Svinedyre Norge

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Det er jo også en hel del rimeligere å drive salg over internett i stedet for over disk også da.....
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
10% ca?
Det er ikke stort å leve av for en som driver butikk.
Det er flere sider å se en slik handel fra. Men for de som ikke er redde for å handle direkte fra utlandet, er det klart penger å spare. En kan gjøre det samme om en handler bil. Men jeg kjenner få eller ingen som gjør det. Da er det fort gjort å spare det 10-dobbelte av hva du gjorde nå.
Kjøpt ny bil fra Danmark (fordi Toyota Norge var for dyre) og brukt bil fra Tyskland helt uten problemer....bare man spanderer 30-40 timer til arbeid på nettet, fysisk kontakt med rette folk, bruker sunn fornuft og handler hos seriøse aktører og følger skikkelig opp er dette helt uproblematisk.....Men man må ikke ha angst verken for papirmølle, forsinkelser eller fravær av norsk forbrukslov.

mvh Ole
 
J

Jurassic

Gjest
Ser virkelig ikke poenget med denne tråden jeg.
Er ikke akkurat enkelt med hjemlån når en handler på andre siden av jorda så evt feilkjøp får man ikke returnert.

Dette er vel strengt tatt en sytetråd fordi janhella ike fikk rabatten han ønsket seg hos forhandleren.

Synes det er et paradoks at en kar som selger "grøftekabel" til blodpriser skal klage over kabelpriser hos norske forhandlere.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.884
Antall liker
4.322
Kan ikke dy meg for å bli temmelig irritert over den lite nyanserte debatten som pågår.

Jeg driver en import bedift, riktignok ikke hi-fi, men av andre saker. Og kan en del om kalkyler og kostnadskalkulasjon. Samtidig vet jeg litt om hva det koster å drive bedrift i Norge. Det koster flesk, for å bruke en floskel. Bare lønnskostnadene utgjør i de fleste tilfellene rundt 30% av de faste kostnadene. Dette må jo nødvendigvis gjenspeile prisen på varen. En butikk har større lønnskostnader enn en nettbutikk og må da i de fleste tilfeller da selge varen litt dyrere.

Det er lett å bli grepet av troen av at alt er så mye dyrerer i Norge fordi det er så billig å kjøpe det via nett fra andre land. Differansen blir riktignok stor dersom man ikke tar hensyn til andre faktorer for en vares pris. Det blir derfor for dumt å eksplisitt skylde på at avansene til de Norske butikkene er altfor stor uten å ta hensyn til driftkostnader.

Husleie, lønnskostnader (høyt nivå i Norge), strøm, arbeidsgiveravgift og reklamekostnader er stikkord som bør få selv-importørene til å innse at kanskje ikke prisene i de Norske butikkene er så ille. De skal da få lov til å tjene til livets brød de også.

Skulle produkter vært solgt for kun 10-20% mer enn det som tilbys enkelte steder på nettet for at norske forbrukere skulle blitt fornøyd, ville det ikke vært en eneste butikk igjen.
Alt dette har du selvfølgelig helt rett i. Det er dyrt å drive butikk og det er dyrt å ta varer inn til Norge.

Ofte blir man som sisteledd i lille Norge avspist med en norsk distributør som får varene fra en europeisk distributør som får varene fra produsenten osv. Og alle ledd skal ha sitt.

Og så er denne håpløst dyre forsyningskjeden gjerne beskyttet av mer eller mindre formelle avtaler om eksklusivitet - noe som er ulovlig både i EU og Norge. Produsenten kan godt drive nettbutikk direkte til sluttbrukere over hele verden, men vegrer seg for å selge direkte til små forhandlere i en annen verdensdel.

Da kan det rett som det er bli vesentlig billigere for norske forbrukere å handle direkte fra f.eks. usa, selv om det er ekstremt dyrt å transportere og fortolle 1 stk vare.

En fundamentalt sunn importforretning bør:
1) redusere risikoen og øke service til nesteledd
2) bidra til at kundene får varene billigere enn om de selv skulle hente dem hjem i små kvanta.

Når disse vilkårene er oppfylt har man et robust forretningsgrunnlag. Det første punktet er ofte helt ok. Man slipper å sende varen over atlanterhavet hvis noe går galt, og man er beskyttet av kjøpsloven.

Det andre vilkåret er ofte ikke OK. Det er faktisk ganske vanlig at det er billigere å ta inn produktet selv. Dette betyr at importvirksomheten ikke skaper verdi for kundene. Har de da livets rett? Jeg mener nei, og håper handelsbarrierene blir så lave og folk blir så flinke til å bruke netthandel at slike bedrifter forsvinner. For de er med å opprettholde høye priser i Norge.

Det finnes noen hederlige unntak i Norge som viser at det går an: Norske IT-nettbutikker har priser som kan måle seg med det beste i Europa.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.158
Antall liker
9.485
Kjøpt ny bil fra Danmark (fordi Toyota Norge var for dyre)
Grunnen til at noen biler er billigere å kjøpe nye fra Danmark er at de har høyere avgifter der. Av den grunn er innkjøpsprisen til Danmark lavere.
Det du da gjorde var å kjøpe en dansk bil, uten danske avgifter. Norske avgifter blir regnet ut fra bilens innkjøpspris.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
se differansen fra new york sound , fikk hjem xindak fs-gold ht kabel til 3000 levert på døren mens norske forhandlere tar opptil
11 k for samme kabelen.
må vere god butikk å selge kabel i norge.( 8k i fortjeneste)
2x2.5m fs gold koster $617,65 levert fra NY Sound. Ifølge min valutakalkulator utgjør dette 3803,50 NOK eks mva. Ink mva. blir beløpet ca- 4750,- Mulig du har vært heldig, eller ikke motatt faktura på mva enda, hva vet jeg. Når det er sagt så skal du være klar over at de prisene Audiofoni tar for Xindak kabler er helt "latterlige" i forhold til hva andre importører oppererer med av marginer. Dette nettoppp for å møte konkurransen fra bla. NY Sound. Har ikke prisene til Audiofoni tilgjengelig nå (websiden er nede), men har regnet på dette tidligere; Det er generelt fint lite du kan tjene på å kjøpe direkte fra Hong Kong. Mulig FS Gold skiller seg ut på en annen måte her, men i forhold til resten av sortimentet er det hvertfall det som er fakta i saken. Kjipt av deg at du henger ut en aktør som faktisk ikke tilhører "de griske" slik du faktisk gjør her, håper jeg har bidratt til å rette opp det bildet.
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
hva mener du pink ?? hva er tatt bort..jeg har tydligvis mistet noe, bare gi meg en mulig forklaring.
Hva pokker skjer her nå? Her forsvinner innlegg fordi en forretning ber om det?
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hva mener du pink ?? hva er tatt bort..jeg har tydligvis mistet noe, bare gi meg en mulig forklaring.
en som tidligere i tråden har sagt noe om en forhandler, som etter det tok kontakt med han som skrev inlegget, han som skrev innlegget skriver så her at man må passe seg for å skrive på forumet da plutselig blir du kontaktet av forhandlere om det du skriver, dette ble så plutselig slettet, hvem vet vorfor.... kan jo være han som skrev innlegget som ba om å få det slettet men hva vet vel jeg..

huff jeg skriver knotete..
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.916
Antall liker
38.882
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
må beklage at prisen mitt ble feil,skal vere 3900 ink moms.
handler en del av gangen og har dermed 15 % avslag og det regner jeg med importør har også.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Grunnen til at noen biler er billigere å kjøpe nye fra Danmark er at de har høyere avgifter der. Av den grunn er innkjøpsprisen til Danmark lavere.
Det du da gjorde var å kjøpe en dansk bil, uten danske avgifter. Norske avgifter blir regnet ut fra bilens innkjøpspris.
Ja, kjenner til bakgrunnen, fabrikken priser ift. det enkelte lands avgiftspolitikk + generell markedsvurdering. Selvsagt måtte jeg betale norske avgifter og MVA i tillegg.

Mitt poeng er at i en åpen verdensøkonomi der i alle fall noen av oss gidder å spandere timer på nettet, endel papirarbeide, en weekend på danskebåten, en dag i kø på biltilsynet ++ så er det mulig å tjene noen titusenlapper skattefritt på en grei måte på en ny bil......blir endel rør til mine CJ av denslags:)

mvh Ole
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
må beklage at prisen mitt ble feil,skal vere 3900 ink moms.
handler en del av gangen og har dermed 15 % avslag og det regner jeg med importør har også.
Good for you. Flere av gangen gjør susen. xindak ac-02 koster 400 spenn fra Audiofoni, og 355,- eks mva fra NY Sound, 443,- ink mva. Er du fremdeles sikker på at Audiofoni er rette aktøren å henge ut her eller er du egentlig mest ute etter å markere deg?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.867
Antall liker
8.864
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg kjenner ikke janhella, men slik oppførsel som det er fra visse drittunger her, hører rett å slett ikke hjemme i et seriøst forum.!!
SKJERP DERE.!!
Jeg synes det er et poeng som det blir nevnt her, at en som produserer og selger kabler kommenterer hvor dyre importerte kabler er.

Hadde det vært greit at representanter fra DP, EC eller Hegel hadde skrevet at amerikanske forsterkere var mye dyrere i Norge enn i USA, og at de da (selvfølgelig) hadde en dårlig "value for the money".

Mvh
OMF
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
en som tidligere i tråden har sagt noe om en forhandler, som etter det tok kontakt med han som skrev inlegget, han som skrev innlegget skriver så her at man må passe seg for å skrive på forumet da plutselig blir du kontaktet av forhandlere om det du skriver, dette ble så plutselig slettet, hvem vet vorfor.... kan jo være han som skrev innlegget som ba om å få det slettet men hva vet vel jeg..

huff jeg skriver knotete..
Det var jeg som slettet 3-4 av mine innlegg i denne tråden nå i ettermiddag. Jeg har også slettet oppramsingen av mitt anlegg under innleggene mine. Jeg ønsker ikke å utdype dette mere.

Ha en fin helg alle sammen!

mvh,
OS
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.916
Antall liker
38.882
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
hei igjen jetman

der er ikke meningen å henge ut noen i det hele tatt,det er du
som har nevnt noen med navn. denne tråden var ment å vise hvor dyrt det er her på berget kontra andre land og hva du kan spare på å importere selv.
og på akkurat kabler er det mye penger å spare med å gå ut av landet, ikke det store problemet med garanti kontra elektronikk.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
hei igjen jetman

der er ikke meningen å henge ut noen i det hele tatt,det er du
som har nevnt noen med navn. denne tråden var ment å vise hvor dyrt det er her på berget kontra andre land og hva du kan spare på å importere selv.
og på akkurat kabler er det mye penger å spare med å gå ut av landet, ikke det store problemet med garanti kontra elektronikk.
Det var vel strengt tatt du som nevnte Xindak som et eksempel på "Svinedyre Norge", og de fleste her er vel rimelig klar over at Audiofoni er de som selger de kablene her i landet.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Jeg fikk oppkastkvaler da jeg så hva jeg kunne fått for samme pengene som jeg hadde lagt i alpinski da jeg var i en alpinbutikk i Ischgl i Østerrike.
Telemarkskoene mine kostet 4800,- i norge. Etter pruting på lokal sjappe i chamonix fikk jeg samme skoene for rett over 2500,- inkl alt. Helt rått. Tipper Østerrike er enda rimeligere.
I en av bakke-pubene i val thorens kostet halvliteren ca 80,-.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Nå som vi plutselig er inne på alle typer varer så skal det vel sies at elektriske apparater generelt er ok priset i Norge. Det vil selvfølgelig alltid finnes land som har spesifike ting billigere.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Jeg synes det er et poeng som det blir nevnt her, at en som produserer og selger kabler kommenterer hvor dyre importerte kabler er.

Hadde det vært greit at representanter fra DP, EC eller Hegel hadde skrevet at amerikanske forsterkere var mye dyrere i Norge enn i USA, og at de da (selvfølgelig) hadde en dårlig "value for the money".

Mvh
OMF
Fornuftig kommentar.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
$6000 for et par kabler? gudene må være gale...
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
Ja det er synd at alt som er morsomt her oppe i karr i fjellheimen skal hvere så jævla dyrt :p
 

stinz

Medlem
Ble medlem
08.02.2006
Innlegg
40
Antall liker
0
Har sett litt rundt på e bay etter kabler og du verden for noen prisforskjeller
Og mye spennende ting til langt under 1000 lappen ;)
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Hadde det vært greit at representanter fra DP, EC eller Hegel hadde skrevet at amerikanske forsterkere var mye dyrere i Norge enn i USA, og at de da (selvfølgelig) hadde en dårlig "value for the money".

Mvh
OMF
Her bommer du, jeg snakker om samme merke og modell. At forhandlere trekker frem at vi er billigere på samme merke og modell enn feks. USA er helt vanlig, og jeg kan absolutt ikke se noe galt med det.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.867
Antall liker
8.864
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Janhella, her er vi uenig.
Jeg oppfatter deg som en branskjeaktør, noe vi har diskutert tidligere (nå er det vel ingen tvil lenger):

http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...oard=bransje121;action=display;num=1134552499

Nei jeg bommer ikke.....
Når du uttaler at kabler som selges i norske butikker er dyre, samtidig som du selv selger kabler, så synes jeg dette er kritikkverdig. Men dette er det jo høvdingen som bestemmer....jeg sier bare hva jeg mener.....

Som du selv sier, så reklamerer forhandlere med at de er billigere enn USA....ja, det er reklame og det er ikke lov på forumet.

Mvh
OMF
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.336
Antall liker
16.439
Sted
Østfold
Telemarkskoene mine kostet 4800,- i norge. Etter pruting på lokal sjappe i chamonix fikk jeg samme skoene for rett over 2500,- inkl alt. Helt rått. Tipper Østerrike er enda rimeligere.
I en av bakke-pubene i val thorens kostet halvliteren ca 80,-.
Da må det jo være surt å tenke på at selv om skoene mine kostet mindre enn dine så er jeg nede innen du er kommhalvveis ned bakken ;D
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Hva slags tollgrense snakker du om her Berg?
`
Den berømte 200,- grensen fra 1972

Forøvrig så kan du gjerne si ifra om du er nord på, så kan vi nå se på om du kjører fra et par telemarkski ;)
 
O

omholt

Gjest
Blir vel litt feil å rette sitt skyts mot "grådige" norske butikker når de knapt klarer å overleve. Finnes selvfølgelig eksempler der avansen på produkter er høy, men synes heller man burde se på norsk avgifts politikk.
Norge er et avgiftsland fordi vi har hatt sosialistisk styre i lang tid. I tillegg er selvfølgelig Norge et rikt land med høye lønninger.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Hei!
Janhella, her er vi uenig.
Jeg oppfatter deg som en branskjeaktør, noe vi har diskutert tidligere (nå er det vel ingen tvil lenger):

http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...oard=bransje121;action=display;num=1134552499

Nei jeg bommer ikke.....
Når du uttaler at kabler som selges i norske butikker er dyre, samtidig som du selv selger kabler, så synes jeg dette er kritikkverdig. Men dette er det jo høvdingen som bestemmer....jeg sier bare hva jeg mener.....

Som du selv sier, så reklamerer forhandlere med at de er billigere enn USA....ja, det er reklame og det er ikke lov på forumet.

Mvh
OMF
For at du og andre skal forstå at jeg ikke har noe reklame interesse i denne tråden. Kan jeg nevne at FAT-POWER blir lagt på is en god stund, da jeg har så mange andre prosjekter gående at jeg ikke klarer å fylle opp FAT-POWER.

Edit:
Hadde faktisk fjernet all info. rundt FAT-POWER på min bruker, men ser at det er lagt tilbake etter restore av hifisentralen.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.336
Antall liker
16.439
Sted
Østfold
`
Den berømte 200,- grensen fra 1972

Forøvrig så kan du gjerne si ifra om du er nord på, så kan vi nå se på om du kjører fra et par telemarkski ;)
Men dette er jo en MVA-grense og ikke en tollgrense. Hvorfor skal man betale MVA hos norske forhandlere, men så skal man slippe 20% billigere, sponset av den norske staten, når man handler utenlands? Det får være grenser for hvor mye staten skal motarbeide næringslivet.

Forøvrig har jeg tatt utfordringen om telemark/slalomkappkjøring mange ganger, alltid med samme underholdende resultat. Faktisk har en fyr på snowboard vært nærmere ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.336
Antall liker
16.439
Sted
Østfold
Det er vel "vær varsom-plakaten" som burde gjelde her Janhella. En ting er dine hensikter, men en helt annen er hva folk her på HFS tror. Det er ikke alltid dine hensikter betyr noe dersom du har lagt hodet på blokka og et huggevillig medlem har mange nok bak seg so sier "kom igjen a! Tør du ikke eller? Pyse eller?"
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Men dette er jo en MVA-grense og ikke en tollgrense. Hvorfor skal man betale MVA hos norske forhandlere, men så skal man slippe 20% billigere, sponset av den norske staten, når man handler utenlands? Det får være grenser for hvor mye staten skal motarbeide næringslivet.

Forøvrig har jeg tatt utfordringen om telemark/slalomkappkjøring mange ganger, alltid med samme underholdende resultat. Faktisk har en fyr på snowboard vært nærmere ;D
Det er vel både en toll og mva grensa, da tollpliktige varer under 200,- også er fritatt for toll såfremst verdien er under. (siden du nå skulle være så pirkete selv om du nok skjønte hva jeg mente)

Når det gjelder skikjøring så er jo tyngdekraften lik uansett hvordan man er festet til skia, så da er det nok psyken hos den enkelte som avgjør hvor for ned man kommer.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.336
Antall liker
16.439
Sted
Østfold
Det jeg ville frem til er at det ikke er toll til Norge på de produktene som er aktuelle for oss hifi-freaker. MVA bør være likt om man importerer selv eller kjøper over disk i Norge for at det skal være en viss rettferdighet.

Det er jo normalt ikke bare rette bakker da. Ikke der jeg har kjørt i hvertfall.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Det er vel "vær varsom-plakaten" som burde gjelde her Janhella. En ting er dine hensikter, men en helt annen er hva folk her på HFS tror. Det er ikke alltid dine hensikter betyr noe dersom du har lagt hodet på blokka og et huggevillig medlem har mange nok bak seg so sier "kom igjen a! Tør du ikke eller? Pyse eller?"
Jeg sier alltid kom igjen a! 8)
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.980
Antall liker
6.159
Torget vurderinger
32
Norge er et avgiftsland fordi vi har hatt sosialistisk styre i lang tid. I tillegg er selvfølgelig Norge et rikt land med høye lønninger.
Sånne påstander synes jeg er veldig morsomme, særlig siden de såkalte ikke-sosialistiske partiene har gjort så mye for å reduserer bilavgifter, NRK-lisens o.l. når de har sittet i regjering i selv.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Det er jo normalt ikke bare rette bakker da. Ikke der jeg har kjørt i hvertfall.
Bakker ? De kan du få ha for deg selv. Her oppe kjøres kun fjell ;D
 
O

omholt

Gjest
Sånne påstander synes jeg er veldig morsomme, særlig siden de såkalte ikke-sosialistiske partiene har gjort så mye for å reduserer bilavgifter, NRK-lisens o.l. når de har sittet i regjering i selv.
Man må ha flertall for å gjennomføre sin politikk.....
Partiene på høyre siden hadde selvfølgelig gjort noe med det hadde de hatt muligheten.
 

BR

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2004
Innlegg
71
Antall liker
0
Til Høvdingen.
Kun nysgjerrighet;
Hvorfor blir ikke denne tråden flyttet til OT? :)
Bernt
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.880
Antall liker
5.725
Torget vurderinger
1
Jeg har flyttet tråden til Off-Topic. Jeg kan ikke helt se verdien i tråden, men jeg lar den stå.

Hvis dere føler for å diskutere dette temaet videre så hold en hyggelig tone.

Mvh
Høvdingen
 
Topp Bunn