Svindel på hifisentralen

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Forskuddsbetaling og oppkrav er ihvertfall uaktuelt, og den ser jeg jo egentlig hvis man ikke er vant med brukthandel - og spesielt på slike beløp.
Men.. Når jeg har linka til profilen min hvor jeg har såpass mange fornøyde kunder, og likeså er oppkrav uaktuelt. Er det mulig å sjekke innhold i en pakke hos posten før man betaler oppkravsgebyret?

Nå har jeg foreslått å sende den til en bekjent i Trondheim, sånn at hun kan både se og føle på DACen før hun betaler kontant. Hvis ikke det blir godtatt som en god løsning trekker jeg meg ihvertfall ja..
Tror du normalt må betale først, men kommer vel litt an på den som står bak skranken.

Edit: Har dog fra tid til annen åpnet pakker mens jeg enda er i butikken slik at de eventuelt kan være med å dokumentere at jeg fikk en murstein. Om de vil det er en helt annen sak. Har ikke vært aktuelt enda ;)
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Forskuddsbetaling og oppkrav er ihvertfall uaktuelt, og den ser jeg jo egentlig hvis man ikke er vant med brukthandel - og spesielt på slike beløp.
Men.. Når jeg har linka til profilen min hvor jeg har såpass mange fornøyde kunder, og likeså er oppkrav uaktuelt. Er det mulig å sjekke innhold i en pakke hos posten før man betaler oppkravsgebyret?

Nå har jeg foreslått å sende den til en bekjent i Trondheim, sånn at hun kan både se og føle på DACen før hun betaler kontant. Hvis ikke det blir godtatt som en god løsning trekker jeg meg ihvertfall ja..
Det er ikke mulig å sjekke innholdet i pakken før du har betalt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Hva skal være poenget med å varsle mot fusk, fanteri og regulær svindel, etter at man er blitt lurt???? PM eller ikke....

Juridisk sett er vel dette et privat forum, så få det ut!
 
Sist redigert:

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Innlegg
389
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Det er nok ikke utenkelig at denne personen potensielt er han som selger Sony og bose headsettene. Likt telefonnummer og epost.
 

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Innlegg
917
Antall liker
259
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
Stuttum og Soundvision,samme person?
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Stuttum og Soundvision,samme person?
Bruker bosatt i Vestfold, registrert på forumet 27 april, forskjellige mobilnummer, men nærmest identiske e-post adresser. Bose produktet er vel samme som tråden ble opprettet for.
 
Sist redigert:

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Hva skal være poenget med å varsle mot fusk, fanteri og regulær svindel, etter at man er blitt lurt???? PM eller ikke....

Juridisk sett er vel dette et privat forum, så få det ut!
Juridisk sett tror jeg grensa er 10 stk. Dvs. Selv om du lager en hemmelig gruppe på Facebook og du sprer informasjon om en person defineres det som offentlig spredning når det er mer enn 10 stk involvert. Mindre enn 10 er OK.
 
V

vinyl-mannen

Gjest
Tlf no for Bose er ikke i bruk og prøver man å ringe på Sony annonsen er det ikke mulig å oppnå kontakt.
Sjekker man mail-adressen ender man opp i Thailand i første omgang, hvem vet hvor man ender hvis
man leter mer. Får opp ett navn, ekte eller ei?
Magefølelsen tilsier vel at man bør holde seg unna?
Kanskje selger kan hjelpe oss?
En annen, artig(?) ting, ser det ikke ut som hodetlf ligger på samme type bord?
 
Sist redigert av en moderator:

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.331
Torget vurderinger
49
Tlf no for Bose er ikke i bruk og prøver man å ringe på Sony annonsen er det ikke mulig å oppnå kontakt.
Sjekker man mail-adressen ender man opp i Thailand i første omgang, hvem vet hvor man ender hvis
man leter mer. Får opp ett navn, ekte eller ei?
Magefølelsen tilsier vel at man bør holde seg unna?
Kanskje selger kan hjelpe oss?
En annen, artig(?) ting, ser det ikke ut som hodetlf ligger på samme type bord?
Morsomt med de ærlige fjesene i avatarene;)
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Stuttum og Soundvision,samme person?
Bruker bosatt i Vestfold, registrert på forumet 27 april, forskjellige mobilnummer, men nærmest identiske e-post adresser. Bose produktet er vel samme som tråden ble opprettet for.
Neida, ikke lik e-post adresse i det hele tatt; han som selger sony headsettet har "ts.privat" før "snabel-a'en" mens han som selger Bose bare har "ts" ...!? Ikke samme bilde på selger heller så dette er nok trygt...???

:p
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, er merkelig dette her. Har sendt melding til stuttum men ingen av de har vært pålogget siden igår ettermiddag.
Begge annonsene er fjernet slik at vi evt. unngår noe mer tull akkurat i dette tilfellet.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Faktisk.. Nå er jeg rimelig sikker. Vær forsiktig med å handle fra denne personen. Personlig oppmøte er eneste noenlunde trygge metode.
Hvorfor noen oppretter mange forskjellige nick for å selge forskjellige produkter skjønner ikke jeg.
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Noen sammenheng med nicket sound1 - sound16, som står som banned? Hva foregår egentlig på HFS for tiden? Er vi under angrep fra svindlere og hackere?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ingen sammenheng der. Det er bare en person som ikke skjønner et hint om at han er uønsket her.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Aldri hatt problemer med kjøp/salg her på hfs.
En fordel med hfs er når en handler med folk her inne med en del fartstid så er dette sikre handler.
Folk tar da ikke sjansen på tape ansikt!

Selv har jeg forhåndsbetalt flere ganger til selger med god hfs cred, null problem!

Har også sendt vare ved salg og fått betalt i ettertid til hyggelige medlemmer! Velger da også at kjøper gir beskjed om vare er ok når kommer frem.
Har vare fått juling av bavianene på posten, ville jeg da hjelpt kjøper med hvordan løse dette!


Sånn sett synest jeg hfs er en kjempeplass for kjøp/salg! En trenger da ikke gå på finn.no og være usikker på hvem som er i andre enden!

Ville bare trekke frem noen fordeler med hfs torget!! :)
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Aldri hatt problemer med kjøp/salg her på hfs.
En fordel med hfs er når en handler med folk her inne med en del fartstid så er dette sikre handler.
Folk tar da ikke sjansen på tape ansikt!

Selv har jeg forhåndsbetalt flere ganger til selger med god hfs cred, null problem!

Har også sendt vare ved salg og fått betalt i ettertid til hyggelige medlemmer! Velger da også at kjøper gir beskjed om vare er ok når kommer frem.
Har vare fått juling av bavianene på posten, ville jeg da hjelpt kjøper med hvordan løse dette!


Sånn sett synest jeg hfs er en kjempeplass for kjøp/salg! En trenger da ikke gå på finn.no og være usikker på hvem som er i andre enden!

Ville bare trekke frem noen fordeler med hfs torget!! :)
Helt enig, slik skal det være!
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hmm- kanskje skal jeg får Audio Aktøren eller en annen profesjonell til å selge preampen min likevel. Forrige gang jeg prøvde å selge privat, fikk jeg forespørsel fra et "medlem" med hele en dags fartstid, belgisk epostadresse og fransk bopeladresse.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.438
Antall liker
84.039
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Legg merke til at annonsene som legges ut på Torget også dukker opp på hifishark.com og får derfor mange interessenter fra utlandet.
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Det er fritt valg å dumpe intresenter fra utlandet, gjør det selv da jeg ikke orker styret med sending til annet land.
Er det i tilegg "nye" nick som er det totalt uinteressant å gjøre handel for min del
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Ved salg til ukjent, fersk person hadde jeg valgt postoppkrav. Jeg har ikke funnet sikrere alternativ enda!
Kjøp fra fersk person hadde jeg sett på vare, annonse og sendt en del pmer om produktet.
Merker fort om vedkommende er løk.

Nye medlemmer tenker jeg må få en sjanse, det har vi alle vert en gang! :)
Hender også nytt medlem annonserer her i tillegg til finn. Leite opp selger og vare på finn.

Utland? Totalt uaktualt for min del!!


Men kjekkeste er å handle med folk en veit er aktive her inne ja.
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Nyttige triks

Har solgt og kjøpt mye på sentralen. Aldri blitt svindlet.
Jeg har i det siste alltid bedt om bilde av gjenstanden med dagens avis, slik at det bekreftes at man virkelig besitter gjenstanden.
 

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Innlegg
190
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
vi hadde vel fått bukt på dette problemet ved av flere ble støttemedlemmer :cool:
Antall støttemedlemmer: 355 pr/1.5-17
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
vi hadde vel fått bukt på dette problemet ved av flere ble støttemedlemmer :cool:
Antall støttemedlemmer: 355 pr/1.5-17
Enig, skulle ha vært fornyet i januar, ordner det med en gang:cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
vi hadde vel fått bukt på dette problemet ved av flere ble støttemedlemmer :cool:
Antall støttemedlemmer: 355 pr/1.5-17
Enig, skulle ha vært fornyet i januar, ordner det med en gang:cool:
Hvor ser man varigheten på støttemedlemsskapet...? Lurer på om ikke er på tide for min del, også.

Mvh
Håkon Rognlien
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Mener jeg fikk PM når var på vei ut.
Elleres er det bare se på stjerna. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: oct
V

vinyl-mannen

Gjest
Forstår ikke denne redselen for å selge ut av landet, penger på konto eller personlig oppmøte.
Hvor vanskelig kan det være.???
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Har faktisk handlet en del frem og tilbake indeher, både med forskuddsbetaling, sent på efterkrav, ect. Og er aldrig bleve svindlet indeher, så personlig tror jeg ikke at svindel er special utbredt her inde, men det er vel alltid lurt at bruge lidt kommen veet, og sjekke lidt op, så som får du TAG i personen på telefonen, har han både privat og arbeidsgiver telefon, Email, troverdig addresse, ect. Hvordan reagere vedkommende vis du antyder personlig frem møte for avhenting betaling, ect.

Har liten tro på at svindel færdomenet er special utbredt indeher.
Men det kan der jo findes ut av ved at lave en avstemnings tråd.

Ha en god 1 maj

Mvh.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.438
Antall liker
84.039
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
PayPal er fint ved handel utenlands
 

BKaz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2007
Innlegg
427
Antall liker
305
Sted
Farsund
Torget vurderinger
1
Utland? Totalt uaktualt for min del!!
Har aldri hatt noe problem med salg til utlandet. Men kjøp derimot - fikk en bulkete centerhøyttaler en gang. Uskadet amballasje, og selger hevdet likevel at dette hadde skjedd i postgangen. BS. Men har også opplevd en useriøs norsk selger, så jeg antar det står 1-1 mellom Norge og EU der.

Har forøvrig aldri opplevd problemer med finn's betalingsgaranti, så jeg bruker denne konsekvent.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ok.
Men har vi fått vite om hvem denne svindelen er ennå?
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.325
Antall liker
13.409
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Har haft en ønskes kjøpt-annonse på en Rogue Ares ute tidigare och i den förbindelse fått en e-post från någon som kallar sig Used Gear. Kort melding på norsk utan nann eller annat. Mailadressen är usedg101@gmail.com. Luktar såklart fuffens och har fått stämpel som oseriös, men har någon annan fått liknande från denna adressat?
 

Fresh Ibiza

Fersking
Ble medlem
23.03.2014
Innlegg
2
Antall liker
1
Hei.
Det virker som det er en del her som har blitt svindlet av samme person? Meg inkludert? Bose Qc35 settet. Solgt av "techie" -TS-. Hvor mange av dere har anmeldt ham til politiet?? Jo flere som gjør det jo sterkere sak har vi. Jeg skal gjøre det nå i de nærmeste dagene. Har foresten funnet 2 firma som er registrert på -TS- i Tønsberg. Hans bankkonto i "Sparebank 1" er også fra Tønsberg. Så vil tro han kanskje har en leilighet der, men det virker som han er mest i Thailand.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, ser ut for at en ny registrering av bruker har skjedd og Bose settet er lagt ut på HFS igjen. Sjekker videre. Det ser ut som om det er samme person som det også advares mot bl.a. på foto.no der folk har blitt svindlet. https://foto.no/f/782987

EDIT: Samme telefonnummer registrert ja..
Annonsen er slettet grunnet sterk mistanke om svindel. Det er det mest riktige å gjøre akkurat nå.
 
Sist redigert:

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Ren svindel eller forsøk på svindel, kan man neppe kalde det, lemfeldig omgang med sandheten, er vel et mere korrekt udtryk!

Købte handlet en Gryphon Atilla m RIAA forsterker her på sentralen av en ung Oslo man, for 38kilo.
Da der blev etableret kontakt vedrørende købet opplyste selger at han havde andre interesserte alternative køber, til prisen 35 kilo.
Efter lidt frem og tilbage blev vi enige om en pris på 38 kilo, mod at salg/køb/ betaling skulle gennem føres d, 10 i denne måned og da han samtidig opplyste at forsterkeren kun var nogle få måneder gammel, gik jeg med på en pris økning på 3 kilo.
Alt virker i og for sig veldig tilforlatelig, mannen var velformulerende mundtlig og skriftlig, og virket veldig tilforlatelig og ærlig.
Han opplyste blandt andet at årsaken for salget, var behovet for rejse til Frankrig for at møte et bekendskab.
Endvidere avtalte vi at komme nærmere ind på overhandlingen av forsterkeren inden d. 10 da embalagen var forsvunnet.

Alt tilsydenladende ok, på nær mave følelsen min jo nærmere vi kom den 10, da han rettede en forespørsel op penge forflytning d. 9 da denne jo faldt på en Fredag,- uten at avlevering metode og hvordan, var endelig avklaret, da jeg var usikker på hjemreise tidspunkt fra et Offshore project rundt denne weekend.

På grund av mave følelsen beslutte jeg at ikke gå for en vanlig sporet forsendelse, og tog kontakt med en Forhandler i Oslo hvor a har handlet, en del gange, om han ville være villig til at modtage forsterkeren på vegne av mig, samtidig havde jeg mulighet for at få denne sjekkket at denne var OK. Selvfølgelig, no problem var responsen fra forhandleren, lig top klasse service.

Kontakter selger på Mail, Telefon og forklarer problemet med jeg er offshore, og ber om at han avlevere forsterkeren ved denne forhandler, som han også har været i kontakt m før og bliver enig med ham om levering av forsterkeren.
Fredag d. 9 sker der ingen inlevering, og da gennemføres da ingen innbetaling fra min side. Sent Lørdag, innleveres forsterkeren, og forhandleren kontakter mig, sjekker forsterkeren, og jeg gennemfører da overflytting av de 38 kilo som avtalt,vel viden at denne muligens først ville blive gennnem ført Mandag d.12 hvilket jeg havde gjort selger opmærksom på i uken, op til denne helg.

Alt i og for sig ok da jeg ankommer forhandleren tidlig Mandag morgen, han opplyser at selgeren også til ham havde opplyst, at forsterkeren kun var nogen få måneder gammel, så vi studser begge lidt over at kvitteringen udstet av Oslo hifi center, er daterer til den 06.05.15 og at bruker veiledningen er påført en datering d.25.03.15.

Prøver da at komme i kontakt med Selger Tirsdag på telefon hvilke ikke er mulig, og sender da en Mail hvor jeg beder ham om at kontakter mig, samt vis Han havde embalagen ville jeg gerne have denne eftersendt. I eftertid må jeg inrømme, at han tidligere havde opplyst, at han ikke havde embalagen, og faktum er at dette havde gået i glemme boken hos mig.

Svaret jeg fik på Mail var:

Har ikke tid, ser fodbold nu! Og embalagen var der oplyst om,var forsvundet tidligere! ------Og ikke en lyd om Han havde modtaget pengene eller ikke.!

Jeg ved ikke om dette er vanlig opførsel i henhold til hans: Magnus skrift" for en vanlig Handel mellem to personer,- men i min termelogi har han klassifiseret sig som et: R...hul.
 
Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Og du er HELT sikker på at han ikke sa et par år.....

Eller synes jeg ikke ting var så galt.
 
Topp Bunn