Forsterkere Susing i høyttalere

stixi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2003
Innlegg
102
Antall liker
9
Hei.
Jeg har problemer med at det er en del susing i fronthøyttalerne mine. De er koblet mot en Rotel RB 1080 effekforsterker. Høyttalerne som sitter på surroundreceiveren støyer ikke. Fjerner jeg kablene fra receiveren til effektforsterkeren blir støyen så og si borte. Har prøvd andre kabler, men det hjalp ikke. Noen som har noen tips?
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
730
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Denne susingen er fra forsterkeren. Det får du ikke gjort noe med. Du må bytte forsterker eller slutte å tenke på det. Så lenge ikke susingen øker med volum vil den jo fullstendig drukne i musikken uansett.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Det høres ut på meg som s/n er noe lavt i receiver. Om suset øker ved volumpådrag har du synderen.
 

stixi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2003
Innlegg
102
Antall liker
9
Jeg kan legge til at jeg akkurat har byttet receiver fra en Rotel RSX 1550, det var ikke noe bedre med den. Men jeg føler at det har blitt verre den siste tiden.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Ser at den står specifisert med en s/n på 45dB, det er temmelig horribelt imo.
 

LeGranDuc

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.07.2015
Innlegg
68
Antall liker
78
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
4
Prøv og koble fra tv. Jeg hadde susing for noen år siden. Da var det tv'en som var synderen.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.973
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Høres ut som det som allerede er nevnt, at støy blir introdusert på Rotel gjennom tilkopling av receiveren din.
Som da støyer på utgangen sin. Lurt å kople fra andre kilder på receiveren, så du utelukker andre kilder tilknyttet denne.

Men hvilken type høyttalere bruker du i front da? Er det noe lettdrevent ala Klipsch så vil du ofte høre mer støy fra forsterkeren.
Du kan også prøve å kople til annet utstyr med volumregulering til Rotel. F.eks enkel streamer som Google Chromecast, Apple router med analog utgang for Airplay, en docking stasjon/mobil tlf. o.l.
 

stixi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2003
Innlegg
102
Antall liker
9
Hvis det er receiveren (rart om begge to skal være like dårlig på støy), burde det ikke komme støy fra center og bakhøyttalere? Har for øvrig Kef R700 som fronthøyttalere.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Hvis det er receiveren (rart om begge to skal være like dårlig på støy), burde det ikke komme støy fra center og bakhøyttalere? Har for øvrig Kef R700 som fronthøyttalere.
Stikkordet her kan være gain i effekttrinnene.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.973
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Ja. Og det er ikke uvanlig heller at det man kopler direkte til receiveren er mer støysvakt.
«Pre-utgangen» på en receiver er ikke dennes sterke styrke.
Jeg har hatt storebror til din amp en gang i tiden. Har du en støysvak pre så burde ikke støy være noe problem på Rotel.

Du har også testet å kople fronthøyttalerene dine til receiveren direkte vel?
 

stixi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2003
Innlegg
102
Antall liker
9
Har ikke prøvd høyttalere direkte på receiver.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
Ser at den står specifisert med en s/n på 45dB, det er temmelig horribelt imo.
Jeg tipper det er analog video som har SN på 45 dB.

Det kan hende det hjelper å sette inn et dempeledd, f.eks. -12 dB, mellom receiver og RB 1080, og øke signalnivået ut av receiveren.

mvh
KJ
 

stixi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2003
Innlegg
102
Antall liker
9
Jeg tipper det er analog video som har SN på 45 dB.

Det kan hende det hjelper å sette inn et dempeledd, f.eks. -12 dB, mellom receiver og RB 1080, og øke signalnivået ut av receiveren.

mvh
KJ
Hvor finner jeg et slikt dempeledd?
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
730
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Dempeledd er ikke bare bare, nødvendigvis. De vanligste er jo Rothwell. De har en impedanse på 600ohm hvis jeg husker korrekt. Det er en vesentlig tyngre last enn input på de fleste effektforsterkere.
 

stixi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2003
Innlegg
102
Antall liker
9
Er det andre effektforsterkere som er bedre kanskje?
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.973
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Ville ikke byttet ut før du har prøvd noe av det foreslåtte. Gjør noe å enkelt som å ta en mobil eller et nettbrett å kople til Rotel med RCA. Så får du en indikasjon om ikke annet på om den støyer unormalt mye. NB! Husk å begrense volumet bare!
 

stixi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2003
Innlegg
102
Antall liker
9
En liten oppdatering er at det støyer selv om receiveren er slått av og effektforsterkeren er på. Jeg har hodetelefonforsterker koblet til på sone 2, der er det helt tyst.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.973
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Oh, RB 1080 har fått skryt for å være stille og skal ha et signal/støyforhold på 116dB så jeg, som er bra.
Den er vel fort rundt 20 år(?) Kan da være kondensatorer som begynner å takke for seg.
Om du ikke har noen problemer med strømmen da.
Kan være en idè og kople fysisk fra alt utenom høyttalere, og strekke en skjøteledning til en annen kurs.
 

stixi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2003
Innlegg
102
Antall liker
9
En oppdatering til er at når jeg tar vekk rca-kablene fra receiveren og setter inn rca-kabler til mobil så støyer det ikke.
 

stixi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2003
Innlegg
102
Antall liker
9
Nå har jeg prøvd med rca-xlr kabler, det hjalp ikke. Støyen endrer seg ikke med volumet. Spesielt med rca kontakter støyer det selv om den bare er koblet til effektforsterker. Og det støyer selv om receiver er skrudd av. Jeg får kanskje ta en telefon til Dalens elektronikkverksted og høre med dem.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.973
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Så oppsummert:

Rotel effekt trinnet ditt er støyfritt med annen kilde, du testet med mobiltelefon som musikk avspiller med samme RCA kabler. Riktig?

Når du kopler tilbake på receiver så støyer det selv om receiveren er avslått. Riktig?
Da kan du prøve å kople fra alle input som TV etc.en etter en.

Fortsatt støy? Dra ut støpslet.
 
Sist redigert:

stixi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2003
Innlegg
102
Antall liker
9
Jeg koblet til en telefon, da var det nesten helt stille. Da brukte jeg kabel med 3,5mm-rca. Når jeg kobler til vanlige rca-kabler på effekt og lar de henge løst i andre enden, så er den ikke helt konsekvent på om det støyer eller ikke. Det behøver ikke være strøm tilkoblet receiver for at det skal støye. Jeg har prøvd å fjerne alle koblingene på receiver, det støyer fortsatt, men kanskje litt mindre.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.973
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Høres ut som Rotelen er OK da, siden du kan kople til og spille musikk med lavt støynivå fra denne med telefon som kilde.

At receiveren din skal være støykilde når den er frakoplet alt av input, og frakoplet strømnettet, er lite trolig.
Har du forsøkt med andre/nye RCA kabler mellom receiver og Rotel?
 

stixi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2003
Innlegg
102
Antall liker
9
Har prøvd andre kabler uten hell. Har også prøvd annen kurs på både receiver og effekt uten at det hjalp.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.973
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Da kan du oppsummere med at Rotel støyer i alle de nevnte scenarioer i tråden, bortsett fra når du har tilkoplet en annen signalkilde? Var dette tilfeldig, har du en feil som kommer og går..?
At Rotel er inkonsekvent på støy om du lar RCA ligge løst/ikke er tilkoplet receiver henger heller ikke helt på greip ref.ditt første innlegg.

Kanskje lurt å spille musikk over mobilen direkte tilkoplet Rotel noen timer for å sjekke at den er virkelig er stabil og uten støy.
Greit å systematisk kunne friskmelde komponener, om mulig.

Har ikke noe mer vettug å komme med her nå, lykke til med videre feilsøk.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Her er det nok preampen som ikke spiller helt på lag med Rotel'en :(. Er normalt sett ikke noe problem.. men av og til treffer man på kombo'er som ikke er like heldige.

Bruker du remote delen på den, så kan også denne støye, hadde det selv, byttet til anna kabel for trigger.. da ble støyen borte her.




Hva slags receiver er det snakk om ?
 

stixi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2003
Innlegg
102
Antall liker
9
Den nye receiveren er en Yamaha RX-A4A. Det var støy fra den gamle Rotel receiveren, men der har jeg ikke prøvd å fjerne det da jeg skulle bytte receiver. Jeg har prøvd uten 12V trigger uten at det ble noe bedre. Jeg får gjøre nye forsøk og endevende alt av kabler.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.973
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det som ikke henger helt på greip her at du skriver det støyer selv om du har dratt ut alt av signal kabler tilknyttet din receiver, skrudd av receiveren, OG dratt ut strømkabelen til denne.
Da kan vel umulig den «døde» receiveren bidra med noen støy over gjenværende RCA til Rotelen din?

Samtidig opplever du tidvis støy om Rotel ampen kun har RCA tilkoplet, altså uten at receiveren tilkoplet i andre enden av RCA. Da må man jo igjen mistenke Rotel for å ha et problem, selv om den oppførte seg stille med mobilen tilkoplet som kilde.

*Veldig viktig å spesifisere nøyaktig hva som skjer, og om det har vært misforståelser så er det greit å oppklare:)
 

stixi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2003
Innlegg
102
Antall liker
9
Nå har jeg hatt en ny runde med elimineringmetoden. Etter å ha dratt ut alle kabler av receiveren og strømmen på alt det andre som står i tv-benken fikk jeg hjelp av kona til å høre på støyen mens jeg koblet til ting i receiveren igjen. Synderne virker å være hdmi kablene. Selv med frakoblet strømkontakt på receiveren ble det mye mer støy da jeg satte i dem.
Da er spørsmålet hva som kan gjøres med det. Jeg har et par Monster kabler og en Wireworld jeg trodde var av bra kvalitet, men jeg må vel prøve å finne noe med bedre skjerming på?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.507
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Prøv I så fall sertifiserte kabler fra annet hold enn boutique-produsenter. Jeg hadde samme problem med et par HDMI-kabler fra Monster og løste det ved å plukke opp to HDMI 2.1 kabler til en hundrings eller så per stk. Tror det var fra Kenable.co.uk.
 
Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Problemet er receiveren. Den lager støy på utgangen til effektforsterkeren når den jobber med HDMI signalene.
Glem kablene. Du har jo selv erfart at det ikke hjalp ikke sant?

Skal du teste en forsterker om den støyer, så er den eneste løsningen å kortslutte inngangene. Hvis man lar inngangene ligge åpne vil alle forsterkere sus mer enn når de er tilkoblet noe (eller kortsluttet).
Du kan bruke en liten ledningsbit eller slike:

1642544562758.png
 

stixi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2003
Innlegg
102
Antall liker
9
Går det an å bruke rca-kabler og koble fra hvit til rød for å kortslutte?
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
16.989
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Problemet er receiveren. Den lager støy på utgangen til effektforsterkeren når den jobber med HDMI signalene.
Glem kablene. Du har jo selv erfart at det ikke hjalp ikke sant?

Skal du teste en forsterker om den støyer, så er den eneste løsningen å kortslutte inngangene. Hvis man lar inngangene ligge åpne vil alle forsterkere sus mer enn når de er tilkoblet noe (eller kortsluttet).
Du kan bruke en liten ledningsbit eller slike:

Vis vedlegget 782492
Er det noe fare med å kortslutte inngangene?
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.973
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Problemet er receiveren. Den lager støy på utgangen til effektforsterkeren når den jobber med HDMI signalene.
Glem kablene. Du har jo selv erfart at det ikke hjalp ikke sant?
Ang. det som er forsøkt i tråden, så skriver trådstarter bla.at receiveren er helt frakoplet strømnettet. Allikevel så kan altså receiveren skape støy over HDMI, videre til sine utganger og over til effekt trinnet..?
Hvordan er dette mulig?
 

stixi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2003
Innlegg
102
Antall liker
9
Ang. det som er forsøkt i tråden, så skriver trådstarter bla.at receiveren er helt frakoplet strømnettet. Allikevel så kan altså receiveren skape støy over HDMI, videre til sine utganger og over til effekt trinnet..?
Hvordan er dette mulig?
I tillegg er det helt tyst i headsettet som er koblet til sone 2 med egen forsterker.
 

stixi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2003
Innlegg
102
Antall liker
9
Siste nytt er at jeg byttet fra Riks-tv til parabol for et par måneder siden. Det blir atskillig mindre støy når jeg kobler fra coaxkabelen (selv uten at strømmen er tilkoblet), så spørs om det er der den største synderen er. Vil det fungere med galvanisk skille?
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Går det an å bruke rca-kabler og koble fra hvit til rød for å kortslutte?
Ja, det er jo en fin metode. Men man skal ikke koble sammen hvit og rød (selv om man kan det også). Det som er poenget er at signal-ledningen skal kobles sammen med jordledningen. Altså at man bare tvinner sammen "Signal Carrier" og Ground return" på bildet under.
1642620716122.png


@Sevald Siden dette er en INPUT til forsterkeren er det ikke noe problem å gjøre dette. Det man simulerer med dette er egentlig en 100% perfekt signalkilde med null Ohm utgangsimpedans og null støy.
 
Topp Bunn