Politikk, religion og samfunn SV-skandale igjen og igjen...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Slubbert

Gjest
    SU slår et slag for total inkompetanse i offentlig forvaltning:

Vil trekke Jens 926 000 kroner i l�nn - nyheter - Dagbladet.no

Uavhengig om de er heltidspolitikere i kommunestyret, stortingsrepresentant eller statsråd, vil SVs ungdomsorganisasjon at ingen politikere skal tjene mer enn det som er gjennomsnittlig årslønn i Norge. Ifølge SSBs tall utgjør det i dag litt over 440 000 kroner.

C

Cyber

Gjest

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.613
    Torget vurderinger
    0
    De er da søte disse ungdommene i SU da!:rolleyes:

mr1derful

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    38
    Det kommer vel an på øyet som ser. Streikeretten har vært viktig for at vi har kommet dit vi er.
    Men det er neppe enkelt å få bred støtte for å oppheve ordningen med tvungen lønnsnemd.
    Jeg antar poenget er å vise at partiet fortsatt befinner seg på ytre venstre, og derigjennom vinne tilbake noen stemmer.
    For mange av vårens streikeromanitikere og deres frender i SV er ikke streik et virkemiddel men et mål i seg selv. Det en en samarbeidshandling der arbeidere kan forene seg i kamp mot kapitalen og de blodsugende arbeidsgiverne. Slikt skaper fellesskap og er en øvelse i rød bonding. Tanken er at dette skal smitte over i entusiasme for flere slike sammensvergelser, organisatorisk arbeid og generell politisk interesse. At man gjør samfunnsskade for milliarder gir det hele kun et schwung av klassekampens skadefryd.

Mer for all del, SV har jo ikke noe å tape. Det går jo praktisk talt ikke an å ha lavere oppslutning enn det de har i dag, så det er jo ikke store utsiktene til at de skal kunne få gjennomført noen av sine mer outrerte vyer. Tilbake står kun underholdningsverdien.
    Vil disse menneskene noengang forstå/tenke tanken om at det faktisk er SAMARBEIDE mellom faktorene som faktisk skaper resultatet? Kamp er noe som bedrives i idrett og på krigsskueplasser. Det er så utrolig steinalder, dette begrepet med "kamp" arbeidstakere mot arbeidsgivere. Har ikke SV kalendere, montro?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vil disse menneskene noengang forstå/tenke tanken om at det faktisk er SAMARBEIDE mellom faktorene som faktisk skaper resultatet? Kamp er noe som bedrives i idrett og på krigsskueplasser. Det er så utrolig steinalder, dette begrepet med "kamp" arbeidstakere mot arbeidsgivere. Har ikke SV kalendere, montro?
    Det blir jo ekstra pussig når de store stygge motstanderne arbeiderne må kjempe og samle seg mot er staten eller kommunen. Disse entitetene som i følge dem selv bør eie, ansette, styre og kontrollere alt og alle her i landet.

mr1derful

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    38
    Hehe.. det høres ut som et klassisk tilfelle av hue i ræva. Ja til nei, og nei til alt!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det er ikke bare politikerne som skal tjene likt med gjennomsnittet om SU får det som de vil. Det skal resten av oss også. Så inkompetansen vil nok fortsatt være ganske spredt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er ikke bare politikerne som skal tjene likt med gjennomsnittet om SU får det som de vil. Det skal resten av oss også. Så inkompetansen vil nok fortsatt være ganske spredt.
    Drømmesituasjonen er vel at ingen får lønn i det hele tatt, eller har 100% skatt ettersom man ser det. Så kan man få kuponger til det man trenger, og litt øremerkede lommepenger av staten. Da blir alt rettferdig fordelt.

mr1derful

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    38
    Dersom du regner på netto reel lønn etter innteksskatt, moms og skatter/avgifter på alt vi handler, samt den detaljstyringen som i praksis skjer på norske folks forbruk så er vi vel nesten der allerede....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dersom du regner på netto reel lønn etter innteksskatt, moms og skatter/avgifter på alt vi handler, samt den detaljstyringen som i praksis skjer på norske folks forbruk så er vi vel nesten der allerede....
    Naa, svært langt igjen ennå. Skattetrykket er ikke så ille i Norge som mange ser ut til å tro. Men viljen til å øke den drastisk er absolutt tilstede i SV. Heldigvis er det ikke så mange andre som støtter dem i dette, så det vil nok forbli en lyserød drøm i overskuelig fremtid.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Drømmesituasjonen er vel at ingen får lønn i det hele tatt, eller har 100% skatt ettersom man ser det. Så kan man få kuponger til det man trenger, og litt øremerkede lommepenger av staten. Da blir alt rettferdig fordelt.
    Vi som trenger hifi, må vel få litt ekstra? Hifi-kuponger,,,,, Det hadde vært noe - hehe.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Lommepenger! nå får du gi deg. kinobonger, gotteribonger og lignende får holde

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    1
    SU slår et slag for total inkompetanse i offentlig forvaltning:

Vil trekke Jens 926 000 kroner i l�nn - nyheter - Dagbladet.no

Uavhengig om de er heltidspolitikere i kommunestyret, stortingsrepresentant eller statsråd, vil SVs ungdomsorganisasjon at ingen politikere skal tjene mer enn det som er gjennomsnittlig årslønn i Norge. Ifølge SSBs tall utgjør det i dag litt over 440 000 kroner.

Veldig godt forslag. Da får vi politikere som brenner for politikk og felleskapet i stedet for som i dag politikere hvis eneste målsetning er å plyndre felleskapet til egen vinnings hensikt.
    Vi er styrt av kriminelle millionærer som forrakter vanlige folk...

N

nb

Gjest
    Det er, rent prinsipielt underlig at sosialister er så opptatt av lederlønningene i privat sektor. Høye lønninger det medfører jo mindre penger til kapitaleierend siden det i praksis er de som betaler lønningene. Iveren etter høyere arbeiderlønninger er mer forståelig i så måte

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det bunner nok ut i den store likhetstanken. Det er jo urettferdig i deres øyne at ikke alle har lik lønn, uavhengig av om de gjør noe eller ikke. Og den eneste måten man kan oppnå dette på er hvis alle blir offentlig ansatt eller trygdet.

N

nb

Gjest
    Det bunner nok ut i den store likhetstanken. Det er jo urettferdig i deres øyne at ikke alle har lik lønn, uavhengig av om de gjør noe eller ikke. Og den eneste måten man kan oppnå dette på er hvis alle blir offentlig ansatt eller trygdet.
    Joda, klar over det.

Lik lønn er for øvrig et ganske rådende prinsipp i store deler av norsk arbeidsliv - både offentlig og privat. Er man offentlig ansatt følger jo lønnen stort sett utdanning, stilling og ansennitet ganske godt. Hvor produktiv man er i jobben for arbeidsgiver er som regel helt irrelevant.

Ludvik2112

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    11
    Det med likhetstanken er nok bare en unnskyldning. Trangsynte sosialister har svært liten mulighet til å skaffe seg en godt betalt jobb på egen hånd. Misunnelse ser ut til å være deres sterkeste drivkraft :cool:

Ludvik2112

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    11
    Joda, klar over det.

Lik lønn er for øvrig et ganske rådende prinsipp i store deler av norsk arbeidsliv - både offentlig og privat. Er man offentlig ansatt følger jo lønnen stort sett utdanning, stilling og ansennitet ganske godt. Hvor produktiv man er i jobben for arbeidsgiver er som regel helt irrelevant.
    Det er riktig og skyldes hovedsaklig fagforeningene som står veldig sterkt i offenlig sektor. Ledere vil nok gjerne belønne de som gjør en god jobb, men det er nesten umulig på grunn av fagforeningenes innflytelse.

Den soslialistiske tangegangen er at 10 personer som har samme utdanning har samme kompetanse og derfor skal ha samme lønn. Det betyr samtidig at engasjement, arbeidskapasitet og dyktighet blir vanskeligere å belønne. Dessverre fører dette til at mange dyktige og særs kompetente personer går til bedre betalte jobber i privat sektor. Jeg sier dessverre fordi det offentlig har mange viktig oppgaver og trenger også å være attraktive for de beste. Spesielt på ledernivå ser vi at det i mange tilfeller er mye å gå på.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er flere distinkte filosofier på venstresiden omkring disse emnene.

Man har den tradisjonelle arbeiderbevegelsen. Den skal man ikke kimse av, for det er deres innsats som gjør at vi har et godt fungerende arbeidsliv i Norge i dag og at vanlige lønnsmottakere får anstendig betalt og har gode rettigheter. De fleste av oss havner jo i den kategorien og nyter godt av dette. Men behøver slett ikke være enig med deres prioriterer i dag, men de fortjener likevel respekt for det de har oppnådd.

Så har vi romantikerne. De snille og velmenende, men formynderiske og nedlatende. De unge glødende som vil gjøre Norge om til en barnehage, der de selv forvalter og formynder på alles vegne. Her er det store fellesskapet den viktige tanken, og det at folk eier seg selv og bestemmer over sitt eget liv er en svært fjern tanke for dem. SV er for tiden kontrollert av slike politikere, men de har sine allierte i AP og KrF også.

Så har man de harde røde. De som ønsker revolusjon og kommunisme og alt det andre man liker å skremme med. I dag er de ikke så mange og vil aldri få gjennomslag for noe som helst så de utgjør ingen stor fare lenger.

Ludvik2112

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    11
    Det er flere distinkte filosofier på venstresiden omkring disse emnene.

Man har den tradisjonelle arbeiderbevegelsen. Den skal man ikke kimse av, for det er deres innsats som gjør at vi har et godt fungerende arbeidsliv i Norge i dag og at vanlige lønnsmottakere får anstendig betalt og har gode rettigheter. De fleste av oss havner jo i den kategorien og nyter godt av dette. Men behøver slett ikke være enig med deres prioriterer i dag, men de fortjener likevel respekt for det de har oppnådd.
    Ja, det var vel det samme velfungerende arbeidlivet som sørget for at deler av samfunnet ble lammet av streik i sommer. Jeg er naiv nok til å tro at arbeiderbevegelsen ikke er de rette til å styre landet og aldri har vært det. Det er skremmende å se hvordan noen få familier har dominert styre og stell i flere årtier. I tillegg er det staten (som hovedsaklig styres av arbeiderbevegelsen) og arbeiderbevegelsen selv som eier omtrent samtlige medier og i tillegg alle de største arbeidsplassene i Norge. Det betyr at de i praksis sitter med full kontroll. I bunn og grunn er det vel ikke så ulikt land vi absolutt ikke liker å sammenlikne oss med. Jeg vil driste meg til å kalle det et dysfunksjonet demokrati.

Når det er sagt skal jeg innrømme at de har vært snille med oss - ikke ulikt det menig mann i Saudi-Arabia vil si. En passende mengde goder spredd utover alle samfunnlag har gjort at folk generelt er svært godt fornøyd med tingenes tilstand. Det er lite misbruk av makt selv om vi selvfølgelig ser at man passer godt på sine kamerater både når det gjelder jobb og innflytelse. Merkelig nok viste det seg at kronprins Støre (som vi lenge trodde var ærligheten selv) betaler sine venner bedre enn de fleste. Vi ser at mange lojale men udugelige ledere (plassert av AP) får godt betalte jobber som spesialrådgivere etter å ha trukket seg. Det er gunstig å være lojal og ikke klage - da sørger vår ærede leder Jens for at de ikke lider noen nød. Litt slik som jeg regner med det er i Kina.

Selv har jeg det som plommen i egget uten å være tro mot Jens og Jonas, og det setter jeg stor pris på. Likevel tar jeg meg selv i å lure på hvor lenge disse får lov til å drive på. Det burde vel ikke være slik at et demokrati skal domineres en en liten gruppe familier som aldri har hatt en ærlig jobb - aldri har opplevd hvordan det er å drive en bedrift selv.

Nei, jeg stemmer for at vi forsøker et ordentlig demokrati her i landet. Det betyr nok at noen lover må endres slik at fagbevegelsen ikke kan lamme landet så fort noe går dem i mot. Det kan allerede være for sent, ettersom vi har blitt så rike at vi knapt gidder jobbe. Vi har masse uløste oppgaver og svært mange middelmådige løsninger i dette landet. Til tross for oljen er det på mange områder dårligere stilt i Norge enn det er i Sverige og Danmark. Det er riktig at vi har lavere arbeidsledighet her, og det har Jens med hjelp av oljen bidratt til. Likevel er det helt utrolig mye vi ikke får til tross oljemilliardene. Uten oljen ville vi sannsynligvis vært vesentlig mer ute å kjøre enn Sverige og Danmark. Det er ikke så lenge siden vi var lillebror.

Vet ikke hvordan sykehuskøene er i Sverige og Danmark, men får ingen treff når jeg googler det og da er det sikkert ingen problemer der. Veistandarden er vel fortsatt på nivå med Albania og de burde vel stengt tatt ikke være noen målestokk. Selv om vi har det forskrekkelig godt vil jeg påstå at aldri har noen fått til så lite med så mye. Det takker jeg først og fremst AP/LO for. SV har jeg ikke tenkt å takke for annet enn at de valgte Lysbakken til leder - da blir vi i alle fall kvitt dem til neste år. Men det betyr sikkert at dette innlegget ikke passer helt inn i denne tråden .. :rolleyes:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg har lyst til å sortere et par problemstillinger: hvordan gå fra arbeiderbevegelsen eller fagforeningskontoret til toppstillinger i det offentlge i rakettfart (altså: How to reach the top with the help of my very best friends):

1. Ny overklasse/hvordan ta seg tilrette uten at andre merker det

Har Jonas Gahr Støre, som talsmann for de svake og som tilhører venstresiden og skal representere arbeiderbevegelsen, havnet (sannsynligvis ubevisst, og fordi han er sløvet) i en rolle hvor han i stedet ble "The Big Man" og begynte å heve seg over folket? Jepp, ikke vanskelig å observere! Eksemplene er mange og flere blir det (se VG i forgårs og idag). Det kryr av eksempler på Arbeiderpartifolk, SVere og AKPere som i sin tidlige "karriere" forfektet "rettferd for de mange" (som de kalte det) og en mest mulig lik fordeling av godene i samfunnnet. Dette er bra, bare så det er sagt! Men så: Med èn gang disse menneskene kommer til makten, ved egen hjelp, eller godt støttet av bekjente, så begynner melingen av egen kake. Stoltenberg hjelper sine, Støre sine og alle eksemplene som vi aldri vil komme til å få høre om eller avdekke.

Ørlite eksempel: På slutten av 60-tallet ble den såkalte "Strandloven" innført (ingen bygging innenfor 100 m. fra strandlinjen). Gro Harlem Brundtland ordnet raskt med byggetillatelse for sin tomt og delte den opp (i 4,9 mål store tomter; grensen var 5), altså alt dette før loven trådte i kraft. Dette ville i dag blitt betegnet som innsideinformasjon. Omtalt i flere medier på den tiden, men intet skjedde. Gro protesterte og pressen gav seg.

Poenget er, hold kjeft om det du driver med. Grabb til deg alt du kan, selv om du ikke vet hva du skal bruke det til. Selv om du er sosialist.

Støre & Co. er i ferd med å ødelegge solidaritetstanken, som er noe av det viktigste i det norske samfunnet. Små, eller ikke særlig store lønnsfoskjeller, har vist seg å ha en stabiliserende innvirkning på befolkningens oppfatning av "øvrigheten". Skulle bare mangle, dette fatter t.o.m. Pål Steigan, i dag. Selv om også han karrer til seg og omtrent ikke har hørt om AKP(ml). Selvbedrag, selvsagt, som, hvis du er ved dine fulle 5, følger deg til graven.

Helge Lund (lønnet med velsignelse av Arbeiderpartiet), med 15 - 20 mill. i lønn pr. år bør jo bare skamme seg (styret i Statoil er seff ansvarlig). Hva sier Lund når/hvis vi møter ham i skibakken, på fjorden, eller andre steder? Med dødsfet båt, mens vi seiler A-jolle? Hva skal fyren si og hva skal vi si?

Dette er stillinger, posisjoner, statuser, penger vi andre bare kan drømme om. Dessuten er dette jobber som er unntatt fra resultatansvar (dog ikke Lund, selv om han har feil krav til hva skal levere). Drømmer vi om slikt da. Slike jobber? Ikke jeg. Og ikke er jeg en AP-pamp heller.

Små lønnsforskjeller er noe av det lureste et samfunn kan praktisere. Det blir det ikke "Riot" av. Det er empirisk bevist.

2. Fagforeningsledere

Hva driver Johannesen, som leder i Politietets Fellesforbund (PF) med? Meler sin egen kake? Selvfølgelig! Han har ikke gjort annet siden han tiltrådte. Han sier ting som tilsynelatende kan høres ut som et forsvar for PF, men med en dash medfødt psykologisk innsikt, så er det "meg først, deretter meg og tilslutt meg". Fyren holder på å blunke seg ihjel på TV; ikke akkurat et godt tegn når det gjelder troverdighet.

Og så sier han at han er bestevenner med tidl. justismin. Knut Storberget. "Vi diskuterer, men er venner". My ass! Unero 2. Sorry!

Johannesen har intet annet for øyet enn opprykk i forvaltningen. Står denne mannen til troendes? Nix! Fyren er gjennomsiktig som gammal cellofan.

Nei, bli hjemme, gå på jobben, klipp plenen og stem ihvertfall Stoltenberg ut av Stortinget. Selv om moren og faren hans er stolte av ham. Det er mine foreldre av meg også, eller kanskje det var søsteren min?

Edit: VG i dag: nye opplysninger om at Støre sørger godt for sine tidligere kolleger og venner. Han godkjente en 50% lønnsøkning til OECD-ambassadør Eriksen, som snart går av med pensjon (og dette bedrer jo også pensjonsgrunnlaget). Dette blir mer og mer råttent. Ser vi en ny Felix Tschudi-sak?

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    1

Det er da stor forskjell på lik lønn og det at noen plyndrer felleskapet og dermed eroderer skatte og avgiftsviljen til folket. Jeg er mer opptatt av lønnsnivået i det offentlige for det er felleskapets penger. Misbrukes disse pengene til egen fordel, så eroderer feleskapet.
    Der er et merkelig argument at dersom du ikke betaler folk obskjønt mye så får du inkompetente eller direkte uintelligente arbeidstakere. Dette må jo bety at alle lavt eller middelslønnede er inkompetente og/eller dumme, eller gjelder slik argumentasjon bare den øvre middel- samt overklassen?
    Hvis politikere er slik at de ikke kan gjøre en god jobb uten å bli millionærer så trenger vi dem ikke. Det er nok av hederlige mennesker der ute som kan gjøre jobben uten å velte seg i luksus. De vil sannsynligvis gjøre en bedre jobb og dessuten ha mindre hang til korrupsjon.
    Det er også slik at folk med mye penger ofte mister gangsynet og forståelsen for vanlige folk. Det verste som tenkes kan er steinrike sosialister lønnet av felleskapet; vår nye adel. Disse er ikke godt nytt for vanlige folk.
    Det å være et ombud for felleskapet skal da ikke være et posisjon for å akkumulere rikdom.

Sist redigert:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Pt. Høvik

Det er da stor forskjell på lik lønn og det at noen plyndrer felleskapet og dermed eroderer skatte og avgiftsviljen til folket. Jeg er mer opptatt av lønnsnivået i det offentlige for det er felleskapets penger. Misbrukes disse pengene til egen fordel, så eroderer feleskapet.
    Der er et merkelig argument at dersom du ikke betaler folk obskjønt mye så får du inkompetente eller direkte uintelligente arbeidstakere. Dette må jo bety at alle lavt eller middelslønnede er inkompetente og/eller dumme, eller gjelder slik argumentasjon bare den øvre middel- samt overklassen?
    Hvis politikere er slik at de ikke kan gjøre en god jobb uten å bli millionærer så trenger vi dem ikke. Det er nok av hederlige mennesker der ute som kan gjøre jobben uten å velte seg i luksus. De vil sannsynligvis gjøre en bedre jobb og dessuten ha mindre hang til korrupsjon.
    Det er også slik at folk med mye penger ofte mister gangsynet og forståelsen for vanlige folk. Det verste som tenkes kan er steinrike sosialister lønnet av felleskapet; vår nye adel. Disse er ikke godt nytt for vanlige folk.
    Det å være et ombud for felleskapet skal da ikke være et posisjon for å akkumulere rikdom.
    Jepp, det værste jeg i alle fall vet, er mennesker som taler den svake manns/kvinnes sak i sin ungdom, eller før man har fått den nødvendige posisjon og erfaring og så får makt og deretter benytter denne til å berike seg selv og sine nærmeste. Jonas Gahr Støre er et slikt menneske og eksempel. Dette rammer selvfølgelig sosialister mest, p.g.a. at de uttalte i sin tid at likeverd (i alle sine fasetter) er det viktigste vi har. Men, så viser det seg, gang på gang, at dette er mennesker vi ikke kan stole på, de er falske og har ikke gangsyn. "Money makes blind!". Man meler sin egen kake, ikke for å være grei, men fordi man forventer å få noe igjen. Dette gjelder andre politikere også, selvsagt, men sosialister ligger dårlig an!

204369.jpg

Felix Tschudi-sak igjen?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Når folk velger om de skal gjøre samfunnstjeneste som heltidspolitikere så veies nok dette opp mot alternativene. For velkvalifiserte mennesker er det en annen heltidsjobb som må vike. Hvis disse opplever at de vil tape store penger på et slikt prosjekt så vil nok utvilsomt mange av dem velge bort politikken. Og kanskje de eneste vi da sitter tilbake med er husmødre, trygdede og studenter og jeg kan ikke helt se at dette er de best egnede til å styre landet.

G

Gjestemedlem

Gjest

Norge er sikkert et av de landene i verden der det er minst forskjell mellom toppledelse, politikere og en gjennomsnitts arbeider så slik konspiratorisk vissvass faller på sin egen urimelighet og er neppe verdt å bruke mer energi på.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Pt. Høvik
    Når folk velger om de skal gjøre samfunnstjeneste som heltidspolitikere så veies nok dette opp mot alternativene. For velkvalifiserte mennesker er det en annen heltidsjobb som må vike. Hvis disse opplever at de vil tape store penger på et slikt prosjekt så vil nok utvilsomt mange av dem velge bort politikken. Og kanskje de eneste vi da sitter tilbake med er husmødre, trygdede og studenter og jeg kan ikke helt se at dette er de best egnede til å styre landet.
    Der kan vi vel si at du tøtsjer (som dagens unge og de ikke helt hjerneklare ville skrevet det), noe vesentlig. Men uansett, så kan ikke Gahr Støre bare ture frem og f.eks. si at vi må fikse høyere lønn, ellers er det ingen som vil ha jobben.

Den jobben Eriksen har "fått" i Paris er en drømmejobb mot slutten av karrièren. Som jeg skrev ovenfor: Attpåtil intet resultatansvar. Hvem ønsker seg vel ikke dèt!? Vel, ikke skikkelige mennesker.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Kanskje SVs tankegods er at hvis ingen politikere kan tjene mer enn snittet vil de andre partiene få like udugelige politikere som SV sine.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kanskje SVs tankegods er at hvis ingen politikere kan tjene mer enn snittet vil de andre partiene få like udugelige politikere som SV sine.
    Ikke umulig det. SVs medlemsmasse består jo i all hovedsak av studiner, barnehagetanter og steinerskolelærere.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    De som følger med litt har nok konvertert til Rødt nå, eller tatt til fornuften.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Siden ingen SV're er representert her, tenkte jeg bare argumentere litt for deres sak med fokus på flat lønnsstruktur. Blant flere som har vist sammenheng mellom flat lønsstruktur og velfungerende velferdsstater, er de norske samfunnsforskerne og professorene Kalle Moene og Erling Barth:
    Sammendrag
    Ved å sammenlikne land fra 1976 til i dag finner vi at små lønnsforskjeller går sammen med store velferdsstater. Grunnen er at økonomi og politikk beveger seg sammen, slik at likhet skaper mer likhet, og ulikhet skaper mer ulikhet. På den ene siden bremser ikke små lønnsforskjeller den politiske oppslutningen om velferdsstaten. Tvert om, små lønnsforskjeller stimulerer til økt oppslutning. På den andre siden motvirker ikke justeringer i arbeidsmarkedet velferdsstatens omfordeling. Tvert om, velferdsstaten forsterker eventuelle tendenser til lønnssammenpressing. Til sammen gir de to effektene en sterk likhetsmultiplikator.
    Jeg tror vel ikke det unisone hylekoret på de foregående sidene ikke ønsker seg en dårligere fungerende velferdsstat? Hva er i utgangspunktet feil med vår relativt sett flate lønnsstruktur, egentlig? Sammenligner vi oss med så å si alle andre land, har nyutdannede og såkalte arbeidere mindre lønn, mens høyere utdannede og lederskiktet høyere lønn enn vi ser her i landet. Jeg kan ikke se at det å jobbe i henhold til sitt partiprogram er å anse som en SV-skandale, om jeg får si min mening om saken.

Honkey

• Liker
    Reaksjoner: BT

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    1
    Norge er sikkert et av de landene i verden der det er minst forskjell mellom toppledelse, politikere og en gjennomsnitts arbeider så slik konspiratorisk vissvass faller på sin egen urimelighet og er neppe verdt å bruke mer energi på.

Det var i gamle dager. Nå er praktisk talt samtlige politikere millionærer. Og topplederne i det offentlige har lik eller høyere lønn enn land vi ikke like å sammeligne oss med når det gjelder forskjeller. Norge er lik Storbritania her; et land med store klasseforskjeller. Vi har en framvoksende ny adel....

G

Gjestemedlem

Gjest

Det var i gamle dager. Nå er praktisk talt samtlige politikere millionærer. Og topplederne i det offentlige har lik eller høyere lønn enn land vi ikke like å sammeligne oss med når det gjelder forskjeller. Norge er lik Storbritania her; et land med store klasseforskjeller. Vi har en framvoksende ny adel....
    Det er mange år siden en million var mange penger. Nå er det vel omtrent to brutto gjennomsnittslønner for folk over 30. Så det kvalifiserer neppe til adelighet å eie en million. At de som leder landet får betalt for dette skulle bare mangle. Det er de viktigste jobbene i Norge. Men de fleste politikere jobber jo på kommunalt nivå, og der er det stort sett beskjedne honorarer. Så dine observasjoner har nok ikke opphav i virkeligheten.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn