Sundkoien Searching Superior Sound...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Radikalt, men det er jo ingen vits i å ha ting stående hvis det ikke brukes eller er til glede. Hvor er det blitt av Lector? Kanskje det mest spennende du har, slik jeg ser det. 🙂
    Kommer innom en dag (før jul 😆)
    Hehe, ja jeg vet at du syns det var en drøy handling..
    Syns faktisk D18 er en mer musikalsk høyttaler enn D38, selv om D38 spiller større og går dypere.
    Lector CDP7t gjør tjeneste som digitalspiller på gutterommet. Den kommer aldri til å bli solgt! Nå skal jeg bruke senhøsten til å tune lyden i dette anlegget ved å bytte inngangsrør i Rogue Chronus og utgangsrør i Lector :)
    Philips Miniwatt og Psvane Premium blir for lys kombinasjon i dette rommet, må vel inn med Gold Lion eller Mullard, evt Sovtek 12ax7 LPS
    (som er et sterkt undervurdert rør!!)

    Du er alltid velkommen her. Fiskestanga står klar til ny eier ;)

    M
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.352
    Antall liker
    5.837
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Skjer ting hos deg ser jeg. Godt å høre hørsel og sene i armen er på bedringens vei. Det med muskler å sener vet jeg alt om at tar tid. Har til nå i livet revet av 3 senefester og revnet en muskel. Går fort et år før man føler det begynner å bli trykt å belaste skikkelig.
    Du for kose deg med endringen i hovedanlegget ikke alltid enklere behøver å degradere lyden😁

    God bedring fra en emigrert østlending😁
    Mvh R
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Skjer ting hos deg ser jeg. Godt å høre hørsel og sene i armen er på bedringens vei. Det med muskler å sener vet jeg alt om at tar tid. Har til nå i livet revet av 3 senefester og revnet en muskel. Går fort et år før man føler det begynner å bli trykt å belaste skikkelig.
    Du for kose deg med endringen i hovedanlegget ikke alltid enklere behøver å degradere lyden😁

    God bedring fra en emigrert østlending😁
    Mvh R
    Tusen takk, Roeng2!

    Ja, jeg har faktisk fått mer lyst til å lytte på platene mine nå, med et anlegg som koster 1/3 av det gamle.
    Jeg liker at lyden er engasjerende, da får jeg heller tåle litt farging👌🎶

    M
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.352
    Antall liker
    5.837
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Tusen takk, Roeng2!

    Ja, jeg har faktisk fått mer lyst til å lytte på platene mine nå, med et anlegg som koster 1/3 av det gamle.
    Jeg liker at lyden er engasjerende, da får jeg heller tåle litt farging👌🎶

    M
    Et anlegg med litt farging kan gi mye musikk glede, at det engasjerer er den beste egenskap et anlegg kan ha.
    Jeg koser meg like godt med de høyttalerene jeg har nå som de dyrere jeg hadde før😎
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Igår fikk jeg gleden av å besøke @sundkoien. Alt for lenge siden og mye å snakke om. Alt ifra folk og fe som vi begge kjenner til god musikk og litt godt å spise. Det var der vi startet, på kjøkkenet. Ikke så rart da husets eier og vert er en dyktig kokk. Jeg hadde bedt om noe enkelt og ble, halvt unnskyldende, spurt om fiskesuppe var greit. Såklart var det greit, mektig god var den og. Spiste oss mette og fornøyde.. 😊

    20220914_173047_1663225891517.jpg


    Så var det tid for litt musikk. Det er tre anlegg i huset, hvorav det første besto av Epos høyttalere, Audiolab forsterker og en Exposure cd spiller. Kablene som forbandt det hele var dyrere enn selve komponenter i denne lille kjeden. Det fikk meg til å smile. Så deilig politisk ukorrekt i denne "opplyste" tid av "pedagoger" og "verdensmestere" 😂. Dette anlegget spilte overraskende stort når en flyttet seg ut i stua.

    20220914_184409_1663225944960.jpg


    Hovedanlegget var jeg spent på. Flytting og mindre høyttalere, samt ICE forsterker. Men dette gjorde ikke skam på noe. Åpent og med stemmetydelighet i den viktige mellomtonen. Det er ikke så stort som et stort panel, artistene strekker seg ikke så i høyden. Men disse små høyttalere fra Proac går dypt nok og har ikke noe av denne "glad pack" - glaren som enkelte panel har. Lifestyle Cary spilte bra. ICE er ikke automatisk kaldt og livløst, her sprudlet det. Som alltid er det snakk om kompromiss, det er jo hva hobbyen er for de fleste av oss. Jeg likte det jeg hørte.

    20220914_203239_1663225997262.jpg


    I kjelleren er det lille anlegget. Også her er det mye for pengene. Og Lector cd spiller er helt rå. Chris Rea fikk synge litt blues til glede for meg og verten, samt et par andre artister. Ved litt pådrag kan en merke at den ene høyttaleren står i et hjørne, men ved vanlig volum er det umerkelig. Igjen er det stemnetydelighet uten at noe stikker av gårde.

    FB_IMG_1661791228866.jpg


    Uansett, det er ingen fasit. Vert @sundkoien har tunet anlegg slik han vil ha de, han har de rom har har og han bor i et møblert hjem. Dette er kun noen glimt av subjektive inntrykk, gjort en kveld. En kveld som gikk altfor fort. Takk for god samtale, mat, Sara Bernard kake, deilig kaffe og humor. Vi sees og snakkes snart igjen. Nå er det din tur til å komme hit 😊
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Takk for hyggelig besøk, HC!
    Vi har lett for å finne tonen, og vi hadde jo begge litt sykdomshistorie å dele😉 Vi begynner å bli gamle gubber 😁
    Ser fram i mot en Biri-tur, men først skal jeg prøve å få tatt livet av noen elger!

    M
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for hyggelig besøk, HC!
    Vi har lett for å finne tonen, og vi hadde jo begge litt sykdomshistorie å dele😉 Vi begynner å bli gamle gubber 😁
    Ser fram i mot en Biri-tur, men først skal jeg prøve å få tatt livet av noen elger!

    M
    Fort gjort å få tatt de elgene på vei hit :cool:. Var et par ikke langt unna Forestia.. Vi sees etter jakta, håper du slipper å skyte links 😊
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Det som slår meg er at alle har like tykke legger:unsure:
    Ja, og det kan UMULIG stemme gitt alt isenkramet vi bærer ut og inn av rom, stuer og kjellere.
    For å drive med hifi av litt tyngre tilsnitt trenger man å være en blanding av gym, sykkel og hifi freak after min mening.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Overvar altså Sting m/band og sønn i Oslo Spektrum i går kveld.
    Skal ikke si så mye om konserten annet enn at jeg syns han er en vital og oppegående 71-åring. Han framstod som dønn sikker og meget på, og gledelig for meg så ble det spilt mye fra Police-tida 🥰
    Lyden var god, bortsett fra Sting sin egen trådløse mikrofon som tydelig hadde noen "tics"..
    Mannen trakterer bassen meget godt, og det ble mere pop enn jazz. Ser at enkelte kritikere i England kaller turneen for jazzifisert.

    IMG_20221019_210109.jpg


    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    I går kveld hadde jeg en av mine beste konsertopplevelser hittil:
    Tedeschi Trucks Band på en fullsatt Sentrum Scene!
    Spilleglede og musikalitet oste av dette 12 manns bandet. Derek Trucks var i slaget, selv om han gjør lite av seg på scenen, Susan Tedeschi er bandets ansikt utad, sammen med en ytterst kapabel backingvokalist som stod for flere gode soloprestasjoner.
    Tror ikke det kan gjøres så mye bedre i denne kategorien...

    IMG_20221021_200521.jpg


    IMG_20221021_203230.jpg


    En meget minneverdig kveld! 😍🎶

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Ser det er flere som tester ut føtter, spikes og underlag.
    Dette er det morsomste og mest effektfulle jeg har prøvd:

    TAOC Super Insulator

    IMG_20221031_180837_edit_712984259510473.jpg
    IMG_20221031_180849_edit_712974738034953.jpg
    IMG_20221031_180954_edit_712947089819332.jpg
    IMG_20221031_181225_edit_712915459426629.jpg


    Par med "han og hun" laget i ulike metall-legeringer.
    Hvis du setter hannen under så får du et roligere lydbilde, mindre bredde og høyde, men også mindre spisse lyder og sibilanter.
    Med hunnen underst får du større klang, et veldig høyt og bredt lydbilde. Litt mer nivå i toppen, og lengre utklinging (virker det som..).

    Jeg vet da pokker hvordan dette virker, men virker det gjør det!
    Jeg har satt hannen øverst her, da Cary CA1 er litt snill i toppen. Blir spennende å teste dette senere i kveld.
    Det hadde voldsom virkning under Rogue Audio Chronus, så regner med at det blir litt forandring her også. 😉🎶

    M
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.577
    Torget vurderinger
    3
    Ser det er flere som tester ut føtter, spikes og underlag.
    Dette er det morsomste og mest effektfulle jeg har prøvd:

    TAOC Super Insulator

    Vis vedlegget 863803 Vis vedlegget 863804 Vis vedlegget 863805 Vis vedlegget 863806


    Par med "han og hun" laget i ulike metall-legeringer.
    Hvis du setter hannen under så får du et roligere lydbilde, mindre bredde og høyde, men også mindre spisse lyder og sibilanter.
    Med hunnen underst får du større klang, et veldig høyt og bredt lydbilde. Litt mer nivå i toppen, og lengre utklinging (virker det som..).

    Jeg vet da pokker hvordan dette virker, men virker det gjør det!
    Jeg har satt hannen øverst her, da Cary CA1 er litt snill i toppen. Blir spennende å teste dette senere i kveld.
    Det hadde voldsom virkning under Rogue Audio Chronus, så regner med at det blir litt forandring her også. 😉🎶

    M
    Hei!
    Hvem selger disse?
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    @sundkoien gøy å se du fortsatt tester ut nytt. Spennende at slike ting kan gi slike utslag på lyden😁
    Jo, takk 🙂
    Jeg syns slike ting er morsomt, ikke koster det all verden heller..
    Har vel egentlig slått meg til ro med nedgradert anlegg i stua, men morsomt å tune litt.
    Koser meg også med å finne billige ting som spiller bra sammen. Akkurat nå er det Exposure, Audiolab og Epos. Nye PF "Animals" synger ut i stua 👌😁🎶

    M
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    58.652
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det ble en bitteliten visitt i går @sundkoien, men vi får ta det igjen senere. Vi fikk jo dessuten lufta både tankene og øra borte hos gismo.
    Nett stueanlegg du har nå. Til og med to stk!
    Ikke mye tid til å danne seg meningsgrunnlag på, men jeg "lovte" å skrive 3 linjer (var det vel? 🤔)
    Har jo også hørt noe av dette hos deg tidligere. 😊
    Det rene lille BritFi-anlegget med Epos, Audio lab og Exposure maktet å fylle rommet med lyd, og det låt veldig behagelig med flow og høy kosefaktor. Du er en kløpper på bruktmarkedet, og vet hvordan man setter opp et bedre anlegg enn "sonosfolket" noen gang har hørt til nesten latterlig lite penger. 😊👍
    Proac høyttalerne og Cary elektronikk stod for den mer "seriøse" hifi-tilnærmingen og dette spilte mer detaljert og selvsagt mye bedre i bassen.
    Hørte mye gode kvaliteter her, men det hadde vært morsomt å høre anlegget med en annen kilde. Det står en supersjelden Lector CD spiller som har rykte for å spille nærmest "analogt" i underetasjen din, som jeg har hørt før. Jeg er ikke deg, men hadde jeg vært det, så hadde jeg byttet om. 😜😊
    Nydelig påkosta trefiner i disse høyttalerne :
    IMG_20221214_155023.jpg


    Hadde dessuten et annet ærend. Takk for hyggelig handel! Gleder meg allerede til å ta den i bruk, men må nok vente noen måneder. 😊
    IMG_20221215_143651.jpg
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Takk for hyggelig besøk, Blues! Lenge siden du var hos meg, og dessverre fikk vi ikke så god tid til å lytte på musikk..
    Joda, jeg er meget fornøyd med husmoranlegget. Ofte syns jeg at anlegg fra 90-tallet spiller mykere, større og frodigere enn dagens HiFi, og det passer fint med det dette anlegget er tenkt til.
    Jeg har jo nedgradert i stua, og jeg koser meg faktisk med Cary CA1 og 303/300 på ProAc D18. Jeg syns det spiller behagelig, detaljert og med god punch. Lector CDP-7t ville nok spilt en aning mørkere (avhengig av utgangsrør) og antagelig litt mer avdempet i øvre mellomtone.
    Nå er det slik at jeg har tenkt å tune anlegget nede med gode rør og nettopp Lector CDP-7t.. Tror du vil bli overrasket over hva den får til der. Det får bli neste gang 😉🎶
    Takk for handelen. Jeg har altfor mange fiskestenger, så du kan få kjøpt flere 👍😁🐟

    M
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    58.652
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Godt å høre at det finnes backup på lager av fiskestenger! Ikke umulig at det kan bli aktuelt å kjøpe igjen, men skal bryte av ei først... 🙈😊
    Vi må finne en konsert vi kan glede oss til på nyåret. 😊
    God helg.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Godt at Tyler fikk laget mange gode høyttalere før han gikk bort. For meg er han like stor som feks Serblin og Peter Snell.. 😉🎶

    Screenshot_20221221_171359_com.android.chrome_edit_296163816912098.jpg


    Screenshot_20221221_172009_com.android.chrome_edit_296181279899595.jpg


    M
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn