SVS's Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.161
    Antall liker
    22.671
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nåværende oppsett ligger ute på Galleriet (link i signatur). Det ble veldig stor forskjell da jeg fikk stacket to til høyden :)

    Jeg har ikke rukket å begynt på den nye hjemmekinoen enda. Jeg vurderer å bare bruke kjellerstuen som den er og heller ta jobben til våren. Jeg skal nok legge ut bilder, men det blir ikke med noe pent hjemmekinorom :rolleyes:
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.251
    Antall liker
    9.036
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Nåværende oppsett ligger ute på Galleriet (link i signatur). Det ble veldig stor forskjell da jeg fikk stacket to til høyden :)

    Jeg har ikke rukket å begynt på den nye hjemmekinoen enda. Jeg vurderer å bare bruke kjellerstuen som den er og heller ta jobben til våren. Jeg skal nok legge ut bilder, men det blir ikke med noe pent hjemmekinorom :rolleyes:
    Nei så i Klipsch tråden at du pakket sammen i gammel kinoen :)
    Må si jeg er litt sjalu på dine paladiumer... kunne VELDI gjerne tenkt meg stativhøytaleren i den serien! :)
    Men venter spent på hva Klipsch finner på over nyåert når RF mk2 serien skal fornyes.. :)
     

    Realchef

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    286
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    hvordan blir det med stacking av tube subbene? har 2 stk sb12-nds og så har jeg 2 stk pc12 på vei.. burde jeg stacke de? er det beste løsning? bruker kun sub til film, så er ute etter "dypet" ;)
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    hvordan blir det med stacking av tube subbene? har 2 stk sb12-nds og så har jeg 2 stk pc12 på vei.. burde jeg stacke de? er det beste løsning? bruker kun sub til film, så er ute etter "dypet" ;)
    Det går ann og prøve.
    Men i og med at portene blåser oppover så kan det bli begrensinger når en subb plassere oppå den andre.

    Men plassere de på siden av hverandre funker også om det er for og få litt ekstra headroom.
     

    Realchef

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    286
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Takk X-Cell, fungerer meget tilfredsstillende dette oppsettet, spesielt på film, er ikke 100% på musikken enda, men blir jo litt kompromiss når man må blande begge deler i ett rom ;)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Jeg henger meg på denne tråden.

    Jeg har 2 stk SVS SB13-Ultra (sammen med B&W DM603 S3 fronter) i min kombi hjemmekino/lytterom. Bruker 50/50 film og musikk, og er utrolig godt fornøyd med disse. Stikkord er dybde, kontroll og presisjon. Har ulikt lydoppsett på film og musikk, da man gjerne vil ha litt ulik (sub)profil på film kontra musikk.
     

    eirik89

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    65
    Antall liker
    35
    Noen her inne som kan hjelpe meg?

    Har byttet til Klipsch RF-52, RC-52 og RS-42. Yamaha RX-A1040 og Parasound A21 til frontene. Nettopp koblet opp en SVS SB-2000. Har kjørt romkorreksjon i receiver. Delefrekvens satt til lfe. Gain på kl 12. Phase på 0. Receiver justerte opp volumet på sub 2 hakk. Jeg sliter skikkelig med bassen. Om jeg setter sub i off og lar frontene gjøre hele jobben så kommer det mer trøkk. Wtf? Første gang jeg har lukket kasse. Har hatt 2 stk XTZ 12" for noen år siden.
     

    Realchef

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    286
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Noen her inne som kan hjelpe meg?

    Har byttet til Klipsch RF-52, RC-52 og RS-42. Yamaha RX-A1040 og Parasound A21 til frontene. Nettopp koblet opp en SVS SB-2000. Har kjørt romkorreksjon i receiver. Delefrekvens satt til lfe. Gain på kl 12. Phase på 0. Receiver justerte opp volumet på sub 2 hakk. Jeg sliter skikkelig med bassen. Om jeg setter sub i off og lar frontene gjøre hele jobben så kommer det mer trøkk. Wtf? Første gang jeg har lukket kasse. Har hatt 2 stk XTZ 12" for noen år siden.
    Kanskje dumt spm.. Men er innstillinger på revieveren riktig?
     

    eirik89

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    65
    Antall liker
    35
    Noen her inne som kan hjelpe meg?

    Har byttet til Klipsch RF-52, RC-52 og RS-42. Yamaha RX-A1040 og Parasound A21 til frontene. Nettopp koblet opp en SVS SB-2000. Har kjørt romkorreksjon i receiver. Delefrekvens satt til lfe. Gain på kl 12. Phase på 0. Receiver justerte opp volumet på sub 2 hakk. Jeg sliter skikkelig med bassen. Om jeg setter sub i off og lar frontene gjøre hele jobben så kommer det mer trøkk. Wtf? Første gang jeg har lukket kasse. Har hatt 2 stk XTZ 12" for noen år siden.
    Kanskje dumt spm.. Men er innstillinger på revieveren riktig?
    Tror innstillinger på receiver skal være nokså riktige. I så fall, hva bør jeg skjekke?
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Noen her inne som kan hjelpe meg?

    Har byttet til Klipsch RF-52, RC-52 og RS-42. Yamaha RX-A1040 og Parasound A21 til frontene. Nettopp koblet opp en SVS SB-2000. Har kjørt romkorreksjon i receiver. Delefrekvens satt til lfe. Gain på kl 12. Phase på 0. Receiver justerte opp volumet på sub 2 hakk. Jeg sliter skikkelig med bassen. Om jeg setter sub i off og lar frontene gjøre hele jobben så kommer det mer trøkk. Wtf? Første gang jeg har lukket kasse. Har hatt 2 stk XTZ 12" for noen år siden.
    Kanskje dumt spm.. Men er innstillinger på revieveren riktig?
    Tror innstillinger på receiver skal være nokså riktige. I så fall, hva bør jeg skjekke?
    Uten en form for dB-måler er det enklest å få hjelp av noen. Du setter på musikk med mye info i området rundt delefrekvensen, setter deg i godstolen og får hjelperen til å justere på fasen på subben til du synes lyden sitter.
     

    eirik89

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    65
    Antall liker
    35
    Noen her inne som kan hjelpe meg?

    Har byttet til Klipsch RF-52, RC-52 og RS-42. Yamaha RX-A1040 og Parasound A21 til frontene. Nettopp koblet opp en SVS SB-2000. Har kjørt romkorreksjon i receiver. Delefrekvens satt til lfe. Gain på kl 12. Phase på 0. Receiver justerte opp volumet på sub 2 hakk. Jeg sliter skikkelig med bassen. Om jeg setter sub i off og lar frontene gjøre hele jobben så kommer det mer trøkk. Wtf? Første gang jeg har lukket kasse. Har hatt 2 stk XTZ 12" for noen år siden.
    Kanskje dumt spm.. Men er innstillinger på revieveren riktig?
    Tror innstillinger på receiver skal være nokså riktige. I så fall, hva bør jeg skjekke?
    Uten en form for dB-måler er det enklest å få hjelp av noen. Du setter på musikk med mye info i området rundt delefrekvensen, setter deg i godstolen og får hjelperen til å justere på fasen på subben til du synes lyden sitter.
    Har fått det stilt inn en del bedre nå. Men er en ting som jeg ikke forstår. Visst jeg endrer front ht fra large til small så spiller sub mindre bass. Det er med samme delefrekvens, 80. Altså visst jeg kjenner på elementet så spiller det likt, bare lavere volum virker det som. Noen som har en forklaring?

    Så syns jeg det er litt snodig at peq står satt til natural så forsvinner mye av bass i front ht. Gjør ikke det i front setting. Selv om jeg er inne å ser på kurvene ser de ganske ok ut.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Visst jeg endrer front ht fra large til small så spiller sub mindre bass
    Det skal være motsatt ;)

    Høytalerene satt til Small.
    Anbefaler det og la subben(e) spille bass og LFE.

    Test litt x-over (deling mellom høytalere og subb) Som oftes er det 80hz som de fleste ender opp på. Og jeg tipper det er 80hz som passer dine høytalere også best.

    Hvordan subbene er plassert har mye og si på hvordan bassen blir ;)
     

    eirik89

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    65
    Antall liker
    35
    Å se film med peq satt til through er vel litt feil kanskje? Får bass fra sub og front ht, blir vel litt mye av de gode. Merker jeg må opp på mv -20 til -10 for at det skal bli bra trøkk. Men merker mest lfe sporet. Og ikke så mye av det som front ht skal gi fra seg over delefrekvens 80.
     

    eirik89

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    65
    Antall liker
    35
    Visst jeg endrer front ht fra large til small så spiller sub mindre bass
    Det skal være motsatt ;)

    Høytalerene satt til Small.
    Anbefaler det og la subben(e) spille bass og LFE.

    Test litt x-over (deling mellom høytalere og subb) Som oftes er det 80hz som de fleste ender opp på. Og jeg tipper det er 80hz som passer dine høytalere også best.

    Hvordan subbene er plassert har mye og si på hvordan bassen blir ;)
    Delefrekvens er satt til 80hz. Sub står i venstre hjørne mellom høyttaler og vegg. Rommet er ca 16 kvadrat. At det skal bli mer bass når jeg deler på 80 trodde jeg og når ht var satt til small. Men det virker som sub spiller samme frekvens med volum (gain) lavere når ht er satt til small.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Å se film med peq satt til through er vel litt feil kanskje? Får bass fra sub og front ht, blir vel litt mye av de gode. Merker jeg må opp på mv -20 til -10 for at det skal bli bra trøkk. Men merker mest lfe sporet. Og ikke så mye av det som front ht skal gi fra seg over delefrekvens 80.
    På Thrugh så er vel lyden uten EQ ? har ikke lest noe på det.

    Ballanse i bassen er noe mange ikke tenker på. Ofte ender folk opp med og overkjøre subbene så bassen blir ullen og flat.
    LFE har en max på 10 dB høyere en det bassen fra høytalerne er.

    Har du satt delefiltret på Max på subens forsterker(e) ?
     

    eirik89

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    65
    Antall liker
    35
    Å se film med peq satt til through er vel litt feil kanskje? Får bass fra sub og front ht, blir vel litt mye av de gode. Merker jeg må opp på mv -20 til -10 for at det skal bli bra trøkk. Men merker mest lfe sporet. Og ikke så mye av det som front ht skal gi fra seg over delefrekvens 80.
    På Thrugh så er vel lyden uten EQ ? har ikke lest noe på det.

    Ballanse i bassen er noe mange ikke tenker på. Ofte ender folk opp med og overkjøre subbene så bassen blir ullen og flat.
    LFE har en max på 10 dB høyere en det bassen fra høytalerne er.

    Har du satt delefiltret på Max på subens forsterker(e) ?
    Det stemmer vel. Da blir det vel full pupp på både ht og sub.

    Delefilter står på maks ja.

    Skal stikke opp på loftet nå og kjøre noen runder med kalibrering. Såg i en tråd på avforum at det var anbefalt og kjøre alle målepunkter. Så prøver det spredd utover i sofaen. Tidligere har jeg bare brukt et målepunkt. Og det er selvfølgelig midt i sweetspot.
     

    eirik89

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    65
    Antall liker
    35
    Fått testet litt til. Merker at sub er med i lydbildet. EQ står på natural. Alle innstillinger skal være korrekt. Ypao satt alle ht til large. Jeg byttet til small. Deling ble satt til 60hz. Jeg byttet til 80hz. Spiller fint, men... Setter jeg sub til none i configuration blir det mer bass enn med sub. Spesielt visst jeg setter eq til through. Er det kanskje bare jeg som er vandt med feil lyd? Hadde trodd det skulle være mer guff i svs sb-2000 enn i rf-52.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Fått testet litt til. Merker at sub er med i lydbildet. EQ står på natural. Alle innstillinger skal være korrekt. Ypao satt alle ht til large. Jeg byttet til small. Deling ble satt til 60hz. Jeg byttet til 80hz. Spiller fint, men... Setter jeg sub til none i configuration blir det mer bass enn med sub. Spesielt visst jeg setter eq til through. Er det kanskje bare jeg som er vandt med feil lyd? Hadde trodd det skulle være mer guff i svs sb-2000 enn i rf-52.
    Dette kan komme an på så mangt. Plassering , fase osv.
    Sett på noe musikk med godbassgang , og prøv å justere avstand til sub i receiver mens du spiller. Der det er suben integreres best med frontene er riktig . Det kan jo også tenkes at du bør heve subnivået en to-tre db etter kalibrering.
     

    thomas1403

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.09.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    70
    Jeg har svært dårlig erfaring med sub på spesielt Onkyo receivere inntil et par år siden.

    Problemet mitt var at jeg kjørte kalibrering manuelt med radioshack og sinustoner og stilte gain og fase på sub, og deretter kjørte romkorreksjon i receiver - det ble helt håpløst! Etter trøbbel, trøbbel og atter trøbbel, så slo jeg av subwoofer og kjørte ferdig romkorreksjon i receiver, slo deretter på subwoofer og valgte sub manuelt ON i receiver, og stilte høytalere til small og satt deling (på RF-7 II synes jeg 60hz passer best i enkelte rom)

    Etter dette kjørte jeg på nytt en subwoofer kalibrering med radioshack og sinustoner for å stille fase/gain opp mot øvrig HT, og får å ha riktig volum i sweet-spot.
    DA ble det til slutt bra - min erfaring er (uten p ha testet Onkyo av siste 2-3årganger - audyssey) så herpet dette bassresponsen min noe fælt!
     

    eirik89

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    65
    Antall liker
    35
    Fått testet litt til. Merker at sub er med i lydbildet. EQ står på natural. Alle innstillinger skal være korrekt. Ypao satt alle ht til large. Jeg byttet til small. Deling ble satt til 60hz. Jeg byttet til 80hz. Spiller fint, men... Setter jeg sub til none i configuration blir det mer bass enn med sub. Spesielt visst jeg setter eq til through. Er det kanskje bare jeg som er vandt med feil lyd? Hadde trodd det skulle være mer guff i svs sb-2000 enn i rf-52.
    Dette kan komme an på så mangt. Plassering , fase osv.
    Sett på noe musikk med godbassgang , og prøv å justere avstand til sub i receiver mens du spiller. Der det er suben integreres best med frontene er riktig . Det kan jo også tenkes at du bør heve subnivået en to-tre db etter kalibrering.
    Skal prøve dette i morgen. Fikk låne med RadioShack av en kompis litt tidligere i dag. Før kalibrering satt jeg mastervolum på -20. Kjørte sinustoner på 30hz og 50hz. Målte da 86db og 88db i sweetspot. Dette var det nærmeste jeg kom til 85db på begge sinustoner. Ellers ble det for mye eller for lite. Etter kalibrering ble alle høyttalere satt til large og delefrekvens satt til 60hz. Jeg justerte deretter alle høyttalere til small og delefrekvens til 80hz. Sub står som lfe, et knepp over kl 12 på gain og phase på 0. Avstand til høyttalere er rimelig korrekt utenom sub. Men det er vel det samme som å justere fasen. Nivåene var også fine. -1 på sidehøyttalere, -1,5 på senter og 0 på fronter. Bassen ble justert opp til +2,5 av ypao. EQ ble satt til flat. Men synest det blir for skarpt så justerte denne til Natural.

    Musikk i flat, front og Natural høres helt for j..... ut. Er vel kanskje derfor pure Direct er laget. Her høres det pent ut. Kan teste litt og kjøre through med høyttalerne satt til large i stereo for og justere fasen som du nevner. Gjør jeg det med høyttalerne satt som small hører jeg nesten ikke sub.

    Er ganske fornøyd nå egentlig, men føler det er noe som lager litt unoter. Visst jeg kjører front høyttalerne som small i stereo med eq through og sub, er det ikke noe særlig trøkk. Men om jeg går inn i configuration og endrer til ingen sub så blir lyden lik som i pure Direct, nemlig bra. Da stiller receiveren høyttalerene automatisk til large.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Fått testet litt til. Merker at sub er med i lydbildet. EQ står på natural. Alle innstillinger skal være korrekt. Ypao satt alle ht til large. Jeg byttet til small. Deling ble satt til 60hz. Jeg byttet til 80hz. Spiller fint, men... Setter jeg sub til none i configuration blir det mer bass enn med sub. Spesielt visst jeg setter eq til through. Er det kanskje bare jeg som er vandt med feil lyd? Hadde trodd det skulle være mer guff i svs sb-2000 enn i rf-52.
    Dette kan komme an på så mangt. Plassering , fase osv.
    Sett på noe musikk med godbassgang , og prøv å justere avstand til sub i receiver mens du spiller. Der det er suben integreres best med frontene er riktig . Det kan jo også tenkes at du bør heve subnivået en to-tre db etter kalibrering.
    Skal prøve dette i morgen. Fikk låne med RadioShack av en kompis litt tidligere i dag. Før kalibrering satt jeg mastervolum på -20. Kjørte sinustoner på 30hz og 50hz. Målte da 86db og 88db i sweetspot. Dette var det nærmeste jeg kom til 85db på begge sinustoner. Ellers ble det for mye eller for lite. Etter kalibrering ble alle høyttalere satt til large og delefrekvens satt til 60hz. Jeg justerte deretter alle høyttalere til small og delefrekvens til 80hz. Sub står som lfe, et knepp over kl 12 på gain og phase på 0. Avstand til høyttalere er rimelig korrekt utenom sub. Men det er vel det samme som å justere fasen. Nivåene var også fine. -1 på sidehøyttalere, -1,5 på senter og 0 på fronter. Bassen ble justert opp til +2,5 av ypao. EQ ble satt til flat. Men synest det blir for skarpt så justerte denne til Natural.

    Musikk i flat, front og Natural høres helt for j..... ut. Er vel kanskje derfor pure Direct er laget. Her høres det pent ut. Kan teste litt og kjøre through med høyttalerne satt til large i stereo for og justere fasen som du nevner. Gjør jeg det med høyttalerne satt som small hører jeg nesten ikke sub.

    Er ganske fornøyd nå egentlig, men føler det er noe som lager litt unoter. Visst jeg kjører front høyttalerne som small i stereo med eq through og sub, er det ikke noe særlig trøkk. Men om jeg går inn i configuration og endrer til ingen sub så blir lyden lik som i pure Direct, nemlig bra. Da stiller receiveren høyttalerene automatisk til large.
    Kjør noen sinustoner med kun frontene , og PEQ modus trough - da ser du hvordan det ligger an kun for frontene.
    Så gjør du det samme med kun sub for å sammenligne.
    Da vet du at du har ca samme nivå , og da er neste skritt å få det hele til å spille på lag. Prøv deling på 60hz også , og juster avstand på sub til du får mest mulig db på den frekvensen du måler på , f,eks 50 hz.
     

    eirik89

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    65
    Antall liker
    35
    Fått testet litt til. Merker at sub er med i lydbildet. EQ står på natural. Alle innstillinger skal være korrekt. Ypao satt alle ht til large. Jeg byttet til small. Deling ble satt til 60hz. Jeg byttet til 80hz. Spiller fint, men... Setter jeg sub til none i configuration blir det mer bass enn med sub. Spesielt visst jeg setter eq til through. Er det kanskje bare jeg som er vandt med feil lyd? Hadde trodd det skulle være mer guff i svs sb-2000 enn i rf-52.
    Dette kan komme an på så mangt. Plassering , fase osv.
    Sett på noe musikk med godbassgang , og prøv å justere avstand til sub i receiver mens du spiller. Der det er suben integreres best med frontene er riktig . Det kan jo også tenkes at du bør heve subnivået en to-tre db etter kalibrering.
    Skal prøve dette i morgen. Fikk låne med RadioShack av en kompis litt tidligere i dag. Før kalibrering satt jeg mastervolum på -20. Kjørte sinustoner på 30hz og 50hz. Målte da 86db og 88db i sweetspot. Dette var det nærmeste jeg kom til 85db på begge sinustoner. Ellers ble det for mye eller for lite. Etter kalibrering ble alle høyttalere satt til large og delefrekvens satt til 60hz. Jeg justerte deretter alle høyttalere til small og delefrekvens til 80hz. Sub står som lfe, et knepp over kl 12 på gain og phase på 0. Avstand til høyttalere er rimelig korrekt utenom sub. Men det er vel det samme som å justere fasen. Nivåene var også fine. -1 på sidehøyttalere, -1,5 på senter og 0 på fronter. Bassen ble justert opp til +2,5 av ypao. EQ ble satt til flat. Men synest det blir for skarpt så justerte denne til Natural.

    Musikk i flat, front og Natural høres helt for j..... ut. Er vel kanskje derfor pure Direct er laget. Her høres det pent ut. Kan teste litt og kjøre through med høyttalerne satt til large i stereo for og justere fasen som du nevner. Gjør jeg det med høyttalerne satt som small hører jeg nesten ikke sub.

    Er ganske fornøyd nå egentlig, men føler det er noe som lager litt unoter. Visst jeg kjører front høyttalerne som small i stereo med eq through og sub, er det ikke noe særlig trøkk. Men om jeg går inn i configuration og endrer til ingen sub så blir lyden lik som i pure Direct, nemlig bra. Da stiller receiveren høyttalerene automatisk til large.
    Kjør noen sinustoner med kun frontene , og PEQ modus trough - da ser du hvordan det ligger an kun for frontene.
    Så gjør du det samme med kun sub for å sammenligne.
    Da vet du at du har ca samme nivå , og da er neste skritt å få det hele til å spille på lag. Prøv deling på 60hz også , og juster avstand på sub til du får mest mulig db på den frekvensen du måler på , f,eks 50 hz.
    Jaaaa!!!! Fikk det til 😊 Det var avstand på sub satt fra ypao som var helt på bærtur! Denne stod på 4,25m. Justerte til 2,50m og det sitter som et skudd! Skal teste med litt film og musikk i dag. Du verden de ble trøkk nå altså! Front HT er satt til 3.0m. Men det gjør vel ikke noe?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Nå vet jeg ikke hvordan du har plassert subben men om den står i noenlunde samme avstand som frontene er det ikke uvanlig at RK/Yapo setter subbene en del lengre unna enn resten. Hos meg står frontene på 2.45m mens subbene på 5.5m. Jeg bruker en DSP løsning som vel tar 1 meter eller så i forsinkelse grunnet prosseseringstiden.

    Uansett om det funker er det jo bare bra, bare pass på at bassen henger med i hva som skjer på skjermen/musikken.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Som Authentic sier her , så er det ganske vanlig at receivere bommer på dette ja.
    Hvis frontene dine faktisk er 3 m unna , så er jo selvsagt det riktig - samme med de andre kanalene.
    Men når det gjelder sub er det litt anneledes - kan godt være at du heller bør øke avstanden til rundt 5 - 5,5 m for suben. 5 m er det doble av 2,5m , så det kan godt hende det vil stemme bra.
    Men moro når man får det til :)
     

    eirik89

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    65
    Antall liker
    35
    Som Authentic sier her , så er det ganske vanlig at receivere bommer på dette ja.
    Hvis frontene dine faktisk er 3 m unna , så er jo selvsagt det riktig - samme med de andre kanalene.
    Men når det gjelder sub er det litt anneledes - kan godt være at du heller bør øke avstanden til rundt 5 - 5,5 m for suben. 5 m er det doble av 2,5m , så det kan godt hende det vil stemme bra.
    Men moro når man får det til :)
    Ja, 3m til frontene stemmer. Bass i sub er lik fra 0 til ca 3,5m da endrer den seg til mindre trykk helt til avstanden kommer til 4,25 som ypao satt den til. Da er det så og si ingen bass i sweetspot. Fra 4,25 blir den bedre etter lenger oppover en justerer helt til et visst nivå. Da blir bassen lik som 0 til 3,5m. Så jeg har satt den til 3m ilag med frontene 😊 senter står som 3,15m og sidehøyttalere står til 2,35m. Må vel nesten spare opp til en sb-2000 til for symmetrien sin skyld. Hehe. Takker å bukker for all hjelp!
     

    bj0rkn3s

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2014
    Innlegg
    26
    Antall liker
    4
    Hallo

    Noen her som har PB-2000?
    Er det noe dere ville anbefalt? Har kun Klipsch rf-62 fra før av, så trenger litt hjelp der nede, spesielt i filmer :)
     

    bj0rkn3s

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2014
    Innlegg
    26
    Antall liker
    4
    PB 12 plus blir litt utenfor min prisklasse :p
    Hadde egentlig først tenkt meg xtz men har lest så mye bra om SVS at det blir dette merket i stedenfor :)
    Så du tror pb 2000 blir litt for liten til mine høytalere? Eller er det bare det at det er bedre å gå en klasse opp?
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Kommer ann på rommet. Men i utgangspungtet tror jeg PB-2000 skal holde med en god plassering.

    Så om en syns det er for lite... så kan en jo spare opp til en 2000 til senere
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn