon hjuloppgradering, den kommer vel nå...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.761
    Antall liker
    21.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke svaret DT Swiss i terrenget som på landeveien?
    Ellers: Mavic, Fulcrum.

    Ad. Stravas "autoWatt": Sprøyt & dilldall.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fasitsvaret er jo Chris King.

    Men det kjedelige svaret er vel : Her har du nok fått en dårlig enhet, eller at det har oppstått en situasjon grunnet en kombinasjon av hendelser, slik at det ikke nødvendigvis hadde gått greit med en ny av samme type. Men klart, skal man bryke dette som en unnskyldning til skikkelig oppgradering, da er det jo King.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.761
    Antall liker
    21.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    (De Telecasterne til Koch vil ha 5 strenger, og siden de holder den åpne G-stemmingen trenger ikke Keith Richards gjøre annet enn å spille.)

    CK gjør fine nav, men er de "bedre" enn DT Swiss?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vet ikke, egentlig. Begge deler er veldig fint laga, har både DT350 og 240 som funker strålende. Men det gjør jo Campa Record også, og til en langt hyggeligere pris. Eneste problemet er at de kun finnes i 32 hull (og 36 om man leter godt), og felgbrems/hurtigkobling. Tror nok Shimano også får det til, men også der med begrensninger i antal eiker.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    King har sykt robuste boss. Og de kan skaffes i "Heavy Duty" varianter hvor de bytter ut masse alu med stål, beregnet for tandemsykler og andre situasjoner hvor man kan oppleve ekstrem hard belastning. Skal normalt sett ikke være nødvendig.

    De fleste andre bruker jo bare standard shimanodeler.
    DT hadde jo sin "FR" serie , den var også kanonbra, men den gikk vel ut av handelen for veldig mange år siden. Er ikke sikker på hva som har erstattet den. Om noe i det heletatt. Tror de bare fant ut at det var enklere og billigere å gjøre som alle andre; fortsette med høy pris men bruke standardkomponenter for lavere vekt og lavere kostnadsnivå.
    (ok, her spekulerer jeg)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn