orso skrev:
Men her tenkte jeg på de tilbakemeldingene som kommer fra folk som har testet Meridian prosessor mot dedikerte preamper. Det er en del tilbakeldinger som dette:
If you need a processor to serve as a 2-channel pre-amp I'd say Meridian is near the top of the heap, but it still falls well short of a dedicated 2-channel pre-amp in my experience.
Men enig at slike tilbakemeldinger ikke gir noe fasitsvar. Det finnes mye rart der ute. Det er bra du er oppmerksom.
Vanskelig å kommentere andres erfaringer, de er tross alt subjektive. Merk at jeg ikke prøver å påstå at 861 er verdens beste pre. Men jeg relativt sikker på at Meridian har nok orden i sysakene til at man må bra opp i pris for å finne noe som er hørbart bedre, og det bekrefter også de som har målt og testet dette. Vi snakker tross alt om utstyr i 6-siffer klassen, ikke "konfirmasjonsanlegg" bestående av Emotiva og Behringer. Jeg er klar over at det ikke alltid er 100% korrelasjon mellom kvalitet og pris, men store avvik blir gjerne fort avslørt - kanskje spesielt i produkter med store ambisjoner og høy prislapp. Spørs selvsagt hvor mye man prioriterer multikanals lyd også. Skal man ha topp DAC`er og god prosessering i 8-12 kanaler blir det fort kostbart.
En annen ting som er viktig å få med, er at de aller fleste prosessorene ikke har analog passtrough. Det innebærer A/D konvertering om man bruker analoge kilder. Selv om noen av de dyrere prosessorene har greie A/D konvertere, vil det selvsagt bli et klart kompromiss man bør prøve å unngå. Kal i Stereophile har også påpekt dette - også når han testet 861. De fleste bruker vel digitale tilkobling, men det kan sikkert være fort gjort å koble til den dyre CD-spilleren via analog. Med vinyl er det bare et valg.
Kjennere vil sannsynligvis også hevde at mye av grunnen til at de bruker Meridian i stereo er Trifield. Det er flere av de som mener kodingen er så bra at de foretrekker den på stereo innspillinger. Det opplevdes også bedre på en del innspillinger med Meridian Trifield på mitt Focal Utopia oppsett, men jeg har ikke testet på Adam da jeg mangler senterhøyttaler.
Beklager til trådstarter om jeg roter til tråden med OT. Lett å bli i overkant engasjert.
orso skrev:
Gjort deg noen flere synspunkter angående Audiolense? Du kjenner til min skeptiskhet.
Audiolense er et veldig bra verktøy som gjør mye riktig med lyden. Lydmessig virker det å være veldig transparent (bortsett fra den åpenbare korrigeringen). Jeg har ikke helt fått den lyden jeg vil ha, men det skal jeg inntil videre ta på min egen "manglende kompetanse" regning siden jeg fortsatt ikke har forespurt bx om tips/hjelp til design av target kurver. Har også et problem med at filteret spiser for mye headroom (nesten 20dB hos meg). Har litt å ta av, men 20dB tilsvarer en økning fra 20 watt til 2000 watt, så det blir litt i overkant. Erstatte god akustikk kan RK nok ikke, men for veldig mange tror jeg det kan bli mye bedre enn utgangspunktet. Bortsett fra tap av headroom, er det den beste romkorreksjonen jeg har testet i anlegget til nå. Jeg har ikke sluttet å jobbe med akustikken for å si det sånn, og det er nok mer å hente i oppsettet av filteret.
Tester noen VST EQ-filter om dagen. De er manuelle så det er mye jobb å sette opp 7-8 kanaler, og det blir mye prøv og feil. Heldigvis kan det utføres i realtime mens man hører på musikk.
Audyssey høres bare innestengt ut, og det er akkurat samme erfaringen jeg har fra messedemoer og hos andre. Det virker ikke å kunne spores tilbake til frekvensresponsen (i mine ører), så jeg er usikker på hvor mye man kan fikse opp med manuell etterjustering.
Pioneer (forrige gen.) virket å korrigere mer på utstyret enn rommet om det gir noe mening. Jeg hørte Pioneer sin siste toppmodell hjemme hos en kar, og der var nesten alt den gjorde bra. Den var også bra når Pioneer demonstrerte den i Berlin. Mulig det er samme korreksjonssystemet som er dryppet ned på de siste middle-end modellene.
Lyngdorf har jeg kun hørt i Las Vegas. Ble bedre enn utgangspunktet, men det noe "tamt". Muligens for små høyttalere, men det var Lyngdorf selv som hadde valgt utstyr.
Har kun hørt eldre gen. av Tact. De nye skal være bra forbedret. Det var også OK, men ingen wow-opplevelse. TCS MK3 skal visst være veldig bra, så det hadde vært artig å testet den.
Yamaha bruker jeg i anlegg nummer 2, men det er bare den enkleste varianten. Nok til å ta et par plagsomme romnoder, men lyden generelt er ikke mye å skryte av i denne sammenheng. De større modellene har sikkert mer justeringsmuligheter.
Det står nok mye på kokken også.