Sugden: A-klassen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet hvor lenge denne rabatten gjelder?!

    Sandlien
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Aiai, MM er hånd i hanske for mine Beogram 4000 og Beogram 8000.


     

    JLmorten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    776
    Antall liker
    143
    Har fått et tilbud på en Sugden A21SE som eg er sykt fristet til og slå til på. Men har blitt fortalt av en forhandler at desse nyeste Sugdene de siste årene ikke tåler varmen som er i de, og at de må skifte alt av interne kabler etter 3-6 år. og at dette var så dyrt at det ikke var lønnsomt :'( :'( :'( :'( :'(

    Kan noen bekrefte eller avbekrefte dette?
    Er jo sykt fristet til kjøpte den A21se`en
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    JLmorten skrev:
    Har fått et tilbud på en Sugden A21SE som eg er sykt fristet til og slå til på. Men har blitt fortalt av en forhandler at desse nyeste Sugdene de siste årene ikke tåler varmen som er i de, og at de må skifte alt av interne kabler etter 3-6 år. og at dette var så dyrt at det ikke var lønnsomt :'( :'( :'( :'( :'(

    Kan noen bekrefte eller avbekrefte dette?
    Er jo sykt fristet til kjøpte den A21se`en
    Jeg fikk skiftet én intern kabel i min etter ca 5 år og særdeles mye bruk. Prisen jeg betalte var ca 1900,- og i følge reparatøren ville ikke skaden oppstå igjen, og at det er eldre modeller som hadde én kabel som ikke tålte varmen. Ikke de nye.

    Så da er det jo en vurdering du må gjøre om du vil kjøpe nytt eller en eldre modell og få den fikset om/når den ryker.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    JLmorten skrev:
    Men har blitt fortalt av en forhandler at desse nyeste Sugdene de siste årene ikke tåler varmen som er i de, og at de må skifte alt av interne kabler etter 3-6 år. og at dette var så dyrt at det ikke var lønnsomt :'( :'( :'( :'( :'(
    Kan noen bekrefte eller avbekrefte dette?
    ...............
    Forhandlere sier så mye, og det finnes alltid historier om ting som går galt med dyre hifi-apparater. Gjelder alle merker.
    Jeg har skummet nettet om Sugden i flere år, og har ikke sett beskrivelser av dette.
    Sugden har bygget klasse A forsterkere i over 40 år, og er meget konservative, så dette ville jeg tatt med stor ro.

    Min A21AP er en separat effektforsterker, har stått på i 3 år.
    Er det mulig at separat effekt-trinn har noe ekstra for seg i kl. A, med stort kabinett og god kjøling?
    For meg virker det også fornuftig å skjerme forforsterker både fra varmeutviklingen og strømforsyningen i effekttrinnet.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    Aiai, MM er hånd i hanske for mine Beogram 4000 og Beogram 8000.

    Se Roberten, handlingens mann!
    Pengegaloppen ja, jeg kan vitterlig høre hvordan det klinger ;D
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    dag1234 skrev:
    ottone skrev:
    Roberten skrev:
    Aiai, MM er hånd i hanske for mine Beogram 4000 og Beogram 8000.

    Se Roberten, handlingens mann!
    Pengegaloppen ja, jeg kan vitterlig høre hvordan det klinger ;D
    Hadde de bare kommet like fort inn som de går ut igjen...
    "Hvis du lytter kan du høre hvor det klinger..." ....hos Roberten
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.807
    Torget vurderinger
    23
    Noen som har/har hørt de store mono forsterkerne??
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    ottone skrev:
    dag1234 skrev:
    ottone skrev:
    Roberten skrev:
    Aiai, MM er hånd i hanske for mine Beogram 4000 og Beogram 8000.

    Se Roberten, handlingens mann!
    Pengegaloppen ja, jeg kan vitterlig høre hvordan det klinger ;D
    Hadde de bare kommet like fort inn som de går ut igjen...
    "Hvis du lytter kan du høre hvor det klinger..." ....hos Roberten
    Klingende visa, det er tidens melodi.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger en MasterClass IA4 på børsen nå, er det noen som har erfaringer med noe sånt?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ludo skrev:
    Det ligger en MasterClass IA4 på børsen nå, er det noen som har erfaringer med noe sånt?
    Lyttet hurtigst til IA4 på noen Harbether hos Maxwell. Låt riktig så potent. Ikke lang og kjent nok seanse til å mene veldig mye i detalj, men husker attacket og friskheten (i positiv mening). Vitalt og kontant.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    pengesluk skrev:
    Noen som har/har hørt de store mono forsterkerne??
    Jeg tror ikke det har vist seg noen her inne som har (hatt) eller har hørt disse.
    Det er noe å tenke på, men de er hinsides fordømt dyre for oss normale galninger. Men 165W (8 Ohm) i klasse A, oh my dear. Store kabinetter for god kjøling, eller god oppvarming. Dyr oppvarming.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.843
    Antall liker
    38.578
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    pengesluk skrev:
    Noen som har/har hørt de store mono forsterkerne??
    Jepp,Bia hadde dem store Masterclass mono blokkene en periode.
    Varmt,nydelig og stål kontroll 8)

    mvh
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    motoren skrev:
    pengesluk skrev:
    Noen som har/har hørt de store mono forsterkerne??
    Jepp,Bia hadde dem store Masterclass mono blokkene en periode.
    Varmt,nydelig og stål kontroll 8)

    mvh
    Javisst, husker nå at det var nevnt. Har hørt om dem for en stund siden.
    Tilfeldigvis ligger det et par sånne på børsen nå. Bare nevner det, til almuens opplysning og glede.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.779
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Byttet til meg en a21se av ren nyskjerrighet, og jeg kan godt forstå begeistringen til de som liker denne forsterkeren. Maken til mellomtone skal man laaaangt opp i pris for å matche.
    Mangler ikke strømreserver heller. Jeg testet den på Montana SPX høyttalere,( 6 ohms belastinging 91db ) - og det mere enn nok krefter til å dra disse treveis høyttalerene med to 8 tommere + diskant og mellomtone med alt volume man måtte trenge.

    Skulle jeg bygget det ultimate anlegget rundt denne forsterkeren ville jeg nok allikevel gått for et par gode stativhøyttalere med "en mellomtone til å dø for" - samt en rask aktiv sub til å sparke fra i bunnen. Da kan man få et system som kan måle seg med veldig mye i high-end sjiktet til en hyggelig pris. (Hvis man da i tillegg kjøper brukt.)

    Jeg har egentlig ikke behov for forsterkeren, men har ikke avgjort om den blir stående en stund............skal i alle fall kose meg litt mere med den i forskjellige settinger.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    soundscape skrev:
    Skulle jeg bygget det ultimate anlegget rundt denne forsterkeren ville jeg nok allikevel gått for et par gode stativhøyttalere med "en mellomtone til å dø for" - samt en rask aktiv sub til å sparke fra i bunnen. Da kan man få et system som kan måle seg med veldig mye i high-end sjiktet til en hyggelig pris. (Hvis man da i tillegg kjøper brukt.)
    Høres ut som mitt anlegg det der ;D.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.779
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Høres ut som et fornuftig sammensatt anlegg det der Lyngen. Jeg har et større hovedanlegg med et nylig servet/moddet Chord-forsterkersett som dekker musikkbehovet mitt. Anlegg nr. 2 blir hovedsakelig brukt til filmlyd - og selv om Sugden spiller veldig bra på høyttalerene der, så er behovene litt annerledes i det anlegget. Det er grunnen til at forsterkeren muligens blir "til overs". Men du verden for en magi den tryller frem i den rette settingen.
     

    Vinylsound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Innlegg
    198
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Har et gammelt Sugden Signature 41 forsterkersett (byttet ut forforsterkeren), men litt nysgjerrig på om noen har erfaring med denne og hva den matcher bra mot.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen her som har, eller har hørt, eller vet om noen som har, en Masterclass SPA-4 effektforsterker?
    Eller blir jeg den første her?
    Skal vel tåle det, i så fall 8)

    Monoblokkene låter sikkert greit, men en SPA-4 tar rikelig nok plass for meg
     

    Vedlegg

    Witthoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2008
    Innlegg
    186
    Antall liker
    52
    Sted
    Fra der hvor spiritussen er billig, Denmark.
    TerjeR skrev:
    Har et gammelt Sugden Signature 41 forsterkersett (byttet ut forforsterkeren), men litt nysgjerrig på om noen har erfaring med denne og hva den matcher bra mot.
    Havde den 41-duo i 7 år, god riaa, passede til Snell EII' og senere med Dynaudio Coniture 1.4 og 1.8 ;D bagefter opgraderede jeg til 51-duo, det lød dobbelt så godt 8)
     

    Bentgun

    Medlem
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    47
    Antall liker
    11
    Noen som har formeninger om hvor bra en Sugden a21se kan passe til Dali Mentor 6 eller et par Helicon 400 MK1?
    Har kun hørt Dali med nad og denon enda.

    Svar mottas med takk! :D
     

    charliefoxtrot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Innlegg
    164
    Antall liker
    53
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som kan si noe om de soniske forskjellene mellom A21 AL Series 2 og A21 SE?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da kom det en eske med en slik en på døra i dag:)

    P1000566.jpg


    Rimelig spontan handel. Ringte Audio Art/Norsk Hi-Fi center i går ettermiddag for egentlig å "sondere" litt, men fikk et såpass godt tilbud at det ble umiddelbar handel. Levert på døren i dag.
    Får koble opp i morgen eller lørdag og se (høre) hvordan den står seg mot min Leben CS600. Er også litt spent på hvor brukbart RIAA-trinnet i denne egentlig er.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen som kan si noe om de soniske forskjellene mellom A21 AL Series 2 og A21 SE?
    jeg har ikke hørt de side om side, har dog blitt fortallt at SE versjonen er noe lysere enn den andre og at på f.eks de ht jeg hadde så ville antagelig AL passet best
    det er vel alt jeg kan bidra med dessverre :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er det noen som kan si noe om de soniske forskjellene mellom A21 AL Series 2 og A21 SE?
    jeg har ikke hørt de side om side, har dog blitt fortallt at SE versjonen er noe lysere enn den andre og at på f.eks de ht jeg hadde så ville antagelig AL passet best
    det er vel alt jeg kan bidra med dessverre :)
    Jeg kan heller ikke bidra med noe A/B sammenlikning av de 2 heller, men...

    Om man leser igjenom en del av de tester, reviews, omtaler og forumtråder (som jeg har gjort siste uka) der A21-series er omtalt, så er det en "rød tråd" i at det er markert forskjell tonalt mellom disse - og da i den retning som @jokris nevner.
    A21SE har lysere klang, er mer frempå og er i retning "analytisk". Jeg har også tolket det jeg har lest dit hen at Masterclass serien har mer tonalt slektskap med A21aL Series 2 enn A21SE. Den norske importøren er heller ikke uenig i dette.

    I løpet av helgen får jeg, om ikke annet, ihvertfall en egen oppfatning av min ny-ervervelse, sett opp mot annet jeg har- og har hatt i hus.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    spennende, legg ut inntrykk her etterhvert da :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det kommer nok noen betraktninger etterhvert, ja:).

    Er forholdsvis full av positiv forventnings-bias til denne amp´n. Det ble ytteligere forsterket etter utpakking. Liker designet og den gir inntrykk av soliditet. Den relativt kjipe fjernkontrollen trekker litt ned, men den var jeg forberedt på.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da har jeg fått spilt litt på A21aI Series 2. Skal komme med noen inntrykk etterhvert, men.....

    A21AL Series 2 kan i disse dager kjøpes ny, over disk for kr. 13.700,-. Om man ikke har ht som ekskluderer en lav-effekts kl. A forsterker, så kan det umulig være mange andre bedre kjøp enn denne i den prisklassen:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Sugden A21 aI

    Det er noen år siden sist en transistorforsterker har vært innvilget lengre oppholdstillatelse her i heimen. Noen har vært innom, men det har vært kort tid med raske konklusjoner – nope, nothing for me – ingen vits å bruke mer tid på. Noen kompiser også vært innom med sine forsterkere for å prøvelytte i mitt oppsett., men de har heller ikke sporet videre interesse for min del.

    Men, denne A21aI Series 2 har mye av den karakteristikken jeg letet etter – og ikke fant i transistorforsterkere. Først når jeg havnet ”på røret” falt ting mer på plass for min del. Om jeg den gang hadde blitt presentert for- og testet en transistoramp med disse karakteristikker, så kan det faktisk hende at det ikke hadde blitt rørforsterkere i det hele tatt.
    1.jpg


    Til nå har jeg spilt på ca 12-15 timer med A21aI. Jeg har ingen ide om hvor lang innspillingstid som må forventes, eller hva videre innspilling vil bidra med. Så alle mulige forbehold her om akkurat det. Den første +/- timen etter den ble slått på var det en høyfrekvent (over hørbart) lyd som resulterte i et form ubehag. Men, denne ga seg etter hvert – og er nå helt borte. Vet ikke helt hva årsaken var. I denne tidlige fasen var det også tendens til litt skarp øvre mellomtone og dizzzkant, som nå har endret karakterer og falt på plass.

    Tonalt så balanserer den mer enn greit i oppsettet. Den har en, ikke uventet, varm og kroppslig karakteristikk. Ikke overbetont mørk, men i min definisjon av ”nøytral”, så er det klart på den mørkere siden. Det bra også bra tonal balanse på svært lavt volum. Med det mener jeg hovedsakelig at den har med seg bassen. Nå vet jeg at det er en egenskap som ligger i Liuto – så hvor mye som skal tilskrives A21aI alene her er litt vanskelig å si direkte. Men jeg har hatt forsterkere innom som ikke har fått med seg bassen før det blir litt høyere volum.

    Det har vært lett å venne seg til- og like lyden. Lydbildet har litt preg av å spille pent (fiiiin, myyyk pensel) uten at det er for avslepent eller sløret. Diskanten ruller av tidligere, og er ikke like luftig slik jeg er vant med fra Leben CS600. CS600 er også mer finmasket, oppløst og har mer driv og dynamikk – og er mer engasjerende. CS600 tegner også et bredere og dypere lydbilde. Men, uten å direkte sammenlikne mot CS600, så synes jeg Sugden amp´n gjør en mer enn hederlig innstats.

    2x25W i kl. A er ikke all verden av effekt, men den har overraskende bra kontroll på mine ht. Det står forøvrig i manualen: A21 sounds at it´s most natural driving medium efficiency speakers. Mht varme, så blir den mer enn lunken, men ikke så varm at det skal sees som problematisk.

    Foreløpig har jeg ikke testet RIAA-trinnet.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    2x25 watt klasse A skal ikke kimses av det, har dog hørt og lest at de mindre sugden ikke er ren klasse A...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    2x25 watt klasse A skal ikke kimses av det, har dog hørt og lest at de mindre sugden ikke er ren klasse A...
    Det gjelder vel først og fremst Sugden Mystro, og kanskje noen modeller som er utgått ?

    Ren Klassse A er vel en definisjonssak, men Sugden A21al skal være så ren som noen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    A21AL Series 2 kan i disse dager kjøpes ny, over disk for kr. 13.700,-. ......
    Det er en fantastisk pris for denne forsterkeren. Det var vel en demo-modell?
    Hvis det gis denslags rabatter er det gode nyheter for oss kunder, men kanskje ikke på lang sikt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    A21AL Series 2 kan i disse dager kjøpes ny, over disk for kr. 13.700,-. ......
    Det er en fantastisk pris for denne forsterkeren. Det var vel en demo-modell?
    Hvis det gis denslags rabatter er det gode nyheter for oss kunder, men kanskje ikke på lang sikt.
    Nope - ikke demo-pris - New in box :)
    Norsk Hi-Fi Center selger div. produkter til forh.priser en tilbudsperiode.
    Se link:
    Maxwell Hi-Fi Import i Drammen

    For ordens skyld - 13.700,- er for mod. uten RIAA.
     
    Sist redigert:

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    2x25 watt klasse A skal ikke kimses av det, har dog hørt og lest at de mindre sugden ikke er ren klasse A...
    Det gjelder vel først og fremst Sugden Mystro, og kanskje noen modeller som er utgått ?

    Ren Klassse A er vel en definisjonssak, men Sugden A21al skal være så ren som noen.
    nope, ikke ifølge de jeg snakket med, som tidligere har solgt sugden...

    edit: understreker at dette ikke er anti sugden innlegg, liker de jeg :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^Den markedsføres, omtales og selges som "Pure Class A".
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tok en titt i instruksjonsmanualen som følger med A21aI. Her står det også nevnt flere steder "pure class A". Tviler på at Sugden hadde angitt dette om det ikke var tilfelle:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn