Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.200
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tror du en mus oppå disse gjør noen forskjell? (12600 kg.)
    Vis vedlegget 1196349
    Nu er det en voldsom extrem højttaler, men hvis noget vibrerer, så når man lægger en hånd derpå, vil vibrationer dæmpes.
    Jeg har haft et godt surroundanlæg med mange højttalere. Da jeg kvittede surround, og bare... spillede stereo, fandt jeg ud af, hvordan højttalere membraner spillede med, der ikke blev brugt. Det var tydeligt, at da Atmos højttalere blev taget ned, hvilke løft det gav.
    Jeg mener, at der skal være de enheder der er nødvendige, men ikke flere.
    Akustisk ser jeg et problem med den højttaler.
    Men der er vel næppe vibrationer fra de mange enheder, der næppe bevæger sig.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.200
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20260506_204654.jpg

Jeg har gjort forsøg med ingen mus på Kef'en. En mus og 2 mus á 2 kg. Sidste lød bedst.
    Jeg synes, at Kef'en er godt bygget. Men kabinettet måtte gerne have været større.
    I hvertfald kan jeg mærke vibrationer i musens hoved. Det viser, at musen dæmper disse vibrationer.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    30.964
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    I hvertfald kan jeg mærke vibrationer i musens hoved. Det viser, at musen dæmper disse vibrationer.
    Nu er jeg jo så dum, at jeg bliver nødt til at spørge, hvordan du kommer frem til den konklusion??
    Det eneste jeg umiddelbart kan se er, at dit kabinet vibrerer, og disse vibrasjoner forplanter sig op
    igennem "musen". Hvordan få du det til, at musen dæmper???
    Hvis du åbner motorummet på din/en bil, starter motoren, som så står stille og roligt og vibrerer i tomgang,
    og så sætter en mus (må gerne være større) ovenpå motoren, så kan du mærke motorens vibrasjoner i
    musens hoved. Betyder det så, at motoren vibrerer mindre???
    Jeg vil påstå, at hvis jeg hænger en mus på væggen eller stiller den på en hylde på væggen, og naboen banker på væggen,
    så hører jeg naboens banken lige tydeligt med eller uden mus, men kan mærke den banken i musens hoved.
    Ville være fint med din forklaring på det fremhævede i citatet.

Kaj.

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.11.2023
    Antall liker
    94
    Sted
    Aalborg, Danmark
    Glem alt om fancy mus i den konkrete opstilling. Det handler alene om øget masse. Jo større masse, jo vanskelige er det at sætte højttalerens kabinet i bevægelse. Kabinettet skal stå stille, så det alene er membranerne som bevæger sig. Fjern lædermusene, dæmpefødder og andet gøgl fra rummet. Sælg dem. Sørg for at gulvet ikke giver efter og tilfør kilovis af skærver af norsk fjeld eller andet resonansfattigt tungt. En variant af hedengangne eksperimenter med at fylde sand i dertil indrettede hulrum i højttaleren.

møffe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Ved højttaler demo, tror at det var i bl.a. Dansk Audio Teknik, var ubenyttede højttaleres "passive medblafren" tildels imødegået ved
    at tilslutnings terminalerne blev luset over.

Det er kun højttalerenhederne der må afgive lyd, derfor dækkede Hr. Duelund alle øvrige flader på kabinettet med filt.
    Pænt ? NEJ.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    8.413
    Spurte en venn som vet mye om alt, men ikke alltid har rett:

Hva skjer om man plasserer en tung sekk med sand eller lignende oppå noe som vibrerer, for eksempel en høyttaler eller motor. Vil vibrasjoner dempes av den økte massen som kommer fra sekken med sand?

Ja, vibrasjonene vil dempes betydelig. Ved å legge en sandsekk på en vibrerende kilde bruker du prinsippet om masse og energiabsorpsjon.
    Her er hvorfor det fungerer:

1. Økt masse (Treghet)
    • Tyngre objekt = vanskeligere å flytte: Ifølge Newtons andre lov kreves det mer kraft for å bevege en stor masse.
    • Når du legger til 20 kg sand, må motoren eller høyttaleren bruke mye mer energi på å "riste" hele den nye totalvekten.
    • Resultatet er at amplituden (hvor mye det beveger seg) minker drastisk.

2. Sandens unike egenskaper (Demping)
    • Friksjon: Sand består av tusenvis av små korn. Når sekken rister, gnisser kornene mot hverandre.
    • Energiomforming: Bevegelsesenergien fra vibrasjonen blir gjort om til varme i sanden i stedet for å bli sendt videre som lyd eller rystelser.
    • Dette kalles "viskøs demping" og er langt mer effektivt enn en solid metallblokk, som bare ville vibrert sammen med kilden.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    60.783
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7

Hva skjer om man plasserer en tung sekk med sand eller lignende oppå noe som vibrerer, for eksempel en høyttaler eller motor. Vil vibrasjoner dempes av den økte massen som kommer fra sekken med sand?

Ja, vibrasjonene vil dempes betydelig. Ved å legge en sandsekk på en vibrerende kilde bruker du prinsippet om masse og energiabsorpsjon.

1. Økt masse (Treghet)
    • Tyngre objekt = vanskeligere å flytte: Ifølge Newtons andre lov kreves det mer kraft for å bevege en stor masse.
    • Når du legger til 20 kg sand, må motoren eller høyttaleren bruke mye mer energi på å "riste" hele den nye totalvekten.

• Friksjon: Sand består av tusenvis av små korn. Når sekken rister, gnisser kornene mot hverandre.
    • Energiomforming: Bevegelsesenergien fra vibrasjonen blir gjort om til varme i sanden i stedet for å bli sendt videre som lyd eller rystelser.
    • Dette kalles "viskøs demping" og er langt mer effektivt enn en solid metallblokk, som bare ville vibrert sammen med kilden.
    Dette er typisk kabelfilosofi.

Din venn har helt rett...i prinsippet. Jeg kan på samme måte også hevde at havet stiger hver gang jeg pisser i det. 🤭

møffe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Vis vedlegget 1197030

----- I hvertfald kan jeg mærke vibrationer i musens hoved. Det viser, at musen dæmper disse vibrationer.
    Tror du ikke bare at det er musen der ryster på hovedet..? :ROFLMAO: :ROFLMAO:

-undskyld, Sven, den lå bare lige til højrebenet.

Jeg er absolut ikke i tvivl om at du har et særdeles vel spillende musik anlæg.
    Det er bare at alle disse "HI-FI amuletter" er god underholdning. Teknisk set med afsæt i virkeligheden, men....
    (fire wall fiduser, magiske træklodser, sjove sikringer og leverandørens "pseudo-videnskabelige forklarings modeller" ikke mindst.

get lost.png

Og igen: signalretning på rent AC i LF området...:rolleyes:

Men igen: Jeg er sten sikker på at du har vellyd i særklasse. Men det er ikke "amuletternes" skyld.

• Haha
    Reaksjoner: KJ

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.200
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvis man har en ting der vibrarer, når der spilles musik, kan man lægge noget tungt derpå, og det vil mindskes med vibrationerne.
    Nu er det en voldsom extrem højttaler, men hvis noget vibrerer, så når man lægger en hånd derpå, vil vibrationer dæmpes.
    Jeg har haft et godt surroundanlæg med mange højttalere. Da jeg kvittede surround, og bare... spillede stereo, fandt jeg ud af, hvordan højttalere membraner spillede med, der ikke blev brugt. Det

1. Økt masse (Treghet)

Tak. Fint svar. 😀 De blev sat på foden til Kef højttalerne. De er på 3 kg. hver. Jeg mangler så 2...

20260507_181035.jpg

Der kom to mus forbi.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.200
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Først placerede jeg en 3 kilo mus på foden. Så var der 2x2 kilo på Kef pg stander foden havde en 3 kilo og sand sække. Ved at bytte rundt, så ser på Kef var en 3 kilo og en 2 kilo kom der mere attac på. Hvis der slås på noget, er det mere voldsomt. Jeg prøvede nogle gange. Mere vægt betød bedre lyd.

Der sker noget med dubler effektan.
    Så er jeg blevet anbefalet, at få kørt en ny dsp måling.

Planen er 2 x 3 kilo på hver Kef højttalee.
    20260508_213458.jpg

møffe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Antall liker
    1.704
    Sted
    En knap så spinkel stander til højttaleren. Så vil de overskydende, ganske dekorative, mus kunne gøre nytte andet steds.

Til en brøkdel af prisen kan andre sjove dyr anbefales. Her er formålet at være dørstopper. Ikke lige så fed en tilværelse som High-End mus.

1778275112593.png

1778275163986.png

1778275210591.png

Her er flere eksempler på små, sjove sandfyldte dekorationer der er oprindeligt tiltænkt som dørstoppere..
    Måske har de også en fremtid som vibrations-stoppere. Fysikken er den samme, til lavere pris...

God lyd herfra.. 😉

Kaj.

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.11.2023
    Antall liker
    94
    Sted
    Aalborg, Danmark
    Sagt i den bedste positive og løsningorienterede hensigt! Henvendt til Sven Palvig!

Tænk sig hvad der kan tjenes på Hi-fi verdenens svar på “Build A Bear” konceptet. Med udgangspunkt i Møffes ide og det nedenfor viste norske bjergfyld. Vægtfylde 10 liter=25kg. Går man til det ekstreme og begraver højttalernes sokler fast forankret i hver sin pallesæk må man antage at der bliver ro på musikgengivelsen. :) Og så er det billigt. Lige omkring 1.000dkr for det viste.
    IMG_2942.jpeg

IMG_2943.jpeg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn