Sundkoien Searching Superior Sound...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Luna Cables Orange xlr

    IMG_20231218_160944.jpg


    Jeg føler at jeg vil si litt om dette.
    Jeg er ikke en person som har lagt mye penger i kabler opp igjennom årene, men har hørt såpass tydelige forskjeller ved bytte at jeg vet at det er noe å hente.
    Jeg har sagt at jeg "tuner" anlegget ved bruk av kabler. Noen kabler låter frodige og rause, noen stramme, oppløste og analytiske, og noen låter rett ut uengasjerende. Van Damme og noen Kimber har vært slik her på mine anlegg og ører..
    Kabler som jeg har funnet ut at passer min smak er bla WireWorld Eclipse og Silver Eclipse signalkabler(eldre versjoner), Soundstring høyttalerkabler, Tellurium Q Black 2 høyttalerkabler og WireWorld og Supra strømkabler.

    Etter at jeg opplevde at WireWorld Silver Eclipse ble litt "klemt" i øvre mellomtone oppe i hovedanlegget, har jeg testet ut nye signalkabler.
    Først ut var Fana Audio Frøya XLR. De låt veldig behagelig, nesten varmt og ganske organisk her. Dessverre syns jeg ikke perspektivet ble helt topp, så jeg kikket meg mer rundt..
    Har lest en del om kanadiske Luna Cables. Dette er en enmannsbedrift med både tydelig lydfilosofi og et klart standpunkt ift bærekraft og produksjon.
    Det litt spesielle med Luna er at det benyttes en fortinningsmetode av kobberlederne, og at det benyttes økologisk, farget bomull som isolasjonsmateriale. Teknikken med fortinning av kobberlederne ble vistnok brukt av noen produsenter av rørforsterkere på 1940-1950 tallet. Dette pga den naturlige klangen dette gav.
    En annen sak med Luna er at prisen dobles for hvert steg man tar i seriene Gris, Orange osv oppover til toppmodell Noir. I de 2 siste seriene brukes faktisk fortinnet kobber fra 1950-tallet!
    Jeg fikk tilsendt Orange XLR 1 meter.
    Spenningen var stor da jeg koblet opp. Jeg ble overrasket, men utsatte den kritiske lyttingen til etter at det hadde spillt en ukes tid.
    Oppsummert kan jeg vel si følgende: Dette er uten tvil den mest dynamiske, ærlige, organisk lydende kabelen jeg noensinne har testet! Det låter fabelaktig 👌 Stor scene både i dybde, høyde og bredde. Skikkelig anslag og timbre, dyp og solid bass, flott utklinging på alle instrumenter og stemmer, aldri masete eller skrikete.. Alt låter superoppløst og naturlig.
    Har blitt veldig forelsket. Skal ikke se bort ifra at jeg tester høyttalerkabler også 😉
    Denne blir ikke sendt tilbake! Det er sjelden man hører en så stor forbedring ved kabelbytte!

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Disse to får spilletid i kveld:

    IMG_20240102_182258_edit_91416646367300.jpg


    Taylor er intim og godt innspillt, den andre er behagelig lassopop fra NYC. Fint lydbilde😉🎶

    M
     
    M

    musicus

    Gjest
    Luna Cables Orange xlr

    Vis vedlegget 981001

    Jeg føler at jeg vil si litt om dette.
    Jeg er ikke en person som har lagt mye penger i kabler opp igjennom årene, men har hørt såpass tydelige forskjeller ved bytte at jeg vet at det er noe å hente.
    Jeg har sagt at jeg "tuner" anlegget ved bruk av kabler. Noen kabler låter frodige og rause, noen stramme, oppløste og analytiske, og noen låter rett ut uengasjerende. Van Damme og noen Kimber har vært slik her på mine anlegg og ører..
    Kabler som jeg har funnet ut at passer min smak er bla WireWorld Eclipse og Silver Eclipse signalkabler(eldre versjoner), Soundstring høyttalerkabler, Tellurium Q Black 2 høyttalerkabler og WireWorld og Supra strømkabler.

    Etter at jeg opplevde at WireWorld Silver Eclipse ble litt "klemt" i øvre mellomtone oppe i hovedanlegget, har jeg testet ut nye signalkabler.
    Først ut var Fana Audio Frøya XLR. De låt veldig behagelig, nesten varmt og ganske organisk her. Dessverre syns jeg ikke perspektivet ble helt topp, så jeg kikket meg mer rundt..
    Har lest en del om kanadiske Luna Cables. Dette er en enmannsbedrift med både tydelig lydfilosofi og et klart standpunkt ift bærekraft og produksjon.
    Det litt spesielle med Luna er at det benyttes en fortinningsmetode av kobberlederne, og at det benyttes økologisk, farget bomull som isolasjonsmateriale. Teknikken med fortinning av kobberlederne ble vistnok brukt av noen produsenter av rørforsterkere på 1940-1950 tallet. Dette pga den naturlige klangen dette gav.
    En annen sak med Luna er at prisen dobles for hvert steg man tar i seriene Gris, Orange osv oppover til toppmodell Noir. I de 2 siste seriene brukes faktisk fortinnet kobber fra 1950-tallet!
    Jeg fikk tilsendt Orange XLR 1 meter.
    Spenningen var stor da jeg koblet opp. Jeg ble overrasket, men utsatte den kritiske lyttingen til etter at det hadde spillt en ukes tid.
    Oppsummert kan jeg vel si følgende: Dette er uten tvil den mest dynamiske, ærlige, organisk lydende kabelen jeg noensinne har testet! Det låter fabelaktig 👌 Stor scene både i dybde, høyde og bredde. Skikkelig anslag og timbre, dyp og solid bass, flott utklinging på alle instrumenter og stemmer, aldri masete eller skrikete.. Alt låter superoppløst og naturlig.
    Har blitt veldig forelsket. Skal ikke se bort ifra at jeg tester høyttalerkabler også 😉
    Denne blir ikke sendt tilbake! Det er sjelden man hører en så stor forbedring ved kabelbytte!

    M
    Hyggelig lesning, og kan bare stemme i lovprisningen, ble selv så "betatt" att jeg klev opp til Noir ht og xlr og venter nå på Rouge power, de rimeligste Gris, rca & power, gjør en flott jobb på vinyl siden, hyggelig att fler oppdager disse 😊

    mvh
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.511
    Antall liker
    4.849
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    FREDRIK STABELS JULEKALENDER:

    "Man går til innkjøp av 24 flasker Old Brandy. Når man kommer til 24. flaske, er det julaften.

    PS I år falt juleaften på den 16. desember."

    Vis vedlegget 977940
    M
    Glad du refererer til den beste av alle gode julekalendere, laget for MiA - Avistegnernes Hus og produsert av en kommunikasjonsavdeling som jeg - helt objektivt - vil hevde har en særdeles solid ledelse :cool: :ROFLMAO:
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Sitter og koser meg med musikk og en god Single Malt etter snømåking både her hjemme og hos mine foreldre.
    I kveld er det den årlige festen med rådyrjakt-vennene. Bedre halvdeler får selvsagt også være med. Dette er en tradisjon vi startet allerede i 1993, så jeg vet jo hva jeg går til.. Gruer meg allerede litt til morgendagen.. 🙄

    Bob_Dylan_-_Love_and_Theft.jpg


    Love and theft er et album jeg aldri går lei. Det får meg dessuten i godt humør! 👌🎶
    Dette mener jeg er Dylan aldeles på toppen av karrieren 👌😎

    God helg!

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Innimellom får jeg en trang til å leke litt med retro utstyr. Særlig fra tiden da min HiFi-interesse var i startgropa.
    Mitt første stereoanlegg som nærmet seg HiFi var nok Monitor Audio 352, en Harman Kardon forsterker og en Rega Planar 3. Dette var i 1987. Etter dette ble det Snell J2, Mission Cyrus 2 og en Goldring Eroica MC pickup på RP3. Dette låt veldig bra.
    Nå har jeg en samboer som har en del cd-plater, og som ikke vil fikle med hovedanlegget i stua. (det vil ikke jeg at hun skal heller.. 😁).
    Vi har derfor et såkalt husmoranlegg på en kortvegg i stua. Her får retro-interessen utløp.
    Akkurat nå er det en Marantz Cd 67 SE, en Audiolab 8000A og et par Monitor Audio Monitor 14 som spiller.
    Monitor 14 ble kjøpt forrige uke, og de var i veldig bra forfatning til å være fra 1991. Disse har et bra rykte i Brit fi kretser, og spiller varmt og stort.
    De er lave (77cm), og har to 6 tommers mellombasser i ei lukket kasse.

    IMG_20240212_163834.jpg


    En fin gimmick med disse er at de har et kammer nederst som kan sandfylles, og de har også ferdig gjengede 6mm hull for spikes/føtter.
    Med 5kg sand i kassa, og gummiføtter fra Evenstad Musikk låter dette nå veldig bra. Bassen ble strammere og dypere, og perspektivet ble mye bedre med disse 2 tiltakene.
    Mye godlyd i høyttalere som kan kjøpes for 1000kr brukt 😉👌🎶

    M
     
    Sist redigert:

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Audia Flight FLS 9

    Etter nesten 6 måneder i mitt eie vil jeg si litt om hvordan jeg opplever FLS 9.
    Først og fremst; jeg var i markedet etter en forsterker som kunne erstatte en KT88 basert rørforsterker. Jeg hadde rullet både smårør og utgangsrør, og ikke helt fått til det jeg ønsket.. Rogue Audio Tempest 2 hadde kraft og dynamikk, men ikke helt den varme og finesse jeg ønsket. Den var heller ikke spesielt fyldig nedover i frekvens. Jeg ville altså ha en forsterker som hadde en fyldig og litt varm kangbalanse, men som også hadde kraft og dynamikk til å drive litt større gulvstående høyttalere.
    Etter å ha lest meg litt opp, stod jeg igjen med kandidater fra bla Luxman, Gold Note, Moonriver, og Audia Flight. Det fantes selvsagt kraftigere modeller, men jeg satte en grense ved ca 50k kr, brukt eller nytt.
    Det som slo meg var at alle tester av Audia Flight sine integrerte modeller hadde bemerkninger om hvor naturlig, engasjerende og oppløst lydbildet var. Fyldig, men oppløst gikk igjen. Et par tester påpekte at diskanten kanskje var en tanke tilbaketrukket. De samme sa samtidig av lydbildet var stort og oppløst, og at alle detaljer var til stede.
    Jeg bestemte meg for å ta sjansen.
    Sound of Heaven, importør, ga et godt tilbud som jeg slo til på. Å kjøpe relativt dyr forsterker uten å prøvelytte framsto litt risikabelt, men jeg var i 50-årskrisa og risikovillig.
    Forsterkeren ble bygd etter at bestillingen var lagt inn, så jeg kan da skryte på meg å ha en håndbygd forsterker i hus som er bygd spesielt for meg 🙂

    IMG_20230814_164026_edit_96481208842568.jpg


    Etter noen måneder kom en stor kasse fra Italia. Jeg skal ikke si mye om lyttinga den første tiden, uten at det låt ryddig, pent, kraftig om enn ikke veldig fyldig. Jeg likte den umiddelbart.
    Nå er saken en litt annen. Importør ba meg ha litt is i magen. Han hadde selvfølgelig rett.
    Sakte og gradvis har denne boksen "vokst" seg moden. Det låter nå mektig, stort, oppløst, varmt, innbydende, engasjerende. Jeg er imponert. Jeg har fått det jeg har ønsket meg. Med 93dB følsomhet på høyttalerne har jeg også et enormt kraftoverskudd. 🙂
    Sitat fra Stereo.net:
    "This amplifier has a natural flow without stress or hardness, neither is it dull, the sound is always engaging, it’s well behaved, balanced and always in control".
    Det å glede seg til å lytte til musikk er viktig i mitt liv 😉.

    M
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.648
    Antall liker
    32.611
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    God beskrivelse av ampen din M, hørte den senest i går og støtter mye av det du nevner her. En flott vellydende amp og en umåtelig fin byggkvalitet!
    Med denne i hus kan du kose deg i mange år fremover, vil ikke tro byttesyken melder seg på ei veldig god stund😉🎶

    gismo
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Anlegget på gutterommet får et løft!

    Det er vinterferie, men et begredelig vær. Da får man fikle litt inne.
    Min Lector CDP-7t har vært permittert et år, så det var på tide å ta fram denne gode cd-spilleren igjen. Sist den var i bruk oppe i stua spillte den med Philips Miniwatt ECC81 rør. Disse er veldig dynamiske og klare i lyden, men kan bli litt pågående oppover hvis du ikke har varmtklingende forsterker og høyttalere.
    Fikk derfor tak i et matchet par NOS Mullard 12at7/ECC81 produsert i 1969 👌 Dette er forøvrig mitt fødeår, artig 😉

    IMG_20240228_125142_edit_363945003031963.jpg


    IMG_20240228_125403_edit_365755327880645.jpg


    Det tar selvsagt litt tid å spille de inn, men jeg hører allerede etter en time at dette er gode greier. 👌🎶

    Et tips til dere med tradisjonelle høyttalere: Etterstram skruene på elementene! Har hatt mine ProAc Studio 118 omtrent 10-12 år, og skruene trengte absolutt en omgang med trekkeren!

    IMG_20240228_130417.jpg


    Nå får vi håpe at dette systemet kan gi godlyd ei stund. Spiller forresten med Genalex Gold Lion KT77 i stedet for EL34 i Rogue Audio Chronus. Mister kanskje bittelitt mellomtone magi, men får bedre dynamikk og trykk nedover. 👍

    IMG_20240228_130621.jpg


    IMG_20240228_130604.jpg


    God onsdag videre!

    M
     
    Sist redigert:

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Luna Cables Orange og Gris

    IMG_20240228_121249.jpg


    Fikk Luna Cables Orange høyttalerkabler og et sett Luna Cables Gris RCA i posten.
    Må si disse kablene imponerer meg. De låter så "riktig".
    Orange høyttalerkabler skal i hovedanlegget, og Gris nede på gutterommet til Vector Cdp.

    Nå låter det enda et hakk bedre på begge steder. Det gledes 👌🎶

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Påske-inne-musikk-vær 🎶🐰🐣

    Lector CDP-7t gjør jobben som hovedkilde oppe i hovedanlegget i påsken 🥰
    Med NOS Mullard 12at7 fra 1969 spiller den riktig bra👌

    Dette er min påskefavoritt i år! Ei fantastisk plate. En knallgod Manu Katche på perkusjon, og de andre er ikke langt etter. 😉

    IMG_20240328_195312.jpg


    IMG_20240328_195221_edit_366919024714843.jpg


    Det anbefales å lytte igjennom spor 2,6,8 og 10. (det er visst partall som er greia..)

    Fortsatt god påske! 🎶🥂🐰😎🐥

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    I jakten på den perfekte (les "mest behagelige") lyden i husmoranlegget, har det havnet et par Snell K mk2 der..
    Hatt Snell J/2 før, så jeg forventet en viss klangsignatur. Modell K er en lukket konstruksjon, i motsetning til bassrefleks i modell J og E.
    Disse høyttalerne er nok solgt i siste halvdel av 90-tallet, og de er godt tatt vare på. Litt tørr finer, og noen merker og flekker, men ikke verre enn normalt.
    Det som faktisk er ille, er at Posten har fart stygt med de på veien fra Trondheim og hit.
    Basselementene har dobbel magnet, og er skikkelig tunge. Koblet med tørr sponplate og 4 små treskruer, har den ene elementet blitt slått løs i to av festene... 😯🙄

    IMG_20240402_160436.jpg


    IMG_20240402_161451.jpg


    Litt ergerlig. Selger hadde emballert bra, så det var ellers ingen utvendige skader. Sak er opprettet hos posten.
    Løsningen ble og snu elementet 90 grader, borre nye hull og bruke ett hakk større skruer. Skiftet skruer på den andre høyttaleren også.

    I dag har jeg pusset og oljet kabinettene. Lagde noen enkle stativer i tre som matcher bunnplata. De er nå ca 92cm høye. Passer fint i stua.

    IMG_20240406_172538.jpg


    IMG_20240406_173150.jpg


    IMG_20240406_173156.jpg


    IMG_20240406_183108.jpg


    De spiller med en Audiolab 8000A og en Exposure 2010S Cdp. Låter veldig åpent og dynamisk. Heldigvis har jeg tonekontroller på Audiolab, og høyttalerne har også nivåjustering på diskanten. God kropp på stemmer og instrumenter. Litt lette i bunnen, men 3dB opp i bass og plassering inntil vegg hjelper.
    Hyggelig å ha Snell lyden i stua igjen 🙂👍🎶

    M
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.996
    Vis vedlegget 1013150



    Litt ergerlig. Selger hadde emballert bra, så det var ellers ingen utvendige skader. Sak er opprettet hos posten.
    Løsningen ble og snu elementet 90 grader, borre nye hull og bruke ett hakk større skruer. Skiftet skruer på den andre høyttaleren også.

    I dag har jeg pusset og oljet kabinettene. Lagde noen enkle stativer i tre som matcher bunnplata. De er nå ca 92cm høye. Passer fint i stua.



    Vis vedlegget 1013155

    M
    HUFF, jeg fikk helt hikke av å se rester av isopor over alt på høyttalerne dine. Man skal IKKE pakke elektronikk med dette produktet. Magnetisme og statisk elektrisitet kan forårsake kjipe problemer (spesielt problematisk ved innpakking av effektforsterkere med slisset topplokk hvor isopor smulene kryper inn over alt). Men det ser ut for at du klarte å rengjøre høyttalerne tilfredsstillende Sundkoien, og gi dem en etterlengtet oppmerksomhet. Gratulerer med nye gamle talere i kjøkkenanlegget.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    HUFF, jeg fikk helt hikke av å se rester av isopor over alt på høyttalerne dine. Man skal IKKE pakke elektronikk med dette produktet. Magnetisme og statisk elektrisitet kan forårsake kjipe problemer (spesielt problematisk ved innpakking av effektforsterkere med slisset topplokk hvor isopor smulene kryper inn over alt). Men det ser ut for at du klarte å rengjøre høyttalerne tilfredsstillende Sundkoien, og gi dem en etterlengtet oppmerksomhet. Gratulerer med nye gamle talere i kjøkkenanlegget.
    Det verste er at det ikke var isopor, men rester av sponplate rundt skrufestene.. 🙄

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Tusen hjertelig takk for alle gratulasjoner! ❤

    Et lite tips:
    Min sønn er en habil gitarist.
    Han spiller i en Oslo-basert trio som kaller seg Holly Hasbeen.
    Litt 60-talls funk, rock, blues Fusion..
    Følg de gjerne på Insta og SoundCloud 🙂🎶

    M
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn