Sport, sykkel og trening SYKKEL-VM... i Bergen!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Der andre sponsorer sviktet og var negative stilte laksebransjen opp.
    Minner litt om historien bak Stavanger som Oljehovedstad.
    - Trondheim takket uhøflig Nei
    - Bergen takket høflig Nei
    - Stavanger (Arne Rettedal) takket Ja - uten betenkningstid.
    Historien har vel vist at det kan være smart å være på ballen, for å si det litt sirlig...
    Interessant historieomskriving det der.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Helt greit at laksenæringen fikk denne bakken som til vanlig er anonym og kjedelig og neppe vil tiltrekke seg turister. Det hadde vært annerledes om de hadde omdøpt en helligdom som Fløyen. Der andre sponsorer sviktet og var negative stilte laksebransjen opp. Den er jo også en sentral del av næringslivet i Hordaland og dermed nærmest en lokal sponsor.
    Tror du virkelig på at turister vil reise til Bergen for å se på den bakken?

Hotellene klarte ikke en gang å fylle opp rommene sine under sykkel-vm. Markedsføringseffektene er seriøst overvurdert, noe de alltid er for større arrangement.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.084
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man er ikke dum, Larson, men jeg er ikke sikker på om du leser så godt.

Selvfølgelig finner sykkelfolk rimeligere løsninger enn oppskrudde hotellpriser.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    Historien har vel vist at det kan være smart å være på ballen, for å si det litt sirlig...
    Kanskje ikke ordrett, men dette er ikke fri fantasi fra min side. Det er 'klippet' fra en artikkel jeg leste. Sannhetsgehalten i denne går jeg ikke god for, dog.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Kanskje ikke ordrett, men dette er ikke fri fantasi fra min side. Det er 'klippet' fra en artikkel jeg leste. Sannhetsgehalten i denne går jeg ikke god for, dog.
    Alle tre byene ville være oljehovedstad, men det var bare Stavanger ved Rettedal som sjønte hva som skulle til for å overbevise oljebyråkratene.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    70
    Helt greit at laksenæringen fikk denne bakken som til vanlig er anonym og kjedelig og neppe vil tiltrekke seg turister. Det hadde vært annerledes om de hadde omdøpt en helligdom som Fløyen. Der andre sponsorer sviktet og var negative stilte laksebransjen opp. Den er jo også en sentral del av næringslivet i Hordaland og dermed nærmest en lokal sponsor.

Hotellene klarte ikke en gang å fylle opp rommene sine under sykkel-vm. Markedsføringseffektene er seriøst overvurdert, noe de alltid er for større arrangement.
    Det er vel ikke det at "de ikke klarte å fylle rommene". Alt av hotellrom var vel utsolgt/reservert og priser oppskrudd til det hinsidige. Hadde rom vært tilgjengelig og innenfor rimelige priser, så hadde nok alt vært fullt. Selv bodde jeg på et vandrerhjem med enkel standard.

C

cruiser

Gjest
    "Ekofisk og di" var også etablert med base i Stavanger lenge før 71-72 så det hadde vært idiotisk å legge deler av direktoratet og Statoil f.eks til Trondheim

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3

Nå skriver jeg jo ikke at Landåslien er en turistmagnet.

Grådigheten til hotellene og enkelte private utleiere kostet dem bookinger. Og så påstod de etterpå at de ikke godt kunne sette ned prisene av hensyn til dem som allerede hadde bestilt. De fleste sykkelfans er ikke kakser, og bare de norske ølprisene er nok til å skremme en belgiser. Jeg har vært på sykkel VM i Valkenburg og andre steder, der har vi bodd på bra hoteller og aldri opplevd forsøk på å flå tilreisende. Men det jo mulig at man som nordmann har høyere terskel for slikt.

Sist redigert:

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Synes den saken var litt uklar. Hva er forholdet mellom NCF Region sør og Norges Cycleforbund? Hvis de er adskilte enheter kan jo ikke bare hovedforbundet forsyne seg av kontoen, og det ligger en insinuasjon der fra NCF Sør om at Tiedeman Hansen & Co er tyver, en alvorlig anklage. I motsatt fall er vel ikke et bankbytte nok til å beskytte seg mot kreditorer.

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
    "Vi ble urolige og sjekket hvem som hadde disposisjonsrett til kontoen vår. Da vi så at forbundet hadde disposisjonsrett, kontaktet vi dem for å få endret dette, men fikk ikke noen tilbakemelding. Da byttet vi bank, sier Johnsen."

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    "Vi ble urolige og sjekket hvem som hadde disposisjonsrett til kontoen vår. Da vi så at forbundet hadde disposisjonsrett, kontaktet vi dem for å få endret dette, men fikk ikke noen tilbakemelding. Da byttet vi bank, sier Johnsen."
    Dette svarer likevel ikke på mitt spørsmål. For meg høres det ut som de er samme forbund.

J

Gjest
    Det må du nesten spørre andre om. Men siden de fikk flyttet pengene så var det sikkert greit.

Jeg leser det jeg leser og det er at det var noen der sør som kjente lusa på gangen og tenkte først og fremst på barn og unge syklister i sør og tok noen grep etter det. Gjorde m.a.o. jobben sin, og det på en veldig bra måte synes jeg.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det jeg leser er en artikkel som utelater endel informasjon og insinuerer at en tvilsom pengeoverføring ville skjedd hvis ikke region sør hadde tatt grep fordi det hadde vært teknisk mulig. Som om jeg skulle ha sagt at "jeg fjernet kontantene fra stuebordet siden jeg visste at Jim I Henriksen skulle komme på besøk og ungene trenger de pengene."

J

Gjest
    For mange år siden rett etter OL 94, må ha vært våren 95, var jeg på en samling der det også var ski lag på rekrutterings nivå, bl.a. E-cup menn og kvinner. En dag kom det telefoner om at de måtte reise hjem da skiforbundet egentlig var konk etter Lillehammer OL, og at det kun var penger til WC lagene sine trenings opphold.

Det kan tenkes at de kreative der sør tenkte litt lengre enn oss som kun vil ha folkefesten og som egentlig ikke bryr oss noe særlig om det som kommer etterpå, og i hvert fall ikke unge syklister på sørlandet. Igjen, kreativt å ligge foran så får andre bare lese det de vil mellom linjene.

Hører med til historien fra 95 at skisenteret og det lokale hotellet "sponset" ung guttene og jentene slik at de slapp å betale for seg og kunne fullføre samlingen...

Sist redigert:

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Men nok en gang er det insinuasjoner NRK presenterer. Jeg ser ikke bort fra at det er en konflikt eller maktkamp på gang mellom denne Terje Johnsen og Tiedeman Hansen.

J

Gjest
    Det kan være, det kan også ikke være. Men så lenge det er penger slik at ungdommen kan trene på sykkel så er det likegyldig. Mener jeg.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.084
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, nå er begeret brakt til sin ytterste rand.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Først var det problematisk at rike UCI skulle få pengene, men så i dag kjørte Vestlandsrevyen et usedvanlig surmaget innslag om at det er lokale leverandører og ikke UCI som får betalt, en dag etter at Ola Grytten beklaget seg i samme program over at det lokale næringslivet hadde tapt penger på VM. Her leter man med lys og lykte etter negative vinklinger.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det skrives at sykkelforbudet kan gå konkurs og Kristin Solhaug tar initiativ til kronerulling. Konfrontert med at den angivelig konkurstruede og insolvente bruker pengene til å betale regningene for mesterskapet sier hun:
    – Umiddelbart var det ikke det vi hadde tenkt på forhånd.

Nei, sånn umiddelbart på forhånd så tenkte hun kanskje noe annet.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Mindre synd på sykkelforbundet enn det lokale næringslivet. Det lokale næringslivet ble påtvunget stengt sentrum og tapt omsetning mens sykkelforbundet ikke en gang klarte noe så enkelt som valutasikring av sin største utgift. Sykkelforbundet var sin egen ulykkes smed.

Bergen fikk en folkefest. Så det er ikke så farlig at noen andre må betale for den... Vi får se hvor mye minus de går med. Jeg gjetter 20-30 mill og at folkeaksjonen innbringer bare en brøkdel.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Det skrives at sykkelforbudet kan gå konkurs og Kristin Solhaug tar initiativ til kronerulling. Konfrontert med at den angivelig konkurstruede og insolvente bruker pengene til å betale regningene for mesterskapet sier hun:
    – Umiddelbart var det ikke det vi hadde tenkt på forhånd.

Nei, sånn umiddelbart på forhånd så tenkte hun kanskje noe annet.
    Hvem vet. Kanskje hun tenkte på egenkapitalen til sykkelforbundet som tilsvarer aksjeverdien til Bergen2017-firmaet. At et aksjeselskapets eier ikke har økonomisk ansvar utover aksjekapitalen i firmaet. Så kanskje hun tenkte at innsamlingen blir til ny EK for sykkelforbundet, slik at sykkelforbundet kan fortsette med grasrotvirksomhet etter at Bergen2017 slås konkurs. Hvem vet. Meget mulig at hun er feilsitert også.

tillegg:
    og feilsitert ble hun jammen meg.

" Umiddelbart var det ikke det vi hadde tenkt på forhånd. Men vi synes dette er en positiv aksjon, understreker hun."

Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Feilsitert? Slår det at hun fortsatt ser på aksjonen som positiv i hjel at hun umiddelbart hadde tenkt noe annet på forhånd? Den andre setningen, som handler om hva hun synes nå, endrer ikke betydningen av den første, som handler om hva hun hadde sett for seg på forhånd. Forklar gjerne.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Mindre synd på sykkelforbundet enn det lokale næringslivet. Det lokale næringslivet ble påtvunget stengt sentrum og tapt omsetning
    Nå må dette evinnelige maset snart ta slutt. Har butikkene en horisont på en uke? De er i drift hele året og omsetningen jevner seg ut gjennom året. Er det dårlig vær en uke går omsetningen i sentrum ned, er det nydelig solskinn går omsetningen ned. Kjøper folk færre klær eller kjøleskap gjennom et år fordi det var en uke i september der deler av sentrum var stengt. De fleste butikker redder årsomsetningen i julehandelen uansett. Bevegelsesmønsteret i byen forandret seg og Bergen Storsenter opplevde en omsetningsvekst på 34%.

Har serveringsstedene gjort det dårlig? Jeg var ute på byen flere ganger i VM-uken og så fulle restauranter. Masse folk på byen etter tempoen. Garantert mer liv enn på en vanlig onsdag.

Hotellene solgte 10% flere rom enn tilsvarende uke i fjor til tross for ågerpriser. Hvordan kan de ha tapt penger da?

Etterspørselskurven virker kunne hotellsjef Kjetil Smørås slå fast i DN: https://www.dn.no/nyheter/2017/09/23/1102/Reiseliv/ingen-vm-boom-for-bergenshotellene

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Man hadde jo et EM? (VM?) på sykkel i Oslo også for en del år siden. Det gikk jo også dundrende konkurs. Er det ikke på tide at div særforbund med tvilsom "track record" får beskjed om at "NEI! Dere får ikke arrangere noe som helst uten at hele styret i forbundet pantsetter alle sine bankkonti, hus og hytter! Kanskje det ville føre til noe større edruelighet?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje modellen til Ungdoms-OL på Lillehammer er bedre. Få en halv milliard i tilskudd og sitt igjen med "overskudd" uten at folk engang har hørt om arrangementet.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Eller Oslo-OL: En kvart milliard (etter hukommelsen) kommunale kroner til propaganda for ingenting.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.581
    Saken rundt ungdoms-OL er kanskje mitt klareste eksempel på at norsk presse er totalt borte. Selv den mest enfoldige skjønner jo at dette var en kjempekostnad for å smiske med IOC for ordentlig vinter-OL. Som nevnt: knapt noen vet at arrangementet i det hele fant sted.

Sykkel-VM og VM på ski er passe saker for Norge å arrangere innimellom. Koster ikke spesielt mye i forhold til andre store arrangementer (sett bort fra sprekken i Kollen da, men den er strengt tatt ikke relevant for evt fremtidig arrangement). Mye morro en uke eller to for noennhundretusener personer, forhåpentligvis noe reklameeffekt og økt turisme osv.

Eller for å ta et regnestykke larson skjønner: hans estimerte underskudd tilsvarer en fire-fem-seks analfabet-flyktninger. Om vi legger på gitt offentlig støtte er vi kanskje på 20-25 stk. Siden 20-25 mill tydeligvis er så veldig mye penger gitt hva man har fått.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.581
    Eller Oslo-OL: En kvart milliard (etter hukommelsen) kommunale kroner til propaganda for ingenting.
    Diskutabelt. Oslo ville fått bøtter og spann av statlige penger over seg ved et OL. Nå ble fasiten ingen ting, riktig nok, men for Oslo kommune er det svært rasjonelt å ønske seg et OL. For resten av landet - ikke helt i samme grad.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Diskutabelt. Oslo ville fått bøtter og spann av statlige penger over seg ved et OL. Nå ble fasiten ingen ting, riktig nok, men for Oslo kommune er det svært rasjonelt å ønske seg et OL. For resten av landet - ikke helt i samme grad.
    Ikke enig. Det aller, aller meste av kostnadene til OL ville gått til gjennomføring av arrangementet. Ingenting skulle gå til veier o.l.* Tilskuddet til anlegg var i samme størrelsesorden som kommunens egenandel til hele arrangementet. Disse anleggene ville vært skreddersydd for OL, ikke etterbruken, og kommunen ville fått drifts- og vedlikeholdsansvar for en ikke spesielt relevant anleggsmasse. Jeg spiller hockey på Valle om vinteren og der må vi avslutte sesongen før vi har lyst fordi kommunen ikke har driftsbudsjett til å holde åpent. Sånt ville det blitt mye mer av. Dessuten er hele ideen at Oslo skal ha OL for da blir det noen hockeyhaller igjen etterpå så dum og utiltalende at det er vanskelig å skjønne at forsøket på innsalg faktisk gikk på nettopp det. Godt å tenke på at det gikk til Hælvete, og, ikke minst, at Grimsby gråt på kontoret etterpå. Og at Gerhard rakk å få med seg nederlaget. Hadde det ikke vært for Gerhard hadde det sikkert blitt OL, håper han tenker litt på det.

*med unntak av små tilrettelegginger for arrangementet

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.581
    Man hadde jo et EM? (VM?) på sykkel i Oslo også for en del år siden. Det gikk jo også dundrende konkurs. Er det ikke på tide at div særforbund med tvilsom "track record" får beskjed om at "NEI! Dere får ikke arrangere noe som helst uten at hele styret i forbundet pantsetter alle sine bankkonti, hus og hytter! Kanskje det ville føre til noe større edruelighet?
    Store arrangementer er normalt underskuddsforetagende. Den relevante diskusjonen er om vi skal ha noen av sorten innimellom i Norge gitt at idrett er viktig for en stor del av befolkningen. Om ja, hvilke skal vi arrangere. At noe skal stå og falle på et særforbund er absurd. Ref ski-VM i Kollen. Sprekk på over en milliard? Hvem ender opp med regningen? Oslo kommune - ikke skiforbundet.

Staten kunne eksempelvis si at vi skal ha ett av sorten hvert femte år eller whatever. Så kan man heller krangle om hva, hvor og ikke hvem som skal betale for det. Om noe forbud så vil arrangere noe for egen regning og risiko så får de gjøre det, men uten et øre i offentlig støtte fra sentralt hold. Og med visstheten om at går de på en smell så er de konk. Schluss. Finito. Da ville det neppe blitt svidd av hundrevis av millioner for å lobbe for vinter-OL - et arrangement som selvagt ville utløst et pengeregn uten like over de relevante forbundene siden det da ville blitt satset massivt frem mot arrangementet.

Litt på siden av saken: I Oslo er det fantastisk mange som tror at det er Skiforeningen som preparerer løypene hvor det gås bortoverski om vinteren. De preparerer mye, men i all hovedak er de sentrumsnære løypene, hvor folk flest ferdes, preparert av Oslo Kommune og ikke av Skiforeningen. Kommunen har tydligvis gått noe lei av dette, jeg registrerer store klistremerker med "Oslo Kommune" på tråkkemaskinene. Det er riktig, som Skiforeningen sier, at "det snør ikke spor", men det betyr ikke at det ikke blir noen spor i Oslomarka uten Skiforeningen og man kan la være å melde seg inn i nevnte forening med god samvittighet.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Bach_man: 3,4% er tallet økte hotellene belegget med kontra samme måned i fjoråret, ikke 10 %. Og det til tross for 30% økt kapasitet og sykkel-vm.

Bystasjonen økte med 34%, men hadde også nattåpent fredag og lørdag og alle bussene gikk derfra da Olav Kyrres gate var stengt. Bra for dem (og Olav Thon). Galleriet hadde "økning" på - 8%. Og dette er kjøpesentrene som ligger midt i byen, perfekt tilgjengelig for alle fotgjengere. Noe som ikke var tilfelle for næringslivet generelt. Økonomiprofessor Grytten vet hva han snakker om.

Sykkel-vm var en folkefest, men ingen fest for næringslivet.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Sykkel-vm var en folkefest, men ingen fest for næringslivet.
    Jeg holder med folket jeg. Næringslivet håpet å slå mynt på folkefesten , de satset og det slo feil. Bt hadde jo en gjennomgang med diverse senterledere ol.i VM-uken. Kan vel si at noen virket mer sympatiske enn andre og enkelte forvekslet nok folkefest med kjøpefest og følte at de på en måte hadde hevd på kundene. Noen påstod at det var færre folk i sentrum enn vanlig, de kan umulig ha tatt seg en tur i gatene.

Når Grytten sier vi må kjøpe en ekstra bukse klarer jeg ikke å ta ham alvorlig, professor eller ei. Det er nok av andre handlefester gjennom året, nattåpent, black friday, førjulssalg, romjulssalg, nyttårssalg. Jeg tror mange kunder ikke setter pris på å bli ansett som butikkenes eiendom.

Tallene på solgte hotellrom har jeg fra bt sin artikkel: https://www.bt.no/100Sport/sykkel/Bare-12-prosent-flere-hotellrom-ble-solgt-under-VM-242812b.html

12% mer enn tilsvarende periode i fjor, belegget er gått litt ned fordi man har overinvestert i hotellkapasitet, noe som ikke er sykkel-VM sin skyld. Dumt for Stordalen, Thon & Co. Gjennomsnittsprisene er antagelig også noe høyere, selv om det er uklart hvor mange rom de greide å selge til tre- og firedobbel pris. Totalt sett får jeg ikke det til å rime med Gryttens uttalelse om at hotellene har hatt veldig lavt belegg.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/VJJO6/Sa-mye-dyrere-er-hotellene-under-sykkel-VM

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan etter beste evne ikke holde med et folk som synes sportslige aktiviteter er noe en skulle ha behov å betale for. Send utøverne ned i potetkjelleren, og hent dem frem når siviliserte trenger til tidtrøyte.

Sport og penger er bare sammenliknbart med kabler og penger (for nå å føre en tunge som folk forstår her på forumet).

G

Gjestemedlem

Gjest
    Man kan ikke tjene penger på konkursryttere. Bedriftene lot seg lure som flokkene til Hanvold og Joner.

Synd men de får ta lærdom av sin dårskap.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn