Ønsker anbefaling Subwoofer max 60 laken. Evt 30x2.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Forslag til sub/ber som vil passe mitt utstyr.
    Max 100w. Ingen nedre grense på hz. Aner ikke øvre. Kanskje 40hz. Må samspille med det jeg har fra før.
    Skal være aktiv koblet opp via ht kabler.
    Ps: Aller helst ligne mine EA

Update: 0-60k

Funnet så langt:
    https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...b10-subwoofer/
    http://www.rotarywoofer.com/#
    https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/subwoofer/bowers--wilkins-pv1d-subwoofer/
    http://intl.jlaudio.com/home-audio-powered-subwoofers
    [url]http://www.paradigm.com/products-current/type=subwoofer

[/URL]

Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.351
    Max 100w? Da kan du like godt tromme takten i bordplata og få bedre utbytte. ;)
    Øvre grense på 40Hz er også veldig snevert, antagelig vil du aldri høre en lyd ifra den. Normalt sett deler man på 80-100Hz.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Høytalerne jeg har går ned til 40hz (35hz) Og ampen spiller på 100w, vil ha det likt. Men den må spille eksemplarisk bra som resten. Hehe

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Antall liker
    110
    Hvorfor i alle dager er det viktig..? (at det er likt) Hvor eksemplarisk/bra de/den spiller er mye opp til deg og din evne til å få de/den til å integrere med rommet og høyttalerne.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Electa Amator vil spille mye bedre og uanstrengt om du deler på 100hz eller enda høyere.
    Kjøp minst to suber.
    -JL Audio
    -Paragdim
    -Del aktivt med DSP, så blir det sømløs overgang fra sub til satellitt.
    -Eller enda bedre, for 60 laken kan du bygge to basstårn som spiller fletta av enhver kjøpesub.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Electa Amator vil spille mye bedre og uanstrengt om du deler på 100hz eller enda høyere.
    Kjøp minst to suber.
    -JL Audio
    -Paragdim
    -Eller enda bedre, for 60 laken kan du bygge to basstårn som spiller fletta av enhver kjøpesub.
    Ok fortell om basstårn, høres spennende ut.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Høytalerne jeg har går ned til 40hz (35hz) Og ampen spiller på 100w, vil ha det likt. Men den må spille eksemplarisk bra som resten. Hehe
    Sorry, ikke ment personlig, men denne tilnærmingen blir fullstendig på viddene.
    Iallefall om du tenker å bruke 60 K.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Sorry, ikke ment personlig, men denne tilnærmingen blir fullstendig på viddene.
    Iallefall om du tenker å bruke 60 K.
    Max 60, men ved 2 stykk 30 max hver. Behøver ikke koste så mye, var bare øvre grense. Men vet det er vanskelig og finne noe som deler så lavt. Vil ikke ha bass som overgår ht i db heller.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Insisterer på max 100 watt. Ute etter kvalitet, ikke for og knus naboer. Nevnte er altfor kraftig. ;)

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Antall liker
    110
    Problemet er at premisset er håpløst.... Det handler ikke om å knuse naboer. Det handler om kontroll. Ingenting er "for kraftig". Volumet styrer du selv.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Tromsø
    Insisterer på max 100 watt. Ute etter kvalitet, ikke for og knus naboer. Nevnte er altfor kraftig. ;)
    Hvorfor henge deg opp i watt? Du skal uansett integrere suben inn i resten av anlegget og da er det viktig at den suben du kjøper har nødvendige grensesnitt for å klare dette. Selv små subber har 500 watt klasse D. Har lyttet meg gjennom REL, Velodyne og Dali fra denne testen Test av 6 subwoofere | Lyd & Bilde. Alle er greie å ha med å gjøre og uten at jeg er noen superekspert på kalibrering så har jeg fått det jeg var ute etter. Setter også pris på at kabinettene er forholdsvis små.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kjøp minst to suber.
    -JL Audio
    -Paragdim
    Ok fortell om basstårn, høres spennende ut.
    Her må andre på banen. Jeg har ikke teknisk kunnskap til å forklare i detalj.

Jeg holder på å bygge eget 3 eller 4 veis system selv.
    Sparer bassystem til slutt, for det er mest kostbart og mest jobb.

Med stort bassystem, så mener jeg ikke at det skal overdøve Amatorene.
    Du må ha mye membran areale for uanstrengt og detaljert gjengivelse i hele bassområdet.
    Besøk noen som har bygd egen bass i mengder, så skjønner du hva jeg mener.
    Da vil du ha det på hele tiden, og ikke skru av.

Sikkert noen i Tromsø som har selvlaget bass.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Ok tror jeg glemmer basstårn. Hvis det er slike med masse subber oppå hverandre. Beklager.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.759
    Torget vurderinger
    0
    Les deg mer opp på subsystemer....så vil du raskt se at det ikke er noe fornuft i ditt resonnement.....

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.351
    Hvis høyttalerene er oppgitt til å gå ned til 35hz, betyr det at 35Hz er frekvensen hvor lyden synker med 3db. Ved å dele dem (du trenger delefilter til høyttalerene også) på feks 80Hz, vil du avlaste høyttalerene for de laveste frekvensene og de vil jobbe bedre (mindre forvrenging) ved høyere frekvenser.
    Mellombass og diskant krever veldig lite effekt i forhold til en subwoofer. Du må også ta hensyn til at subwoofere ofte har mye lavere sensitivitet enn høyttalerene.
    Si at høyttalerene dine har 90db følsomhet ved 1W, da vil en subwoofer med 87db følsomhet trenge 10W for å oppnå 90db. Dette baller fort på seg når man skrur opp og bruker mer enn 1W. Du trenger headroom for å integrere den med høyttalerene, hvor mye effekt den faktisk får kommer an på volumkontrollen.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Du kan jo kjøpe de xtz subbene med 3 stk 12" i hver, om selvbygg utgår. Retep selger også et subb system som funker bra !
    Skal du ha bare en søt liten boks på hver side kan du prøve Velodyne DD10 eller DD12.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Du kan jo kjøpe de xtz subbene med 3 stk 12" i hver, om selvbygg utgår. Retep selger også et subb system som funker bra !
    Skal du ha bare en søt liten boks på hver side kan du prøve Velodyne DD10 eller DD12.
    2700 watt ka i svarte skal æ med slikt når ht mine er 100w.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Timeout, den, dem skal være MAX 100 watt.................lol

Mens æ leite fant æ nokka kult.

wow.jpg

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Nei har ikke missforstått,,har hatt sub mange ganger selv,,og dem har bestandig vært for stor selv om dem bare var 300w, altaltfor kraftig.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Fetsund
    Jo, du misforstår litt her.
    Om subben oppleves som alt for kraftig så kan du jo bare skru ned volumet på subben? Da spiller den lavere.

Men om du absolutt vil ha 100w på subben, så lykke til :) jeg har desverre ikke et godt forslag med så lite effekt.
    Da må du over på selvbygg evnt.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Det finnes 6.5" elementer som går helt ned i 5hz, så det må jo finnes noen som produserer en sub med slikt. Folk har bestandig sagt at det kreves store ht element til sub, men det tror ikke jeg stemmer helt ;)

Takk LL & thohaug lol

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nei har ikke missforstått,,har hatt sub mange ganger selv,,og dem har bestandig vært for stor selv om dem bare var 300w, altaltfor kraftig.
    Da er det ikke antall watt som har vært problemet.
    Det er vel heller integrering med høyttalere som er utfordringen.
    Dette er vanskelig å få til, og det er flere utfordringer å løse for å få dette på plass.
    Stikkord: fase, deling, akustiske forhold og sikkert mye annet.

Som Flageborg skriver, du er nødt til å lese deg opp på dette for å få det du ønsker deg.
    Suppler med hjemmebesøk hos gutta som vet hva de driver med.

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.075
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Du er nok litt på bærtur når du snakker watt :).

har 150watts monoblokker selv.. og sub med 1000watt RMS forsterker (peak på 3000 tror jeg..).. høyttalerene koblet til 150watterene følger den subben meget lett.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Da er det ikke antall watt som har vært problemet.
    Det er vel heller integrering med høyttalere som er utfordringen.
    Dette er vanskelig å få til, og det er flere utfordringer å løse for å få dette på plass.
    Stikkord: fase, deling, akustiske forhold og sikkert mye annet.
    Kjørte de aktivt, der sub tok over lave frekvenser. Men jeg skal lete til jeg ser man med ljåen.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.

har 150watts monoblokker selv.. og sub med 1000watt RMS forsterker (peak på 3000 tror jeg..).. høyttalerene koblet til 150watterene følger den subben meget lett.
    Det er meg likegyldig ka andre mener om det. Laget tråden for og finne en som er 100w. Og hvis det ikke finnes, så blir det vel ingen svar..

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Veldig enkelt forklart: Lave frekvenser krever mer watt for å gi samme lydstyrke (dB). Desto lavere frekvens, desto mer watt må til for å få samme lydstyrke.
    Tilsvarende er det den andre veien når du går opp i frekvens. En diskant trenger nesten ikke watt i det hele tatt for å spille høyt og kontrollert.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Det er meg likegyldig ka andre mener om det. Laget tråden for og finne en som er 100w. Og hvis det ikke finnes, så blir det vel ingen svar..
    Ok, da møter jeg din vrangvilje med godvilje.:p
    Jeg har selv hatt mange forskjellige kjøpe suber. Det er få som matcher et selvbygd dedikert bassystem, om ingen.

Her får du dine 100 watt: kjøp to REL T5. Små og søte er de. Spiller ganske pent, men ikke på høyt volum. Du får de på brukten for 7-8 laken for 2 stk.

Men jeg mener fortsatt at du er på bærtur.:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Du kan feks sammenligne det med motor i bil,fartsgrensa i norge er typisk 80(maks 100?)du treng kanskje 50hk for å oppnå 100km/t,men allikevel er det typisk med 100+hk,det blir det samme med ein sub,litt headroom er alltid bra.(det er jo volumkontroll på alle suber.)

Opplever du att bassen blir for "kraftig" har det ingenting med for kraftig forsterker å gjøre,tvert imot.
    Det kan typisk vere feilplassert sub,som skaper problemer i rommet feks.

Ka er størrelse på rommet ditt?

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.

Ok, da møter jeg din vrangvilje med godvilje.:p
    Jeg har selv hatt mange forskjellige kjøpe suber. Det er få som matcher et selvbygd dedikert bassystem, om ingen.

Her får du dine 100 watt: kjøp to REL T5. Små og søte er de. Spiller ganske pent, men ikke på høyt volum. Du får de på brukten for 7-8 laken for 2 stk.

Men jeg mener fortsatt at du er på bærtur.:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
    Sikkert litt på bærtur hehe, men likte den nye tekken fra eminent technology. Men ut fra pris, så ender man der på $25k med amp for den og resten. Det blir litt drøyt.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    897
    Det er nok helt andre ting enn antall watt på subforsterkeren som skiller en god musikksub fra en som skal lage bulder og brak i hjemmekinoen. To stk B&W PV1D er kanskje noe som er mer i din gate, og som bare vil legge til et forsiktig fundament for musikken uten for mye bulder og brak.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn