Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 18

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1


    Godt nyttår fra Fokholgutua, Stange Vestbygd! Måtte 2018 bringe dere smil og gleder på stier og veier.

    (Av en eller annen grunn vises bildet bare i Tapatalk og ikke i Chrome her.)
     
    Sist redigert:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Det ble en del løping i 2017, men sykling var det i lange perioder lite av, blant annet ikkeno kross eller annen høstsykling. Det merkes noe så innforjævlig når man nå har hatt noen rulleøkter på Sufferclub. Mange titalls watt unna nivået fra i fjor vinter, som heller ikke var imponerende. Dagens dobbeltøkt leverte kanskje ikke så mange kWh, men i det minste mye svette og tunge sukk. Det er da noe. Men kommer tid kommer råd.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    du får trøste det med at neppe veldig mange produserer en enkelt kWh på en rulleøkt.

    For noen sammenfaller starten på sykkelsesongen med starten på grillsesongen, men jeg tror jeg lar sykkelen henge der den henger til etter vinteren. Grillsesongen startet derimot i dag.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    På to og en halv time ble det vel ikke engang en halv kWh.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Har lyst på nye fine sykkelsko, Mine Shimano R131 har 10 årsjubileum i år og selv om de funksjonelt er ok så ønsker jeg noe nytt som ser fresht ut.

    Går jeg feil med hvite Shimano S-Phyre? Bør jeg heller kjøpe Giro Prolight Techlace?

    Har ikke syklet i år grunnet 2 runder med sykdom så jeg må prøve å se bra ut for å kompensere for formen.
    sphyre.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvite sko er alltid feil.


    Beklager.



    (mulig unntak for dansesko)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvite landeveissko er sjef. Beklager.

    SVENSKEGRENSEN_crop_goldenratio_full.jpg

    Giro eller Shimano? Lestene er ikke helt like, så da velger man skoen som passer best.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Selv når et regner.

    hvite sko.jpg

    Hvilket merke du skal ha er mer et spørsmål om lesten enn noe annet. Passer Shimano, så passer Shimano. Jeg trenger ørlite mer brede, og da er Diadora tingen. Sidi er smalere igjen, Northwave enda bredere enn Diadora, og så videre.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg kan altså fortsatt ikke vri hodet rundt tanken om at felgbremser ikke virker. Hvor dårlig til å skru går det egentlig an å bli?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Hvite sko er alltid feil.


    Beklager.



    (mulig unntak for dansesko)
    Hvorfor er det feil? Har ikke akkurat tenkt meg ut i gjørma med de. Til det har jeg 4 par SPD sko og 3 terrengsykler.

    Har en Gran Tourismo blå Canyon så de blå S-Phyre skoene blir sikkert litt dristig og signalgult frister ikke. Mine R131 sko er blå.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kan altså fortsatt ikke vri hodet rundt tanken om at felgbremser ikke virker. Hvor dårlig til å skru går det egentlig an å bli?
    Karbonhjul og regn gir ikke verdens beste bremseeffekt når det vått.

    For min del kommer skivebremser i samme kategori som aerosykkel, jeg er overbevist om at det fungerer bra men jeg ønsker meg ikke det utstyret.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har da syklet L-O og to ganger Siljan runt i høljeregn med karbonfelger og felgbremser. Gikk så fint, så.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Men en ting som nok er verdt å bekymre seg for er lange utforbakker med engstelig bruk av felgbrems, og karbonhjul med kanttråddekk. De fleste sliter fortsatt med å lede bort varmen fort nok med disse. Tynt gods, og press fra dekket på innsiden gir deformerte felger oftere enn godt er. Men det er ikke mitt problem, med pariser .

    Til 7. og sist er den ene viktige grunnen til at sykkelbransjen pusher skiver så hardt at de vil selge oss rammer med en endring som salgsargument, og som ikke er kompatible med våre eksisterende hjul, og deretter nye hjul som er kompatible med våre nye rammer.

    I praksis er det friksjon mellom dekkene og veien som stopper oss, og som stopper hvor godt vi stopper. I praksis er det ganske marginalt hvor mye bedre skiver fungerer på landeveien.

    Feltet hyler som en plaga griseflokk, og et er ikke pent.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Skiver pa ei dame er utvilsomt ikke pent men nå har man jo begynt å akseptere mye som ikke er pent ellers. Jeg synes for eksempel ikke den Ridley'en lengre opp på siden er noe pen men man har vendt seg til "aero" utseendet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Touchè! :D

    Men altså. Sånn er det vitterlig i turritt, og sykling i virkelighetens litt større grupper. Men at jeg eller noen rundt meg har slitt med at felgbremsene ikke stopper dem? Aldri.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Noen av karbonhjulene mine gir faktisk ubehagelig dårlig bremsing i øsregn.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det kan nok hende, men begge mine er finfine (både foran og bak), og ikke er de spesielt moderne heller. Det er sikkert flere hjul der ute som er langt bedre enn mine.

