Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 18

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Nå kan dere vel ikke være seriøse? Google er deres venn. Det er bare å søke litt. Det har vært mange tilfeller av unge syklister i sin beste alder som har dødd på slike måter, fra 80-tallet og til i dag. Det er åpenbart flere som dør av hjertestans når det er mye større antall utøvere, slik som i fotball. Er dere uenige i at doping har vært enda mer utbredt i proffsykling enn i en del andre idretter?

    EDIT: wikipedia-siden ser ikke ut til å inkludere syklister som døde av hjertestans, antakelig regnes det ikke som "cycling related"
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tipper forøvrig at overlappet er stort mellom folk som er overbevist om at dødsfallene i sykkelsporten ikke kan ha noe med doping å gjøre, og folk som mener at den store overhyppigheten av astmalidelser (og dermed luftveisutvidende astmamedisin) blant norske langrennsløpere er helt tilfeldig.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Oki, den er god valentino :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bare må ha det. På en Specialissima.

    Campagnolo-Super-Record-12-rear-derailleur-2.jpg

    Selv om jeg tror jeg skal nøye meg med Record-varianten. Prishoppet opp til Super er til å forskreve seg av. 11-29 eller 11-32, det er spørsmålet.

    Campagnolo-Record-12-crankset-1.jpg

    Digger den nye estetikken. Jada, alt thva Valentino C. kommer opp med er riktig.

    Campagnolo-Super-Record-vs.-Record-Ergopower.jpg
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Må innrømme at jeg datt av for lenge siden når det gjelder estetikk og sykler i det store og hele. Dette er rett og slett ikke pent i mine øyne.

    Jeg aner ikke hva jeg skal ha neste gang. Det blir med tungt hjerte jeg en gang skal pensjonere min nåværende sykkel. Eneste trøst er at jeg skal gjøre det billigere enn SR ved neste korsvei.

    Specialissima er dog nydelig og deilig motstrøms.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Synes jeg merker stemningen som driver det: Mange har mer lyst til å sykle på tur enn å sykle turritt som konkurranse. Litt spektakulære turritt, som Lofoten Insomnia, som vel kjøres mer som en tur en som et ritt tror jeg står seg bedre enn "Lillehammer-Oslo". Valentino vet nok mer om hvordan det går med de aktive rittene, både Master og ikke-geriatriske klasser. I cross er rittinteressen hvertfall i Osloområdet stor og økende.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.822
    Antall liker
    5.471
    Sted
    Holmestrand
    Nesten drapsmann ...

    Fortsatt litt skjelven!
    De siste 2 km på veien hjem fra jobb er stengt for syklister og fotgjengere, og har en relativt kort tunnel uten lys.

    Jeg ligger i høyre felt, og straks etter jeg er kommet inn tunnelen blir jeg var en skygge! Uten å tenke meg om kaster jeg bilen til venstre, og ser i det samme en syklist: Kledd i de lekreste sorte, sykkeltekstiler, uten lys - i en tunnel han overhodet ikke skulle ha vært!

    Dette var svært, svært nære på at jeg hadde kjørt ham ned.
    Det hadde IKKE blitt morsomt for noen av oss ....
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Der ser man hvor fint ting kan gå med litt flaks!
    Gla'sak.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes at det er en fin ting at det løses flere helårslisenser nå enn i 2007. Videre er jo de fleste turritt i Norge og iallefall det største det reneste sprøyt. Gi meg Jotunheimen, Insomnia og andre opplevelsesritt any day. Det er bare ett rulle-turritt jeg kan tenke meg å kjøre: Randsfjorden Rundt. Vakker natur, deilige veier, lite trafikk, super og lugn service. <- howto

    De aktive rittene klarer seg bra. De blir sikrere for hvert år, og deltakelsen er stabil.

    @xerxes: Hvordan er det med skilting av omkjøring for syklister der dere hadde flaks? God, eller ikke-eksisterende som det pleier?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.822
    Antall liker
    5.471
    Sted
    Holmestrand
    ....

    @xerxes: Hvordan er det med skilting av omkjøring for syklister der dere hadde flaks? God, eller ikke-eksisterende som det pleier?
    Som du helt sikkert har skjønt/erfart og vet så er slik skilting nærmest ikke-eksisterende, og definitivt ikke i dette tilfellet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Får neller av link til artikler/innlegg om elsyklister som miljøadel og hverdagssyklistenes behov for heiagjeng og sånt.

    Men artikkelen er bra. En observasjon om hva som funker i en by. Jeg ville nok tillagt topografien noe større vekt enn Bjørn Stærk. Man kommer ikke langt uten høydemeter i Oslo, og det stopper en stor del av befolkningen fra å kunne basere hverdagens transportbehov på sykkel. Elsykler kan kanskje snu litt på det, eller smidige overganger mellom kollektivtrafikk til bysykler.

    Jeg stemmer for at alle her inne tar en felles studietur til Utrecht neste år. Vi kan legge det til neste års platemesse på våren som krasjer minst med den i London.

    ARC Record Planet - The Worlds Biggest Record Fairs
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.822
    Antall liker
    5.471
    Sted
    Holmestrand
    Må innrømme at jeg datt av for lenge siden når det gjelder estetikk og sykler i det store og hele. Dette er rett og slett ikke pent i mine øyne.

    Jeg aner ikke hva jeg skal ha neste gang. Det blir med tungt hjerte jeg en gang skal pensjonere min nåværende sykkel. Eneste trøst er at jeg skal gjøre det billigere enn SR ved neste korsvei.

    Specialissima er dog nydelig og deilig motstrøms.
    Enig med deg ang estetikken.
    Etter et langt liv med hovedsaklig Shimano har jeg litt problemer med å skjønne at Campa skal gi meg noe bedre liv.
    Det er sikkert bra, og jo da, det er delvis lekkert.
    Men Shimano fungerer for meg tett på feilfritt, og hva estetikk angår så synes at både 105, Ultegra og Dura-Ace er helt med. Alt er ikke like pent, men det funker. Alltid. Hver gang. Lenge.
    Det holder for meg.
    Min personlige erfaring med Campa er dog noget begrenset. Hadde en gammel sykkel med campa (vet ikke hvilken gruppe). Den ble avløst av en sykkel med Shimano 600 som var overlegent bedre, uten at det beviser noe som helst.
    Ellers har jeg fått låne sykler med campa ved noen anledninger, og det har vært helt fint.
    :)
    Men jeg holder meg nok til Shimano. Gjerne på en Bianchi ....
    :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Får neller av link til artikler/innlegg om elsyklister som miljøadel og hverdagssyklistenes behov for heiagjeng og sånt.

    Men artikkelen er bra. En observasjon om hva som funker i en by. Jeg ville nok tillagt topografien noe større vekt enn Bjørn Stærk. Man kommer ikke langt uten høydemeter i Oslo, og det stopper en stor del av befolkningen fra å kunne basere hverdagens transportbehov på sykkel. Elsykler kan kanskje snu litt på det, eller smidige overganger mellom kollektivtrafikk til bysykler.

    Jeg stemmer for at alle her inne tar en felles studietur til Utrecht neste år. Vi kan legge det til neste års platemesse på våren som krasjer minst med den i London.

    ARC Record Planet - The Worlds Biggest Record Fairs
    At politikere i Oslo har en virkelighetsfjern drøm om at folk stilfullt i finstasen skal rulle rolig av sted på en pen sykkel med kurv og stresskofferten på bagasjebrettet fremstår for meg som ganske åpenbart.

    I Oslo blir man svett av å sykle stort sett pga høydemeter som må forseres. Ergo blir det fort en treningstur utav det når man uansett er i gang. Jeg blir svett selv til jobb til tross for 120 høydemeter nedoverbakke. Det er 4 km flatt og svært småkupert som skal tilbakelegges før det for alvor går nedover.

    Om man bor nede i sentrum der det er relativt flatt er det vel uansett omtrent ingen som tar bilen til jobb og annet siden det går fortere å gå i praksis.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @xerxes: Hvordan er det med skilting av omkjøring for syklister der dere hadde flaks? God, eller ikke-eksisterende som det pleier?
    Som du helt sikkert har skjønt/erfart og vet så er slik skilting nærmest ikke-eksisterende, og definitivt ikke i dette tilfellet.
    Jeg driter ærlig talt i slike forbudsskilt om det ikke er skiltet og utarbeidet ordentlige omkjøringsveier. Hva i helvete er det utbyggere og kontrollerende myndighet innbiller seg at kjørende som ikke har motor skal finne seg i? Jeg hadde selvfølgelig ikke vedtatt en eventuell bot heller.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Men hadde du vurdert å besudle utseendet på sykkelen med en lykt om du visste du skulle gjennom en tunnel?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Beklager den lange videoen. Poenget er at Varia Radar er so much more than a baklykt. Den er også øyne i nakken.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.822
    Antall liker
    5.471
    Sted
    Holmestrand
    Jeg kan altså fortsatt ikke vri hodet rundt tanken om at felgbremser ikke virker. Hvor dårlig til å skru går det egentlig an å bli?
    Du høres ut som meg før jeg fikk skiver på terrengsykkelen.
    Det fikk jeg til slutt, og da ble det stilt.
    :)
    Når det gjelder utseende på dagens gatesykler så er det MYE som er verre enn skivebremser. Skivebremser kan i det minste forsvares ut i fra at de teknisk er bedre.
    :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Personlig finner jeg det ikke så lite komisk med en fyr, gjerne i Ryen-drakt, med en superlett sykkel som brukes til og fra jobb, med en mildt overvektig rytter på setet og der doningen ikke under noen omstendighet må besudles med en ringeklokke sol veier 100 gram. Gir mild glede å ligge foran en av sorten opp Kongsveien enten på bena eller på sykkel.

    Lys synest jeg derimot de langt fleste er flinke til å bruke i den mørke årstiden.

    På en annnen side: bra finale på l-b-l i dag. Man fascineres av et ganske tidlig angrep som holder helt inn.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Får neller av link til artikler/innlegg om elsyklister som miljøadel og hverdagssyklistenes behov for heiagjeng og sånt.

    Men artikkelen er bra. En observasjon om hva som funker i en by. Jeg ville nok tillagt topografien noe større vekt enn Bjørn Stærk. Man kommer ikke langt uten høydemeter i Oslo, og det stopper en stor del av befolkningen fra å kunne basere hverdagens transportbehov på sykkel. Elsykler kan kanskje snu litt på det, eller smidige overganger mellom kollektivtrafikk til bysykler.

    Jeg stemmer for at alle her inne tar en felles studietur til Utrecht neste år. Vi kan legge det til neste års platemesse på våren som krasjer minst med den i London.

    ARC Record Planet - The Worlds Biggest Record Fairs
    At politikere i Oslo har en virkelighetsfjern drøm om at folk stilfullt i finstasen skal rulle rolig av sted på en pen sykkel med kurv og stresskofferten på bagasjebrettet fremstår for meg som ganske åpenbart.

    I Oslo blir man svett av å sykle stort sett pga høydemeter som må forseres. Ergo blir det fort en treningstur utav det når man uansett er i gang. Jeg blir svett selv til jobb til tross for 120 høydemeter nedoverbakke. Det er 4 km flatt og svært småkupert som skal tilbakelegges før det for alvor går nedover.

    Om man bor nede i sentrum der det er relativt flatt er det vel uansett omtrent ingen som tar bilen til jobb og annet siden det går fortere å gå i praksis.
    Bor vel over 200k i det som kalles "indre by" frogner, st.hanshaugen, sagene, grynerløkka, gamlebyen og sentrum på kartet. Burde være fullt mulig å legge til rette for sykling her selvom det er et slit å sykle til forstedene.

    boligatlas_innbyggere_pr_bydel_1.1.15.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1063 bofaste i sentrum.
    For et jævla galehus.

    Jeg skrev i en forhåndsartikkel på landevei.no om hva som kan skje etter toppen på Côte de la Roche aux Faucons. Fantastisk forsvarsjobb av Alaphilippe i går. Dette har vært ulveflokkens sesong.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Husk at selv på "flata" i Oslo er det fremdeles ganske kupert i forhold til sykkelbyer Oslopolitikere ønsker å sammenligne seg med.
    Selv en uskyldig tur fra legevakta til Carl Berner er 40 meter stigning.
    Klart, om man skal fra Rockefeller til Aker Brygge, så er det flatt og fint. Men det er omtrent det eneste man kan gjøre uten å ende opp med å fable om elsykler dersom man skal kunne ta en dansk tilnærming til sykkel som transportmiddel.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Husk at selv på "flata" i Oslo er det fremdeles ganske kupert i forhold til sykkelbyer Oslopolitikere ønsker å sammenligne seg med.
    Selv en uskyldig tur fra legevakta til Carl Berner er 40 meter stigning.
    Jepp. Majorstua T-banestasjon ligger 47 meter over havet, Frogner kirke litt over 30 meter, St. Hanshaugen 50-60 meter over havet og Sagene ligger ca 70 meter over havet. Det er ikke veldig høyt selvsagt, men det holder til at man blir svett av å sykle opp. Så om man bor et sted og jobber et annet blir det fort en del høydemeter som skal forseres.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .... komisk med en fyr, gjerne i Ryen-drakt, med en superlett sykkel som brukes til og fra jobb, med en mildt overvektig rytter på setet og der doningen ikke under noen omstendighet må besudles ......
    Er redd for at du treffer flere av oss ganske godt med den karakteristikken. Meg inkludert.
    Jeg prøver å smile tilbake til de som ler av meg, vet at jeg ser litt snål ut, men stopper på rødt lys, viker for fotgjengere, og vinker og smiler til bilister som stopper for meg.
    Noen syns at syklister er mer sprø jo finere utstyr de har, akkurat som med hifi.
    Og de har nok rett. Men "det er lov å være blid" :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn