Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.388
    Der skiftes nogle kabler og der støjdæmpes med afskærmning af stik og kabler, der jordes.

Det ser ihvertfald spændende ud.

Vis vedlegget 1181011
    Hmmm.... Noen vil nok si dette strider med prinsippet at jordpinn på strøminntaket bør kobles til faradaybur (kabinett) med så kort ledning som mulig. Dette for å unngå at ledning får funksjon som antenne/støysender inne i faradayburet. Da er det jo godt at man har skjermet intern kabling. 😉

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    9.612
    Sted
    Kongsberg
    Hmmm.... Noen vil nok si dette strider med prinsippet at jordpinn på strøminntaket bør kobles til faradaybur (kabinett) med så kort ledning som mulig. Dette for å unngå at ledning får funksjon som antenne/støysender inne i faradayburet. Da er det jo godt at man har skjermet intern kabling. 😉
    Man kan jo skjerme jordkabelen til eh.. jord..

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.955
    Torget vurderinger
    0
    Du er meget velkommen til at besøge mig igen Flageborg. 😀
    Og ja, det bliver bedre...
    Mange takk.....det har jo vært en revolusjon hos deg siden den gang
    og det ser ut som du har flere løse tråder som skal på plass i tiden
    fremover så krysser fingrene for at det blir tid for tur.
    Mens du venter på oppgraderinger så er jo alle dører
    åpne for et lenge planlagt Norges-besøk...... (y)

Thesecret

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2026
    Antall liker
    42
    Sted
    Danmark
    Jeg havde nok valgt at jorde/grounde selve kabinettet og så koble skærmen på kablerne til stel ved stikkene.
    Men det andet her virker nok også fint, så længe skærmen ikke har fat i stel/gnd på modulerne, da det kan give stelsløjfer.

Thesecret

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2026
    Antall liker
    42
    Sted
    Danmark
    Der kommer en støjfri blæser i.
    Vær forberedt på jævnlig støvsugning i forstærkeren, for sådan en blæser suger hvad som helst til sig.
    Tro mig, jeg taler af erfaring :ROFLMAO:
    Jeg har også en langsomtgående lydløs blæser til at lave et lille flow, men det er rigeligt til at støvet finder den vej :p

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    31.111
    Sted
    Kjelleren i kroken
    Torget vurderinger
    2
    Har null grunn for vifte i min 2x2000as ,har aldri målt varme enn 63.7c på varmeste punk på selve kortet etter laaang tid med spilling. 50.4c på toppen av kabinettet på det aller varmeste.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.388
    Jeg havde nok valgt at jorde/grounde selve kabinettet og så koble skærmen på kablerne til stel ved stikkene.
    Men det andet her virker nok også fint, så længe skærmen ikke har fat i stel/gnd på modulerne, da det kan give stelsløjfer.
    Personlig ville jeg nok av grunner i diskutert nedenfor heller brukt tid på å sikre at inn/ut kabling holder seg unna spolene. Og stolt på at modulene har tilfredstillende EMI spesifikasjoner. Manualen burde uansett ha nødvendig info om et slikt behov for skjerm nettopp for EMI sertifisering.

Prinsippet jeg peker på er at ledningdraging fra utsiden inn i et faradaybur, inkl. jordledning potensielt kan føre med seg støy inn til forsterkermodulene. Som jo da ikke lenger er optimalt skjermet. At innvendig kabelskjerm får god jordforbindelse skulle da i mitt hode bli underordnet all tid forsterkertrinn nå har redusert beskyttelse grunnet nettet av ledene materialer (antenner) koblet direkte til innsiden av faradayburet.

Fortsetter man en slik tankerekke kan man trolig argumentere at om man velger bruke skjermet kabel innvendig om skjermen da heller burde være koblet til audio jordplan. Dette fordi dette jordplan om i det hele tatt koblet til faradayburet da typisk er "DC isolert" fra buret med en kondensator.

I praksis er nok ikke noe av dette et reelt problem. Men modifikasjonen er jo likevel basert på et oppkonstruert problem, så da et det vel på sin plass også diskutere hypoteser rundt mulige fiks. Hvor bildet vist beskytter inntern kabling mot EMI fra modulene. Men har potensiale til å overføre utvendig EMI støy til modulene.

Thesecret

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2026
    Antall liker
    42
    Sted
    Danmark
    Det er oplevelsen der tæller.
    Test og beviser kan man ikke bruge til noget i hifi sammenhæng ;-)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn