Svindel via paypal?

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Jeg ble bedt av en bekjent om hjelp til en betaling via Paypal.

Han skal selge en campingvogn som står i Danmark. På annonsen fikk han svar fra en som ønsket å betale via Paypal, men kjøper ønsket så at en del av beløpet skulle utbetales til et fraktfirma via Western Union Money Transfer. Paypal har bekreftet betalingen, og sier at den er disponibel når kvittering fra fraktfirma er oversendt.

Jeg sjekket adressen til "fraktfirmaet" og det viser seg å være samme adresse som USA's ambassade i London.

Pengene til fraktfirma ble derfor ikke overført.

Idag fikk jeg følgende melding fra Paypal:
You have today to comply otherwise we are going to report you to the International Police (INTERPOL) and Federal Bureau of Intelligence (FBI) you know we have your full contact and the internal police to figure you out and hand you over to the International Law Enforcement Agency for proper prosecution.

Her lukter det ugle av mosen :) Kjøper burde jo kunne betale fraktfirmaet selv.

Noen forslag til hva jeg skal gjøre?

LPA
 

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Innlegg
161
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Hvis det skulle komme fra Paypal var formuleringen ganske underlig.

Neppe lurt å overføre noe penger i hvertfall....
 
V

vredensgnag

Gjest
Du kan ta det helt med ro. Federal Bureau of Investigation har utelukkende jurisdiksjon innenfor føderale USA, og de klarte ikke en gang å skrive det riktig. FBI kan bistå i etterforskning utenlands, men med stor sannsynlighet ikke når det gjelder omsetning av campingvogner.

Interpol er ikke noe man "rapporterer" til, samme om man heter PayPal -- det er kun nasjoners hovedkontor for politiet som kan melde inn saker til InterPol.

Men jeg syns du skal rapportere dette til PayPal, for dette ser ikke riktig ut, og jeg mistenker at den betalingsanvisningen du fikk ikke kom fra det rette PayPal.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Den meldingen fra Paypal er mest sannsynlig ikke fra Paypal.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.678
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det er en masse scammere ute der. Kjøpte for ikke så lenge siden noe på Audiogon. Noen dager senere fikk jeg melding fra Paypal om at kontoen min var sperret, og at pengene ikke kunne utbetales uten å gå inn på en link og bekrefte kontoopplysninger.
Jeg gikk ikke inn på linken, men sendte inn en melding til Paypal etter å ha logget meg inn på min egen konto der.
Det viste seg å være ren svindel, og et typisk forsøk på "phishing". Fikk dette bekreftet fra (ekte) Paypal noen dager senere.

mvh
 

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
670
Antall liker
469
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
4
Jeg har selv blitt forsøkt svindlet via 'ekte' Paypal. Om du ikke finner
samme mail/rapport på din konto så er det sannsynligvis svindel.

Jeg rapporterte dog mitt 'tilfelle' til Paypal og fikk dette slettet umiddelbart
da de allerede hadde mistanke om noe muffens.

Noen hadde hacket min konto og jeg har slettet den for evig og alltid :(
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg skrev at "du kan ta det helt med ro." Det kan du selvsagt ikke, dersom du har logget inn på en tilsynelatende PayPal link som du ble tilsendt av scammere.

Men jeg stusser virkelig over at du begynte å sende penger for frakt via Western Union på kjøpers ønske ... og hvorfor mikse PayPal som er trygt, og WU som er "walk in, get your money, disappear"?
 
V

vredensgnag

Gjest
Ja, her har man en bløfftransaksjon, og så har man lagt inn en scam vha WU, og det er disse pengene de er ute etter.
 

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
670
Antall liker
469
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
4
ErosLoveking skrev:
PayPal sender aldri aldri aldri email. Så enkelt er det.
Jo, det gjør de hvis noe er galt. Jeg fikk mail umiddelbart etter svindelforsøk
om at konto var midlertidig stengt.
 
V

vredensgnag

Gjest
Nja, det er ikke helt riktig. Fikk en "kjøp julegaver" e-post fra dem den 26. Og de sender da en raus med kvitterings-eposter når man kjøper.

Men når de sender fra seg reklame e-post følger de et bestemt format, de unngår banale skrivefeil (som det kryr av i e-post bildene over), og de legger slett ikke opp til WU-transaksjoner.

Western Union kan være helt OK, spesielt om du kjenner mottaker. Men sender du penger til en fremmed vha WU tar du en sjanse. Det gjør du ikke med PayPal.
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Men jeg stusser virkelig over at du begynte å sende penger for frakt via Western Union på kjøpers ønske
Jeg sendte ingen penger for frakt - det var så mistenkelig at han ikke kunne betale for frakt selv. Og adressen var åpenbart ikke riktig.

LPA
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
larry skrev:
ErosLoveking skrev:
PayPal sender aldri aldri aldri email. Så enkelt er det.
Jo, det gjør de hvis noe er galt. Jeg fikk mail umiddelbart etter svindelforsøk
om at konto var midlertidig stengt.
Jøss, har vært storbruker i mange år, både eBay og PayPal har kun via innlogget brukerområdet vært i kontakt vedrørende kontorelaterte opplysninger.
 
V

vredensgnag

Gjest
LPA skrev:
Men jeg stusser virkelig over at du begynte å sende penger for frakt via Western Union på kjøpers ønske
Jeg sendte ingen penger for frakt - det var så mistenkelig at han ikke kunne betale for frakt selv. Og adressen var åpenbart ikke riktig.

LPA
Godt. Jeg ville sjekket de PayPal kontaktene du har hatt - ved å logge inn på den korrekte PayPal-siden, og se om denne transaksjonen er nevnt der, samt korrespondansen. Sjekk også at du har https i URL-linjen.
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Godt. Jeg ville sjekket de PayPal kontaktene du har hatt - ved å logge inn på den korrekte PayPal-siden, og se om denne transaksjonen er nevnt der, samt korrespondansen. Sjekk også at du har https i URL-linjen.
Jeg logget meg inn på Paypal-kontoen igjen for å dobbeltsjekke - ingen spor av noen tilbakeholdt transaksjon der.
Og URL-linjen hadde https (jeg pleier å følge med på sånt).

Takk for tips og hjelp - nå føler jeg meg beroliget, og regner ikke med å få FBI og Interpol på døren.

LPA
 
Topp Bunn