Subwoofer kabel - beste tilkobling?

zelly

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2013
Innlegg
117
Antall liker
30
Hei! Må kjøpe ny kabel til suben, og trenger litt tips til hvordan jeg integrerer den best mulig i anlegget. Bruker i dag en syltynn billig aux kabel (1 til 2 3,5mm) som lager støy på signalet.
Har stereoforsterker med høy- og lavpassfilter, så ønsker å bruke denne. På suben finner jeg ingen måte å slå av dets eget filter, stemmer det? Vil helst bypasse denne, slik at signalet ikke må gjennom to filter.
I manualen til Parasounden står det at alle sub out signal er mono. Burde jeg da bare kjøpe en stk vanlig xlr kabel og bruke den balanserte koblingen for best mulig skjerming av signalet? I så fall, har dere tips til kvalitetskabel jeg kan bestille? Ble litt rotete skrevet, men håper på input fra noen teknikere😁
Forsterker er Parasound Hint 5 https://parasound.com/pdfs/halo-integrated-manual.pdf
Sub er XTZ 99 w12.18 ice http://www.xtzhifi.com/product-assets/subwoofers/99w12.18-ice-high-glossy/manuals/W12.18 ICE eng.pdf

0B1DEE34-6E1F-4865-8951-7C8F83BBD2C5.png
E17C038B-E8F6-47BA-B09C-C40583E0DFF5.jpeg
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Xlr kabler er balanserte, så det skal mye til for at den blir for dårlig. Det er generelt en mikrofon-kabel med to ledere og en skjerm. Dette får man rimelig i god kvalitet der man handler musikk instrumenter, Klotz er et merke som bruker Neutrik plugger og komplett kabel med plugger koster mindre enn om man kjøper Neutrik pluggene løse. Disse kablene er gjerne i god kvalitet også, om man overlever med en vanlig sort kabel utseendemessig (godt mulig man også får andre farger). ;)
 

zelly

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2013
Innlegg
117
Antall liker
30
Xlr kabler er balanserte, så det skal mye til for at den blir for dårlig. Det er generelt en mikrofon-kabel med to ledere og en skjerm. Dette får man rimelig i god kvalitet der man handler musikk instrumenter, Klotz er et merke som bruker Neutrik plugger og komplett kabel med plugger koster mindre enn om man kjøper Neutrik pluggene løse. Disse kablene er gjerne i god kvalitet også, om man overlever med en vanlig sort kabel utseendemessig (godt mulig man også får andre farger). ;)
Er det samme type kabel som man bruker to stk av mellom balansert pre og effekt?

Er denne grei til mitt formål tror du? https://njal.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=28510&WebSiteMapNodeID=2007879
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
2

2xJ

Gjest
En approach som er den sanne vei, og sjølve livet innen for det vi BØR holde på med.. :cool:

No BS
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Med tanke på at de skal overføre maksimalt 200 Hz båndbredde er vel sub-kabler det minst krevende i denne verden! Kjør på :cool:
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.112
Antall liker
6.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Vanlig XLR fungerer fint ja. Hva gjelder delefilteret i subben ser det ikke ut som du kan skru av det, men bare skru "frequency" knappen på maks på subben, så vil forsterkerens filter i praksis slå inn før subbens filter gjør det, slik at det ikke blir "dobbelt".
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Hei! Må kjøpe ny kabel til suben, og trenger litt tips til hvordan jeg integrerer den best mulig i anlegget. Bruker i dag en syltynn billig aux kabel (1 til 2 3,5mm) som lager støy på signalet.
Har stereoforsterker med høy- og lavpassfilter, så ønsker å bruke denne. På suben finner jeg ingen måte å slå av dets eget filter, stemmer det? Vil helst bypasse denne, slik at signalet ikke må gjennom to filter.
I manualen til Parasounden står det at alle sub out signal er mono. Burde jeg da bare kjøpe en stk vanlig xlr kabel og bruke den balanserte koblingen for best mulig skjerming av signalet? I så fall, har dere tips til kvalitetskabel jeg kan bestille? Ble litt rotete skrevet, men håper på input fra noen teknikere😁
Forsterker er Parasound Hint 5 https://parasound.com/pdfs/halo-integrated-manual.pdf
Sub er XTZ 99 w12.18 ice http://www.xtzhifi.com/product-assets/subwoofers/99w12.18-ice-high-glossy/manuals/W12.18 ICE eng.pdf

Vis vedlegget 702285 Vis vedlegget 702286
Hei, jeg har prøvd noen forskjellige subwoofer kabler, både billige og dyre. Den beste subwoofer kabelen jeg har prøvd hos meg er det en her på hifisentralen som lager. Hb52 kaller han seg og de koster kun noen hundrelapper😊
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
Med tanke på at de skal overføre maksimalt 200 Hz båndbredde er vel sub-kabler det minst krevende i denne verden! Kjør på :cool:
Og vel så det, full speed ahead ! Men reint praktisk sett: 200Hz eller 20kHz ett fett, i samme "bølgeområde". Ser at det markedsføres egne signalkabler for subområdet. Ingen teknisk begrunnelse for slikt. Unntaket er " Y-kabler" hvis man trenger slike.

Dr.E

1614932563979.png
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Og vel så det, full speed ahead ! Men reint praktisk sett: 200Hz eller 20kHz ett fett, i samme "bølgeområde". Ser at det markedsføres egne signalkabler for subområdet. Ingen teknisk begrunnelse for slikt. Unntaket er " Y-kabler" hvis man trenger slike.

Dr.E

Vis vedlegget 702331
Sant nok, når du likevel er på trygg grunn så gjør ikke to dekader noen forskjell! Hundre ganger tryggere enn 100% er fortsatt 100% :cool:
På med asbestdrakten!
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Den som nevner HB52, dette gjelder Van Damme proffkabler av veldig høy kvalitet til relativt lav pris - i ultrarent kobber. Jeg har flere høyttalerkabler fra merket og er strålende fornøyd. Mine neste xlr-kabler blir også Van Damme. De selges med Neutric XLR plugger hos VDH trading, eller hva utsalget heter. Belden med Neutric er også veldig bra («Blue Jeans Cables»)
 

zelly

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2013
Innlegg
117
Antall liker
30
Da går jeg for xlr kabel og maks frekvens på suben, for så å bruke forsterkeren til å stille. Takk for input folkens! :)
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Spm ang speakon kabel til subbene. Er det noen grunn å kjøpe Rel sine speakon kabler hos oslohificenter til 6700kr for 10m, istedenfor å kjøpe noen til 500kr for 10m? De kan da ikke høres 10 ganger bedre ut?
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.763
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Thunder – DH Labs Silver Sonic
Det kabel bruger jeg og det er fremragende.
Jeg oplevede bedre basgengivelse. Jeg brugte så XLR kabler i god kvalitet og afspillede kun med subwooferne. Skiftede over til DH Labs Silver Sonic XLR med bedre resultat. Jeg måtte vente på leverancen, men det var det værd.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Du kobler bare et ekstra sett høyttaler kabler fra enten din effekt forsterker, eller fra høyttalerne til Speaker Level Inn på subben, justerer frekvens på subben så den supplerer høyttalerne, justerer gain og fase. Slå alle filtre av...
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Subben har RCA å high level inngang(er). Så lurer da på om meget dyr speakon vs billig har noe å si? Tviler på at Rel kabelen er 10 ganger bedre. Kan de bruke så mye mere rein innmat i sine?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
2
Eneste grunnen til å betale 1000vis av kroner for sub kabler hos OHC er om man syns 5 milioner i utbytte i året er for lite for Hr Tømmerviks husholdning på Bygdøy. Det er jo dyrt å lade Teslaen på Norges dyreste adresse:
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Eneste grunnen til å betale 1000vis av kroner for sub kabler hos OHC er om man syns 5 milioner i utbytte i året er for lite for Hr Tømmerviks husholdning på Bygdøy. Det er jo dyrt å lade Teslaen på Norges dyreste adresse:
Det er absolutt ikke for lite nei. Å finnes vel en grense for hvor mye mere rent kobber eller hva de bruker under kablene at det skal forsvarer den latterlige prisen. Bare ser at Rel skryter så mye av sine kabler, men hvem produsent gjør ikke det. Så da blir det fort 10m med speakon til 500 kr ja. Å kanskje spandere på neutrix plugger.
 
Topp Bunn