Jeg har lyst til å sortere et par problemstillinger: hvordan gå fra arbeiderbevegelsen eller fagforeningskontoret til toppstillinger i det offentlge i rakettfart (altså: How to reach the top with the help of my very best friends):
1. Ny overklasse/hvordan ta seg tilrette uten at andre merker det
Har Jonas Gahr Støre, som talsmann for de svake og som tilhører venstresiden og skal representere arbeiderbevegelsen, havnet (sannsynligvis ubevisst, og fordi han er sløvet) i en rolle hvor han i stedet ble "The Big Man" og begynte å heve seg over folket? Jepp, ikke vanskelig å observere! Eksemplene er mange og flere blir det (se VG i forgårs og idag). Det kryr av eksempler på Arbeiderpartifolk, SVere og AKPere som i sin tidlige "karriere" forfektet "rettferd for de mange" (som de kalte det) og en mest mulig lik fordeling av godene i samfunnnet. Dette er bra, bare så det er sagt! Men så: Med èn gang disse menneskene kommer til makten, ved egen hjelp, eller godt støttet av bekjente, så begynner melingen av egen kake. Stoltenberg hjelper sine, Støre sine og alle eksemplene som vi aldri vil komme til å få høre om eller avdekke.
Ørlite eksempel: På slutten av 60-tallet ble den såkalte "Strandloven" innført (ingen bygging innenfor 100 m. fra strandlinjen). Gro Harlem Brundtland ordnet raskt med byggetillatelse for sin tomt og delte den opp (i 4,9 mål store tomter; grensen var 5), altså alt dette før loven trådte i kraft. Dette ville i dag blitt betegnet som innsideinformasjon. Omtalt i flere medier på den tiden, men intet skjedde. Gro protesterte og pressen gav seg.
Poenget er, hold kjeft om det du driver med. Grabb til deg alt du kan, selv om du ikke vet hva du skal bruke det til. Selv om du er sosialist.
Støre & Co. er i ferd med å ødelegge solidaritetstanken, som er noe av det viktigste i det norske samfunnet. Små, eller ikke særlig store lønnsfoskjeller, har vist seg å ha en stabiliserende innvirkning på befolkningens oppfatning av "øvrigheten". Skulle bare mangle, dette fatter t.o.m. Pål Steigan, i dag. Selv om også han karrer til seg og omtrent ikke har hørt om AKP(ml). Selvbedrag, selvsagt, som, hvis du er ved dine fulle 5, følger deg til graven.
Helge Lund (lønnet med velsignelse av Arbeiderpartiet), med 15 - 20 mill. i lønn pr. år bør jo bare skamme seg (styret i Statoil er seff ansvarlig). Hva sier Lund når/hvis vi møter ham i skibakken, på fjorden, eller andre steder? Med dødsfet båt, mens vi seiler A-jolle? Hva skal fyren si og hva skal vi si?
Dette er stillinger, posisjoner, statuser, penger vi andre bare kan drømme om. Dessuten er dette jobber som er unntatt fra resultatansvar (dog ikke Lund, selv om han har feil krav til hva skal levere). Drømmer vi om slikt da. Slike jobber? Ikke jeg. Og ikke er jeg en AP-pamp heller.
Små lønnsforskjeller er noe av det lureste et samfunn kan praktisere. Det blir det ikke "Riot" av. Det er empirisk bevist.
2. Fagforeningsledere
Hva driver Johannesen, som leder i Politietets Fellesforbund (PF) med? Meler sin egen kake? Selvfølgelig! Han har ikke gjort annet siden han tiltrådte. Han sier ting som tilsynelatende kan høres ut som et forsvar for PF, men med en dash medfødt psykologisk innsikt, så er det "meg først, deretter meg og tilslutt meg". Fyren holder på å blunke seg ihjel på TV; ikke akkurat et godt tegn når det gjelder troverdighet.
Og så sier han at han er bestevenner med tidl. justismin. Knut Storberget. "Vi diskuterer, men er venner". My ass! Unero 2. Sorry!
Johannesen har intet annet for øyet enn opprykk i forvaltningen. Står denne mannen til troendes? Nix! Fyren er gjennomsiktig som gammal cellofan.
Nei, bli hjemme, gå på jobben, klipp plenen og stem ihvertfall Stoltenberg ut av Stortinget. Selv om moren og faren hans er stolte av ham. Det er mine foreldre av meg også, eller kanskje det var søsteren min?
Edit: VG i dag: nye opplysninger om at Støre sørger godt for sine tidligere kolleger og venner. Han godkjente en 50% lønnsøkning til OECD-ambassadør Eriksen, som snart går av med pensjon (og dette bedrer jo også pensjonsgrunnlaget). Dette blir mer og mer råttent. Ser vi en ny Felix Tschudi-sak?