Sundkoien Searching Superior Sound...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Har hittil vært en stille hifi-høst, men nå de 2-3 siste ukene har jeg lyttet ganske mye.
    Hovedanlegget har fått ny plass oppe i stua, og nå har ProAc D38 fått en solid bakvegg å spille mot.
    Det ble et etterlengtet løft i de laveste frekvensene, mellomtonen ble frodigere og det ble mer glitter og klangfarger i toppen! :)

    Lector CDP-7t har fått Genalex Gold Lion 12at7 premium, og spiller nå meget godt.
    Litt rart at Philips Miniwatt ble så tynne i lyden... De gir en flott dynamikk og oppløsning, men faller sammen i bassen.
    Det blir stramt, men for tynn og pinglete bass..

    Gismo var innom på en snarvisitt mandag kveld, så jeg venter spent på en kommentar på hans inntrykk ;)

    M
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.585
    Antall liker
    32.329
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Som nevnt over her var jeg en tur hos Sundkoien på mandag og hørte litt på hovedanlegget som har fått ny plass i stua! Det vi hørte var ProAc, Rouge og Lector i samspill👍🏼

    760DBD8A-37BA-4F78-ABC6-4ED76D56DAE0.jpeg


    Anlegget har fått et løft med ny plassering og diverse rørbytter. Ang cdp er Lector absolutt å foretrekker fremfor langt dyrere ..... som også står i racket (som også var nytt siden sist)😉
    De nedre oktaver spilte med mer punch og autroritet nå, får nok litt hjelp av vegg og går mer en lavt nok med denne plassering! Rent personlig ville jeg nok dratt de ennå litt mer ut på gulvet😎🙃
    Mellomtonene i dette oppsettet er frodig, dynamisk og slipper talerene meget godt! Det er en flott fylde i nedre del og mannlige vokaler som feks Van The Man og C.Rea imponerer👍🏼
    Toppen ligger å vipper litt på kanten etter egen smak, det er glitter etc men kan være helt i grenseland på enkelte innspillinger. Her kunne jeg tenkt meg noe mer «informasjon i glitteret» om man kan si det sånn? (Microdetaljer og nyanser....)

    Men i det store og det hele er dette et meget musikalsk anlegg/oppsett, spiller musikk med live-feeling og engasjerer!!
    Om man ønsker noe mer hifi-korrekt og «riktig» er nok ikke dette det anlegget man skal høre😉

    Hørte litt på «husmor» anlegget også, som har fått overta plassen etter hovedanlegget!

    5881E48B-E516-4925-B287-436271BF0DDE.jpeg

    Spiller bra, ikke noen overraskelser og med såpass gode/store stativere og oppegående elektronikk er det meget godt til dagligdags musikk og tv lyd👍🏼😉
    Takker for atter en hyggelig musikk stund, kaffe og kokosboller😊👍🏼
    Jeg bor rett over elva Morten😎😂🙃

    gismo
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt over her var jeg en tur hos Sundkoien på mandag og hørte litt på hovedanlegget som har fått ny plass i stua! Det vi hørte var ProAc, Rouge og Lector i samspill👍🏼

    Vis vedlegget 668771

    Anlegget har fått et løft med ny plassering og diverse rørbytter. Ang cdp er Lector absolutt å foretrekker fremfor langt dyrere ..... som også står i racket (som også var nytt siden sist)😉
    De nedre oktaver spilte med mer punch og autroritet nå, får nok litt hjelp av vegg og går mer en lavt nok med denne plassering! Rent personlig ville jeg nok dratt de ennå litt mer ut på gulvet😎🙃
    Mellomtonene i dette oppsettet er frodig, dynamisk og slipper talerene meget godt! Det er en flott fylde i nedre del og mannlige vokaler som feks Van The Man og C.Rea imponerer👍🏼
    Toppen ligger å vipper litt på kanten etter egen smak, det er glitter etc men kan være helt i grenseland på enkelte innspillinger. Her kunne jeg tenkt meg noe mer «informasjon i glitteret» om man kan si det sånn? (Microdetaljer og nyanser....)

    Men i det store og det hele er dette et meget musikalsk anlegg/oppsett, spiller musikk med live-feeling og engasjerer!!
    Om man ønsker noe mer hifi-korrekt og «riktig» er nok ikke dette det anlegget man skal høre😉

    Hørte litt på «husmor» anlegget også, som har fått overta plassen etter hovedanlegget!

    Vis vedlegget 668777
    Spiller bra, ikke noen overraskelser og med såpass gode/store stativere og oppegående elektronikk er det meget godt til dagligdags musikk og tv lyd👍🏼😉
    Takker for atter en hyggelig musikk stund, kaffe og kokosboller😊👍🏼
    Jeg bor rett over elva Morten😎😂🙃

    gismo
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger :)
    Jeg liker live-følelsen, det vet de som kjenner meg.
    Nå er det min tur til å kjøre over brua:)
    Det blir spennende å høre 2 x REL Habitat.

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Lar Lector, Rogue og Proac kose seg med disse i kveld..

    IMG_20201031_200121.jpg


    Lee Harvey Osmond - Mohawk (2019).
    God oppfølger til "Beautiful Scars", om enn ikke helt på høyden. Uansett er stemmen, stemningen og det store rommet forsatt inntakt. Følsomt og nært.

    IMG_20201031_200140.jpg


    Mark Lanegan - I'll take care of you (1999)
    Enkelt og nedpå, nært og stemningsfullt.

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Etter ei uke med lytting må jeg si at D18 virkelig imponerer meg!
    Fabelaktig stort og åpent lydbilde av en så liten gulvstående høyttaler. Den spiller varmt, nesten litt mørkt, men samtidig så oppløst og detaljert. ❤

    IMG_20201114_153018.jpg
    IMG_20201114_153139.jpg

    M
    IMG_20201114_154925.jpg

    M
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er den lyden du vil ha dette vet du :) . Var å hørte på gamle Response 3.5 i forrige uke, på gitt musikk er de lette å like. Ikke dynamikk bomber, men trivelige og varme.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.253
    Antall liker
    9.041
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Er den lyden du vil ha dette vet du :) . Var å hørte på gamle Response 3.5 i forrige uke, på gitt musikk er de lette å like. Ikke dynamikk bomber, men trivelige og varme.
    Ja mine diy 2.5 cloner blir iallefall ikke solgt med det første.. absolutt en likende høytaler på musikk :)
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    50 skiver på en øde øy ……….

    Jeg ser at jeg har vært storkjeftet tidligere i tråden, flere år siden faktisk: jeg har sagt at jeg skal legge ut en liste over 40 cd-plater jeg ville tatt med på en øde øy..

    Vel, her er et forsøk. Jeg er altså håpløst gammeldags, bakstreversk, konservativ eller hva man kan kalle det. Jeg spiller fortsatt cd-plater. Jeg må selvsagt nevne at jeg spiller vinyl også, men cd er hovedmediet på 2 av 3 anlegg i huset. Fordelingen er vel 9:1 i cd platas favør. Jeg fikk cd-spiller i 1985, har jevnlig siden dengang kjøpt cd'er.
    Etterhvert som bedre spillere, forsterkere og høyttalere kom inn i kjeden la jeg selvsagt også merke til kvaliteten på innspillingene.

    I denne lista har jeg funnet punktet der musikken og teknikken matcher, altså de av platene mine som jeg mener har god musikk og god innspillingskvalitet. Det skulle være 40, men klarte ikke å stoppe før jeg var på 50..

    Jeg tar gjerne imot kommentarer og innspill 😉👍🎶


    Robbie Robertson - storyville
    Anne Grethe Preuss – og høsten kommer tidsnok
    Leonard Cohen – live in London
    Chris Rea – Blue Jukebox
    Dan Penn – Do right man
    Daft Punk – Random Access Memories
    Marillion – Misplaced Childhood
    BB King/Eric Clapton – Riding with the King
    4play – 4
    Bob Dylan – Modern Times
    Natalie Merchant - Tigerlilly
    4play - x
    Gregory Porter - liquid spirit
    Lee Harvey Osmond - Beautiful Scars
    Ryan Adams - Gold
    Tony Joe White - one hot July
    Holly Cole - Temptations
    Pink Floyd - whish you were here
    Neil Young - Harvest Moon
    Jeff Buckley - Grace
    Ola Kvernberg - Steamdome
    Nick Cave&the bad Seeds - the boatman's call
    Eva Cassidy - Nightbird
    Counting Crows - August and everything after
    Mary Black - No frontiers
    Kari Bremnes - fantastisk allerede
    Patricia Barber - verse
    Tracy Chapman - Tracy Chapman
    Willy DeVille - Miracle
    Dire Straits - Dire Straits
    The Police - Syncronicity
    Nanci Griffith - other voices other rooms
    John Hiatt - Perfectly good Guitar
    Ola Calmeyer Prosjekt - Jazzpoem
    Andrew Combs - Canyon of my Mind
    Nils Lofgren - Acoustic Live
    Van Morrison - Born to sing, No plan B..
    Helge Lien Trio - Troll
    Lyle Lovett - Joshua judges Ruth
    Minor Majority - Reasons to hang Around
    Marillion - Sounds that can't be made
    Joni Mitchell - Night ride home
    Porcupine Tree - Fear of a blank Planet
    Talk Talk - the colour of spring
    Bill Wyman's Rythm Kings - Double Bill
    John Mellencamp feat. Carlene Carter - Sad Clowns and Hillbillies
    The Travelling Wilburys - Vol. 1
    Ben Harper & the innocent Criminals - Burn to shine
    Ben Harper - The Will to Live

    Ingen 70-talls rock eller 80-talls pop sier du? Som sagt, jeg har vinyl også.. 😉

    M
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, mye bra her, og du har rett u at det er mye bra opptaks kvalitet på mye av dette. Det er et par album som jeg tror kunne vært spilt i Abu Ghraib, men det er jo min rare smak da.. Lofgren og Barber..Host, hark.. Bra vi er forskjellige.. :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.239
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det er morsomt med lister, og når jeg blir bedt om å kommentere... ;)

    Tigerlily hadde blitt med meg også.:love:
    Og Coles;Temptations.
    Buckley hadde kanskje blitt med.
    Og Nick Cave.

    Flere gode artister og titler ellers også, men når det er snakk om 50 hvor både musikk og lyd skal være tilfredstillende må man være hard. Hadde derfor valgt litt ulikt deg,-også blandt de samme artistene.
    På ei øde øy, så ville musikk-kvalitet trumfet lydkvalitet for meg uansett.

    Beautiful Scars med Lee Harvey Osmond er ei praktfull plate, men usikker når bare 50 kommer med.
    Ola Kvernberg Steamdome, er kanskje det mest spenstige valget. Heidundrandes skive!

    Hadde tatt med Live at Massey Hall framfor Harvest Moon av gamle Young.
    Hadde definitivt tatt med Van Morrisons Moondance i stedet for -.. no plan B som jeg ikke er særlig begeistret for.
    Morrison har en enorm katalog på nærmere 50 titler, og mange har både bra lyd, og særdeles bra innhold.

    Nanci Griffiths Other Voices er samling nydelige sanger. En gammel favoritt, men husker ikke helt hvordan den låter.
    Joni Mitchell hadde jeg tatt med, men ikke Night Ride Home. I stedet hadde jeg valgt Blue, Don juans Reckless Daughter, Court and Spark og The Hissing of Summer Lawns ,- alle aktuelle kandidater.

    Hva som gjør at en foretrekker det ene framfor det andre er ikke objektive kriterier, og det er heldigvis naturlig at vi gjør ulike valg.
    Kanskje et vinterprosjekt for meg kan være å spille gjennom lista di på Tidal, M.:)
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det er morsomt med lister, og når jeg blir bedt om å kommentere... ;)

    Tigerlily hadde blitt med meg også.:love:
    Og Coles;Temptations.
    Buckley hadde kanskje blitt med.
    Og Nick Cave.

    Flere gode artister og titler ellers også, men når det er snakk om 50 hvor både musikk og lyd skal være tilfredstillende må man være hard. Hadde derfor valgt litt ulikt deg,-også blandt de samme artistene.
    På ei øde øy, så ville musikk-kvalitet trumfet lydkvalitet for meg uansett.

    Beautiful Scars med Lee Harvey Osmond er ei praktfull plate, men usikker når bare 50 kommer med.
    Ola Kvernberg Steamdome, er kanskje det mest spenstige valget. Heidundrandes skive!

    Hadde tatt med Live at Massey Hall framfor Harvest Moon av gamle Young.
    Hadde definitivt tatt med Van Morrisons Moondance i stedet for -.. no plan B som jeg ikke er særlig begeistret for.
    Morrison har en enorm katalog på nærmere 50 titler, og mange har både bra lyd, og særdeles bra innhold.

    Nanci Griffiths Other Voices er samling nydelige sanger. En gammel favoritt, men husker ikke helt hvordan den låter.
    Joni Mitchell hadde jeg tatt med, men ikke Night Ride Home. I stedet hadde jeg valgt Blue, Don juans Reckless Daughter, Court and Spark og The Hissing of Summer Lawns ,- alle aktuelle kandidater.

    Hva som gjør at en foretrekker det ene framfor det andre er ikke objektive kriterier, og det er heldigvis naturlig at vi gjør ulike valg.
    Kanskje et vinterprosjekt for meg kan være å spille gjennom lista di på Tidal, M.:)
    Nb: husk at dette er mine valg av mine cd'er..
    Live at Massey Hall har jeg feks på 180gram vinyl😉..
    De fleste tidlige Van the Man når selvsagt opp musikkmessig, men ikke på lydkvalitet..

    M
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.585
    Antall liker
    32.329
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Har skummet gjennom lista di Morten..... her var det itte mye å skryte av gitt..... 😎😂😂😂
    Nei da, bare kødder🙈
    Mye bra her og noe jeg glatt hadde hoppet over, men heldigvis har vi både felles og avvikende smak😉
    Og det er sunt med mangfold i stede for enfold☺

    gismo
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    På kabelkjøret...
    Tester ut litt ulike høyttalerkabler mellom Cary CA1 og Proac D18.
    Er av den oppfatning at kabler gjør en del med lyden, og at høyttalerkabler er de som gjør mest.. Det er altså mulig å fin-tune lyden i anlegget.
    Jeg vil ikke bruke bøttevis med penger, så kjøper ofte inn brukt (slipper innspilling) og sparer ofte 60-70% ift nypris.
    Foreløpig er følgende testet:
    - Tara Labs Prism; billig kabel fra eldre tider, men som jeg har funnet ut at gjør fryktelig mye riktig for lyden. Det låter åpent, klinger fint ut og gir stemmer kjøtt på beinet. Bassen er også overraskende dyp og ren.. Hm.. Ga 200kr for 2x3m 😉
    - VdH hybrid CS122; en rimelig kabel som er typisk for produsenten. Rydder opp i lydbildet, relativt mørkt klingende, solid men litt lite artikulert bass. Lydbildet er også litt lukket og lite ekspressivt..
    - Soundstring: min all time favoritt, og den jeg bruker i de 2 andre anleggene. Gjør det meste helt riktig. Veldig balansert og glatt i lyden, alt henger sammen. Oppløst og naturlig og med kjellerdyp bass.
    - Chord Clearway: et spennende bekjentskap. En kabel som er litt mer "på" enn det jeg er vant med. Veldig dynamikk og "utagerende" i hele spekteret. Ryddig i bassen, trykker til bra. Låter åpent og gir et stort lydbilde. Kan nok bli litt mye energi i øvre mellomtone i noen anlegg. Hos meg balanserer det på kanten.

    Har nå lyst på å teste mer av Chord. Er det noen som kjenner til EpicX eller Epic XL?

    M
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.585
    Antall liker
    32.329
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Jeg kan jo ta med meg mine Vertere Pulse X mini og ta en tur over elva, alltid morsomt å teste i annet oppsett😎👍🏼🎼
    Banan-banan her også🐒
    Har jo Whistler Coanda RCA du skulle teste også😎😜

    gismo
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.239
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Fikk tak i en ubrukt Quad med disse. De gruser bla Winged C EL34 i både dynamikk og nærhet, oppløsning i toppen og kontroll på de dypeste tonene. Det låter riktigere og like magisk i mellomtonen også, ihvertfall her på min Rogue Audio Chronus 🙂👍🎶

    IMG_20201211_155725.jpg


    IMG_20201211_155657_1.jpg


    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Denne kommer veldig høyt opp på lista mi i år. Ærlig, fengende, sart, og med nerve og engasjement 👍🎶

    IMG_20201222_150310.jpg


    M
     
    Sist redigert:

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.341
    Antall liker
    5.818
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    God jul deg å dine Morten🎅🏼🎄
    Ser du har gjort noen endringer med plassering. Regner med det gjorde litt med lydbildet.
    mvh
    R
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    God Jul til deg, Roeng! 🎄🎅
    Ja, tror du hadde likt lyden her nå. Fått mer kjøtt på beinet og fyldigere pondus. Samt at tv-anleggget låter anstendig 😉
    Hyggelig om vi kunne treffes igjen snart 👍
    Lykke til med å bygge opp et nytt, vellydende anlegg. Har tro på Gato og Tannoy. Tror Gato hamler opp med toppen i Tannoy. Den kan bli noe hissig i noen oppsett.
    Mvh Morten
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.341
    Antall liker
    5.818
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Regner med at det svinger bra nå med mer vegg å jobbe mot. Har tilgode å ha eid Proac men har likt det de gangen jeg har hørt de, de gjengir musikk på sin egen måte.

    Har stor tro på Tannoy og Gato så håper det bli slik jeg ser for meg, men om ikke så får jeg prøve noe annet😉
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Er det ikke grei skuring med Telefunken som ee "tingen" her.....
    K
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Uten å si noe bastant, og ned bare 2 timer spilletid, så mener jeg at Psvane 12ax7 T2 er det beste jeg har prøvd så langt. Ikke like mørk i klangen som Sovtek LPS, men like solid og artikulert, og bedre oppløsning hele veien oppover. Veldig riktig og musikalsk liksom 😉 Nå bør de nok få spille minst 30 timer før jeg avgir den endelige dommen, men jeg liker virkelig det jeg hører. Telefunken og Philips Miniwatt blir litt krasse og tynne i bunnen her, og samtidig må ProAc D38 ha noe som spiller frisk oppover, ellers så blir de for trygge og kjedelige..

    M
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.805
    Antall liker
    50.643
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ikke noe er bedre enn at nye rør låter like bra/bedre enn nos/gamle brukte rør👍. De prisene som er på 12ax/au7 er jo helt på jordet😄

    O
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp!
    Bruker Mullard NOS 12au7 cv4003 på en annen Rogue, og der er det heldigvis nok med ett.. Begynner å bli vanvittige priser på NOS. Psvane er virkelig lovende i så måte, og 300kr på Blakk Fredag 😁👍
    M
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.585
    Antall liker
    32.329
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Spennende Morten, får se hva du ender opp med men høres ut som Psvane 12ax7 har kommet gjennom med en lovende start hos deg👍🏼
    Ikke like billig....men har du testet disse i noen av dine amper?
    Tilsvarende men i E88CC 6922 versjon fungerer meget godt i min Einstein i mitt oppsett😊🎼

    2DE6EC91-8EE8-4554-8F2A-243264CEA333.jpeg
    image.jpg


    gismo
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Nei, men har testet Siemens Halske, Philips Miniwatt og JAN GE. Alle disse låter for hardt, direkte og lyst i mitt hode og ører..
    M
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn