Sundkoien Searching Superior Sound...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Test mellom Chord Epic Twin og Soundstring høyttalerkabler.
    Begge har mange styrker og få svakheter. I første omgang høres Epic Twin litt mer kontrollert ut, men samtidig oppløst og detaljert. Soundstring har nok mer trykk nedover..
    IMG_20210113_151200.jpg


    Taperen blir henvist til gutterommet 😉

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Har funnet ut at kvadratsnitt ikke nødvendigvis har så mye med lydsignatur og basstrykk å gjøre.
    M
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Er vel der de fleste litt mer seriøse kablene begynner👍🏻
    Man må vel litt opp i kabel lenge før mm2 betyr mye. Men for tykk skal jo vist nok ikke være bra heller🙈
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Se feks på Vertere og Audence..
    Tynne skolisser som spiller med skikkelig trykk.
    Tror ikke dette er problem på 2x4m eller kortere.
    M
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Mye mulig jeg må teste ut litt på sikt jeg også, så da er det jo kjekt når du tester litt nå😉
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    En slags konklusjon:

    Soundstring biwire:

    Organisk varm klang. Stemmer og akustiske instrumenter låter naturlig. Oppløst, veldig stor båndbredde. Går VELDIG dypt i bassen. Oppløst oppover, men mangler litt overtoner og det siste englestøvet øverst. Klarer heller ikke å styre 100% i den dypeste bassen. Oppleves litt løs helt nederst. En behagelig kabel å lytte til 😉

    Chord Epic Twin single wire:
    Oppløst, naturlig klang. Veldig korrekt, klinger fint ut med instrumenter. Oppleves litt behersket og korrekt. Slik en engelskmann bør være😉 Går dypt, men uten fylden til Soundstring. Strammere og tørrere nedover. Separerer stemmer og instrumenter veldig godt, stor scene. Åpent og naturlig, men ikke like frodig som Soundstring. Har derimot mer ekthet og åpenhet i toppen, flott.

    Det slo meg nettopp at jeg her beskriver en typisk engelskmann mot en typisk amerikaner. På denne måten kan vi si at kablene representerer sitt respektive opphavsland på en utmerket måte 😁👍

    Begge kabler står i mitt hode til karakter Meget Pluss 🎶

    M
     
    Sist redigert:

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Interessant lesning og konklusjon.
    Begge kablene gjør altså en bra jobb og har vær sinn lyd karakter.
    Er jo nettop dette som gjør at kablene er det siste lille som skal til for å få lyden helt på plass.

    mvh
    R
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du forteller hvilken musikk /spor/utgave, som er spilt under utprøvinga, så blir det straks mer interessant M. 🤔😊
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du forteller hvilken musikk /spor/utgave, som er spilt under utprøvinga, så blir det straks mer interessant M. 🤔😊
    Ok;
    Andrew Combs - Hazel
    Holly Cole Trio - I can see clearly now
    Terry Allen&the Panhandle Mystery Band-Abandonitis
    Fourplay - Screenplay
    Lee Harvey Osmond - Blue Moon Drive
    Cassandra Wilson - Passion
    Knut Bjørnar Asphol - Wilderness Exit
    Bettye Lavette - one more song
    Eivind Austad New Orleans Trio - Basin Street Blues
    Chris Rea - What kind of love is this.

    Lett blandet drops 😉

    M
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for lista.👍
    Er vel bare Holly Cole og Lee Harvey Osmond jeg kjenner, men skal sjekke bare det kommer en dag med dårlig vær.
    Er jo så fint ute nå om dagen.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.376
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Nei, men har testet Siemens Halske, Philips Miniwatt og JAN GE. Alle disse låter for hardt, direkte og lyst i mitt hode og ører..
    M
    Philips miniwatt kan jeg ikke skjønne låter for hardt/lyst🤔. GE JAN kan jeg skjønne da trengs det en kilde som i utgangs punktet er litt mørk. Siemens Halske låt kanon bra i AMR rør dacen jeg hadde. Men vi hører jo ikke likt så det ligger noe der også😉😁

    O
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Philips miniwatt kan jeg ikke skjønne låter for hardt/lyst🤔. GE JAN kan jeg skjønne da trengs det en kilde som i utgangs punktet er litt mørk. Siemens Halske låt kanon bra i AMR rør dacen jeg hadde. Men vi hører jo ikke likt så det ligger noe der også😉😁

    O
    Philips Miniwatt prøvde jeg i 12at7 versjon i Lector Cdp 7t spilleren. Låt mye lysere og hardere enn Ei, Gold Lion, Mullard og Psvane..
    JAN GE er testet i 12au7. Sleit med mikrofoni og en hard øvre mellomtone.
    Nå slapper jeg av med Genalex Gold Lion i Lector, og Psvane/RCA Nos/Golden Dragon Thrustworthy i Rogue 👍

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Fram og tilbake er dobbelt så langt..
    I går ble det en stor runde med justeringer. Husmoranlegget spiller strålende med 2xCary og D18 forbundet med VdH D102 mk3 og Soundstring. Hovedanlegget, som ble testet med Chord epic twin, har fått tilbake Soundstring biwire. Chord låt rett og slett for skarp og HiFi korrekt, Soundstring spiller musikk.. Varmt og organisk, akkurat som de beste kobberledningene skal gjøre. Så ble Chord testet nede. Det ble veldig fint perspektiv og grunntoneområdet var bra. Litt slank nedre mellomtone.. Toppen ble skarp, metallisk og klinisk.. Uholdbart. Lette i bassen var de også. Puttet inn VdH cs-122 single wire, og alt falt på plass. De er veldig like Soundstring, nesten like bra. Så da er jeg tilbake på utgangspunkt. Chord og jumpere havner på brukten. Ang rør så fungerer Psvane 12ax7 T2 glimrende i hovedanlegget. På gutterommet spiller JJ KT77 veldig bra i Rogue Audio Chronus. Bedre enn alle EL34 jeg har testet. Bedre definert bass, mere dynamikk og veldig oppløst oppover.
    Sjelefred i Casa Kongleveien 👍🎶
    M
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Skal ikke være så enkelt dette med kabler, ofte er det som imponerer på sikt litt for på.
    Dette gjelder vel i grunn alt som har med denne hobbyen å gjøre. Balansegangen mellom detaljer og hørbarehet over tid, er en smal sti å gå. Slik min opplevelse er så avhenger toleransen for attakk og detaljer veldig av hvor god fundament ( lavere toner gjengis på) i systemet.
    Jeg opplever selv at jeg balanserer på en smal sti med min kombo nå og DIA400s opplever jeg som mer nøytral og dynamisk en 250s var. Å Tannoy er jo også kjent for å ha mye av samme signatur, så dårlige innspillinger er ikke alltid en fryd🙈
    Men da oppsettet er nytt å mye er igjen å prøve på plassering å det er jo en del av gleden😎
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Skal ikke være så enkelt dette med kabler, ofte er det som imponerer på sikt litt for på.
    Dette gjelder vel i grunn alt som har med denne hobbyen å gjøre. Balansegangen mellom detaljer og hørbarehet over tid, er en smal sti å gå. Slik min opplevelse er så avhenger toleransen for attakk og detaljer veldig av hvor god fundament ( lavere toner gjengis på) i systemet.
    Jeg opplever selv at jeg balanserer på en smal sti med min kombo nå og DIA400s opplever jeg som mer nøytral og dynamisk en 250s var. Å Tannoy er jo også kjent for å ha mye av samme signatur, så dårlige innspillinger er ikke alltid en fryd🙈
    Men da oppsettet er nytt å mye er igjen å prøve på plassering å det er jo en del av gleden😎
    Helt enig! 👍
    Hvis det er fylde og slam nedover og solid grunntone, så kan gjerne toppen ha litt energi 😉
    M
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Fin beskrivelse av kablenes (subjektive) påvirkning. Om du kobler opp disse to nevnte kablene til et annet oppsett, i et annet rom, og eventuelt med andre ører, så kan utfallet bli et helt annet :)
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Chord Epic Twin røk altså ut med høye kneløft, men en Solung gir seg ikke så lett!

    LFD Grainless Biwire

    IMG_20210202_124157.jpg

    Denne kabelen har alltid hatt lyst til å teste.
    Den imponerte alltid på Stereofil, så da den dukket opp på Finn grep jeg sjansen.
    Var egentlig tiltenkt gutterommet og Rogue rørforsterker og Proac Studio 118. Der ble den litt klinisk og lite sjarmerende..
    Den fikk derfor sjansen på husmoranlegget med Cary CAI-1 icepower og Proac D18.
    Du verden!!
    Her ble det full klaff👍 Den spiller med bedre transientrespons og bredde enn Soundstring. Litt mindre organisk varme, men større klarhet og troverdighet på stemmer.
    Må nevnes at det sitter en LFD Grainless xlr-rca mellom forsterker og Cdp fra før. Kan det være synergieffekter?
    Er det kanskje slik at noen forsterkere liker noen kabler bedre enn andre?
    Er det noen som har erfaring med dette?
    Jeg tror LFD kommer til å få permanent oppholdstillatelse her i stua 🙂👍🎶

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Tynn og fleksibel, whats not to like? Og at du synes det låter godt er en innertier , gratulerer :)
    Takk!
    Kabelen er oppbygd med Solid Core til diskant og multistrand i bass. Skikkelig slagkraft i bunn, og superoppløst oppover. Stemmer er veldig naturlige og klinger fint ut. Dette er den kabelen jeg har hørt som best tonal balanse. Ingen ting stikker ut eller avgårde 🙂

    M
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du står nok dessverre ( ;) ) høyt på lista mi over en jeg skal plage når dette pest-jaget er over. Få hørt hva du har fått til rett og slett.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Det går unna her i dag🙃👍

    Har nettopp hentet disse på posten:

    IMG_20210202_170449.jpg


    Epos ES11..

    Disse har jeg alltid hatt lyst til å prøve, helt siden de kom rundt 1992..
    Ekorngenet slo til da de plutselig var på Finn😉

    Spiller i stua nå, på 2xCary..
    Sjelden å høre slik utklinging i diskant på en stativhøyttaler..


    M
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Imponert, ja? 😉

    M
    Det er veldig lenge siden jeg hørte Epos, så jeg er usikker på hva jeg synes nå.
    Det må ha vært på 90 tallet en gang.
    Husker at metalldomer kom på moten, og som gismo har jeg nok utviklet en viss skepsis. Det var ved metalldomen og cd spillernes inntog at innspillinger og kvalitet ble stadig viktigere. Det ble fort kvasst og slitsomt hvis ikke innspillingen var litt på den varme eller tilgivende sida. Hvordan dette er med Epos 11, det vet jo du nå bedre enn meg. 😊
    Det eneste jeg har eid av 2veis Brit-fi er Monitor Audio MA6. Etter det gikk jeg opp i størrelse til Celestion Ditton 66 som jeg hadde i mange år. Meget gode høyttalere både i mellomtone og diskant, men litt sidrompa i bassen.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Ja, er klar over dette ned metalldome. Jeg har brukt noen timer på å lese om hva som er erfart med Epos Es14, Es11, Es12 osv. Es14 var jo kulthøyttalere. Tungdrevne og med en litt "skummel" metalldome som kunne skjære seg med feil partnerskap..
    ES11 var en litt forminsket utgave (14 mot 11 liter) der konstruktøren (Robin Marshall) tok dette med diskanten alvorlig.. Er prinsipp for Epos helt opp til Mike Creeks eierskap og M... i serien har vært å unngå delefilterkomponenter i størst mulig grad. Bassmellomtonen ruller naturlig av, og bare en enkelt kondensator hindrer basstonene i å nå diskanten..
    Dette setter store krav til elementkvaliteten, men gir gevinster i form av svært lite farging, stor transientvillighet og effektiv utnyttelse i et mindre kabinett.
    Jeg liker absolutt det jeg hører, veldig åpen og dynamisk lyd. Ekte hjerte og smerte i grunntoneregisteret (300-800 Hz) og et krisp og ekte topp. Slik som instrumenter EGENTLIG låter live..
    De fleste av oss har anlegg som maskerer virkeligheten, tar bort brodd..
    En gitar, trompet osv har mye energi som det er artig å høre, selv om det er på grensen av hva som er behagelig 😉

    NB: liker også Celestion veldig godt. Har et sett DL 6, arvtageren til Ditton 66👍

    M
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Interessant det du sier, men det hjelper ikke hvor naturlig trompeten høres ut hvis du ikke orker å sitte å ha Wynton Marsalis midt i fleisen. 😎😊
    Jeg tror ikke Celestion DL6 var erstattere for Ditton 66. De siste er nemlig ganske mye større.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt har du rett!! Jeg tenkte på Ditton 2.. 🙄

    Dette intervjuet er fin lesing:


    M
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.466
    Antall liker
    31.811
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Interessant det du sier, men det hjelper ikke hvor naturlig trompeten høres ut hvis du ikke orker å sitte å ha Wynton Marsalis midt i fleisen. 😎😊
    Jeg tror ikke Celestion DL6 var erstattere for Ditton 66. De siste er nemlig ganske mye større.
    Sorry gutter, men selv via en iPhone hører jeg tvert at dette ikke er « my cup of sound»😎🤣🤣🙈

    gismo
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn