Sugden: A-klassen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    U-96 skrev:
    eddie1 skrev:
    Hei har latt min Sugden stå på et par timer og den blir veldig varm,spesielt frontplaten! selv volumhjulet blir varmt,kan også kjenne en "lukt" fra forsterkeren som er vanskelig å forklare,en slags plastikk lukt!!! den spiller uten noe rart med lyden men som sagt så reagerer jeg litt på dette ???
    Einaste eg reagerer på her er plastikklukta du kjenner, ellers er det heilt normalt at den blir varm, kjøleribbene blir varmast. Har A21a Series 2 sjølv som eg bruker på H III.

    Korleis synest du forsterkaren funker på La scala?
    Hei foreløpig testet den på CW lll og den låter meget bra.Litt for tidlig å sammeligne med MI settet ennå.Føler at ribbene ikke blir like varm som fronten,selv volumhjulet blir glovarmt! er dette faktisk normalt? liker som sagt helle ikke den lukten av for varm plastikk!
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Min blir også varm, så varm at det nesten er ubehagelig. Men har ikke kjent noe 'plastikklukt'. Er din helt ny?
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    dag1234 skrev:
    Min blir også varm, så varm at det nesten er ubehagelig. Men har ikke kjent noe 'plastikklukt'. Er din helt ny?
    Den har vist akkurat hvert på service så derfor kan det vist "lukte" litt fra nye komponenter.Din blir varm også på fronten?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det kan jo være en ledning som ligger opp til en svært varm komponent ved en feiltagelse, men det er bare gjetting.
     

    U-96

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Innlegg
    293
    Antall liker
    4
    Fronten blir varm på min forsterkar også, du må berre slå deg til ro med dette. Sørg for at den har tilstrekkeleg med luft rundt seg.

    eddie1 skrev:
    dag1234 skrev:
    Min blir også varm, så varm at det nesten er ubehagelig. Men har ikke kjent noe 'plastikklukt'. Er din helt ny?
    Den har vist akkurat hvert på service så derfor kan det vist "lukte" litt fra nye komponenter.Din blir varm også på fronten?
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    eddie1 skrev:
    dag1234 skrev:
    Min blir også varm, så varm at det nesten er ubehagelig. Men har ikke kjent noe 'plastikklukt'. Er din helt ny?
    Den har vist akkurat hvert på service så derfor kan det vist "lukte" litt fra nye komponenter.Din blir varm også på fronten?
    Ja, den blir varm i fronten slik at jeg kjenner det godt, men mest på toppen selvsagt. Har ikke tatt tempen, men jeg tror det skulle gå an å steike egg oppå der.

    I starten hadde jeg den inni en reol, men det følte jeg ble for dårlig ventilering, det var skummelt varmt inn i der, så jeg satte den oppå reolen slik at den står fritt.

    Er veldig fornøyd med lyden, da.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei nå ble jeg litt roligere :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    dag1234 skrev:
    Ja, den blir varm i fronten slik at jeg kjenner det godt, men mest på toppen selvsagt. Har ikke tatt tempen, men jeg tror det skulle gå an å steike egg oppå der.
    Jeg prøvde faktisk å steke egg på min men det gikk ikke (via panne da, hehe).

    Det at også fronten og volumkontrollen blir varm er bare en fordel da det betyr at forsterkeren er godt bygget som varmeavleder. Plastikklukt skal det ikke være dog, men ikke utenkelig at det kan være noe fra service. Men det bør ikke vare lenge tror jeg.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Lyngen skrev:
    dag1234 skrev:
    Ja, den blir varm i fronten slik at jeg kjenner det godt, men mest på toppen selvsagt. Har ikke tatt tempen, men jeg tror det skulle gå an å steike egg oppå der.
    Jeg prøvde faktisk å steke egg på min men det gikk ikke (via panne da, hehe).

    Det at også fronten og volumkontrollen blir varm er bare en fordel da det betyr at forsterkeren er godt bygget som varmeavleder. Plastikklukt skal det ikke være dog, men ikke utenkelig at det kan være noe fra service. Men det bør ikke vare lenge tror jeg.
    Hei fikk svar fra Maxwell nå og lukten er normal og kan vare noen dager da de har byttet ut noen deler i den :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Sveinung som har vært oppi med loddebolten ? ;D
    Klasse A blir i enkelte tilfeller meget varm , Sugden er ikke alene om det .
    Hadde en Zapsolutt inni en furu benk , måtte ta den ut når platene begynte å vri seg .
    Men steke egg prøvde jeg aldri he ,he ;D
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Lyngen skrev:
    dag1234 skrev:
    Ja, den blir varm i fronten slik at jeg kjenner det godt, men mest på toppen selvsagt. Har ikke tatt tempen, men jeg tror det skulle gå an å steike egg oppå der.
    Jeg prøvde faktisk å steke egg på min men det gikk ikke (via panne da, hehe).

    Det at også fronten og volumkontrollen blir varm er bare en fordel da det betyr at forsterkeren er godt bygget som varmeavleder. Plastikklukt skal det ikke være dog, men ikke utenkelig at det kan være noe fra service. Men det bør ikke vare lenge tror jeg.
    Med panne går det selvsagt ikke. Må kakke egget rett på topplokket. Kan til nød ha en klatt smør. Prøv, kjekt å høre om du får det til.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Er det veldig høy gain på A21se? har aldrig fått et slikt høyt volum og driv på så lavt volum før! på mine andre forsterkere så må jeg skru volumet langt høyere for å få samme volum
     

    magb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2009
    Innlegg
    146
    Antall liker
    0
    Høyt volum på lavt volum? ??? ;D ;D
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    eddie1 skrev:
    Er det veldig høy gain på A21se? har aldrig fått et slikt høyt volum og driv på så lavt volum før! på mine andre forsterkere så må jeg skru volumet langt høyere for å få samme volum
    Jepp, det skal lite ratting til før de braker løs. Litt for lite, etter min smak. Har hatt noen nesten-uhell med full guffe uten å være forberedt.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    dag1234 skrev:
    Lyngen skrev:
    dag1234 skrev:
    Ja, den blir varm i fronten slik at jeg kjenner det godt, men mest på toppen selvsagt. Har ikke tatt tempen, men jeg tror det skulle gå an å steike egg oppå der.
    Jeg prøvde faktisk å steke egg på min men det gikk ikke (via panne da, hehe).

    Det at også fronten og volumkontrollen blir varm er bare en fordel da det betyr at forsterkeren er godt bygget som varmeavleder. Plastikklukt skal det ikke være dog, men ikke utenkelig at det kan være noe fra service. Men det bør ikke vare lenge tror jeg.
    Med panne går det selvsagt ikke. Må kakke egget rett på topplokket. Kan til nød ha en klatt smør. Prøv, kjekt å høre om du får det til.
    Må få prøvd å få tatt bilde av elektriske gnisninger der inne da før alt blir stille.

    Er det "Sugden er min Gud" som står i din signatur? ::)

    Hmm .... Eller trenger vi å eie en bolle?


    Hundre blomster?
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Lyngen skrev:
    dag1234 skrev:
    Lyngen skrev:
    dag1234 skrev:
    Ja, den blir varm i fronten slik at jeg kjenner det godt, men mest på toppen selvsagt. Har ikke tatt tempen, men jeg tror det skulle gå an å steike egg oppå der.
    Jeg prøvde faktisk å steke egg på min men det gikk ikke (via panne da, hehe).

    Det at også fronten og volumkontrollen blir varm er bare en fordel da det betyr at forsterkeren er godt bygget som varmeavleder. Plastikklukt skal det ikke være dog, men ikke utenkelig at det kan være noe fra service. Men det bør ikke vare lenge tror jeg.
    Med panne går det selvsagt ikke. Må kakke egget rett på topplokket. Kan til nød ha en klatt smør. Prøv, kjekt å høre om du får det til.
    Må få prøvd å få tatt bilde av elektriske gnisninger der inne da før alt blir stille.

    Er det "Sugden er min Gud" som står i din signatur? ::)
    Oh no! "Lyngen er min Gud (nr 2)" står det på tagalog.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    eddie1 skrev:
    Er det veldig høy gain på A21se? har aldrig fått et slikt høyt volum og driv på så lavt volum før! på mine andre forsterkere så må jeg skru volumet langt høyere for å få samme volum
    Jeg synes jeg spiller høyt når jeg vaker rundt 74-78db, da er volumrattet på ca kl. 11.30.

    Min blir steike varm, så det gjør vondt å legge håndflaten på toppen, men så har jeg heller ikke smedfingre. Om du mot formodning skulle trenge å sjonglere rundt på den vil jeg anbefale deg til å vente til den har kjølnet. vreden og jeg stuntet med forsterkerbytte, det førte til at jeg nær brente av meg fingeravtrykkene, og forsterkeren ble såpass snurt av å bli flyttet på mens den var varm at den trengte en måned på sanatorium og kyndige fingre innabords.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    dag1234 skrev:
    eddie1 skrev:
    Er det veldig høy gain på A21se? har aldrig fått et slikt høyt volum og driv på så lavt volum før! på mine andre forsterkere så må jeg skru volumet langt høyere for å få samme volum
    Jepp, det skal lite ratting til før de braker løs. Litt for lite, etter min smak. Har hatt noen nesten-uhell med full guffe uten å være forberedt.
    Ja, gosh ... man må passe på særlig når Sugden fort kan klippe på svært høy volum. Jeg synes volumkontrollen er helt grei manuelt, men litt lite justeringspresisjon på fjernkontrollen. Det blir som regel bare ett trykk om gangen.

    Og så opplever jeg noen ganger at den bare fortsetter .................... :p :-X :eek: Det får igang pumpa og får da sjekka transientresponsen min;D.

    Supert driv og kraftfull bass en et kjennetegn til A21SE :).
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Fjernkontrollen har litt spalta personlighet, jaffal når det er lite strøm på batteriene. Da kan den få volumet til å leve sitt eget liv. Det har vært noen jumps her i heimen der jeg har bykset frem som Eddie the eagle for å dempe volumet manuelt.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Dette spiller bare helt rått,ikke lenge siden jeg fikk mitt MI sett i hus som spiller forrykende så dukker A21se opp uten altfor store forventninger men for noen utrolige krefter og dynamikk denne karen viser frem.
    Har bestemt meg for at denne skal drive CW lll i stuen så får MI oppgaven i kjellern på la scala
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    eddie1 skrev:
    Dette spiller bare helt rått,ikke lenge siden jeg fikk mitt MI sett i hus som spiller forrykende så dukker A21se opp uten altfor store forventninger men for noen utrolige krefter og dynamikk denne karen viser frem.
    Har bestemt meg for at denne skal drive CW lll i stuen så får MI oppgaven i kjellern på la scala
    :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    E.I.A. skrev:
    Sveinung som har vært oppi med loddebolten ?  ;D
    Klasse A blir i enkelte tilfeller meget varm , Sugden er ikke alene om det .
    Hadde en Zapsolutt inni en furu benk , måtte ta den ut når platene begynte å vri seg .
    Men steke egg prøvde jeg aldri he ,he  ;D
    He he he, ja mitt Bedini klasse A-effekttrinn ødela en stereobenk fra Ikea. En billig sak, og til slutt falt all den flotte sorte vinylen av fordi limet var løst opp av varmen fra forsterkeren. Ganske ubehagelig å ta på, akkurat som din Sugden. Bærehåndtak, front, kjøleribber og topplokk var varmt som heite helvete.  ;)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    eddie1 skrev:
    Dette spiller bare helt rått,ikke lenge siden jeg fikk mitt MI sett i hus som spiller forrykende så dukker A21se opp uten altfor store forventninger men for noen utrolige krefter og dynamikk denne karen viser frem.
    Har bestemt meg for at denne skal drive CW lll i stuen så får MI oppgaven i kjellern på la scala
    Jeg er ikke overrasket for jeg vet hva A21SE er i stand til. Den er bare steike god :D.
     

    U-96

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Innlegg
    293
    Antall liker
    4
    Lyngen skrev:
    eddie1 skrev:
    Dette spiller bare helt rått,ikke lenge siden jeg fikk mitt MI sett i hus som spiller forrykende så dukker A21se opp uten altfor store forventninger men for noen utrolige krefter og dynamikk denne karen viser frem.
    Har bestemt meg for at denne skal drive CW lll i stuen så får MI oppgaven i kjellern på la scala
    Jeg er ikke overrasket for jeg vet hva A21SE er i stand til. Den er bare steike god :D.
    Jepp Sugden er hot stuff :) Er meget godt fornøgd med min amp óg. Synd dei ikkje lagar DACer :-\
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjekt å se at det lever i Sugden-leiren.
    Slår dere av Sugden-forsterkerne mellom lytte-øktene?
    Min A21AP har stått på i 3 år, og det føles både trygt og riktig. Og varmt.
    Vet ikke om jeg hadde gjort det hvis det var en integrert, men at Sugden er bygd for å tåle varmen er det ikke tvil om.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    ottone skrev:
    Slår dere av Sugden-forsterkerne mellom lytte-øktene?
    Slår den av når jeg vet at det blir timer til neste bruk, men hender jeg glemmer å slå den av. Liker ikke at den har stått på i 10 timer, men føler meg trygg på at det går bra. Den er jo lagd for denne temperaturen. Sendte en mail til Sugden, men det var vel ikke så overraskende at de svarte at den kan godt bli eldre enn deg. De har jo holdt på med Klasse A i 40 år.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Jeg skrur av min hvis det er flere timer mellom lytteøktene. Dvs hver kveld. Så skrues den på igjen neste dag. 10-12 minutter så er den klar til ny dyst.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en følelse av at jeg faktisk slet litt på forsterkeren med å ha den på hele tiden, så jeg begynte etterhvert å slå den av. Det var den 25 watteren jeg har skrevet endel om. Når det blir såpass varmt tror jeg nok det kan gå ut over komponentene, hvis de ikke får kjølt seg av. Det tar da ikke så lang tid å varme opp den typen forsterkere, så det er egentlig ingen god grunn til å la dem stå på døgnet rundt.

    Den er litt grei med rør. Vi må slå av, men det tar ikke så lang tid før den er passe til lytting heller.
     

    U-96

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Innlegg
    293
    Antall liker
    4
    Ser ingen grunn til å la elektronikk stå på over natta. Forsterkaren blir óg slått av når eg veit at eg blir ute lenger enn 30 min.
    Ellers står den på frå eg står opp til eg går og legger meg :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    dag1234 skrev:
    10-12 minutter så er den klar til ny dyst.
    Jeg har beregnet 5 min til den er på omtrent topp ytelse, men har vel aldri sjekket nøye. Som regel spilles det musikk når jeg gjør andre ting, men har ikke opplevd noen forskjeller på den måten. Vil jeg sitte å lytte venter jeg minst 5 min.
     

    terzo

    Medlem
    Ble medlem
    05.12.2010
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Er det noen grunn til å slå av forsterkeren når man likevel må ha varme i rommet? Varer komponentene lenger hvis de ikke står på hele tiden, kan ikke se at Sugden har sagt noe offisielt om det annet enn at de tåler både å stå på og slås av.

    Forsterkeren er da bygd for å kvitte seg med overskuddsvarmen og min erfaring fra industrisammenheng er at utstyr kan stå på kontinuerlig i 10-20 år, men at det er typisk etter strømbrudd kondensatorer o.l ryker.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Lyngen skrev:
    dag1234 skrev:
    10-12 minutter så er den klar til ny dyst.
    Jeg har beregnet 5 min til den er på omtrent topp ytelse, men har vel aldri sjekket nøye. Som regel spilles det musikk når jeg gjør andre ting, men har ikke opplevd noen forskjeller på den måten. Vil jeg sitte å lytte venter jeg minst 5 min.
    Leste er sted at Sugden sier 5 minutter ved spilling, og 10 minutter om det ikke går musikk gjennom.
    Jeg pleier på sette den på når jeg kommer hjem, og lar den varme seg når jeg diller fra meg; jeg setter meg jo aldri ned og nilytter med en gang jeg er i hus.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det går ikke så fort hos Sugden, men det går stadig framover.

    Digitalinngangen på Fusion 21 CD-spilleren er ingen hemmelighet lengre,
    http://www.sugdenaudio.com/pdf/fusion_21_cd_specifications.pdf

    og den nye Masterclass spilleren PDT-4F følger opp.
    http://www.sugdenaudio.com/pdf/masterclass_pdt_4f_background.pdf

    Begge med høyoppløselig digitalinngang opp til 192 kbps, og XLR utgang.

    Forresten ble min nyoverhalte CD21 tatt ibruk igjen idag, den var så inderlig velkommen hjem igjen etter et lengre opphold hos produsenten i Yorkshire. Nytt driverk og langvarig testing, for å komme de tidsvarierende sporingsproblemene til livs.
    Skikkelig Sugden.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    ottone skrev:
    Kjekt å se at det lever i Sugden-leiren.
    Slår dere av Sugden-forsterkerne mellom lytte-øktene?
    Min A21AP har stått på i 3 år, og det føles både trygt og riktig. Og varmt.
    Vet ikke om jeg hadde gjort det hvis det var en integrert, men at Sugden er bygd for å tåle varmen er det ikke tvil om.
    Jeg lot min stå på i ett år. Det gikk brillefint. Derimot var den ikke noe glad i å bli sjonglert mens den var varm rett etter at den ble slått, da tok en likeretterbro (?) kvelden. Etter det har jeg blitt engstelig og begynt å skru den av på kveldene.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Har Masterclass integrert riaatrinn ? I så fall nytter det ikke å holde pusten, da må jeg ta i bruk rivjernet på plasten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn