Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 18

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Cav tryna igjen? Da synes jeg vi skal starte et opprop om at karmaen er i balanse, og at han kan få lov til å vinne igjen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke ofte at La Gazzetta lar foppall vike for sykling:

    DYjqKsXXUAA6809.jpg

    "En mann alene i Sanremo"

    Vicenzo Nibali kommer til å bli kanonisert. Alle tre Grand Tours og begge de italienske Monumentene vunnet.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Seier er seier, men å se noen kjøre for livet alene i front og akkurat holde unna for 150 mann som jager etter er bare så mye mer estetisk.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Veldig lett å ta fjonge bilder av syklister, bare nevner det. :cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Veldig lett å ta fjonge bilder av syklister, bare nevner det. :cool:
    Men slike ikoniske målbilder er ikke like lette å ta. Kan jo instruere deltakerne i et lokalt løp til å passere målstreken slik, men det har ikke samme salgspotensialet som dette skuddet har. Tipper dette bildet har tjent inn et beløp i euro som er femsifret.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei,

    Prøvde litt sykling for noen år siden, med det ble aldri noe svung over det.
    Tenkte jeg skulle selge sykkelen jeg investerte i da...

    Hva kan jeg få for en Kona Jake the Snake?
    Vil tro den er 12-15 år gammel. Har vært i mitt eie i 11 av de, og er da syklet ca 100 mil, og lagret i garasje.

    Mvh
    OMF

    Kona.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ikke verdt å selge den sykkelen OMF.

    En Kona er tøff, bare det å ha den ha en verdi og skal du selge den får du langt mindre for den enn bruksverdien selv om den bare blir brukt frem og tilbake til butikken en gang i året.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hjertelig enig med Anonym. Den sykkelen fortjener en bedre skjebne enn å bli solgt.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Holmestrand
    Hadde klargjort offroader for sykling i påska.
    I stedet ble det hoste, lett feber og ei nese som kun fungerer etter raus bruk av plumbo og stakefjær.
    Tiden har ellers blitt benyttet til endelig å få skrudd sammen en "ny" server som har ligget i biter de siste 18 mnd, og installert den med FreeNAS slik at jeg kan få lagret bilder/musikk litt systematisk igjen-
    Fått gått litt i dag og i går sammen med min fru. Ble passert av felt på vegen og ble litt våt i øya da 15-20 nysmurte og ellers velholdte sykler laget riktig fet godlyd da de suste forbi.
    Nå blir det vår!
    :)
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har avsluttet perioden med tidenes forkjølelse og påfølgende dobbeltsidig mellomørebetennelse, så Xerxes: Det finnes en ende på elendigheten - hold ut!
    Det ble sesongåpning i dag (også nevnt i OV&VK-tråden) fra Oslo til Hølen og tilbake. Stort sett flotte forhold med for store sko med doble sokker og et par lag ull, men skummel is ved Hjulet og et par andre steder. Best å være oppmerksom.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Trodde det holdt med ullsokker på årets første landeveistur i 1 plussgrad, feilvurderte grovt og var ganske frossen etter turen på 50 minutter.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bruker 42 i sko, men har kjøpt et landeveisskopar i 44. Med tynn ullsokk under tykk ullsokk er det fortsatt rikelig med plass til sprelllng med tær. Vindtett skotrekk ytterst. Anbefales.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hva med høst/vintersko? Genialt når temperaturen kryper nedover. Så slipper du å bruke penger på skotrekk.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Fant ikke vinterlandeveissko da jeg kjøpte de jeg har for noen år siden. Husker jeg diskuterte det manglende tilbudet med Jonas hos Sørensen, da Torshov. Tips til modell?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    CX og Lake vintersko+ullsokker enn så lenge. Har hatt nok frosne føtter gjennom vinteren så orker ikke skifte til lette sko og fryse bare fordi kalenderen sier vår.
    Og fortsatt piggdekk siden snøbrøyting siste del av vinteren var heltinnihelvetedårlig og det derfor fortsatt ligger speilglatt sporete holke på noen lokale småveier jeg ikke kan unngå. grrr!! Utålmodig nå kjenner jeg.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hyggelig med innspill på Kona sykkelen, men får jeg 2-3000,-for den...? Har mer enn nok liggende på lager allerede..

    Har i grunn avtalt kjøp på ny sykkel, som trolig passer bedre til mitt bruk.


    Mvh
    OMF

    Ny sykkel.jpg
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Har tipset en Konaentusiastisk kamerat på Birkelundstoppen. Størrelse?

    Edit: Han har visst allerede en nesten maken.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Er denne tråden forbeholdt vintage-teknologi, eller kan også elsyklister søke innpass? Her er i hvert fall min nye jobbsykkel, som leveres fra norske Elife i midten av april:

    37490745-BB9C-4DCB-AD42-79EC71DB0BD9.jpg

    Trinnløst girsystem fra Nuvinci som gjør den mer motstandsdyktig mot salt m.m., slik at vedlikeholdsbehovet blir drastisk redusert. Gleder meg.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Men den på bildet har jo kasett og ikke trinnløst gir?

    Uansett er elsykkel utvilsomt en nyttig skapning. Man ka si mye pent om vintage-sykling, men om man skal sykle i vanlige klær og komme fortsatt nyvasket på jobb på akseptabel tid ( gitt at det er et stykke til jobb og ikke bare utforbakke) virker det ikke.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Men den på bildet har jo kasett og ikke trinnløst gir?

    Uansett er elsykkel utvilsomt en nyttig skapning. Man ka si mye pent om vintage-sykling, men om man skal sykle i vanlige klær og komme fortsatt nyvasket på jobb på akseptabel tid ( gitt at det er et stykke til jobb og ikke bare utforbakke) virker det ikke.
    Ja, standard-modellen som på bildet har vanlig gir, Nuvinci-giret må bestilles ekstra. I og med at jeg er eksepsjonelt dårlig til å ta vare på ting fant jeg ut at det var en fornuftig investering.

    Og jepp, det er sånn jeg tenker jeg også. I den beste av alle verdener ville jeg syklet grytidlig på jobb på en racersykkel og fått opp pulsen maksimalt, tatt en dusj og skiftet til nystrøkne klær jeg hadde liggende der, og så møtt sjefen full av overskudd. Mer realistisk er at jeg sover akkurat litt for lenge, leser avisa akkurat litt for lenge og drikker kaffe akkurat litt for lenge til at jeg rekker å ta en dusj m.m. før første møte er i gang. Da er det hendig å ha mulighet til å cruise innover uten svettetokt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Beundrer selvinnsikten din.

    Jeg kjøpte en urban singlespeed med bukkestyre og skjermer for å sykle til jobb. Ikke akkurat en suksesshistorie men støvtørk er i det minste enklere enn å vaske.

    Fruen min har forresten elsykkel, Diamant ned Shimano motor. Synes det virker veldig greit.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Vurderer å kjøpe en sykkel computer for å enklere følge med på hastighet og lengde på turen - kanskje også strava segmenter. har en Garmin klokke på håndleddet så vurderer derfor en Garmin GPS - noen anbefalinger?

    Noen som vet om.garmin appen er såpass intelligent at den kun registrer info fra klokka slik at det ikke blir masse dobbel registreringer både i connect og strava?
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Noen som vet om.garmin appen er såpass intelligent at den kun registrer info fra klokka slik at det ikke blir masse dobbel registreringer både i connect og strava?
    Har ikke testet begge samtidig, men hvorfor ha begge på sammen? Når du sykler er det vel kun computeren som er på, dvs klokka kan være på men ikke stilt inn på bike activity.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Fint og se på Flandern rundt idag men Paasche&Kaggestad nesten verre og høre på enn svenske langrenn kommentatorer:eek: heldigvis var også eurosport på lufta med litt bedre koll på vad som skjer!
    Tvivler på Kristoff tar noen flere vår klassiker...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Vurdert Wahoo? Jeg har erfaring med begge og synes Wahoo er langt bedre med tanke på grensesnitt.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Noen som vet om.garmin appen er såpass intelligent at den kun registrer info fra klokka slik at det ikke blir masse dobbel registreringer både i connect og strava?
    Har ikke testet begge samtidig, men hvorfor ha begge på sammen? Når du sykler er det vel kun computeren som er på, dvs klokka kan være på men ikke stilt inn på bike activity.

    Nja - da får jeg ikke med noe data av selve treningen, hr osv - kun en tracker på turen?

    @anonym
    Ikke kjent med wahoo- skal sjekke ut.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ett år gammel og stadig like fin. The Thug Life according to Niki Terpstra:

     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Noen som vet om.garmin appen er såpass intelligent at den kun registrer info fra klokka slik at det ikke blir masse dobbel registreringer både i connect og strava?
    Har ikke testet begge samtidig, men hvorfor ha begge på sammen? Når du sykler er det vel kun computeren som er på, dvs klokka kan være på men ikke stilt inn på bike activity.

    Nja - da får jeg ikke med noe data av selve treningen, hr osv - kun en tracker på turen?
    Joda du får HR, og alt annet du eventuelt har av målinger (watt, cadence etc.) også.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Holmestrand
    Beundrer selvinnsikten din.

    Jeg kjøpte en urban singlespeed med bukkestyre og skjermer for å sykle til jobb. Ikke akkurat en suksesshistorie men støvtørk er i det minste enklere enn å vaske.

    Fruen min har forresten elsykkel, Diamant ned Shimano motor. Synes det virker veldig greit.
    Min usigelige glede etter første tur på en 5-girs DBS Golden Flash en gang rundt 14/15-årsalderen har vaksinert meg mot et-girsykkel.

    ...eller for å si det på en annen måte: min momentkurve kler gir, gjerne mange!
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er veldig glad i å sykle uten gir, er bare det at det jeg svært sjelden har anledning til å sykle til og fra jobb.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Har skjegg, igjen. Kan ikke ha sykkel med ett gir før velodromen er på plass. :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Et spørsmål: Jeg har fått et ønske om hjelp til å bygge et sterkt bakhjul til 29" terrengsykkel med skivebrems for en kar på gode 120 kg. Noen tips til felg og nav? Ender vel som vanlig med DT Comp eiker.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hope nav slår stort sett aldri feil. Billig, pent og super byggekvalitet. Og lett å holde ved like.
    Unngå lettvektsmodellene bare.


    Eller, om pris ikke har så mye å si, så vet jo alle at det ikke er noen vei utenom King.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Blir det feil med DT240 eller 350 til et slikt bygge da?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Om man først skal kjøre DT/Hügi så burde man få tak i et FR440 om man finner noe som passer. Det er virkelig gull om man trenger noe som takler mer enn normal belastning. Jeg anså de som det beste alternativet for de som ville ha King, men ikke ville bruke fullt så mye penger (eller trengte en aksling som King ikke kunne levere)

    Modellen har vel å merke utgått av produksjon for noen år siden. Usikkert når. Men etter min mening er dette et kanonprodukt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Første tanken som poppa opp i hodet var DT. Har både 350 og 240 og har ikke en eneste negativ ting å si om dem. Ulempen med 240 er at det tross alt er dyrt, 350 at man er låst til akselstandard (som kan endres uten verktøy på 240). Det er standard gammeldags hurtigkobling, og da kunne det være lurt å gi rom for fremtidig ramme ned gjennomgående aksling, tipper jeg.

    Andre tanken var Shimano, og hvorfor ikke? Koster knapt mer enn et 'faktureringsgebyr', og jeg klarer liksom ikke å se for meg at det skal bli problemer med ting derfra.

    Men felg, da? DT? Mavic? HED? Om man nå skal blåse penger på noe, så er det vel helst felgene som ryker på grunn av ryttervekt?

    Jeg tenker forresten 32 eller til og med 36 eiker om jeg får tak i.
     
    Sist redigert av en moderator:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Fick köpt sko i matchende färg och allt Zomby! Nu skal det bli ordning och reda i klubbregler och estetik. :cool:

    EC1D8C39-7BB9-4C49-AEF3-3896452C6713.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn