Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.072
    Antall liker
    3.316
    Basdynamik

    Første gang nogensinde en kammerat som jeg har kendt i 20 år har været tilfreds med min bas og lyd generelt. Faktisk var han temmeligt imponeret og han har et virkeligt dyrt anlæg. Han har ikke samme "snert" på hans anlæg. Mit Tornado strømkabel og Lars Vester buffer efter dac har gjort mega forskel.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Første gang nogensinde en kammerat som jeg har kendt i 20 år har været tilfreds med min bas og lyd generelt. Faktisk var han temmeligt imponeret og han har et virkeligt dyrt anlæg. Han har ikke samme "snert" på hans anlæg. Mit Tornado strømkabel og Lars Vester buffer efter dac har gjort mega forskel.
    Var det vigtigt for dig at denne ven med et noget dyrt anlæg godkendte din lyd/Bas. :)
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.072
    Antall liker
    3.316
    Første gang nogensinde en kammerat som jeg har kendt i 20 år har været tilfreds med min bas og lyd generelt. Faktisk var han temmeligt imponeret og han har et virkeligt dyrt anlæg. Han har ikke samme "snert" på hans anlæg. Mit Tornado strømkabel og Lars Vester buffer efter dac har gjort mega forskel.
    Var det vigtigt for dig at denne ven med et noget dyrt anlæg godkendte din lyd/Bas. :)
    Egentligt ikke da jeg hele tiden har haft en anden tilgang til lyd end ham og nogle fælles venner. Men tror jeg jeg er kommet så meget i mål som muligt på de præmisser der er til rådighed i en lejlighed på netto 53 KVM. 25 kvm stue og 2.6 til loftet. Han har B&W 802 D 502 i et mindre rum.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Første gang nogensinde en kammerat som jeg har kendt i 20 år har været tilfreds med min bas og lyd generelt. Faktisk var han temmeligt imponeret og han har et virkeligt dyrt anlæg. Han har ikke samme "snert" på hans anlæg. Mit Tornado strømkabel og Lars Vester buffer efter dac har gjort mega forskel.
    Var det vigtigt for dig at denne ven med et noget dyrt anlæg godkendte din lyd/Bas. :)
    Egentligt ikke da jeg hele tiden har haft en anden tilgang til lyd end ham og nogle fælles venner. Men tror jeg jeg er kommet så meget i mål som muligt på de præmisser der er til rådighed i en lejlighed på netto 53 KVM. 25 kvm stue og 2.6 til loftet. Han har B&W 802 D 502 i et mindre rum.
    Okay :)
    N u rart med anerkendelse . Men når gæsterne er gået er jeg lige så glad /tilfreds som før de kom. Uanset deres mening. Jeg er også kommet i mål her i min lille stue med de kompromis der nu engang er :) Det bliver nok ikke meget bedre
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.072
    Antall liker
    3.316
    Desværre slås vi alle med kompromiser af forskellig art. Vi er Ikke altid selv herre over dem.

    Jeg må indrømme at basformåen har været et væsentligt kompromis. Synes ikke længere at det kompromis er så udtalt. Jeg kan også hjælpe Sven hvis han vil. Forforstærker/Dac uden tilstrækkelig strømformåen kan virke meget begrænsende.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Desværre slås vi alle med kompromiser af forskellig art. Vi er Ikke altid selv herre over dem.

    Jeg må indrømme at basformåen har været et væsentligt kompromis. Synes ikke længere at det kompromis er så udtalt. Jeg kan også hjælpe Sven hvis han vil. Forforstærker/Dac uden tilstrækkelig strømformåen kan virke meget begrænsende.
    Ja netop bassen og kravet til gengivelsen af den har kostet flere HiFi basser igennem tiderne. Det er heldigvis slut nu med JBL 5644 :)

    Her er netop strøm i massevis så vigtig
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.072
    Antall liker
    3.316
    Med hensyn til bassen er jeg begrænset på grund af rummets størrelse. 65 kubikmeter er ikke så meget at jeg synes jeg har plads til mange basser. Men er nu tilfreds med min bas nu. Pudsigt at Preen har mindst ligeså meget indflydelse på bassen som effekt Forstærkeren.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.786
    Antall liker
    15.160
    Sted
    Langesund
    Har mange store på 60 kubikkmeter. Det går bra, men er ganske sikkert en overdrivelse da det er veldig sjelden det brukes så mye som en 1/10 av lineær slaglengde.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.072
    Antall liker
    3.316
    Har mange store på 60 kubikkmeter. Det går bra, men er ganske sikkert en overdrivelse da det er veldig sjelden det brukes så mye som en 1/10 av lineær slaglengde.
    Jeg bor i lejlighed og må tage lidt hensyn til naboerne. Drømmer om et hus i Sydsjælland. De er billige der men langt fra vennerne. 700.000 dk.kr for et stort hus.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Har mange store på 60 kubikkmeter. Det går bra, men er ganske sikkert en overdrivelse da det er veldig sjelden det brukes så mye som en 1/10 av lineær slaglengde.
    Jeg bor i lejlighed og må tage lidt hensyn til naboerne. Drømmer om et hus i Sydsjælland. De er billige der men langt fra vennerne. 700.000 dk.kr for et stort hus.
    Ja flytter man langt nok væk fra venner kommer de ikke lige på besøg. Vi så i Weekenden på et hus i Vest Sjælland . Forholdsvis nyt hus 239Kvm 15.000kvm grund 3,300000kr så vil man flytte væk fra Kbh kan man virkelig få meget til få penge. Især hvis man vil til Lolland/Falster :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Har mange store på 60 kubikkmeter. Det går bra, men er ganske sikkert en overdrivelse da det er veldig sjelden det brukes så mye som en 1/10 av lineær slaglengde.
    Det er jo præcis det er så vigtigt. Masser af membran areal . Derved kan man opnå godt lydtryk ved uden at enheder bevæger sig ret meget
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.459
    Antall liker
    8.654
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har mange store på 60 kubikkmeter. Det går bra, men er ganske sikkert en overdrivelse da det er veldig sjelden det brukes så mye som en 1/10 av lineær slaglengde.
    Jeg bor i lejlighed og må tage lidt hensyn til naboerne. Drømmer om et hus i Sydsjælland. De er billige der men langt fra vennerne. 700.000 dk.kr for et stort hus.
    Ja flytter man langt nok væk fra venner kommer de ikke lige på besøg. Vi så i Weekenden på et hus i Vest Sjælland . Forholdsvis nyt hus 239Kvm 15.000kvm grund 3,300000kr så vil man flytte væk fra Kbh kan man virkelig få meget til få penge. Især hvis man vil til Lolland/Falster :)
    Dere i Danmark er heldige ang husprisene.
    Skal du kjøpe deg et hus ca 60-70 km utenfor Oslo på den str må du ut meg over det doble.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Har mange store på 60 kubikkmeter. Det går bra, men er ganske sikkert en overdrivelse da det er veldig sjelden det brukes så mye som en 1/10 av lineær slaglengde.
    Jeg bor i lejlighed og må tage lidt hensyn til naboerne. Drømmer om et hus i Sydsjælland. De er billige der men langt fra vennerne. 700.000 dk.kr for et stort hus.
    Ja flytter man langt nok væk fra venner kommer de ikke lige på besøg. Vi så i Weekenden på et hus i Vest Sjælland . Forholdsvis nyt hus 239Kvm 15.000kvm grund 3,300000kr så vil man flytte væk fra Kbh kan man virkelig få meget til få penge. Især hvis man vil til Lolland/Falster :)
    Dere i Danmark er heldige ang husprisene.
    Skal du kjøpe deg et hus ca 60-70 km utenfor Oslo på den str må du ut meg over det doble.
    Tja jo ja
    Det kommer jo an på hvor i lille Danmark man vil købe.
    I kbh området koster 1000kvm grund nemt 3 Millioner eller mere... Altså uden hus :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.459
    Antall liker
    8.654
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja flytter man langt nok væk fra venner kommer de ikke lige på besøg. Vi så i Weekenden på et hus i Vest Sjælland . Forholdsvis nyt hus 239Kvm 15.000kvm grund 3,300000kr så vil man flytte væk fra Kbh kan man virkelig få meget til få penge. Især hvis man vil til Lolland/Falster :)
    Dere i Danmark er heldige ang husprisene.
    Skal du kjøpe deg et hus ca 60-70 km utenfor Oslo på den str må du ut meg over det doble.
    Tja jo ja
    Det kommer jo an på hvor i lille Danmark man vil købe.
    I kbh området koster 1000kvm grund nemt 3 Millioner eller mere... Altså uden hus :)
    Vi fikk 2 mil for 550kvm grund for 8 år siden.
    Dette er ca 25 km utenfor Oslo.
    Etter dette har jo prisene gått helt vilt i været.
    Sitter jo bare å ler når jeg hva man kan kjøpe hus i Danmark for.
    Grund i Oslo kan man jo bare drømme om.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ja flytter man langt nok væk fra venner kommer de ikke lige på besøg. Vi så i Weekenden på et hus i Vest Sjælland . Forholdsvis nyt hus 239Kvm 15.000kvm grund 3,300000kr så vil man flytte væk fra Kbh kan man virkelig få meget til få penge. Især hvis man vil til Lolland/Falster :)
    Dere i Danmark er heldige ang husprisene.
    Skal du kjøpe deg et hus ca 60-70 km utenfor Oslo på den str må du ut meg over det doble.
    Tja jo ja
    Det kommer jo an på hvor i lille Danmark man vil købe.
    I kbh området koster 1000kvm grund nemt 3 Millioner eller mere... Altså uden hus :)
    Fortsatt veldig billig i forhold til Oslo.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.459
    Antall liker
    8.654
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja flytter man langt nok væk fra venner kommer de ikke lige på besøg. Vi så i Weekenden på et hus i Vest Sjælland . Forholdsvis nyt hus 239Kvm 15.000kvm grund 3,300000kr så vil man flytte væk fra Kbh kan man virkelig få meget til få penge. Især hvis man vil til Lolland/Falster :)
    Dere i Danmark er heldige ang husprisene.
    Skal du kjøpe deg et hus ca 60-70 km utenfor Oslo på den str må du ut meg over det doble.
    Tja jo ja
    Det kommer jo an på hvor i lille Danmark man vil købe.
    I kbh området koster 1000kvm grund nemt 3 Millioner eller mere... Altså uden hus :)
    Fortsatt veldig billig i forhold til Oslo.
    Ca 100% dyrere i Oslo tenker jeg.
    Skremmende.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.909
    Antall liker
    1.745
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Første gang nogensinde en kammerat som jeg har kendt i 20 år har været tilfreds med min bas og lyd generelt. Faktisk var han temmeligt imponeret og han har et virkeligt dyrt anlæg. Han har ikke samme "snert" på hans anlæg. Mit Tornado strømkabel og Lars Vester buffer efter dac har gjort mega forskel.
    Godt at høre. :D Ja det er et rigtig godt strømkabel, som giver en forbedring med dynamik, rum og stilhed. Mere nuanceret basgengivelse. Tornado er bedre end Thunder, som også er fremragende. Ikke stor forskel, men lige det ekstra.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.072
    Antall liker
    3.316
    Lytning Fredag.

    Har du mulighed for at komme til Vangede på fredag kl 13 Lassencad? Jan Nielsen og Sven kommer.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Har du mulighed for at komme til Vangede på fredag kl 13 Lassencad? Jan Nielsen og Sven kommer.
    Det burde nok kunne lade sig gøre... Skal det være lige kl 13.
    Hvad skal der lyttes på. Tænker på musik valg :)

    Tak for invitationen :)
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.072
    Antall liker
    3.316
    Har du mulighed for at komme til Vangede på fredag kl 13 Lassencad? Jan Nielsen og Sven kommer.
    Det burde nok kunne lade sig gøre... Skal det være lige kl 13.
    Hvad skal der lyttes på. Tænker på musik valg :)

    Tak for invitationen :)
    Ikke nødvendigvis præcis. Musikvalget hmm personligt holder jeg mig bare fra mainstream. Kildebakke Station 100 m ca.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Har du mulighed for at komme til Vangede på fredag kl 13 Lassencad? Jan Nielsen og Sven kommer.
    Det burde nok kunne lade sig gøre... Skal det være lige kl 13.
    Hvad skal der lyttes på. Tænker på musik valg :)

    Tak for invitationen :)
    Ikke nødvendigvis præcis. Musikvalget hmm personligt holder jeg mig bare fra mainstream.
    Jeg prøver at være der kl 13 .Ang musik valg tænkte jeg mere på type af højttaler osv.
    Vil du sende mig en adresse :)
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.072
    Antall liker
    3.316
    Har du mulighed for at komme til Vangede på fredag kl 13 Lassencad? Jan Nielsen og Sven kommer.
    Det burde nok kunne lade sig gøre... Skal det være lige kl 13.
    Hvad skal der lyttes på. Tænker på musik valg :)

    Tak for invitationen :)
    Ikke nødvendigvis præcis. Musikvalget hmm personligt holder jeg mig bare fra mainstream.
    Jeg prøver at være der kl 13 .Ang musik valg tænkte jeg mere på type af højttaler osv.
    Vil du sende mig en adresse :)
    Ericavej 147 lejlighed 18, 2820 Gentofte. Ved Kildebakke station
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hej Sven
    Du spurgte til Orgel cd,en
    Her er den :) DOR-90117

    Bemærk : Pas på hvor højt du spiller den første gang da den går dyyyybt i bassen. I hæftet advarer de imod at spille for højt.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.909
    Antall liker
    1.745
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg kan ikke lade være med at prøve at forbedre lyden, og det er sket igen. Frontvæggen har jeg arbejdet med, efter at jeg midler tidligt har flyttet det store lærred….

    Jeg har haft mange overvejelser om placering af subwoofere, og jeg har faktisk bestilt en Nr.. 2 hos Jens Gregersen.

    Men hvor skal de stå. Jeg har gode erfaringer med at placere dem på Frontvæggen, da det giver en god bas, og et godt sammenspil med Front højttalerne. Men jeg har pilet lidt væg ned, og det ændrer lyden meget til det bedre. Volumen betyder noget.

    Mine erfaringer siger at der ikke må stå ting mellem højttalerne. Hvis det er absolut nødvendigt bør det være så lavt som muligt
    og trukket tilbage i forhold til højttalerne. Refleksioner fra genstande placeret mellem højttalerne vil under alle omstændigheder forstyrre stabiliteten i lydbilledet. Placering et stykke bag og under linjen mellem højttalerne er dog bedre end direkte på linjen. En stor centerhøjttaler kan ikke undgå at påvirke lyden, specielt når den er placeret oven på en mega stor subwoofer.

    20200222_144157.jpg


    Her er den store subwoofer fjernet, og det var min mening at den nye Nr. 2 skulle stå der, men dog være lavere for bedre rum gengivelse.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.909
    Antall liker
    1.745
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20200306_200946.jpg


    Så kom der mere plads til apparaterne. De sorte bræder kommer væk. De skal bruges til at bære det store lærred.

    Lyden bedre end nogen sinde.

    Så skal jeg bare finde ud af, at placere to subwoofere.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.909
    Antall liker
    1.745
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg droppet senter høyttaleren. Er et savn hvis en ikke sitter i sweetpoint, men det gjør jeg som regel. Stereo er viktigst for meg
    Jeg er ikke uenig med dig. Jeg har selv set film i stereo, og det er ganske glimrende. Jeg var længe om, at acceptere en centerhøjttaler, men den jeg har gør det rigtig godt, men det er et problem akustisk. Jeg har tidligere hørt anlæg, hvor det var bedre uden en center. Der kræves rigtig meget af en Center højttaler. Jeg har set 70 % af lyden. Men jeg er glad for, at min lever op til kravene jeg har og den forbedre lyden ved film.

    For mig er det vigtigste stereo. Det skal fungere godt. Front højttalerne skal placeres for stereo helt optimalt. Så bygges resten op om dem.

    Derefter kommer en god subwoofer, LDF, da der er meget dyb lyd som skal takles, og Fronterne er ikke bygget til det. Jeg har nu valgt en placering ved bagvæggen, på grund af akustikken. Alt det der står i lytterummet vil påvirke lyden negativt, som ikke er det basale lytte stol, højttalere og akustiske diffusere eller absorbenter.

    Surround højttalerne giver den fine rumfornemmelse.

    Højde højtalerne giver højde i lyden. :D
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.909
    Antall liker
    1.745
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20200312_172753.jpg


    Jeg bruger Hofa diffusere, som man kan se på billedet. Dem købte jeg før SMT. Nogle gange er det godt, at prøve at fjerne og lytte, hvad det giver af forbedringer.

    Det sorte tæppe i midten, er et Molton, der bruges for at lukke lys ude. Det fjerner effektivt de høje toner…. Det skal holde solen ude, når der ses film.

    De er placeret for at dække for vinduerne, så jeg ikke har glaslyd. De er også placeret foran de to vinduer i højre side. I venstre side også, men her er der ikke vinduer. Men for at give så meget symmetri som muligt.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.909
    Antall liker
    1.745
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20200312_173118.jpg



    Så kom der to V-Wings op igen. Klart en fordel.

    Desuden 2 Pap-Wings på begge sider. Så nu er der i alt 6 Wings på Frontvæggen. Desværre er det ikke alle, der er V-Wings.
    Stemmerne i koret træder langt bedre frem og der er nu et stort hul i Frontvæggen virker det som lydmæssigt.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn