Sundkoien Searching Superior Sound...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Vel... ProAc D38 spiller ned til under 30 Hz i stua, så der savner jeg intet.. I kjelleren spiller Studio 118 sammen med en lukket sub med 10' tommer pluss slave i et rom på 14 kvm.. Savner ikke bass der heller.

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Skjer lite på hifi-fronten om dagen, men nå gleder jeg meg til i morgen!

    Endelig, etter mange måneder, skal jeg få oppleve live-musikk og fullt trøkk igjen! :D

    Ana Popovic m/band på Gregers (Hamar) i morgen kveld :love:


    Denne dama sparer ikke på kruttet! Dette blir stas.
    Så får vi heller tåle å bli plassert ved bord 1 meter fra hverandre og med munnbind rundt truten..
    Slipper ihvertfall å gå i baren etter øl ;)

    M
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Høres apsolut ikke feil ut med live musikk, du får ha en fin konsert kveld😊🎶
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det!
    Livet er rimelig monotont om dagen, så slikt blir stas 👌
    Ser det har skjedd en del endringer hos deg👍 Skulle ønske at jeg kunne avlagt et besøk, men jeg er redd det ikke blir før til sommeren eventuelt.. 🎶
    Ha en fin helg 🎅

    M
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det!
    Livet er rimelig monotont om dagen, så slikt blir stas 👌
    Ser det har skjedd en del endringer hos deg👍 Skulle ønske at jeg kunne avlagt et besøk, men jeg er redd det ikke blir før til sommeren eventuelt.. 🎶
    Ha en fin helg 🎅

    M
    Jo har nå skjedd litt, slik blir det når man har vinglet litt i hobbyen. Men nå tror jeg det vil bli stabilt i tiden som kommer å i alle fall ikke nedleggelse av hobby. Hadde vært koselig med besøk når denne pandemien slipper taket. Men et besøk er jo ikke en svipptur som det var tidligere😉 Har også litt tanker om å få til en tur å besøke deg å noen fler når ting nærmer seg det normale igjen. Er blitt lenge siden vi samlet en liten gjeng hos deg med god stemning og super oppvartning.

    En god helg ønskes deg og dine også🎅🏻
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Nå er alle pakker pyntet, treet pakket inn, og neket vasket!
    Sitter og koser meg med Dylans Love&Theft, og lurer på om Nissen kommer i morgen? Han har det sikkert travelt, og kan fort glemme en tilårskommen pedagog..
    FB_IMG_1544561999705.jpg


    Vil med dette ønske alle dere andre inne her en God Jul! 🌲🌟🎅

    Ta vare på hverandre!

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hei, og takk for alle gode hilsninger❤
    Har ikke vært så aktiv her inne..

    I dag har jeg lyst til å skrive litt.
    Jeg er oppriktig glad i progrock. Syns derimot det er fryktelig langt mellom gode utgivelser. Gamle godbiter som King Crimson, Tull's Aqualung, Genesis' Selling England by the Pound sitter jo i sjela. På 80-talket syns jeg Marillion leverte ei helstøpt skive med Misplaced Childhood.
    I nyere tid er det tamt. Noen hederlige unntak for Wilson/Porcupine Trer og muligens noen låter fra norske Airbag..

    Så dukket denne opp her , midt i førjulstida:

    a0172210916_16 (1).jpg


    Raven Sad, et italiensk band anført av gitarist Santanna.. Herlig skive! Det er mektig, pompøst, svevende og meliodiøst. Passe hardt, og passe psykedelisk😍

    Høvelig lyd på cd, også. Anbefales 👌

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hyggelig pakke fra PM Audio!

    Bestilte 2 SaCD/CD fra deres rikholdige utvalg:

    IMG_20220126_145907_edit_217156709559571.jpg


    IMG_20220126_145933_edit_217143662064781.jpg


    Denne er omtalt fra flere andre her på forumet. Har alltid likt britisk bluesrock fra seint 60 og tidlig 70-tall. Beck har utvilsomt kvalitetene som skulle til. En ung og lettere outrert Rod Stewart gjør fremragende vokal. Ron Wood er også med på laget. Knalltøft og ekte. Låter ikke "pent", men overraskende oppløst og ekte. God balanse i opptaket. Bassen fyller på på en imponerende måte. Mye bedre enn utgivelsen til 59kr du kan kjøpe på Platekompaniet..

    IMG_20220126_201002_edit_217341598256939.jpg


    Herlig gjeng 👌

    Neste plate er en gammel favoritt. En av hans beste, og minst på høyde med Time out of Mind, Love&Theft og Modern Times.

    IMG_20220126_145853_edit_217172281624152.jpg


    IMG_20220126_145938_edit_217121539554889.jpg


    Her er lyden knallbra! Balansert og nesten litt stram. Daniel Lanois' drømmende lydbilde er nesten litt mindre framtredende enn på en LP jeg har. Det låter uansett flott og mektig👍🎶

    NB: min Lector CDP-7t avspiller bare Red-Book.. Hvordan det låter i SaCD får jeg ha til gode 😉

    M
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jøss tar dere opp fellesbestilling på skiver? :oops: :ROFLMAO:. Jeff B... Robert Z er topp skal sies. Tror det blir bra jeg, gratulerer :)
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Gode rør!

    Audiomix hadde "salg" på smårør er om dagen.

    IMG_20220209_134435.jpg


    Genalex Gold Lion 12ax7 og 12au7. Dette er gode rør, med en klang som er lett å like. Varm grunntone, og oppløst og behagelig i toppen. Bunnen er ikke superstram slik som på enkelte europeiske rør (Siemens og Philips feks), men har tyngde og artikulasjon.
    Rørene er supre til å temme sibilanter og litt hissig topp andre plasser i kjeden, og for 225kr stk så er det et røverkjøp 👌

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Stadig på jakt etter å temme sibilanter?
    😉😊
    Har ikke du Mullardrør som passer her?
    🤫
    Nei. Jeg er ikke stadig på jakt etter å temme sibilanter. Det var ment som et tips til andre. I min Rogue Audio Chronus sitter 12au7 som driverrør for utgangsrørene. Der fungerer mange slags rør godt, men til denne prisen er Gold Lion uslåelig. Inngangsrørene er 12ax7, og der har lydsignatur mye å si. GL er fine der. Det røret som betyr mest i forsterkeren er det som fordeler signalet fra Inngangsrørene og ut til driverrørene. Der bruker jeg Mullard 8136 (12au7) 😉👌🎶

    M
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det var sagt som en sleivete spøk.
    Ingen grunn til å ta det alvorlig.
    Har Gold Lion utgangsrør sjøl som jeg er fornøyd med.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Gode rør!

    Audiomix hadde "salg" på smårør er om dagen.

    Vis vedlegget 789728

    Genalex Gold Lion 12ax7 og 12au7. Dette er gode rør, med en klang som er lett å like. Varm grunntone, og oppløst og behagelig i toppen. Bunnen er ikke superstram slik som på enkelte europeiske rør (Siemens og Philips feks), men har tyngde og artikulasjon.
    Rørene er supre til å temme sibilanter og litt hissig topp andre plasser i kjeden, og for 225kr stk så er det et røverkjøp 👌

    M
    Salget fortsetter så langt lageret rekker :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Siden ingen husker på deg her, eller fra den lille chattegruppa på facebook, så får jeg ihvertfall gratulere deg med dagen din Morten :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vært på besøk hos deg M!
    Jeg burde vel først skrevet her, og så lenket, men begynte i feil ende. Jeg gidder ikke skrive alt to ganger, så derfor lenke :


    Tusen takk for en hyggelig dag sammen med deg og gismo.
    Tipp topp traktement og god stemning.
    🥰
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Som blues allerede har skrevet mye og godt detaljert om så ble vi to invitert på en fin lunsj sermoni hos Sundkoien på torsdag🤗
    Eller han burde vel snart kalles «MR Taylor» da han ikke har måtehold på antall anlegg i huset og hvor ALLE har høytalere fra nevnte MR Taylor. Et merke som aldri har vært innom hos undertegnede men som Sundkoien har lagt sin elsk på👍🏼
    Vi fikk nydelig fiskesuppe med både reker, to andre typer fisk (itte æbbær😎) og nydelig alkoholfritt øl, super gøtt🤗

    14298128-AD88-4FDA-BD20-F6C39B85D4A8.jpeg


    Gutterommet har stativere supplert med en sub og spiller dynamisk og friskt. Her er vinyl og cd kilde og hvor jeg foretrekker cd lyden. Rommet har utfordringer men klarer seg godt tross alt. Her oppleves ikke toppen så pågående som jeg ofte opplever med ProAc sine domer. Tror det skyldes den gode rørampen så nå står her men som tidligere stod oppe i hovedoppsettet👍🏼

    0CD2B2F7-1111-4414-94CC-D2209C830AD8.jpeg
    E23AFDDF-B528-4249-9562-ADA208FC5B9D.jpeg


    Så gikk turen til «husmor anlegget» oppe i stua det også men på plassen til gamle hovedoppsettet som nå har fått ny plass👍🏼
    Her stod ny innkjøpte ProAc i en nydelig finish, spiller krystall klart i mellomtone og med ren fin bass, men litt for tynne og masete i toppen etter min smak og mine preferanser🐒 Tror nok noe kommer av elektronikken som er koblet på disse👍🏼
    Men disse kunne vært morsomt å prøvetestet i gismostua med egen elektronikk🤗

    4D0151FA-20E5-47FE-BFCD-324DA41485E8.jpeg


    Så ble det litt supergod kaffe og self Napoleon fra Evensens bakeri som er/har blitt et must ved treff er i sørfylket☕🍰

    F9A596CA-C4E1-4D18-8003-AB6750963D8E.jpeg


    Før vi flyttet oss litt i stua til hovedoppsettet som også står i stua. Her må jeg bare stille meg bak blues sine betraktninger og beskrivelse av lyden, godt beskrevet av nevne ordsmed fra Blåskogen🤗🎶

    AEC51127-0FD1-4DAA-B2EC-C4E57333401B.jpeg
    F0B095CC-3617-4DD6-BB5A-D1741F228C49.jpeg
    5A9C00B2-4903-4364-8C20-5CDA6E8391BD.jpeg
    E966CED0-8728-4479-BAED-C4D522F58257.jpeg


    Det jeg merket meg som den største forandring i dette oppsettet var at ampen som tidligere stod nede på gutterommet hadde kommet opp hit👍🏼
    Dette endret den totale lydsignaturen litt i forhold til tidligere lyttestunder i samme oppsett og samme plassering.
    Nå ble det livligere i mellomtone/topp, litt større og med flere farger og nyanser selv om det på enkelte innspillet kunne bli vel spist i toppen for gismoørene😎🤣…..så var dette positivt syns jeg!!
    Men registrerte samtidig et litt «løsere» grep om basene, der den gamle ampen hadde en noe bedre jerngrep om sakene ved litt trøkk😅
    Men totalt….. en bedring og anlegget spiller meget godt syns jeg👍🏼🤗🎶

    Takker for noen hyggelige timer sammen med to flotte kompiser🤗 Fint å kunne treffes igjen og hvor gammel god skikk med både kyss, klapp og klem kan gjennomføres uten overhengende fare for spredning av både covid og kjønnssykdommer😎🤣
    Takk for meg🌺

    gismo
     
    Sist redigert:

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    En historie om en nedgradering...

    Lenge siden jeg har skrevet her inne.. Livet er en konstant reise, med noen yttersvinger, og jeg har akkurat vært igjennom en skarp høyre..
    Siste året har vært preget av en del fysiske utfordringer. Først et problem med høyre øre, som har gjort lytting til en utfordring.. Gleden forsvant.
    Så klarte jeg å rive av en sene i høyre skulder, som viser seg å bli en langvarig affære. Tar litt knekken på humør og tiltakslyst. Har funnet glede i Paramount+ og Netflix, men ikke i husets 3 stereoanlegg..
    Øret er i sakte bedring, så også skuldra, men hørselen er ikke helt tilbake på 100%.
    Tok en bestemmelse på at husets hovedanlegg skulle avvikles, til husfruens glede:rolleyes:
    Rogue Audio Tempest og ProAc D38 føk relativt raskt ut. Det hele tok et par timer. Note to self; sjekk hva andre tar for lignende saker... :p

    Som nytt anlegg i stua ble følgende satt opp (på et stødig Solid Steel rack):

    Cary Audio 303/300 cdp'

    cary_audio_design_cd-303-300.jpg


    En gammel venn som har stått på lager ei stønn. Spiller åpent og solid, relativt oppløst og med stødig og kjellerdyp bass. Er nådeløs avslørende på dårlige skiver. Kan brukes både med rørutgang og solid state, men spiller klart best på sistnevnte (uansett hvilke 12au7 jeg setter inn..) Oppsampling kan justeres, og det gir faktisk en mulighet for å justere klang og "råhet" i lyden. For høy oppsampling gir en glatt og livløs gjengivelse..

    Cary Audio CA1 digital forsterker (ICE power)

    CAI1_front_800.jpg

    En overraskende utfordrer. Fra Cary sin Lifestyle-serie, kjøpt billig av Lyric Hifi. Denne forsterkeren imponerer meg. På ingen måte nøytral, men med attack og driv og en herlig sans for rytme. Virker langt kraftigere enn de oppgitte 125 watt, og har en stoffelighet og tilstedeværelse som ikke er vanlig på forsterkere priset til 2000 USD.. Har veldig godt grep på..

    ProAc D18 (i premium light ebony finish)

    d18.jpg


    Disse relativt små gulvstående gjør fryktelig mye riktig, og har en perfekt blanding av følelse og attakk. De er delikate når det trengs, og kan overraske voldsomt med mye dynamikk. Ingen av mine Rogue røramper har fått fram dette, men Cary CA1 får de til å blomstre. Kanskje enda et bevis på at watt og strøm trengs, særlig på mindre konstruksjoner og element. Imponerende hva et 6,5 tommers element fra SEAS klarer.
    Som en kjent norsk musiker sa; svært nok for meg ;)

    Slik er altså livet nå. Rør og vinyl i sokkeletasjen, ice power og cd-avtasting oppe i stua, og et deilig vintage sett med Audiolab, Exposure og Epos ES11 som husmor- og casual-anlegg.
    Livet går videre!


    M
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Radikalt, men det er jo ingen vits i å ha ting stående hvis det ikke brukes eller er til glede. Hvor er det blitt av Lector? Kanskje det mest spennende du har, slik jeg ser det. 🙂
    Kommer innom en dag (før jul 😆)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Kjedelig å høre om utfordringer du har hatt, men godt å se deg tilbake og at Proac fortsatt klarer å imponere.

    Når jeg kobler opp DB1 her på Heed sakene så er det vanskelig å ikke smile.. Når man deretter vrir volumbryteren litt med klokken så er det vanskelig å ikke få hakeslipp over hvor mye lyd en så liten høytaler kan lage.. Og det faktum at de spiller bedre og mer bass enn noen gulv modeller er også morsomt.. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn