Surround-pre med gode HiFi-egenskaper?

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Trodde det var M15HD du hadde eid. Master prosessoren skal være ganske grei, bortsett fra at også den har Audyssey MultiEQ. Resten som er kommet fra den kanten er heller ganske triste greier og bør ikke brukes som noe referanse. Tipper det snart er et glemt kapittel for Nad også, for noen salgsuksess ble de produktene aldri.

orso skrev:
Sjansen for at flere separer audio og video delen hvis det ikke har noe for seg er liten. God nok logikk for meg det.
Ja, det er ville jo være ganske utenkelig at det er gjort av hensyn til salg.

Fortsatt hull i logikken. Det var Meridian du tror sliter med lyden, og der er lyd fullstendig splittet fra bilde tidlig i kjeden, kjørt gjennnom FIFO buffer, apodizing filter og upsampling. Samme apodizing filter som godeste Atkinson mente revolusjonerte CD lyden.

Muligens OT dette. Ser ut som trådstarter trenger både EQ og delefilter (?), og da er alle disse produktene (bortsett fra TACT, men den er dyr) uaktuelle.

Et annet alternativ er å sette opp en PC med Audiolense.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
HåkonN skrev:
Trodde det var M15HD du hadde eid. Master prosessoren skal være ganske grei, bortsett fra at også den har Audyssey MultiEQ. Resten som er kommet fra den kanten er heller ganske triste greier og bør ikke brukes som noe referanse. Tipper det snart er et glemt kapittel for Nad også, for noen salgsuksess ble de produktene aldri.
Nei, det var NAD T175HD. Ser at man nå kan få den til 16k ved å være kundemedlem og skjønner godt at de har senket prisen. Ikke bare opplevde jeg lydkvaliteten som svak, men den var buggy og hadde reléklikk. Heldigvis fikk jeg returnert den.
orso skrev:
Sjansen for at flere separer audio og video delen hvis det ikke har noe for seg er liten. God nok logikk for meg det.
HåkonN skrev:
Ja, det er ville jo være ganske utenkelig at det er gjort av hensyn til salg.
Hehe. Joda. Det kan det selvsagt. Kommer vel litt ann på hvem som gjør det. Gjør f.eks produsenter som Denon og Emotiva det, så er det neppe helt bort i natten. Men dette er jo ikke så lett å spekulere i når man ikke besitter den tekniske kunnskapen.

HåkonN skrev:
Fortsatt hull i logikken. Det var Meridian du tror sliter med lyden, og der er lyd fullstendig splittet fra bilde tidlig i kjeden, kjørt gjennnom FIFO buffer, apodizing filter og upsampling. Samme apodizing filter som godeste Atkinson mente revolusjonerte CD lyden.
Men her tenkte jeg på de tilbakemeldingene som kommer fra folk som har testet Meridian prosessor mot dedikerte preamper. Det er en del tilbakeldinger som dette:

If you need a processor to serve as a 2-channel pre-amp I'd say Meridian is near the top of the heap, but it still falls well short of a dedicated 2-channel pre-amp in my experience.
Men enig at slike tilbakemeldinger ikke gir noe fasitsvar. Det finnes mye rart der ute. Det er bra du er oppmerksom. ;)
Temaet interesser meg siden jeg ønsker å kombinere hjemmekino og hifi selv. Så jeg lurer på dette selv.

HåkonN skrev:
Muligens OT dette. Ser ut som trådstarter trenger både EQ og delefilter (?), og da er alle disse produktene (bortsett fra TACT, men den er dyr) uaktuelle.

Et annet alternativ er å sette opp en PC med Audiolense.
Gjort deg noen flere synspunkter angående Audiolense? Du kjenner til min skeptiskhet.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
orso skrev:
Men her tenkte jeg på de tilbakemeldingene som kommer fra folk som har testet Meridian prosessor mot dedikerte preamper. Det er en del tilbakeldinger som dette:

If you need a processor to serve as a 2-channel pre-amp I'd say Meridian is near the top of the heap, but it still falls well short of a dedicated 2-channel pre-amp in my experience.
Men enig at slike tilbakemeldinger ikke gir noe fasitsvar. Det finnes mye rart der ute. Det er bra du er oppmerksom. ;)
Vanskelig å kommentere andres erfaringer, de er tross alt subjektive. Merk at jeg ikke prøver å påstå at 861 er verdens beste pre. Men jeg relativt sikker på at Meridian har nok orden i sysakene til at man må bra opp i pris for å finne noe som er hørbart bedre, og det bekrefter også de som har målt og testet dette. Vi snakker tross alt om utstyr i 6-siffer klassen, ikke "konfirmasjonsanlegg" bestående av Emotiva og Behringer. Jeg er klar over at det ikke alltid er 100% korrelasjon mellom kvalitet og pris, men store avvik blir gjerne fort avslørt - kanskje spesielt i produkter med store ambisjoner og høy prislapp. Spørs selvsagt hvor mye man prioriterer multikanals lyd også. Skal man ha topp DAC`er og god prosessering i 8-12 kanaler blir det fort kostbart.

En annen ting som er viktig å få med, er at de aller fleste prosessorene ikke har analog passtrough. Det innebærer A/D konvertering om man bruker analoge kilder. Selv om noen av de dyrere prosessorene har greie A/D konvertere, vil det selvsagt bli et klart kompromiss man bør prøve å unngå. Kal i Stereophile har også påpekt dette - også når han testet 861. De fleste bruker vel digitale tilkobling, men det kan sikkert være fort gjort å koble til den dyre CD-spilleren via analog. Med vinyl er det bare et valg.

Kjennere vil sannsynligvis også hevde at mye av grunnen til at de bruker Meridian i stereo er Trifield. Det er flere av de som mener kodingen er så bra at de foretrekker den på stereo innspillinger. Det opplevdes også bedre på en del innspillinger med Meridian Trifield på mitt Focal Utopia oppsett, men jeg har ikke testet på Adam da jeg mangler senterhøyttaler.

Beklager til trådstarter om jeg roter til tråden med OT. Lett å bli i overkant engasjert. :)

orso skrev:
Gjort deg noen flere synspunkter angående Audiolense? Du kjenner til min skeptiskhet.
Audiolense er et veldig bra verktøy som gjør mye riktig med lyden. Lydmessig virker det å være veldig transparent (bortsett fra den åpenbare korrigeringen). Jeg har ikke helt fått den lyden jeg vil ha, men det skal jeg inntil videre ta på min egen "manglende kompetanse" regning siden jeg fortsatt ikke har forespurt bx om tips/hjelp til design av target kurver. Har også et problem med at filteret spiser for mye headroom (nesten 20dB hos meg). Har litt å ta av, men 20dB tilsvarer en økning fra 20 watt til 2000 watt, så det blir litt i overkant. Erstatte god akustikk kan RK nok ikke, men for veldig mange tror jeg det kan bli mye bedre enn utgangspunktet. Bortsett fra tap av headroom, er det den beste romkorreksjonen jeg har testet i anlegget til nå. Jeg har ikke sluttet å jobbe med akustikken for å si det sånn, og det er nok mer å hente i oppsettet av filteret.

Tester noen VST EQ-filter om dagen. De er manuelle så det er mye jobb å sette opp 7-8 kanaler, og det blir mye prøv og feil. Heldigvis kan det utføres i realtime mens man hører på musikk.

Audyssey høres bare innestengt ut, og det er akkurat samme erfaringen jeg har fra messedemoer og hos andre. Det virker ikke å kunne spores tilbake til frekvensresponsen (i mine ører), så jeg er usikker på hvor mye man kan fikse opp med manuell etterjustering.

Pioneer (forrige gen.) virket å korrigere mer på utstyret enn rommet om det gir noe mening. Jeg hørte Pioneer sin siste toppmodell hjemme hos en kar, og der var nesten alt den gjorde bra. Den var også bra når Pioneer demonstrerte den i Berlin. Mulig det er samme korreksjonssystemet som er dryppet ned på de siste middle-end modellene.

Lyngdorf har jeg kun hørt i Las Vegas. Ble bedre enn utgangspunktet, men det noe "tamt". Muligens for små høyttalere, men det var Lyngdorf selv som hadde valgt utstyr.

Har kun hørt eldre gen. av Tact. De nye skal være bra forbedret. Det var også OK, men ingen wow-opplevelse. TCS MK3 skal visst være veldig bra, så det hadde vært artig å testet den.

Yamaha bruker jeg i anlegg nummer 2, men det er bare den enkleste varianten. Nok til å ta et par plagsomme romnoder, men lyden generelt er ikke mye å skryte av i denne sammenheng. De større modellene har sikkert mer justeringsmuligheter.

Det står nok mye på kokken også.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.100
Torget vurderinger
1
HåkonN skrev:
En annen ting som er viktig å få med, er at de aller fleste prosessorene ikke har analog passtrough. Det innebærer A/D konvertering om man bruker analoge kilder. Selv om noen av de dyrere prosessorene har greie A/D konvertere, vil det selvsagt bli et klart kompromiss man bør prøve å unngå. Kal i Stereophile har også påpekt dette - også når han testet 861. De fleste bruker vel digitale tilkobling, men det kan sikkert være fort gjort å koble til den dyre CD-spilleren via analog. Med vinyl er det bare et valg.
Dette er et viktig punkt å være oppmerksom på. Men det samsvarer ikke med min erfaring at de fleste moderne prosessorer ikke har passthrough, tvert imot. Min egen prosessor - en Linn Kinos, og alt jeg har vært borti av nyere receivere har hatt analog passthrough, selv rimelige budsjettreceivere. Det har jeg testet på egen hånd.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Karl_Erik:
Regner med du har prøvd en del. Hvordan synes du lydkvaliteten er i Linn Kino sammenlignet med en dedikert forforsterker og DAC? Forforsterkerdelen burde vel være på høyde med MAJIK i det minste?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.100
Torget vurderinger
1
Kinos er klart bedre enn Majik som stereopre. Jeg har ikke forsøkt Majik forforsterker i mitt oppsett, men jeg har forsøkt Majik-I både som integrert- og forforsterker, og forbedringen i Kinos er åpenbar. Kinos regnes også å være hakket bedre enn Akurate Kontrol, men den har jeg ikke forsøkt selv. Bare den helanaloge forgjengeren Exotik, som var et kupp som analog 5.1 forforsterker.

Som DAC er derimot ikke Kinos like god, så en god CD-spiller eller DAC kan ofte gi en bedre løsning via analoge innganger til Kinos. Da snajkker vi stort sett om spiller eller DAC til femsifret beløp. Selv bruker jeg mest en Akurate DS som kilde analogt overført til Kinosen. Med min Sony DVP-NS9100ES, en DVD/SACD-spiller til ca. 14-15k er det litt hipp som happ - Kinos er litt annerledes som DAC, men ikke entydig bedre.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Karl_Erik skrev:
Dette er et viktig punkt å være oppmerksom på. Men det samsvarer ikke med min erfaring at de fleste moderne prosessorer ikke har passthrough, tvert imot. Min egen prosessor - en Linn Kinos, og alt jeg har vært borti av nyere receivere har hatt analog passthrough, selv rimelige budsjettreceivere. Det har jeg testet på egen hånd.
Tenker du da på Pure Direct? I så fall, hvordan har du testet at A/D & D/A konvertering blir koblet ut?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.100
Torget vurderinger
1
HåkonN skrev:
Karl_Erik skrev:
Tenker du da på Pure Direct? I så fall, hvordan har du testet at A/D & D/A konvertering blir koblet ut?
Om det krever "Pure Direct" eller ei varierer fra produkt til produkt. På de fleste receivere jeg har testet dette har det vært tilstrekkelig at receiveren har vært i ren stereomode på en analog inngang.

Og hvorvidt signalet forblir analogt eller går gjennom en A/D+D/A-konvertering er enkelt å måle. Metoden er en "yrkes"hemmelighet ... 8)

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Karl_Erik skrev:
Om det krever "Pure Direct" eller ei varierer fra produkt til produkt. På de fleste receivere jeg har testet dette har det vært tilstrekkelig at receiveren har vært i ren stereomode på en analog inngang.

Og hvorvidt signalet forblir analogt eller går gjennom en A/D+D/A-konvertering er enkelt å måle. Metoden er en "yrkes"hemmelighet ... 8)
Spørsmålet ble vel egentlig ikke stilt fordi jeg lurte, men snarere for å finne ut hvordan du hadde kommet frem til det. Men siden det er en så dypt forankret "hemmelighet" så... ;D

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.595
Torget vurderinger
1
HåkonN skrev:
Beklager til trådstarter om jeg roter til tråden med OT. Lett å bli i overkant engasjert. :)
Keep it commin! Mye bra lesestoff :)

Litt av problemet med disse enhetene er at det ser ut til å fokuseres "like mye på alle kanalene". Dette betyr jo (noe teoretisk) at dersom du har en 30k god HiFi forforsterker, vil tilsvarende kvalitet i surround koste 120k. Selv er jeg mer enn fornøyd med lydkvaliteten til en typisk reciever i 5-10k-klassen til film og TV. Jeg skulle gjerne sett dette parret med en typisk HiFi forforsterker i en litt bedre klasse. Denne parringen kan jeg da selv stå for ved å gå for min tidligere skisserte løsning med reciever og DEQX: Dette vil gi et stereosystem uten påvirkning av hjemmekinoen, men kreve en del ratting for å sette på film.

Jeg blir litt frustrert når jeg kan legge en slik sum på bordet, men allikevel ikke kunne customize systemet slik jeg vil. Feks vil dette kreve:
1) skru på recieveren
2) velge rett inngang på denne
3) velger inngangen på DEQXen som tilsvarer de analoge preout fra recieveren
4) setter volumet på DEQX i nøytralt*
5) justerer volumet på recieveren
En lite smooth løsning og en brukerterskel som garantert vil gjøre meg til eneste person i hjemmet som klarer å fyre opp kinoen.....

Angående mitt budsjett er jeg åpen for mye. Dog ikke å gi 170k for en surround-pre. Evt aktuelle kandidater ville sikkert vært langt hyggeligere priset på bruktmarkedet uansett, men jeg har forstått det slik at det egentlig ikke finnes så mange alternativer for meg.

*Noen som vet om man kan sette DEQX til å gå i "nøytralt" på en inngang?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.100
Torget vurderinger
1
HåkonN skrev:
Karl_Erik skrev:

Spørsmålet ble vel egentlig ikke stilt fordi jeg lurte, men snarere for å finne ut hvordan du hadde kommet frem til det. Men siden det er en så dypt forankret "hemmelighet" så... ;D
Siden du også kjenner denne råhemmelige målemetoden, kan vi vel bare i fellesskap undres over at Audiophile.no er eneste blad/nettsted som tester dette på surroundreceivere. ::) ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Kunne du ikke fikset dette ved å kjøre en programmerbar fjernkontroll med macroer? Da kan en knapp aktivere receiverens inngang, aktivere rett inngang på DEQX, aktivere max volum på DEQX og evt justere volumet på receiveren ned.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Kunne du ikke fikset dette ved å kjøre en programmerbar fjernkontroll med macroer? Da kan en knapp aktivere receiverens inngang, aktivere rett inngang på DEQX, aktivere max volum på DEQX og evt justere volumet på receiveren ned.
Tror ikke man kan maksimere/justere volum med makro, men det andre skulle gå fint med f.eks en Logitech Harmony.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.595
Torget vurderinger
1
Min erfaring med makroer tilsier at dette bare blir rot. For det første er man avhengig av at alt utstyr står i samme posisjon ved aktivering (ellers så skrur recieveren seg av i steden for på osv) i tillegg til at fjernkontrollen må holdes slik at alle enhetene mottar IR-signalet. Mange muligheter for fuckups! ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har et anlegg i TVstuen som slås på, styres og slås av av en Logitech universalfjernkontroll.

En sjelden gang - med litt sløv sikting - går det slik du sier: ett eller annet slår seg ikke på/av. Da er det bare å trykke på "hjelp" og fjernkontrollen spør systematisk om hver komponent er slått på/av slik du vil at den skal være, og svarer du "nei", fikser den problemet og går videre - svarer du "ja", går den direkte videre. Et svært beskjedent problem hvis alle boksene står sånn noenlunde i en grei siktevinkle.

Ellers kan jeg også - hvilket jeg har gjort - konfigurere boksene til å forbli slått på hvis man skulle finne ut at man heller vil gjøre noe annet. F.eks. hvis man sitter og ser på en DVD, men pluselig får lyst til å høre litt musikk fra Squeezeboxen, og trykker på aktiviteten "lytte til Squeezebox". I mitt tilfelle blir da DVDspilleren stående slått på, og kan umiddelbart brukes igjen når man igjen vil se på film.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.595
Torget vurderinger
1
MML skrev:
Jeg hadde egentlig bestemt meg for å gå for en DEQX til HiFien, parret med en brukbar hjemmekinoreciever for filmtitting. "Problemet" er bare at dette vil komme på rundt 50k og jeg lurer derfor på om det finnes noen gode surround forforsterkere som også har gode HiFi-egenskaper. Helst også like gode korreksjonsmuligheter som en DEQX.. Finnes dette?
Jeg er fortsatt i tenkeboksen angående godlyd i mitt dedikerte HiFi-rom. Skal jeg gå for et komplisert digitalt delefilter/korreksjonsløsning eller en god surround-pre? En DEQX er anskaffet og jeg har såvidt begynt å justere. Dette er kompliserte greier, men må bare si at jeg er helt frelst... Resultatet er allerede så bra at jeg synes det overgår det meste av andre oppgraderinger jeg har gjort gjennom tidene. Korreksjon er fremtiden, men det hadde ikke gjort noe om brukerterkselen hadde vært noe lavere....

Men selfølgelig måtte det være et problem også med denne løsningen. Jeg hadde tenkt å kombinere denne med en surroundreciever (pre-out til analoginngangene) for bruk i hjemmekinoen. Problemet er at DEQXen legger til en forsinkelse i lyden. Har nå sett nesten hele Dexter 4. sesong uten at lyden er synkronisert med bildet - altså en ikke optimal løsning...

Er det slik at alle korreksjonsløsninger legger til en tidsforsinkelse eller gjelder dette kun DEQX? Eller det noen innstillinger jeg har rotet til?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Forsinkelse er et typisk problem i tilknytning til FIR-filtre, spesielt om de skal jobbe langt ned i frekvens, være faselineare osv. DEQX bruker FIR-filtre til høyttalerkorreksjon.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.595
Torget vurderinger
1
Vil det si at korreksjon ala DEQX ikke vil fungere på et system som også skal være for film/PS3? Har begynt å se etter god surroundpre, men tror uansett jeg ikke vil bli fornøyd når jeg først har hørt hva korreksjon kan gjøre med lyden....

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Både ja og nei. Det kommer an på hvordan den settes opp, men skal man ha det meste ut av den så får man fort for mye delay.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.595
Torget vurderinger
1
Drar frem igjen denne gamle tråden der det kom mange gode innspill. Jeg bruker nå en Onkyo Surround Prosessor (tilfeldigvis den samme som HåkoN anbefalte tidligere), og synes dette fungerer godt. Den seriøse HiFi-lyttingen blir det uansett lite tid til i en hektisk hverdag... Ønsker med tiden å bytte ut denne prosessoren med en SOTA enhet og da jeg forsåvidt har relativt avanserte behov allerede nå, tenkte jeg at jeg kanskje kunne forsvare en tidligere oppgradering... ;)

Har sett på noen prosessorer fra Anthem som jeg tror kunne fungert godt, men virker ikke til å være nok muligheter for mine "sære behov". Først og fremst skulle jeg fortsatt hatt mulighet for fullfrekvens korreksjon. Spesielt er dette viktig i bassen, men jeg synes også fra min eksprementering med DEQX at full-range korreksjon virkelig kan bidra positivt for 2-kanals musikk.

Det viktigste vil være mulighet for å sette opp dette akkurat som man vil. Mitt sære behov kommer av at jeg har 2 subwoofere som spiller sammen med mine monitorer for å være full-range. Etter at jeg fikk satt de opp med romkorreksjon i helgen, spiller dette fantastisk bra på musikk. Jeg har i tillegg en dedikert kinosub som kun gjengir 0.1 sporet på multikanal. Systemet er pr nå slik at prosessoren er satt opp med store fronthøyttalere og DSP er tilkoblet mellom prosessor og effekt. Dette er problemfritt, bortsett fra enda en boks som må skrus på. Prosessoren er satt opp til ikke å rute signal til kinosuben ved 2-kanals musikk og dette er også problemfritt. "Problemet" oppstår da jeg trenger enda en DSP på kinosubben og dermed enda en boks. I tillegg hadde det vært ønskelig at de to "musikksubbene" også var med på å gjenngi 0.1 sporet i multikanal og det vil ikke fungere med nåværende oppsett. Dette er heller ikke en mulighet jeg til nå har sett hos noen produsent... Pga kostnaden og kompleksiteten med 2x DSP-bokser+prosessor, tenker jeg at det kan være en like grei løsning å få inn en boks som kan stå for all prossesering.

Altså ønsker jeg romkorreksjon (et must med EQ på subkanalene) og mulighet for avansert oppsett av høyttalerkonfigurasjon. Budsjettet er opp mot 50k. Jeg må vel i tillegg nevne at jeg er litt skeptisk til esoteriske produsenter og driftssikkerhet... Noen som har noen tips?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Kan det det tenkes at noe utstyr laget for det profesjonelle markedet kan løse hele eller deler av oppgaven? Der har man ofte støtte for mange kanaler, og driftssikkerhet og oppfølgning er (normalt) en selvfølge. Noen ganger er dessuten prisene ganske greie også. Utseendet kan vel dog være litt mer variabelt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
MML skrev:
Drar frem igjen denne gamle tråden der det kom mange gode innspill. Jeg bruker nå en Onkyo Surround Prosessor (tilfeldigvis den samme som HåkoN anbefalte tidligere), og synes dette fungerer godt. Den seriøse HiFi-lyttingen blir det uansett lite tid til i en hektisk hverdag... Ønsker med tiden å bytte ut denne prosessoren med en SOTA enhet og da jeg forsåvidt har relativt avanserte behov allerede nå, tenkte jeg at jeg kanskje kunne forsvare en tidligere oppgradering... ;)

Har sett på noen prosessorer fra Anthem som jeg tror kunne fungert godt, men virker ikke til å være nok muligheter for mine "sære behov". Først og fremst skulle jeg fortsatt hatt mulighet for fullfrekvens korreksjon. Spesielt er dette viktig i bassen, men jeg synes også fra min eksprementering med DEQX at full-range korreksjon virkelig kan bidra positivt for 2-kanals musikk.

Det viktigste vil være mulighet for å sette opp dette akkurat som man vil. Mitt sære behov kommer av at jeg har 2 subwoofere som spiller sammen med mine monitorer for å være full-range. Etter at jeg fikk satt de opp med romkorreksjon i helgen, spiller dette fantastisk bra på musikk. Jeg har i tillegg en dedikert kinosub som kun gjengir 0.1 sporet på multikanal. Systemet er pr nå slik at prosessoren er satt opp med store fronthøyttalere og DSP er tilkoblet mellom prosessor og effekt. Dette er problemfritt, bortsett fra enda en boks som må skrus på. Prosessoren er satt opp til ikke å rute signal til kinosuben ved 2-kanals musikk og dette er også problemfritt. "Problemet" oppstår da jeg trenger enda en DSP på kinosubben og dermed enda en boks. I tillegg hadde det vært ønskelig at de to "musikksubbene" også var med på å gjenngi 0.1 sporet i multikanal og det vil ikke fungere med nåværende oppsett. Dette er heller ikke en mulighet jeg til nå har sett hos noen produsent... Pga kostnaden og kompleksiteten med 2x DSP-bokser+prosessor, tenker jeg at det kan være en like grei løsning å få inn en boks som kan stå for all prossesering.

Altså ønsker jeg romkorreksjon (et must med EQ på subkanalene) og mulighet for avansert oppsett av høyttalerkonfigurasjon. Budsjettet er opp mot 50k. Jeg må vel i tillegg nevne at jeg er litt skeptisk til esoteriske produsenter og driftssikkerhet... Noen som har noen tips?
Tviler på at du finner det til 50k. Mulig jeg ikke har forstått oppsettet, men hvorfor ikke bruke en prosessor til alle subene? En Behringer DCX2496 kan justere opp til seks subwoofere. Det finnes selvsagt bedre lignende produkter hvor du også kan kjøre EQ på frontene. Hør med Midgard Audio.

ADA har Trinnov korreksjon, men ligger over budsjettet ditt.
http://www.ada.net/products/ht/pre_amps.php

Mulig også JBS Synthesis også har disse mulighetene. Den koster nærmere $9000.
http://www.jblsynthesis.com/Products/Details/116

Men jeg tror du kan bruke en DSP mellom prosessor og effektrinn som både kan justere suber og fronter. Blir en langt billigere løsning.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.595
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Tviler på at du finner det til 50k. Mulig jeg ikke har forstått oppsettet, men hvorfor ikke bruke en prosessor til alle subene? En Behringer DCX2496 kan justere opp til seks subwoofere. Det finnes selvsagt bedre lignende produkter hvor du også kan kjøre EQ på frontene. Hør med Midgard Audio.

ADA har Trinnov korreksjon, men ligger over budsjettet ditt.
http://www.ada.net/products/ht/pre_amps.php

Mulig også JBS Synthesis også har disse mulighetene. Den koster nærmere $9000.
http://www.jblsynthesis.com/Products/Details/116

Men jeg tror du kan bruke en DSP mellom prosessor og effektrinn som både kan justere suber og fronter. Blir en langt billigere løsning.
En prosessor til alle subbene virker å være problematisk fordi den da må ha 3 seperate innganger med uavhengig korreksjonsmulighet på utgangen. Virker som om de fleste tar enten et 1 eller 2-kanals signal og gjør sin DSP.

Skematisk oversikt:

Koblinger:
Prossesor->Front->SMS1->Monitor og Sub
->Sub->(SMS1)->Multikanals Sub
Prosessoren ser derfor Sub+Monitor som en stor høyttaler og bruker kun disse ved 2-kanals musikk. Fungerer akkurat som tiltenkt til musikklytting og jeg er svært fornøyd med integreringen. Ved multikanal tar "Multikanal Subben" seg av LFE-sporet og Sub V og H spiller da kun bassen som ligger i H og V kanal. Jeg skulle gjerne sett en løsning der jeg kunne benyttet alle subbene til LFE-sporet.

En prosessor til alle subbene vil jo selvfølgelig fungere bedre enn å måtte bruke to til samme formålet. Bruker Velodyne SMS-1 og pga litt slurv forsto jeg ikke at den kun hadde en inngang (men kan styre 3 suber) og ikke 3 uavhengige kanaler. Slik sett vil en Behringer DCX2496 muligens kunne brukes på samme måte som 2 stk SMS-1, men er ikke helt overbevist om det når jeg ser bilde av baksiden. Allikevel valgte jeg SMS-1 pga det enkle GUIet og at man ikke trenger å sitte i timesvis for å sette den opp. Er litt mer skeptisk til brukervennligheten på Behringer. Noen med praktisk erfaring?

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
MML skrev:
En prosessor til alle subbene virker å være problematisk fordi den da må ha 3 seperate innganger med uavhengig korreksjonsmulighet på utgangen. Virker som om de fleste tar enten et 1 eller 2-kanals signal og gjør sin DSP.

Skematisk oversikt:

Koblinger:
Prossesor->Front->SMS1->Monitor og Sub
->Sub->(SMS1)->Multikanals Sub
Prosessoren ser derfor Sub+Monitor som en stor høyttaler og bruker kun disse ved 2-kanals musikk. Fungerer akkurat som tiltenkt til musikklytting og jeg er svært fornøyd med integreringen. Ved multikanal tar "Multikanal Subben" seg av LFE-sporet og Sub V og H spiller da kun bassen som ligger i H og V kanal. Jeg skulle gjerne sett en løsning der jeg kunne benyttet alle subbene til LFE-sporet.

En prosessor til alle subbene vil jo selvfølgelig fungere bedre enn å måtte bruke to til samme formålet. Bruker Velodyne SMS-1 og pga litt slurv forsto jeg ikke at den kun hadde en inngang (men kan styre 3 suber) og ikke 3 uavhengige kanaler. Slik sett vil en Behringer DCX2496 muligens kunne brukes på samme måte som 2 stk SMS-1, men er ikke helt overbevist om det når jeg ser bilde av baksiden. Allikevel valgte jeg SMS-1 pga det enkle GUIet og at man ikke trenger å sitte i timesvis for å sette den opp. Er litt mer skeptisk til brukervennligheten på Behringer. Noen med praktisk erfaring?
Jeg holder på å sette opp et lignende oppsett selv. Jeg bruker da to midbasser i tillegg til en subwoofer som tar seg av de laveste frekvensene. Jeg kobler da fra sub-out fra surround prosessoren til Behringer. I prosessoren setter jeg innstillingen til "front+sub" (kalles forskjellig fra ulike merker). Da sendes ikke bare LFE sporet til bassene, men også annen bass. I min prosessor kan jeg også sette delefrekvensen på den, men ikke høyere enn 250 Hz. I Behringeren kan jeg så bestemme spesifikk delefrekvens til de ulike bassenhetene. I tillegg til fase, delay og EQ. I mitt tilfellet vil jeg da sette delefrekvens på midbassene til ca. 130-50 Hz og suben til ca. 60-15 Hz. Dette vil fungere til både musikk og film. Til film kommer LFE sporet i tillegg og den kan jeg også sette delefrekvens på for å skåne høyttalerne. Jeg tror 125 Hz er det vanlige. Så da vil midbassene også spille LFE sporet fra 125 Hz eller det jeg setter den til.

Jeg ville derimot ikke ha brukt Behringeren til frontene (selv om det er mulig). D/A konverteren er ikke god nok til det. Men du finner som sagt enheter med samme muligheter og bedre D/A. Da kan du fint bruke den til de andre høyttalerne også. Det handler bare om å ha nok utganger/kanaler. Xilicia skal f.eks være et kvalitetsmerke:
http://www.xilica.com/
http://www.3point.no/categories/lydutstyr-delefilterprosessor/manufacturer/xilica/sort-by/1

Midgard Audio har erfaring med å sette slikt opp. Vet han satt opp en DSP hos uob i forbidendelse med suber og da ble det også brukt EQ til frontene. Du har mer enn nok budsjett til å få noen til å gjøre dette for deg. Enig i at brukersnittet på slikt kan være en utfordring. Jeg kommer til å prøve selv med Behringeren, men vet om assistanse hvis jeg skulle trenge det.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
JENO skrev:
Har ikke lest hele tråden, men kanskje denne kan være noe. 16 kanaler ut som kan rutes uavhengig. SOTA romkorreksjon fra Dirac Live.

http://www.datasatdigital.com/products/digital-cinema/ap20
Leste litt nylig om det merke. En som skulle sammenligne et produkt fra datasatdigital mot et fra ADA. Virker veldig bra. Er nok også innenfor budsjettet. Ser en ulempe ved første øyekast og det er at den ikke har HDMI 1.4. Altså ingen støtte for 3D. Da ville jeg tippe det kommer en ny modell med det snart.
http://www.icecostore.com/servlet/the-1113/DataSat-AP20-16-dsh-Channel-Digital/Detail

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.380
Sted
Saksvik - Trøndelag
orso skrev:
JENO skrev:
Har ikke lest hele tråden, men kanskje denne kan være noe. 16 kanaler ut som kan rutes uavhengig. SOTA romkorreksjon fra Dirac Live.

http://www.datasatdigital.com/products/digital-cinema/ap20
Leste litt nylig om det merke. En som skulle sammenligne et produkt fra datasatdigital mot et fra ADA. Virker veldig bra. Er nok også innenfor budsjettet. Ser en ulempe ved første øyekast og det er at den ikke har HDMI 1.4. Altså ingen støtte for 3D. Da ville jeg tippe det kommer en ny modell med det snart.
http://www.icecostore.com/servlet/the-1113/DataSat-AP20-16-dsh-Channel-Digital/Detail
Ja. det er en ny modell på trappene, RS20i, som blir betatestet på avsforum.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1366849

Uansett tror jeg dette er en ren lydprosessor, så kommentaren vs hdmi 1.4 er kanskje irrelevant.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.595
Torget vurderinger
1
Takker for tilbakemeldinger. Jeg er litt skeptisk til løsningen du skisserer orso. Først mixe sporene, deretter splitte dem opp høres i utgangspunktet ikke helt tranparant ut... (Men slike ting har jo ofte en tendens til å fungere bra uavhengig av "HiFi-teorien" da...) Uansett vil det ikke løse mitt problem, da jeg ikke ønsker LFE-subben aktiv ved musikklytting og helst hatt muligheten for å rute LFE-sporet til alle subbene ved multikanalslyd.

Ser ikke ut til at jeg finner en slik enhet foreløbig og må nøye med meg nåværende oppsett og to DPSer for subbene. Hadde håpet at feks en Anthem Statemen D2v var å få tak i med konfigurerbare utganger, men får nok avvente litt til... Det er ikke aktuelt å gå for noe som trenger seperat HDMI-switch eller lignende selv om RS20i så spennende ut.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
MML skrev:
Takker for tilbakemeldinger. Jeg er litt skeptisk til løsningen du skisserer orso. Først mixe sporene, deretter splitte dem opp høres i utgangspunktet ikke helt tranparant ut...
Det er bare snakk om å sende bass til mer enn bare fronter. Alle receivere har den løsningen og man taper ingenting på det. Bass sendes til både fronter og suber som er koblet til sub-preout. Og LFE sporet går til subene som vanlig.
Men om dette fungerer for deg kommer ann på hvor høyt du lar bassenhetene spille. Jeg tror ikke man kan sende noe over 250 Hz på denne måten. Usikker på hvor receivere som ikke ha justerbar delefrekvens for dette setter grensen for hva som sendes til sub-out. Ville kanskje tro det er ved 250 Hz siden det er det høyeste jeg kan sette min til.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.595
Torget vurderinger
1
En slik løsning vil uansett ikke gi helt det jeg er ute etter. Har etter litt undersøkelser funnet ut at både Denon og Classès toppmodell surroundforsterker (til hhv 55k og 80k på HiFi-Klubben) har denne muligheten jeg er ute etter (romkorreksjon og justering av 3 subkanaler). I tillegg har Denons toppmodell reciever (ca 40k) også en slik mulighet, men jeg er usikker på hvor god forforsterkeren og digitalbehandlingen er i denne vs prosessoren. Er i tenkeboksen på om jeg skal gå for en av disse Denonboksene ila kort tid eller om jeg forstatt skal klare meg med prosessor+romkorreksjon i 3 enheter.

Topp Bunn