    Passe seg for å mene generelt på bakgrunn av enkeltprodukter.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har da syklet L-O og to ganger Siljan runt i høljeregn med karbonfelger og felgbremser. Gikk så fint, så.
    Jeg har da opplevd at bremseklossene nærmest "smeltet" under Vestfold Rundt med styrtregn, så jeg er klar for skiver.
    :)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Men en ting som nok er verdt å bekymre seg for er lange utforbakker med engstelig bruk av felgbrems, og karbonhjul med kanttråddekk. De fleste sliter fortsatt med å lede bort varmen fort nok med disse. Tynt gods, og press fra dekket på innsiden gir deformerte felger oftere enn godt er. Men det er ikke mitt problem, med pariser .

    Til 7. og sist er den ene viktige grunnen til at sykkelbransjen pusher skiver så hardt at de vil selge oss rammer med en endring som salgsargument, og som ikke er kompatible med våre eksisterende hjul, og deretter nye hjul som er kompatible med våre nye rammer.

    I praksis er det friksjon mellom dekkene og veien som stopper oss, og som stopper hvor godt vi stopper. I praksis er det ganske marginalt hvor mye bedre skiver fungerer på landeveien.

    Feltet hyler som en plaga griseflokk, og et er ikke pent.
    Skiver kan hyle ja, men som bremser er de bedre.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sånn kan det gå når man bygger sten for sten på et godt konsept:
    Gylne Gutuer blir UCI 1.2-ritt 2. september!

    Uno-X driver og bygger opp nettstedet til de tre nye norske UCI-endagsrittene i månedsskiftet august/september. Mangler selvfølgelig endel (invitasjonene er ikke sendt enda f.eks.), men verd en kikk:
    https://www.udw.no/

    Kimen til det hele ble sådd her, i 2010.
    Fattoria di Vegi | Produzione Vino e Olio.
    Sånn kan det gå når man tar med landeveissykkel på gårdsferie i Toscana.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ubbthreads.php?ubb=download&Number=111726&filename=skikkeligSB.jpg

    Love, love, love
    Love, love, love
    Love, love, love
    There's nothing you can do that can't be done
    Nothing you can sing that can't be sung
    Nothing you can say, but you can learn how to play the game
    It's easy
    Nothing you can make that can't be made
    No one you can save that can't be saved
    Nothing you can do, but you can learn how to be you in time
    It's easy
    All you need is love, all you need is love
    All you need is love, love, love is all you need
    All you need is love
    All you need is love, love, love is all you need
    There's nothing you can know that isn't known
    Nothing you can see that isn't shown
    There's nowhere you can be that isn't where you're meant to be
    It's easy
    All you need is love, all you need is love
    All you need is love, love, love is all you need
    All…
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Mens dere sutret over hvite sko og unødvendige skivebremser, var jeg igjen i Danmark og syklet på knusktørr barfrost. Odense kan by på mer enn marsipan og å være fødebyen til H C Andersen. To mil nordvest finner du Langesø. Der ligger det en latterlig fet 15km lang enveiskjørt singletrack med massevis av tekniske elementer som dropp, steinrøyser, rollouts med mer. Svart variant er skikkelig svart. Koster 100spenn å sykle her, men det betaler jeg gladelig. Vaskeplass med trykkluft når man er ferdigsyklet.
    Syklet i Langeså på lørdag og var i Slettestrand på søndag. Superraskt føre, god flyt. Kondisen, balansen og teknikken kommer seg. Godt å kjenne sola som varmer og minimalt med sne og is på bakken.
    Shimano XM900 skoene mine ville ikke vunnet noen skjønnhetskonkurranse, men med ullsåle er de gode på foten, også i temperaturer rett under frysepunktet.
     

    Vedlegg

    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror det er like greit at jeg ikke prøvde på den løypa..... Men for de som får til denslags ser det jo aldeles fantastisk ut.
     

    kanaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.760
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Kribler i kroppen når man ser så flotte bilder.
    Får trøste meg med å mekke videre på det som skal bli sesongens fremkomstmiddel.
    Gleder meg til sesongen.

    DSC_5029.jpg

    DSC_5024.jpg
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Fantastisk spennende finale i Strade Bianche nå. Og ikke så ulikt Stange, ser man igjen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Med fare for å gjenta meg selv for tusende gang: For et sykkelritt Strade Bianche er!
    Men Monte Sante Marie altså. Sånt har vi ikke på Stange.
    Benoot fikk ikke åpnet glidelåsen på vesten. Det var nok derfor armvarmerne måtte av.

    Dere abonnere selvfølgelig, så da linker jeg: https://www.landevei.no/Nyheter/Kultur/lagenklassiker
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Det var, som de unge pleide å si, raft.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn