Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 18

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Men når vi snakker holdbarhet i terrenget, tenker vi inntrenging av skitt i lagre og boss, eller snakker vi om vektrelaterte ting?

    Jeg har hjulet som måtte gi tapt stående på jobben. Husker ikke i farta merke, men det er et sånt 'no name'-nav, og en felg som har fått slengt på seg en logo fra en sykkelprodusents eget husmerke.

    Navet viser tydelige tegn til slitasje i lager og boss, felgen ser hel ut, men det har gått 4-5 eiker. Først og fremst mistenker jeg dårlig maskinbygging, dernest dårlig kvalitet på eiker og muligens nipler.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Pene sko, Cross! Prima match til klubbdrakta.

    Har forresten starta på den 'handlekurven' jeg skulle maile deg, men sto litt fast på girwire, må sjekke hvilke varianter som er der ute (mulig noe er utsolgt og at det er derfor jeg ikke fant med en gang).
     

    fordfiesta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.03.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    22
    Dersom en kjøper en lett hybridsykkel til ca 10000 vil den da letter gå i stykker og oftere punktere enn en rimeligere litt tyngre sykkel med litt bredere dekk?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vekta på selve sykkelen har lite å si. Men superlette dekk punkterer lettere enn dekk med mye (og dermed tung) gummi.
    Ellers er det volumet som betyr en hel del. Dekk med lite volum er lettere å slå igjennom med (om du f.eks kjører på et lite hull i asfalten) med mindre du kjører ekstremt høyt trykk (men det er tilsvarende ubehagelig selv om det ruller bra)
    Løsningen om du er ute etter komfort og punkteringssikkerhet er å ha dekk med større volum, siden de kan kjøres med lavere trykk (med komfort og fremdeles lav rullemotstand) men vil fremdeles være motstandsdyktige mot å slå igjennom (og dermed punktere) hvis du kjører på noe du ikke bør kjøre på.

    Glass og spiker og drit er selvsagt ikke inkludert i disse betraktningene. Det punkterer du på uansett med mindre du har skikkelig tykk gummi. Eller flaks.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kom på en ting som bør nevnes nå som man først snakker om terrenghjul til tunge menn og anbefalinger.
    Dersom man ønsker å få mest mulig for minst mulig, så er det ikke mulig å unngå ferdighjula til Hope.
    Sjekk ut "Enduro" serien de har. Felgene fremstår som overraskende gode, etter min mening omtrent på samme nivå som jeg ville forvente av en tilsvarende Mavic felg, og betydelig bedre enn DT, WTB og Spank.
    Navene er Hope Pro4, de er det jo fint lite negativt å si om. Eikene virker helt vanlige, og det følger med reserveeiker i pakka sammen med hjulet når man kjøper det.

    Prisen er så lav at det føles som at man ikke har råd til å la være å kjøpe. Så jeg mistenker at å ta utgangspunkt i et slikt hjul og bare gå over det skikkelig så du vet at det ikke bare er å anse som ferdigtredd, men faktisk skikkelig bygd, så går det sannsynligvis ikke an å få bedre kvalitet til prisen. (nå virker det som at fabrikkbygginga faktisk holder et ganske akseptabelt nivå også, så det er ikke sikkert det er nødvendig å gjøre så mye med det)

    bikeshop.no har gode nok priser til at det ikke er noe poeng å importere selv.
     

    fordfiesta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.03.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    22
    Takk for svar, jeg har to terrengsykler, men har tenkt å kjøpe en litt raskere sykkel, har hørt fra folk med racersykkel at de punkterer ganske ofte.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kategoriserer meg som en stisyklist. Jeg liker store dekk og slakke vinkler. Så det er utgangspunktet mitt.
    Jeg har en lett modda Cube Editor som jobbsykkel. Den er flott den, men jeg merker at stisyklisten i meg gjerne skulle hatt slakkere vinkler og større dekk. Men den funker bra nok til at jeg ikke gidder kvitte meg med den. Men om den hadde blitt borte og jeg måtte kjøpe en ny nå, så hadde jeg nok valgt en Giant ToughRoad SLR.

    Nå er det mange som omtaler slike sykler som terrengsykler, så dersom det er noe sånt du allerede har, så blir det nok mer riktig med en "landeveis-aktig" hybrid om du skal få noe utbytte av en ekstra sykkel. Men jeg vil allikevel anbefale dekk med litt skikkelig volum dersom komfort og pålitelighet er viktigere enn stravarekorder.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.481
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    120 kilo er da ikke så mye. Kjøp et Hope Tech Enduro hjul i passende størrelse og sett i gang. Så slipper du byggingen. Vi selger det for 2800 på Bikeshop og det er mye for pengene. Hopenav tilsvarer DT 240 i kvalitet. Hope bruker Sapim eiker. Vel så gode som DT Swiss.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.717
    Antall liker
    21.571
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar, jeg har to terrengsykler, men har tenkt å kjøpe en litt raskere sykkel, har hørt fra folk med racersykkel at de punkterer ganske ofte.
    Raceren min går ca. 8000 km årlig, mye av det på grusveier. Jeg punkterer én gang i året i snitt. Er det ofte?

    En sykkel som skal gå på asfalt trenger ikke bredere dekk enn 35 mm etter min mening. Får man gjennomslagspunkteringer med 35 mm dekk er trykket for lavt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Men når vi snakker holdbarhet i terrenget, tenker vi inntrenging av skitt i lagre og boss, eller snakker vi om vektrelaterte ting?

    Jeg har hjulet som måtte gi tapt stående på jobben. Husker ikke i farta merke, men det er et sånt 'no name'-nav, og en felg som har fått slengt på seg en logo fra en sykkelprodusents eget husmerke.

    Navet viser tydelige tegn til slitasje i lager og boss, felgen ser hel ut, men det har gått 4-5 eiker. Først og fremst mistenker jeg dårlig maskinbygging, dernest dårlig kvalitet på eiker og muligens nipler.
    Risikerer faktisk at bosset knuser, har vært en del kluss.

    Hope derimot virker bare og alt kan byttes enkelt selv med ti tommeltotter.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Pene sko, Cross! Prima match til klubbdrakta.

    Har forresten starta på den 'handlekurven' jeg skulle maile deg, men sto litt fast på girwire, må sjekke hvilke varianter som er der ute (mulig noe er utsolgt og at det er derfor jeg ikke fant med en gang).
    Null stress, ta det när du får tid!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Men når vi snakker holdbarhet i terrenget, tenker vi inntrenging av skitt i lagre og boss, eller snakker vi om vektrelaterte ting?

    Jeg har hjulet som måtte gi tapt stående på jobben. Husker ikke i farta merke, men det er et sånt 'no name'-nav, og en felg som har fått slengt på seg en logo fra en sykkelprodusents eget husmerke.

    Navet viser tydelige tegn til slitasje i lager og boss, felgen ser hel ut, men det har gått 4-5 eiker. Først og fremst mistenker jeg dårlig maskinbygging, dernest dårlig kvalitet på eiker og muligens nipler.
    Risikerer faktisk at bosset knuser, har vært en del kluss.

    Hope derimot virker bare og alt kan byttes enkelt selv med ti tommeltotter.
    Mente Shimano nå?

    Ellers høres Hope absolutt ut som et godt svar, og like gjerne ferdig hjul som deler. Hvis det er standard lagerførte nipler og j-bend eiker fra Sapim, så er det ikke noe feil med bitene.

    Vi snakker om dette, f.eks.?

    https://bikeshop.no/sykkelkomponent...6bolt-shimano-boss-hwr29tep4stnsa-p0000076192

    Jeg er ikke akkurat blind for at det gjerne blir en dårlig løsning mtp. pris å bygge selv.

    Tror nok jeg tar det videre, coacher litt på å ta en periodisk sjekk av eikespenn og tilbyr service i stedet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.739
    Antall liker
    13.228
    Takk for svar, jeg har to terrengsykler, men har tenkt å kjøpe en litt raskere sykkel, har hørt fra folk med racersykkel at de punkterer ganske ofte.
    Hva med en Cyclocorss? De er solide og har ganske stor flekibilitet mht hvilken type dekk du bruker. Etter at min racer og terrengsykkel ble stjålet fra garasjen for for godt over et år siden kjøpte jeg med cyclocross som erstatning. Så langt har dette holdt som eneste sykkel til mitt bruk - jeg har den med ganske snille grusdekk på, ruller godt nok på asfalt til min sykling og funker helt fint på grusveiene i marka.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.481
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Zomby.

    Ja, det er standard Sapim J-bend eiker og messingnipler på Hope.
     

    fordfiesta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.03.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    22
    Takk for tips, skal undersøke litt om Cyclocross.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.739
    Antall liker
    13.228
    Tenkte å lufte sykkelen for første gang i år. Noen som vet om det er bart og fint utover mot Vinterbro på gamle mossevei? Ikke så sugen på forekomst av is siden jeg har sommerdekk
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.481
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    CXer er fine, men jeg ville ikke sett på en klassisk CX konkurransesykkel da disse har bratt styre og setevinkel og å være meget responsive på tighte CX-løyper, de har kort hjulbase og de har høy krank for god klaring til stokker og lignende.



    Se heller på en cyclocross med mer avslappet geometri og lenger hjulbase. Lenger hjulbase og slakkere vinkler gjør at sykkelen blir mer stabil i høyere hastigheter. Lavere krank gjør at du sitter mer «i» sykkelen.
    Den nye typen gravelsykler (Kall det cx med feitere dekk) er nok kanskje det du ser etter? Litt større plass til dekk gjør at du vil mestre flere underlag og gi bedre demping.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tenkte å lufte sykkelen for første gang i år. Noen som vet om det er bart og fint utover mot Vinterbro på gamle mossevei? Ikke så sugen på forekomst av is siden jeg har sommerdekk
    Det tror jeg skal gå fint. Det er alltid en viss fare for smeltevann fra brøytekanter som legger seg på veien og fryser til i løpet av natta, men det var lite av det ut til Hølen sist helg. Et våkent blikk på veien er en god idé likevel. Skog, nordvendte bakker, og så videre har en viss risiko fortsatt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg er veldig glad i min cx. Om noe, så har den vel lengre akselavstand enn raceren, på grunn av at det trengs mer plass til dekket bak seterøret. Høyere kranklager, javisst, spesielt med crossdekk, og muligens brattere styrerør og mindre trail og sånt som jeg ikke har greie på, men jeg opplever den ikke som verken spesielt nervøs eller ubehagelig på noen måte.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.739
    Antall liker
    13.228
    Tenkte å lufte sykkelen for første gang i år. Noen som vet om det er bart og fint utover mot Vinterbro på gamle mossevei? Ikke så sugen på forekomst av is siden jeg har sommerdekk
    Det tror jeg skal gå fint. Det er alltid en viss fare for smeltevann fra brøytekanter som legger seg på veien og fryser til i løpet av natta, men det var lite av det ut til Hølen sist helg. Et våkent blikk på veien er en god idé likevel. Skog, nordvendte bakker, og så videre har en viss risiko fortsatt.
    Ble en kortere tur, hjemmenfra Nordstrand, ned til Bjørvika, ut langs Mosseveien opp over Ljan og tilbake. Usle 18km, men hadde helt glemt hvor øm stumpen blir på årets første tur så det var det som begrenset meg. Fine forhold utover mye grus en del steder, men med XC og halvbroren grusdekk går jo det fint. Er i det minste i gang.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.481
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    2,5 timer sti på fredag i Fredrikstad.
    Moss til Hølen og så tilbake til Moss senere på dagen. Fikk fin motvind tilbake. Slitsomme greier.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Det var et dramatisk Paris-Roubaix i dag, dessverre fatalt for unge Michael Goolaerts som falt om med hjertestans.

    DaSnwFrXcAAJE9f.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.717
    Antall liker
    21.571
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men slike dødsfall er ikke begrenset til sykling.

    Uansett. Veloropa.dk skrev dette på Facebook:

    Det ville være så dejligt, hvis et billede som dette kunne overbevise os om, at Michael Goolaerts’ liv fik en nærmest lykkelig afslutning, fordi han døde så pludseligt, i færd med at udøve sin elskede sport på (måske) den allerstørste scene af dem alle, brostenene i Paris-Roubaix.

    Men vi ved godt, at historien om Goolaerts’ død er en tragisk historie om en ung belgisk cykelrytter, der, som flere andre før ham, er gået bort i alt for tidlig en alder. Og som efterlader i første omgang familie, venner, holdkammerater og sekundært hele cykelmiljøet i dyb sorg.

    Og selvom lige netop Michael Goolaerts død måske var indtruffet, uanset om han havde siddet på sin cykel eller ej, minder hans historie nok også de fleste om, hvorfor det er, vi er så fascinerede af cykelsporten. Måske den sport i verden, der kommer tættest på at symbolisere selve livet 1:1, og som i den grad foregår ude i virkeligheden.

    En stor mester bliver født, andre kører sig ind i folks hjerter og bevidsthed med stærke og smertefulde nederlag og enkelte rammes af den ultimative skæbne. Døden.

    Fra Coppi til Simpson til Casartelli til Kivilev til Vandenbroucke til Pantani til Weylandt til Scarponi. Og nu altså Goolaerts.

    Og som når den slags sker andre steder i livet, sidder vi lidt magtesløse tilbage, tænker over uretfærdigheden og det tragiske og sender gode tanker til de efterladte. For det er alt vi kan gøre.

    Uanset hvor smukt billedet er. Og smukt er det.

    ubbthreads.php?ubb=download&Number=112029&filename=goolaerts2apr.JPG

    (Tillegg: For de som ikke "tar" bildet så er det altså av startnummer 197 Michael Goolaerts på Kapelmuur under Ronde van Vlaanderen forrige søndag, med hans egen kommentar.)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    På en skala fra 1 til 10, hvor sannsynlig synes folk det er at hjertestansen til denne syklisten har å gjøre med prestasjonsfremmende stoffer han har inntatt? Jeg vil si 9.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Bortsett fra utidig spekulasjon, - hva baserer du det på ?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.811
    Antall liker
    5.459
    Sted
    Holmestrand
    Litt lettvint konklusjon.
    Sønnen til en kamerat døde på fotballbanen for noen år siden.
    Bare 12-14 år gammel. Tviler STERKT på at doping var involvert.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Målte 0.5 på kjedestrekk etter ca 250-75mil brukt Rock n Roll Gold olje/rens hyppigt:) 100mil til?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Bortsett fra utidig spekulasjon, - hva baserer du det på ?
    Enkel logikk. Syklister ser ut til å dø stadig vekk av hjertestans og slike ting. I mange andre idretter skjer det i liten grad. Når hørte du sist gang om en langrennsløper som døde i løypa feks? Samtidig vet vi også at sykkelsporten antakelig er den mest dopa sporten av dem alle, sett bort fra idretter som stort sett er uregulert, slik som bodybuilding osv. Hjertestans er også anerkjent som en av farene ved bruk av doping. EPO har vært ekstra utbredt blant syklister, og man kan lese dette om farene: "Misbruker du EPO, øker du farene for blodpropp, hjertestans, hjerneslag og plutselig død".

    Utidig - tja. Denne fyren er belgisk, og sannsynligheten for at noen som leser dette på noen måte skulle kjenne vedkommende anser jeg som null. Jeg har veldig få illusjoner om forholdet til doping i toppidrett generelt, og i sykkelsporten spesielt.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg ville bytta kjede med en gang.

    Tror forresten også Spinn på Majorstua har Rock 'n' Roll, hadde i hvert fall sist jeg var der.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Velg selv hvem du vil høre på, men tenk litt gjennom valget. :cool:

     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.811
    Antall liker
    5.459
    Sted
    Holmestrand
    Bortsett fra utidig spekulasjon, - hva baserer du det på ?
    Enkel logikk. Syklister ser ut til å dø stadig vekk av hjertestans og slike ting. I mange andre idretter skjer det i liten grad. Når hørte du sist gang om en langrennsløper som døde i løypa feks? Samtidig vet vi også at sykkelsporten antakelig er den mest dopa sporten av dem alle, sett bort fra idretter som stort sett er uregulert, slik som bodybuilding osv. Hjertestans er også anerkjent som en av farene ved bruk av doping. EPO har vært ekstra utbredt blant syklister, og man kan lese dette om farene: "Misbruker du EPO, øker du farene for blodpropp, hjertestans, hjerneslag og plutselig død".

    Utidig - tja. Denne fyren er belgisk, og sannsynligheten for at noen som leser dette på noen måte skulle kjenne vedkommende anser jeg som null. Jeg har veldig få illusjoner om forholdet til doping i toppidrett generelt, og i sykkelsporten spesielt.
    Tror sikkert jeg har med meg de fleste syklister når jeg gjerne vil høre mer om alle syklistene som dør av "hjertestans og slike ting". Etter 50 år med sykkelinteresse kan jeg ikke komme på et eneste tilfelle på stående fot (det kan selvsagt tilskrives min hukommelse..).
    Ellers er vel sykling en av de idrettene som har tatt tak i doping i følge andre som regnes som velinformerte? F eks Kaggestad.

    Utidig eller ikke, det virker respektløst når man uten andre holdepunkter enn synsing fastslår dødsårsaken til en en ung mann du vet ingenting om, annet enn at han er syklist og belgisk.

    Her litt om sykkel:
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cyclists_with_a_cycling-related_death#2010_to_present
    Virker som det er biler som er hovedproblemet i senere år (dvs fra 1994) ...

    Litt mer underlag: https://en.wikipedia.org/wiki/Sudden_cardiac_death_of_athletes
    Her snakker de om fotball, ishockey, amerikansk fotball og med basket som verstingen. Ikke et ord om sykkel.

    Hører gjerne om dine kilder på området.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn