Svinedyre Norge

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Bestillte nye høyttaler og signalkabler fra USA, ender opp med å betale 5000kr mindre for hele pakken, enn for samme kablene her i Norge (etter pruting selvfølgelig). Kablene leveres med 4 dagers gratis innbrenning, og besparelsen er medregnet frakt, toll og avgifter  :eek:.
Dæven.... sier nå jeg, her må noen skjerpe seg, og begynne å forstå at de lever i en verden med worldwide internetshoppings muligheter.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Hvor vanskelig er det å få prutet 10% på et sett kabler egentlig?
5000kr besparelse mellom Norge og USA etter pruting i begge land.
Ikke kun 5000kr av på 6000$ din gjøk  ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
Normenn er da både betalingsdyktige og betalingsvillige, foruten at vi ikke kan forhandle/prute ... Vedr. prisene på kabler så ... vel, kobbertråd innpakket i plastikk ... no further coment.

mvh
KJ
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
10% ca?
Det er ikke stort å leve av for en som driver butikk.
Det er flere sider å se en slik handel fra. Men for de som ikke er redde for å handle direkte fra utlandet, er det klart penger å spare. En kan gjøre det samme om en handler bil. Men jeg kjenner få eller ingen som gjør det. Da er det fort gjort å spare det 10-dobbelte av hva du gjorde nå.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.468
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
Hvilket merke kabler? :)
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
He he, ganske komisk at dette er fra en som selv selger noe så prosaisk som nettkabler til tusenvis av kroner per stykke. ;)
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
He he, ganske komisk at dette er fra en som selv selger noe så prosaisk som nettkabler til tusenvis av kroner per stykke.   ;)
Hva hadde dette med saken å gjøre?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Er det ikke påslag, avanse, fortjeneste dette dreier seg om? Og hva vi er villige til å betale?
Driver du butikk på en eller annen måte vet du også litt om materialkost, bearbeiding og salgspris.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Dæven.... sier nå jeg, her må noen skjerpe seg, og begynne å forstå at de lever i en verden med worldwide internetshoppings muligheter.
Nå er du inne på et tema som jeg har "sutret" om gjentatte ganger!

Jeg er sikker på at forhandler i US fortsatt tjente noen kroner på kablene du kjøpte.

En norsk forhandler skal i utgangspunktet ikke ha noe høyere varekost enn en i US, dersom man ser bort fra frakt (og den har jo du tatt med i regnestykket).

Noe av det som mange forhandlere bruker for å rettferdigjøre sine høyere priser, er kanskje måten de kalkulerer på:

De tar innkjøpspris + frakt + evt. ekspedisjon og spedisjonsgebyr + tollsatser etc - etc, og SÅ benytter de kalkylen sin. Da har vi allerede flyttet oss et godt stykke fra innkjøpsprisen.
Dessuten har jeg merket meg at en god del bruker kr - $ kalkyle på 10,- for enkelshets skyld. Det er bare EN i Norge som har så god service slike regnestykker kan forsvares!

Et argument vi stadig hører, er at markedet i f.eks US er så mye større, og at de derfor ikke trenger like store marginer pr enkelt produkt.
Mitt motargument til dette er:
"Stakkars deg! Kanskje du rett og slett er i feil marked og bedriften din ikke har livets rett!"
Jeg legger i alle fall pengene mine der jeg får mest for dem!
 

Jorgen

Medlem
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
6
Antall liker
0
Ikke glem den særnorske garantiordningen på 5 år. Handler du fra USA tipper jeg du får ett år garanti mens den i Norge ville vært 5. Trolig ikke noen stor kostnad på kabler da jeg ikke helt kan se for meg at det er mange garantisaker på disse. For elektronikk, derimot...
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Ikke glem den særnorske garantiordningen på 5 år. Handler du fra USA tipper jeg du får ett år garanti mens den i Norge ville vært 5. Trolig ikke noen stor kostnad på kabler da jeg ikke helt kan se for meg at det er mange garantisaker på disse. For elektronikk, derimot...
Faktisk livstidsgaranti, som følger med neste kjøper på disse kablene  ;D
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Jeg har fått feilsendt prisliste på nettopp dette med kabler, kalkylen var SKREMMENDE.!!
Innkjøpspris ganger 3,5 er laveste og høyeste var over 5,5 ganger prisen.!
Ex en signal kabel som koster dem 1,000,- å få på lager i Norge, selger de for 4,500,-
Så de som påstår at det ikke er penger i kabler, de aner ikke hva de snakker om.. :p
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Alle vet vel at det er penger i kabler, hvor stor avanse har janhella på FatPower?
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Kjøper nå min tredje brukt importerte bil fra Tyskland, og tjener mye, da denne skal brukes i næring, men mindre garanti får man jo. Men når man kjøper en Mercedes med mye utstyr, så tjener man fort 100.000.- n.kr., men vi er jo så rike i dette landet, så hva er vel 100.000.- n.kr.



10% ca?
Det er ikke stort å leve av for en som driver butikk.
Det er flere sider å se en slik handel fra. Men for de som ikke er redde for å handle direkte fra utlandet, er det klart penger å spare. En kan gjøre det samme om en handler bil. Men jeg kjenner få eller ingen som gjør det. Da er det fort gjort å spare det 10-dobbelte av hva du gjorde nå.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
se differansen fra new york sound , fikk hjem xindak fs-gold ht kabel til 3000 levert på døren mens norske forhandlere tar opptil
11 k for samme kabelen.
må vere god butikk å selge kabel i norge.( 8k i fortjeneste)
 

Accuphase

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2005
Innlegg
103
Antall liker
5
De fleste impørtører av kabler har god fortjeneste, Lyric sin prisliste over Wireworld er det brukt 10nok for US dollar.
Men realiteten er faktisk att Lyric, er like billig som forhandlerene i USA. For som regel gir han deg gode rabatter på sin prisliste, og da kan man prøver varen før man bestemmer seg og selvfølgelig tjener han penger på det, han driver butikk.

Helge
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
er det noen som har tro på at janhella's avanse på FatPower er
2 kr.?
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Alle vet vel at det er penger i kabler, hvor stor avanse har janhella på FatPower?
Kjøpte en 50m rull med "råmateriale" for å lage slike kabler til meg selv og noen bekjente.
Mener å huske at jeg regnet ut at med greie std. kontakter i begge ender + sort pyntestrømpe, krympestrømper etc, ble materialkost pr 2m kabel i overkant av kr 300,-

For å lage dette skikkelig og pent, brukte jeg vel en times tid.

Jeg har ingen formening om hva janhella tar for kablene, men ingen bruker en time av sin tid uten å få noe igjen for det!
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.234
Enig med Rotekroken.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Bare så jeg får med meg essensen her, mener enkelte at forhandlere som kjører priser som ligger 10% over USA-priser på varer med USA-opprinnelse ikke har livets rett?
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.468
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
Skulle bare mangle om ikke folk som driver produksjon,butikk osv. skal tjene penger! Hvordan faen skal dere ellers få lønn hos arbeidsgiveren deres???????????? Det er ikke alle bedrifer som bare kan bruke skattepenger(RAN).................. ;D
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg foreslår at de som har tilgang til kreditsjekk sjekker de kjente hifi-sjappene i Norge. Da vil dere se en bransje som sliter og ikke tjener penger (bortsett fra to-tre av de største med import). Tror nok hifi markedet i Norge er så lite at det resulterer i at butikkene må legge på maks fortjeneste pr produkt for i det hele tatt å overleve. Ja, man kan faktisk bli trist av å sjekke dem....

Og en HiFi leverandør/importør som stiller i særklasse med hensyn til fortjeneste er Neby. De hadde rundt 35 mill i overskudd i 2005 av en omsetning på 103 mill!!!
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
all fortjeneste bør vere inne rimelighetens grense. menn..... jeg drev butikk i endel år innen bransjen, og kjenner meg overhodet ikke igjen. kan huske kabler med 2,2 gangen, men da ga vi som regel rabatt, da dette igrunnen var i overkant.
tipper ( med fare for å få på pukkel ) at de fleste som syter å klager, og på toppen snakker om usle 10%, aldrig har forsøkt seg på noe som helst av egen virksommhet. ser ikke bort fra at noen små tar inn saker, for så å fleske til, men de er da enkle å avsløre. til dere andre, dere skulle skamme dere !!! de aller fleste i bransjen gjør en formidabel job, og fra de store aktørene, ( som eks Pioneer, Yamaha, Sony osv ) ligger fortjenesten egentlig under minimum. tro meg.
alle sjefs-sytere bure gå til sine respektive sjefer å forlange halv lønn. dere fortjener ikke mere bare fordi dere ikke har ett arbeide innen hobbyen deres. eller mener dere virkelig at det skal vere kun kompromiløse entusiaster uten økonomisk tilsnitt ?? som kun fortjener
muligens 100-200k i årslønn. eller mindere ??.
ta heller alle å syt på fallsjermer eller høytlønte fordeler, uten å blande politikk da.
tipper dere som syter mest ikke har disse årslønner. hmmfff...
 
N

nb

Gjest
Meg bekjent har ingen, muligens med unntak av GT, tjent seg veldig veldtående på å drive med salg av HiFi i Norge. Sikkert store kronemarginer på en del produkter, men de går jo ikke akkurat i avskrekkende volum heller.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
At Neby tjener så masse skyldes ikke hifi men lifestyle. De selger vel Tivoli radioer for 100 millioner vil jeg tippe.

Vi lever jo i et av verdens aller høyst plasserte høykostland. Det er ikke annet å forvente at ting koster litt mer her enn andre steder. Men det finnes mange stygge eksempler hvor noen rett og slett er grådige. Det som overasker meg allermest er de gangene jeg kan kjøpe norsk produserte varer fra utlandet, og spare betydelige summer selv etter statskassen har fått sitt.

Nei få revidert tollgrensen, og vi skal se at prisnivået på en hel rekke varer vil bli mer levelig.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Pussig at denne tråden har fått leve her. Har intet spesielt med HiFi å gjøre. Bortsett fra eksempelet i starten. Gå til Off Topic med disse tingene.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
synes egentlig det er mye syting her i landet når det gjelder prising av hifi, og det er alltid det samme om at forhandlerne tar mye avanse. F.eks at utsalgspris er 2 eller 3 ganger innkjøpspris, noen her som har jobbet ien annen bransje f.eks klesbutikker eller sportsbutikker og sett innkjøppris der kontra utsalgspris?? det har jeg, og jeg kan ikke akkurat si hifibransjen er noe gærnt med når det gjelder avanse...
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Jeg fikk oppkastkvaler da jeg så hva jeg kunne fått for samme pengene som jeg hadde lagt i alpinski da jeg var i en alpinbutikk i Ischgl i Østerrike.
 
H

Homarhus

Gjest
Jeg har vurdert å skaffe Nordost Heimdal i USA. Jeg har slektninger som ofte drar til og fra USA.
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
Kan ikke dy meg for å bli temmelig irritert over den lite nyanserte debatten som pågår.

Jeg driver en import bedift, riktignok ikke hi-fi, men av andre saker. Og kan en del om kalkyler og kostnadskalkulasjon. Samtidig vet jeg litt om hva det koster å drive bedrift i Norge. Det koster flesk, for å bruke en floskel. Bare lønnskostnadene utgjør i de fleste tilfellene rundt 30% av de faste kostnadene. Dette må jo nødvendigvis gjenspeile prisen på varen. En butikk har større lønnskostnader enn en nettbutikk og må da i de fleste tilfeller da selge varen litt dyrere.

Det er lett å bli grepet av troen av at alt er så mye dyrerer i Norge fordi det er så billig å kjøpe det via nett fra andre land. Differansen blir riktignok stor dersom man ikke tar hensyn til andre faktorer for en vares pris. Det blir derfor for dumt å eksplisitt skylde på at avansene til de Norske butikkene er altfor stor uten å ta hensyn til driftkostnader.

Husleie, lønnskostnader (høyt nivå i Norge), strøm, arbeidsgiveravgift og reklamekostnader er stikkord som bør få selv-importørene til å innse at kanskje ikke prisene i de Norske butikkene er så ille. De skal da få lov til å tjene til livets brød de også.

Skulle produkter vært solgt for kun 10-20% mer enn det som tilbys enkelte steder på nettet for at norske forbrukere skulle blitt fornøyd, ville det ikke vært en eneste butikk igjen.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Kan ikke dy meg for å bli temmelig irritert over den lite nyanserte debatten som pågår.

Jeg driver en import bedift, riktignok ikke hi-fi, men av andre saker. Og kan en del om kalkyler og kostnadskalkulasjon. Samtidig vet jeg litt om hva det koster å drive bedrift i Norge. Det koster flesk, for å bruke en floskel. Bare lønnskostnadene utgjør i de fleste tilfellene rundt 30% av de faste kostnadene. Dette må jo nødvendigvis gjenspeile prisen på varen. En butikk har større lønnskostnader enn en nettbutikk og må da i de fleste tilfeller da selge varen litt dyrere.

Det er lett å bli grepet av troen av at alt er så mye dyrerer i Norge fordi det er så billig å kjøpe det via nett fra andre land. Differansen blir riktignok stor dersom man ikke tar hensyn til andre faktorer for en vares pris. Det blir derfor for dumt å eksplisitt skylde på at avansene til de Norske butikkene er altfor stor uten å ta hensyn til driftkostnader.

Husleie, lønnskostnader (høyt nivå i Norge), strøm, arbeidsgiveravgift og reklamekostnader er stikkord som bør få selv-importørene til å innse at kanskje ikke prisene i de Norske butikkene er så ille. De skal da få lov til å tjene til livets brød de også.

Skulle produkter vært solgt for kun 10-20% mer enn det som tilbys enkelte steder på nettet for at norske forbrukere skulle blitt fornøyd, ville det ikke vært en eneste butikk igjen.
en annen ting som jeg ivertfall synes er viktig her er at i en butikk som kansje er litt fyrere enn en nettbutikk kan man få hjelp til å finne det man er ute etter, service ligger vel også litt i det her. f.eks kjøpte for en stund siden en telefon gjennom en nettbutikk, fant fram til den som solgte den billigst og kjøpte den derfra, i ettertid ser jeg at gjerne kunne kjøpt den fra en vanlig butikk for noen hundralapper ekstra, fikk problemer med telefonen og prøvde å kontakte nettbutikke, fikk egentlig aldri noe hjelp, ble bare sent videre fra person til person inne bedriften hvor igen kunne hjelpe, med vherken hva som kunne være feil ,eller til hvem jeg skulle sende telefonen.
 
Topp Bunn