Møbler og underlag Sweetspotten din

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En ørelappstol er dog noe helt annet enn en høy nakkestøtte. Førstnevnte er per definisjon omsluttende og dekker for ørene i sideretning, sistnevnte gjør det ikke.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Har også den der - men har bare plass til 1.

    Såpass behagelig sweetspot det der, at det ikke har blitt byttet til stol uten nakkestøtte. God å sove i er den også. Det er digg.
    Ser det er noen som mener at nakkestøtte innvirker på bredde i lydbildet. Kan ikke si at det bekymrer meg noe særlig. Her står "steamlydene" på welcome to the machine ut fra veggene og latteren og stemmene i slutten av brain damage er som om det står en mann på hver side av deg og snakker/ ler rett inn i ørene dine
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.544
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ser det er noen som mener at nakkestøtte innvirker på bredde i lydbildet. Kan ikke si at det bekymrer meg noe særlig. Her står "steamlydene" på welcome to the machine ut fra veggene og latteren og stemmene i slutten av brain damage er som om det står en mann på hver side av deg og snakker/ ler rett inn i ørene dine
    En høy stol/sofa påvirker ikke lyden på den måten at lydbildet endrer seg, ikke hos meg iaff. "Holografien" er den samme.
    Høy til ørene ga mykere og litt mer avslappet lyd, og litt mer retningsbestemt mot høyttalere.
    Lav ga mer romfølelse og litt mer luftig lyd.
    Altså, det er ikke kjempestor forskjell, men forskjell er det. Hva du foretrekker er nok bare en preferanse, eller at man prioriterer å kunne legge seg helt bakover med full støtte.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    For oss som lytter til surround så er det viktig å ikke dekke inn skallen med ørelapper, så her hos meg ble det en vanlig sofa. Skulle gjerne hatt nakkestøtte, men det vil komme i veien for lyden fra surround-høyttalerne er jeg redd.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    En høy stol/sofa påvirker ikke lyden på den måten at lydbildet endrer seg, ikke hos meg iaff. "Holografien" er den samme.
    Refleksjoner som opptrer svært kort tid etter direktelyden blander seg inn og endrer den tonale balansen, det er ingen vits å diskutere, det er et faktum. Hvorvidt det forstyrrer den enkelte derimot, er en annen sak.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.773
    Torget vurderinger
    1
    Denne holder i massevis for meg, har 1 i stua nede og 1 i stua oppe.
    573FBFAA-A83C-42FE-AA33-5B632FAF52F3.jpeg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.335
    Antall liker
    8.413
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Refleksjoner som opptrer svært kort tid etter direktelyden blander seg inn og endrer den tonale balansen, det er ingen vits å diskutere, det er et faktum. Hvorvidt det forstyrrer den enkelte derimot, er en annen sak.
    Og i ett rom som ikke har noen unoter er dette veldig lett å merke.
    Legger jeg hendene bak hode som jeg tidligere har nevt, er det jo ikke til å kjenne igjen. Blir helt ræva lyd. Litt hardt tatt i men ett faktum som du sier tosken.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.773
    Torget vurderinger
    1
    Har også en Pöeng lenestol i Skrivarstua, en god stol og mye for penga.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Refleksjoner som opptrer svært kort tid etter direktelyden blander seg inn og endrer den tonale balansen, det er ingen vits å diskutere, det er et faktum. Hvorvidt det forstyrrer den enkelte derimot, er en annen sak.

    Der kan være stole hvor polstret dæmper reflektioner nok til ikke spiller ind
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Der kan være stole hvor polstret dæmper reflektioner nok til ikke spiller ind
    Kanskje, men glem nå ikke hvor tett ørene er på det potensielle reflekterende objektet, ikke mye propagation tap. Ikke misforstå, en god lenestol med støtte for hodet er ingen deal breaker for meg, liker komfort, men har til gode å oppleve at slikt ikke endrer opplevd respons.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Kanskje, men glem nå ikke hvor tett ørene er på det potensielle reflekterende objektet, ikke mye propagation tap. Ikke misforstå, en god lenestol med støtte for hodet er ingen deal breaker for meg, liker komfort, men har til gode å oppleve at slikt ikke endrer opplevd respons.
    Når man sidder der i den højrygget lænestol, kan man prøve holde håndfladerne bag ørerne pegende skråt fremefter så de på den måde spærer for nærmeste sidereflekser og "skaber en tragt" til øret, hvor direkte-lyden går ind.
    Lyt så 5-10sek med håndfladerne bag ørerne og tilsvarende tid uden. Hvis ikke billedsætningen mellem højttalerne ændrer sig har reflektionerne ikke den store betydning.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har en sånn som recliner/lyttestol på stua, i microfiber stoff (bildet er stjålet på nettet...). Ryggen på stolen rekker opp til nakken min omtrent. Selv denne stolen påvirker lyden, spesielt hvis jeg lener hodet litt bakover. Noen stol med høy rygg eller ørelapper er totalt uaktuelt for min del.

    c2a977edf4e1ee6af7e9e3b4bcec07b3208de66b_N134___501841___Ac.jpg
     

    nik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2002
    Innlegg
    291
    Antall liker
    12
    Hos meg er det en enkel men god Ikea-stol
    1635164116002.png
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.544
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Med stor fare for å spore av min egen tråd over i noe jeg ikke kan eller liker:

    Jeg har målt med laser så avstandene til fra HT til frontvegg er lik. Avstand til sidevegger er lik, Avstand til nesa mi i lytteposisjon er lik.
    Jeg har best holografi her jeg sitter, og det føler jeg meg trygg på etter at jeg har svidd av betydelig med timer for å flytte HT fremover, bakover, utover, innover...
    Jeg har snudd stikkontakter til jeg ble sprø (ja, det kan han noe å si for lyden. Spør din lokale elektriker, eller prøv selv. Det er jo gratis)

    Likefullt har jeg ett litt skjeivt lydbilde. Det er bare snakk om noen frekvenser. Toppen og bunnen sitter bra, men det typisk el-guitar som er litt sidelent. Vokalen sitter brukbart i midten.
    Den ene subben har høyere output, men det er den som har høyest volum for å få mest mulig gjevnt trykk.
    Ja, har testet med REW, men her er jeg svært begrenset i kunnskap og erfaring så sikkert mulig å bruke det bedre.

    Min konklusjon er at det er sofaen som er årsaken. Og jeg har sofa som ligner det @MakkinTosken ønsker seg.

    20211026_130039.jpg
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.544
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mener ikke være ufin, så skal faktisk la være.☮
    Haha, jeg tenkte på utformingen. 3 seter og åpen ende.
    Ellers er hverken farge eller funksjonalitet særlig lik. Du har rett i det.
    Tanken var bare å gi deg en heads up på hva jeg opplever med sånn sofa.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Haha, jeg tenkte på utformingen. 3 seter og åpen ende.
    Ellers er hverken farge eller funksjonalitet særlig lik. Du har rett i det.
    Tanken var bare å gi deg en heads up på hva jeg opplever med sånn sofa.
    Har hatt en stor hjørnemodulsofa her før jeg, gikk så bra så. Utifra bildet kan det late til at jeg har større rom enn deg og større avstander. Grotta er L- formet og ca40+20kvm, og helt åpen opp.

    Når det er sagt, er det ikke sikkert jeg skal ha den utstikkeren uansett, men heller en rett fireseter. Temaet er ferskt ennå og skal jeg blåse 100k på en sofa, skal jeg forsikre meg om at den er god.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.544
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt en stor hjørnemodulsofa her før jeg, gikk så bra så. Utifra bildet kan det late til at jeg har større rom enn deg og større avstander. Grotta er L- formet og ca40+20kvm, og helt åpen opp.

    Når det er sagt, er det ikke sikkert jeg skal ha den utstikkeren uansett, men heller en rett fireseter. Temaet er ferskt ennå og skal jeg blåse 100k på en sofa, skal jeg forsikre meg om at den er god.
    Grotta di er mye større enn mitt lille kryp inn på ca 18kvm
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg så og likte den første gang du la den inn.... Det får holde!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn